Pagina 1 van 1

Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 16 Dec 2016, 00:08
door johan brugge
De geturfde versie van Edradour. Met mijn beperkte ervaring van Edradour ga ik toch een poging wagen om deze te proeven. Ik heb hem eigenlijk aangeschaft naar aanleiding van de review van Bishlouk en omdat ik nog steeds een boontje heb voor geturfde en op sherry gerijpte whisky's.

Neus: Net na het openen van de fles ruik ik instant verbrand rubber, geen schitterend begin. Het is echt overweldigend. Ik vrees even dat ik de verkeerde fles gekocht heb. Na enkele minuten in mijn glas is die verbrande geur weg en is er plaats gemaakt voor turf, turf, turf en heel veel sherry. WTF is me dit, zeg? EN, belangrijk, bij het ruiken is alles zeer gladjes en worden je neusharen niet weggebrand door de alcohol. Ineens is alles veel rustiger geworden en komt de sherry meer naar voren. De turf blijft wel dominant, maar in combinatie met de sherry ... Love it. Dit doet me gelijk denken aan de Bowmore 17yo 1991 DR cask 2060.

Smaak: Verrassend zacht is dit, zeg! De turf is nog steeds even heftig als in de neus, maar de sherry vlakt de ruwe kantjes af. Hij is zo zacht dat er eigenlijk helemaal geen water in hoeft. Dit is enorm drinkbaar op vatsterkte. De zachte invloed van de sherry, dat zoete fruitige met die stevige turf is gewoon beestig lekker.

Afdronk: Pittig, heel geturfd met de sherry nu iets meer op de achtergrond en vooral lang.

Deze krijgt van mij (nu al) een dikke 90.
Deze fles zal ik ergens moeten weg zetten of die is binnen een paar weken leeg. Wat een topper. Peated Edradour, here I come.

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 16 Dec 2016, 18:19
door I_SPEY
johan brugge schreef:De geturfde versie van Edradour. Met mijn beperkte ervaring van Edradour ga ik toch een poging wagen om deze te proeven. Ik heb hem eigenlijk aangeschaft naar aanleiding van de review van Bishlouk en omdat ik nog steeds een boontje heb voor geturfde en op sherry gerijpte whisky's.

Neus: Net na het openen van de fles ruik ik instant verbrand rubber, geen schitterend begin. Het is echt overweldigend. Ik vrees even dat ik de verkeerde fles gekocht heb. Na enkele minuten in mijn glas is die verbrande geur weg en is er plaats gemaakt voor turf, turf, turf en heel veel sherry. WTF is me dit, zeg? EN, belangrijk, bij het ruiken is alles zeer gladjes en worden je neusharen niet weggebrand door de alcohol. Ineens is alles veel rustiger geworden en komt de sherry meer naar voren. De turf blijft wel dominant, maar in combinatie met de sherry ... Love it. Dit doet me gelijk denken aan de Bowmore 17yo 1991 DR cask 2060.

Smaak: Verrassend zacht is dit, zeg! De turf is nog steeds even heftig als in de neus, maar de sherry vlakt de ruwe kantjes af. Hij is zo zacht dat er eigenlijk helemaal geen water in hoeft. Dit is enorm drinkbaar op vatsterkte. De zachte invloed van de sherry, dat zoete fruitige met die stevige turf is gewoon beestig lekker.

Afdronk: Pittig, heel geturfd met de sherry nu iets meer op de achtergrond en vooral lang.

Deze krijgt van mij (nu al) een dikke 90.
Deze fles zal ik ergens moeten weg zetten of die is binnen een paar weken leeg. Wat een topper. Peated Edradour, here I come.


Nou m'n Beste Vriend,

Dat lijkt mij een fantastische ervaring, hoor! Zo zie je maar, dat er op dit gebied nog zo ontzettend veel aanbod is :duimop

Ik wens je ontzettend veel plezier met deze fles, m'n beste Johannes!!! :goedgedaan

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 16 Dec 2016, 23:03
door Tom2
Deze is zeker niet verkeerd, heb hem geproefd op de "openflessendag" van Dims Dram,
Voor mij (op basis van 1 dram) geen 90 plus, maar toch wel ergens tussen de 86 en 88.
Ik versta volledig wat Johan zegt over het wegzetten in de kast, anders loopt hij inderdaad een vrij groot risico om snel leeg te zijn.

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 16 Dec 2016, 23:17
door johan brugge
Hij deed mij in eerste instantie wat denken aan die Ledaig 1998 Cooper's Choice en een Bowmore Laimrig, maar deze is veel beter in balans.

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 17 Dec 2016, 08:13
door caskstrength
Wel, ik denk dat Edradour niet alleen op basis van deze fles onterecht - nog steeds - wordt weggezet in het kleinste koude vieze hoekje. Hoewel (en dat kan volgens mij ook amper als je zo klein bent) hun kwaliteit zeker niet constant is, zitten er goede uitschieters tussen.

Waar het op neer komt is de guts om de fles te (laten) bottelen (keuze van de retailer) en de fles te kopen en proberen (koper). Daar helpt een open flessen-dag zeker bij, zoals Tom beschrijft. Goed dat deze actie wordt ondernomen, zo kun je toch mooi verrast worden.

Zo proefde ik op een whiskyfestival wat Tomintouls en moet zeggen dat ik er ook positief verrast door was. Geen hôrs categorie, maar toch plezierige whisky.

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 17 Dec 2016, 11:19
door squaadgras
:domdom Ben erg benieuwd, een flesje of 2 is onderweg. Heb enkele hele goede Edradours op (jong, heavy sherry Van Weesjes), maar ook enkele smekkers (rare zeep-neus). Combi peat-sherry + een andere Ballechin (tijdje geleden genipt) + recentie's, hebben mij doen besluiten om de gok te wagen :bigsmile .

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 17 Dec 2016, 12:17
door Harrie
Klinkt veelbelovend, de combi peat/sherry/tikje dirty wordt hier bijzonder gewaardeerd (Ledaig op sherry... :duimop ) dus denk dat ik me hier ook maar eens aan moet wagen.

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 24 Dec 2016, 23:10
door squaadgras
BAM! Dit is bijzonder spul hoor.. en dat van het verdomde hoekje 'Edradour'.. klap in de bek, poffert op de neus! Zeer mooi spul! Verwacht geen overtollige complexiteit. Gewoon een full-pull sherry tabakkige asbak over de smaakpapillen. Werkelijk waar een prachtige afdronk. Lang, heavy. Als je deze voor een eurootje of €90 hebt weten binnen te schuiven ben je de spekkoper van Kerst 2016. :sst

Edit... uitverkocht! Goddaaaaaammmitttt!

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 14 Jan 2017, 23:24
door yambox
squaadgras schreef:BAM! Dit is bijzonder spul hoor.. en dat van het verdomde hoekje 'Edradour'.. klap in de bek, poffert op de neus! Zeer mooi spul! Verwacht geen overtollige complexiteit. Gewoon een full-pull sherry tabakkige asbak over de smaakpapillen. Werkelijk waar een prachtige afdronk. Lang, heavy. Als je deze voor een eurootje of €90 hebt weten binnen te schuiven ben je de spekkoper van Kerst 2016. :sst

Edit... uitverkocht! Goddaaaaaammmitttt!


Nee hoor ... gisteren flesje gescoord bij Proof in Gent, België. Mss eens informeren bij the bonding dram ...?

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 14 Jan 2017, 23:36
door caskstrength
Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 15 Jan 2017, 00:34
door yambox
Ik laat het wel even weten hier als ik hem open trek wat de bevindingen zijn...
Nog even laten rusten in de fles ...

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 24 Feb 2017, 20:49
door Joost van Dijk
caskstrength schreef:Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif


Als je hem wil lozen dan wil ik m wel overnemen

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 24 Feb 2017, 23:09
door henri
Joost van Dijk schreef:
caskstrength schreef:Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif


Als je hem wil lozen dan wil ik m wel overnemen


joost.. ed heeft ze nog: viewtopic.php?f=160&t=13445

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Geplaatst: 25 Feb 2017, 08:41
door caskstrength
Joost van Dijk schreef:
caskstrength schreef:Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif


Als je hem wil lozen dan wil ik m wel overnemen


PB