Een rubbertje of latex in Whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Aug 2010, 08:20

Uit: Mortlach 19yo, 57,5%, Signatory Cask Strength Collection:
Piet schreef:Geur: Er springt geen sherry uit en hij heeft duidelijk wat water nodig. Iets bloemig, vuursteen en een rubbertje,...

Even zitten staren wat je hiermee bedoelt... "een rubbertje" dan denk ik aan iets wat je vast niet zal bedoelen, maar bedacht me dat je waarschijnlijk "verbrand rubber", zoals bij een auto, bedoelt?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Mortlach 19yo, 57,5%, Signatory Cask Strength Collection

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Aug 2010, 08:43

JayDie schreef:
Piet schreef:en een rubbertje

Even zitten staren wat je hiermee bedoelt... "een rubbertje" dan denk ik aan iets wat je vast niet zal bedoelen, maar bedacht me dat je waarschijnlijk "verbrand rubber", zoals bij een auto, bedoelt?

Neen niets verbrand. Echt rubber, soms gaat het meer de latex kant heen maar nu niet. En niet negatief. Puur typering cq determinatie.
Als je een stukje rubber ruikt, bijvoorbeeld van een (zwarte) aandrijfsnaar met rubber er in of gemaakt van rubber.
Wij hebben hier een potje met elastiekjes staan (bruine en gekleurde, dunne en brede platte) als ik dat open komt die geur er ook uit (iets anders dan het zwarte rubber maar toch).
Dit vind ik overigens met enige regelmaat terug in whiskies.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Aug 2010, 08:58

Als je het toch over rubber hebt, Piet, hier 'n leuke 'story' over rubber mbt whisky, wel te verstaan ;) : http://www.buxrud.se/dd.htm

PS. Over het algemeen stoor ik me ook niet zo aan 'n licht rubbersmaakje in de whisky.

Andere anekdote:
Als m'n schoonmoeder terug kwam van vakantie(uit La Douce France!), dan zei ze altijd het weer prettig te vinden het rubber van de stadsbussen te ruiken, alsook de uitlaatgassen! :lol:
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Aug 2010, 10:37

Aardig. Zal me benieuwen hoelang het er nog zal staan gezien dat de foto's al weg zijn.
Charles MacLean seemed to get onto a rubber tack - he referred to the 1972 18 year old by saying that 'Germans adore rubber - in whisky I should add!" and that they would enjoy the hint of rubber in this from the European oak.
Generaliseren, hoezo ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Aug 2010, 11:09

Piet schreef:Neen niets verbrand. Echt rubber, soms gaat het meer de latex kant heen maar nu niet

Ah, snap wat je bedoelt. Ik associeerde het "rubbertje" met Durex :lol: Nou, dan hebben we al weer voldoende verschillende soorten rubber geuren. Ik snap na het lezen van je bericht welke jij bedoelt :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”