Glenlivet Cipher

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Petrovitski
Senior
Senior

Glenlivet Cipher

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 05 Nov 2016, 22:47

Er is natuurlijk een hele website voor gemaakt om het "grote geheim" van de Cipher te ontrafelen.
Ik ben geen groot proever. Voor mij is een whisky vooral lekker. Of niet. Of ertussenin.
Gisteren heb ik de Cipher geproefd op een proeverij van Gall&Gall. Was daar ook te koop voor het relatief lage bedrag van 80 euro.
Eerder had ik al zonder proeven 2 flessen gekocht, dus beetje spannend was het wel.

Nou... Na een Glendronach van 12 jaar en een andere (naam vergeten) eveneens van 12 jaar was de Cipher aan de beurt.

Ten eerste vallen natuurlijk de mooie doos en fles op.

Geur: Lekker! Zoetig, fruitig, bloemig. Beetje hout. Na de twee vorige whiskies rook deze heerlijk.

Smaak: Toch nog vrij licht. Puur. Iets zurig. Wat fruittonen. Hout. Glenlivet is een lichte whisky. Als het een ander merk was geweest had ik gedacht dat hij jong was. Nu ben ik daar niet zeker van.

Afdronk. Redelijk lang. Smaak bleef wel hangen tot de volgende (Dalmore 12) aan de beurt was.

Wel een vreemde volgorde, zo'n Dalmore 12 na de Cipher..

Cijfer voor de Cipher... 80/100 punten

Al met al een goede, lekkere whisky. ERG jammer dat hij geen age statement heeft. Ik had graag geweten wat erin zat. De gangbare winkelprijs is 100 euro. Dat vind ik voor wat deze whisky biedt aan de hoge kant. 80 euro (de proeverijprijs) vind ik wel redelijk.
Ik heb er geen spijt van dat ik deze heb aangeschaft, maar na deze proeverij sta ik nog niet direct te springen om de kurk uit mijn eigen fles te rukken.
0 x
Afbeelding

mardo
Senior
Senior

Re: Glenlivet Cipher

Ongelezen berichtdoor mardo » 06 Nov 2016, 00:28

Leuk jouw bericht en jouw idee hierover, Ik vind dit wel een heel leuk project. Ik heb niet meegedaan aan de gall&gall proeverij en ook meer dan 80 euro betaald, maar ik heb hier wel een fles van gekocht. Ik ben ook gaan inloggen op de website en heb daadwerkelijk meegedaan aan de proeverij.
Persoonlijk vind ik het een erg lekkere whisky, ik had een score van 68%. Dit zegt verder niet veel, maar ik vind de beleving echt wel leuk. Ik scoor deze whisky toch wel 90. Echt erg lekker.
0 x
Afbeelding

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 06 Nov 2016, 00:44

Dat doen ze wel erg goed bij Glenlivet! Ze verkopen haar whisky zonder leeftijdsaanduiding voor 100,- per stuk, en er zijn ook nog mensen die deze dan in tweevoud blind kopen, wat een mat zwarte fles niet allemaal teweeg kan brengen :P
Dan ging ik toch liever voor de nieuwe Aran high seas, dan kun je met de verpakking nog je boekenkast vullen (of er lekkere whisky in verstoppen)...
0 x

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 06 Nov 2016, 15:42

Maar voor die arran high seas geldt hetzelfde. Grote mooie doos, geen leeftijdsaanduiding, flinke prijs.
Alleen is hij niet zwart :vies
1 x
Afbeelding

W de B
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor W de B » 06 Nov 2016, 21:03

Op de doos worden een aantal van de ingredienten vermeld, onder een bepaalde lichthoek zijn ze te lezen.
In jouw omschrijving van de Cipher kan ik mij wel vinden,alleen in de afdronk zou ik haar hoger classificeren.
De Arran High Seas heb ik mogen proeven op het afgelopen Pot still festival (tegen sluitingstijd) en zij was na een middag proeven verrassend fris en licht met een wat ik mij ervan herinder een lekkere afdronk die lang bleef hangen.
0 x

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 07 Nov 2016, 07:10

Ben er naar aan het zoeken... moeilijk te vinden voor redelijke prijs.
0 x
Afbeelding

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 07 Nov 2016, 10:30

Dyson81 schreef:Dat doen ze wel erg goed bij Glenlivet! Ze verkopen haar whisky zonder leeftijdsaanduiding voor 100,- per stuk, en er zijn ook nog mensen die deze dan in tweevoud blind kopen, wat een mat zwarte fles niet allemaal teweeg kan brengen :P
Dan ging ik toch liever voor de nieuwe Aran high seas, dan kun je met de verpakking nog je boekenkast vullen (of er lekkere whisky in verstoppen)...

Tja, bij Balvenie verkopen ze flessen zonder leeftijdsaanduiding voor rond de 300 euro en toch durf ik deze blind te kopen. Gekke aan deze (NAS) discussie blijft natuurlijk dat als ze er een stikkertje 18 of 25 jaar op geplakt zouden hebben zou je deze dan wel blind kopen voor 100 euro?

Persoonlijk trek ik me er nauwelijks wat van aan of er nou een leefttijd op staat of niet. Het zijn of flessen/merken waarvan de reputatie zo goed is dat veel mensen ze inderdaad blind kopen (b.v. de Glendronach single cask batches van tussen de 19-23 jaar) en anders probeer ik toch eerst een sampletje te scoren of tasting notes te lezen van mensen waarvan ik denk te weten dat ze redelijk objectief schrijven ;) voordat ik een fles koop (of het nou een NAS is of niet)

PS: Deze Glenlivet heb ik trouwens ook laten liggen...

:nat
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”