Springbank CV 46%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
2
50%
81-85
2
50%
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

Piet
Moderator
Moderator

Springbank CV 46%

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Nov 2010, 21:59

Tot mijn verbazing staat er nog geen proefnotitie van deze CV !
Hier dan de mijne op basis van een sample (dank John :smullen )

Uiterlijk: Licht stroo-geel (bij kunstlicht). Trekt gemiddelde tranen.
Geur: Vrij ingetogen neus. Citrusfruit, vooral gedroogd. Heeft wel tijd nodig om los te komen maar dan nog steeds niet heel uitgesproken. Groene appel, ander fruit, lamp-olie en veel later nog sinaasappelschil en ook iets van het kruit (ja met "t") en vlakgom.
Smaak: Olieachtige binnenkomst, iets zoet en aangenaam peperig. Wat zilt en een klein bittertje.
Afdronk: Blijf gemiddeld lang aangenaam hangen met als afsluiting iets zwavelig (kruit) in positieve zin.

Ik vind de smaak beter dan de neus. Zacht, pittig en beklijvend.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Dec 2010, 23:29

Bron
JayDie schreef:...er is nog een Springbank CV achteraan gegaan

Deze heb ik geproefd tijdens open deur dagen van een whiskyshop, niet ver van Brugge, begin mei en ik moet toch zeggen dat deze mij niet erg kon bekoren. Dan vind ik de Longrow CV toch net een stukje beter.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Heel andere ervaring...

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Dec 2010, 12:28

johan brugge schreef:Bron
JayDie schreef:...er is nog een Springbank CV achteraan gegaan

Deze heb ik geproefd tijdens open deur dagen van een whiskyshop, niet ver van Brugge, begin mei en ik moet toch zeggen dat deze mij niet erg kon bekoren. Dan vind ik de Longrow CV toch net een stukje beter.

Tsja... ik kan er zelf ook niet zo'n hoogte van krijgen. Vorig jaar (april?) geproefd tijdens het Woudenberg Whisky Event te Wageningen; toen aangevinkt als zijnde 'favoriet' van die dag, een fles gekocht, maar kan me niet meer zo vinden in de notities van toen. Toen omschrijvingen als "kruit" en "vuurwerk" (zwavel?), maar heel rokerig is hij niet. Wel 's ochtends als peated watertje. Gisteren, na de Nikka from the Barrel (een whisky proeven na een andere ervaar je hem heel anders) vond ik geuren als 'latex verf' of, wat Piet hieronder schrijft "lampen olie". Heel typisch... Vooral heel anders als ik me kan herinneren van de tasting...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Mcger
Actief lid
Actief lid

Re: Springbank CV 46%

Ongelezen berichtdoor Mcger » 25 Dec 2010, 15:50

JayDie schreef:Gisteren, na de Nikka from the Barrel (een whisky proeven na een andere ervaar je hem heel anders) vond ik geuren als 'latex verf' of, wat Piet hieronder schrijft "lampen olie". Heel typisch... Vooral heel anders als ik me kan herinneren van de tasting...

Piet schreef: Uiterlijk: Licht stroo-geel (bij kunstlicht). Trekt gemiddelde tranen.
Geur: Vrij ingetogen neus. Citrusfruit, vooral gedroogd. Heeft wel tijd nodig om los te komen maar dan nog steeds niet heel uitgesproken. Groene appel, ander fruit, lamp-olie en veel later nog sinaasappelschil en ook iets van het kruit (ja met "t") en vlakgom.
Smaak: Olieachtige binnenkomst, iets zoet en aangenaam peperig. Wat zilt en een klein bittertje.
Afdronk: Blijf gemiddeld lang aangenaam hangen met als afsluiting iets zwavelig (kruit) in positieve zin.

Ik vind de smaak beter dan de neus. Zacht, pittig en beklijvend.

Kan ik mij in vinden behoudens de Lampen=olie dan, toevallig gisterenavond bij het Haggis :Slainte voorgerecht gedronken, wel apart
0 x
Veritatem Dies Aperit

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Springbank CV 46%

Ongelezen berichtdoor GJR » 30 Dec 2010, 18:11

Ook deze net voor het eerst geproefd vanuit een sample van Jack:

kleur: licht strogeel
geur: Gemaaid nat gras, linololie, gom (de lijm), citrusachtige tonen, lemongrass (kruid), de olie wordt heftiger na toevoeging water.
smaak: Zacht, citroenmarmelade, gember na toevoeging van water verse asperges en meer lichtere citrustonen
mondgevoel: Erg zacht zonder toevoeging van water, olie/wax achtig ook wel romig, met toevoeging van water erg zwak.
nasmaak: zonder water gemiddeld, met water (ook hier 6 druppels) wordt de nasmaak erg kort.

Ook dit is een whisky waar naar mijn mening de toevoeging van water op smaak gebied de whisky niet ten goede komt. Als ik punten zou moeten geven denk ik zo in de regio 70-75 na deze eerste kennismaking (en tegenover de Springbank Jazz).
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”