Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
1
17%
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
1
17%
Afbeelding - 76-80
2
33%
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
1
17%
Afbeelding - 91-95
1
17%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

Rogier
Actief lid
Actief lid

Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS

Ongelezen berichtdoor Rogier » 15 Okt 2010, 00:01

Ik heb al een aantal drams de afgelopen dagen op, maar vanavond heb ik even de tijd genomen om mijn tasting notes op te schrijven en hier neer te zetten. Kleine disclaimer: ik ben een volledig amateur genieter, lees wel heel graag tasting notes maar maak ze zelf niet vaak, maar de Jazz vind ik te leuk om het niet te delen:

Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% cask strenght, geen kleurtoevoeging en geen chill-filtration (koudfilter). Geselecteerd door Hans Offringa.
Kleur: amber-goud
Neus: gedroogd fruit, abrikoos/sinaasappel, de eerste paar minuten een heel licht zwaveltje (van het vat branden denk ik?, overigens in het geheel niet hinderlijk, voor mij puur kenmerkend, ik proef het bij meerdere whiskies) Een heerlijke geur die blijft ontwikkelen, zeker met wat druppels water erbij.
Smaak: een prettige volle romigheid is het eerste wat mij opvalt, abrikoos, bijenwas, beetje honing, beetje noga/romigheid, marsepein?

Afdronk:
de romige noga smaak komt bij mij naar voren, vanille, en blijft een paar minuten hangen. heerlijk.

Ik geef de Jazz 91 punten. (Ik ben niet ervaren in het geven van een technisch punt, maar wil er wel één geven. Vandaar dat ik mijn score baseer op de reviews van Whiskyfun, die ik altijd vergelijk met mijn eigen bevindingen)

Persoonlijk vind ik deze Springbank een heel erg opzichzelf staande smaak, maar wel zeer typisch Springbank, in deze combinatie van mij als Springbank liefhebber een groot compliment. Ik ben blij dat ik er een paar van heb staan, deze wil ik voorlopig kunnen blijven proeven! :duimop
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Okt 2010, 09:13

Rogier schreef:Ik geef de Jazz 91 punten.
:o
Je maakt me nieuwsgierig! Blij dat je hem zo goed vind, gezien je inkoop ;)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Dec 2010, 13:35

Eergisteren een sample Springbank CV en nu van de Jazz een sample. Dank John !

Qua type in het verlengde van de CV die ik wel meer body vond hebben.
Kleur: Bij kunstlicht oud-goud met iets oranje. Hangt gemiddeld aan en wordt wat troebel met water.
Geur: Ook hier een ingetogen neus die wat tijd vraagt. Vooral citrus fruit, al dan niet gedroogd. Limoen-schil, kiwi, bloemen-honing, maggie (madeira) en nog later een rubbertje, kruit en vleugje zwavel (allemaal aan de positieve kant van het spectrum).
Smaak en nasmaak:Puur is deze vrij scherp en heeft voor mij beslist wat (meer) water nodig. Peperig, zilt en een bittertje. Minder body dan de CV en een korte tot gemiddeld lange afdronk.
Score in de 76-80 range.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 28 Dec 2010, 23:30

Net de 12yo CS en de 14yo Jazz CS naast elkaar gezet. Naar mijn mening is de 12yo milder, in eerste instantie geslotener. Daarin komt voor mij duidelijker citrus, fruit naar voren, en meer op de achtergrond het 'kruit-achtige' dat ik typerend vind voor Springbank. Zowel in geur en smaak. De 14yo Jazz is veel sterker aanwezig in zwavel, kruit. Deze is sprekender. Pas op de achtergrond verschijnt iets citrus-achtigs. In mijn beleving minder aangenaam... Punten geven doe ik (nog) niet.

Eigenlijk kan ik me behoorlijk vinden in de N&T van Piet, met als kanttekening dus de in mijn beleving sterke aanwezigheid van zwavel / kruit. Iets wat ik minuten later bij iedere ademhaling opnieuw waarneem.

Dit was maar een korte vergelijking, wie weet spreekt het sterke kruit-achtige karakter me de volgende keer wel aan.

John, bedankt voor het sample!
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 30 Dec 2010, 17:57

Hier mijn korte tasting note na een eerste kennismaking met deze dram:

kleur: amber (sherry)
Neus : Notig, bossig (in de herfst door een bos), met wat water ook een geur als van dennenaalden (kerstboom), diverse zware citrustonen (marmeladeachtig, dus niet als een verse citroen oid) komen na verloop van tijd door.
Smaak: Prettig spicy (peper/jeneverbes/licht zeezout) met gedroogd fruit (vooral rozijnen/krenten), romig
Mondgevoel: Zonder water goed lang in je mond te houden, zacht met wat waxtonen.
Afdronk: Gemiddeld, maar vrij zacht gelet op het alcoholpercentage.

Dit is wat ik er nu zo van kan maken, ik prefeer deze (sorry Piet ;) ) juist zonder toevoeging van water, door de toevoeging van water (ca 6 druppels) vond ik de geur wel wat meer openen, maar de smaak juist vlakker worden. Het hogere alcoholpercentage heb ik eigenlijk niet waargenomen bij het proeven zonder water. Als ik er nu echter, na een eerste kennismaking een score aan zou moeten hangen zit ik eigenlijk te twijfelen of hij in de 81-85 range of in de 76-80 range zou komen, laten we het dan maar op rond de 80 houden.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Dec 2010, 19:43

GJR schreef:kleur: amber (sherry)

Hé Gert-Jan, "over smaak valt niet te twisten", in elk geval is het een interessante dram, maar over kleur wel degelijk. Als je, zoals ik, regelmatig Sherry drinkt dan kun je je juist bij de kleur van Sherry niets voorstellen. Sherry is er in zo véél soorten en kleuren dat ik het niet als referentie voor een andere drank zou willen gebruiken.
Ondanks dat er veel professionals zijn die dat doen heb ik daar een probleem mee, praktisch en principieel. Zie de interessante discussie en mijn lange betoog in: Beschrijven van de kleur van whisky.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 31 Dec 2010, 10:34

Piet schreef:
GJR schreef:kleur: amber (sherry)

Hé Gert-Jan, "over smaak valt niet te twisten", in elk geval is het een interessante dram, maar over kleur wel degelijk. Als je, zoals ik, regelmatig Sherry drinkt dan kun je je juist bij de kleur van Sherry niets voorstellen. Sherry is er in zo véél soorten en kleuren dat ik het niet als referentie voor een andere drank zou willen gebruiken.
Ondanks dat er veel professionals zijn die dat doen heb ik daar een probleem mee, praktisch en principieel. Zie de interessante discussie en mijn lange betoog in: Beschrijven van de kleur van whisky.

Ik ben bekend met dat Sherry ook niet uit een kleur bestaat, ondanks dat het niet echt mijn drankje is, je hebt een heel range van fino tot erg donker, net als eigenlijk bij whisky. Ik gebruikte eigenlijk ook de kleur te bepalen een versie van het kleurenpalet van Bob Minnekeer, welke de kleuren onderverdeeld in Gin/Sherry/Stro/Koper/Koffie, vandaar mijn reactie als kleur "sherry tint". Ik heb nu gauw even door het jouw genoemde forumonderdeel gekeken en zie daar al snel beter gereedschap, maar ook wel leuke stellingen over het gebruik van de kleur van barnsteen= amber, terwijl ik regelmatig barnsteen=blauw, zwart of groen ben tegengekomen in een andere verstofte hobby (edelstenen/mineralen), maar dit onderwerp had ik nog geeneens gezien en zal ik snel aan een studie onderwerpen, maar ja er staat ook zoveel op het forum.... :goedgedaan
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

pim
Senior
Senior

Springbank Jazz Edition 14yo, 56%

Ongelezen berichtdoor pim » 14 Mar 2011, 12:49

Hallo allen, afgelopen weekend deze 2 (met kintra glen scotia 18 jaar 52,6% ib) naast elkaar gezet en geproefd:proefglazen, libby van whiskey by the sea

springbank jazz, 14 jaar, 56,0% ib
licht van kleur,volle body, tranen na ongeveer 5 tellen
Neus, ziltig, hout, moutig, kruidig.
Smaak, scherp, brandend warme koek, peper, bloemig, zacht (geel) zacht fruit (appel, meloen)
Afdronk, licht ziltig, droog en blijft enkele minuten hangen, relatief korte afdronk.

Met water geproefd,
N: het ziltige is sterker./S: peper komt meer eruit, scherper op de tong/AF: blijft lang in de mond/gehemelte hangen, middellange afdronk ong 5 minuten.

hoop dat iemand er wat aan heeft, pascal. :D
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Apr 2011, 11:26

Ik had hem eerder al gedronken, maar dan 'gewoon om te genieten'; nu ben ik ervoor gaan zitten om eens te noteren wat ik allemaal vind.

Ik had hem naast een sample Springbank 100 proof (2006) staan van Bram! Ik had beide al even voordat ik ging proeven ingeschonken en een dekseltje (Pringles deksel) op het glas gedaan)

Glas: Mitra WX; kleine tranen, langzame legs (zou zeggen: hoog in alcohol, veel aroma)
Kleur: Bruingoud
Neus: Het eerste wat me te binnen schiet: meaty, maggi. Dan bouillon. Rozijnen (sherry)
Smaak: Zonder water: Stroef! Sherry, maggi, spice. Met water: creamy, walnoot (zeker toen ik terug ging naar de 100 proof)
Afdronk: Sherry, maggi, meat, spice!!! Met water komt ook marsepein los (leuk te lezen dat anderen dat ook hadden!)
Commentaar: De eerste keer dat ik hem dronk, eerste dram uit de fles, was ik er niet zo weg van. Nadat ik vanmiddag de Springbank 100 proof geproefd had en Bram aangaf ze eens naast elkaar te zetten, bracht me dat op een idee. Zo gezegd, zo gedaan. Ik dacht dat de 100 proof een 'sherrybom' was (was een mystery sample en ik dacht aan de Glenfarclas 105 / a'Bunadh :-s), maar de 100 proof naast deze 14yo CS is duidelijk de 14yo CS meer ge-sherried! Deze dram kan zeker wat water gebruiken. Ik vind hem toch iets beter dan de 100 proof!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Apr 2011, 14:04

Als er voor één dram geldt "smaken verschillen" en "voorkeuren verschillen", dan is het deze wel.

Wat een extreem verschil in scores bovendien :HitHead ... en dan te bedenken dat ik nog steeds vind dat een score objectief kan en zou moeten zijn 8-)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Apr 2011, 15:15

Ik heb hem ook 80 gescoord. Ik heb hem geproefd via een sample en ik moet zeggen dat ik er ook niet wild van ben. Ik kan me goed vinden in je beschrijving van de smaak, Piet.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 29 Apr 2011, 22:13

Zo, het is er eindelijk van gekomen. Ook ik heb , net zoals John, eens de Jazz edition naast de 10yo 100proof geplaatst.

De Jazz edition : Stovers ( In NL heet dat dan carbonade ofzo ? :) )Echt 'meaty, ook duidelijk sherry en verbrand hout. Herfst , regen in bos, ... Valt ook op hoe troebel hij wordt met water. Mooi mollig en plakkerig in de mond! Caramel en zoethout.

De 100 proof : Zurige geur , is dit zwavel? valt vrij sterk op. Moeilijker , beduidend mindere geur dan bij de Jazz naar mijn mening. In de smaak vind ik die zure geur niet terug, vettig en waxy, prachtig mondgevoel ( zeker in vgl met Balvenie Signature eerder deze avond) Met water blijft die zurige geur, minder complex dan de Jazz. Qua smaak is ie wel overtuigender maar moeilijk te omschrijven. Zoet, kruidig zoet , en weer dat aardse wat ik ook sterk smaakte in de 1997vintage.

Een nogal chaotische tasting note maar ik vind de Jazz edition beter dan de standaard 100proof. Complexer in zowel geur als smaak. Daarenboven ben ik ook fan van sherry/zoet en dat vind ik meer terug in de Jazz edition.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”