Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
1
17%
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
1
17%
Afbeelding - 76-80
2
33%
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
1
17%
Afbeelding - 91-95
1
17%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

Rogier
Actief lid
Actief lid

Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS

Ongelezen berichtdoor Rogier » 15 Okt 2010, 00:01

Ik heb al een aantal drams de afgelopen dagen op, maar vanavond heb ik even de tijd genomen om mijn tasting notes op te schrijven en hier neer te zetten. Kleine disclaimer: ik ben een volledig amateur genieter, lees wel heel graag tasting notes maar maak ze zelf niet vaak, maar de Jazz vind ik te leuk om het niet te delen:

Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% cask strenght, geen kleurtoevoeging en geen chill-filtration (koudfilter). Geselecteerd door Hans Offringa.
Kleur: amber-goud
Neus: gedroogd fruit, abrikoos/sinaasappel, de eerste paar minuten een heel licht zwaveltje (van het vat branden denk ik?, overigens in het geheel niet hinderlijk, voor mij puur kenmerkend, ik proef het bij meerdere whiskies) Een heerlijke geur die blijft ontwikkelen, zeker met wat druppels water erbij.
Smaak: een prettige volle romigheid is het eerste wat mij opvalt, abrikoos, bijenwas, beetje honing, beetje noga/romigheid, marsepein?

Afdronk:
de romige noga smaak komt bij mij naar voren, vanille, en blijft een paar minuten hangen. heerlijk.

Ik geef de Jazz 91 punten. (Ik ben niet ervaren in het geven van een technisch punt, maar wil er wel één geven. Vandaar dat ik mijn score baseer op de reviews van Whiskyfun, die ik altijd vergelijk met mijn eigen bevindingen)