non chill filtered

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
channelzero
Nieuwkomer
Nieuwkomer

non chill filtered

Ongelezen berichtdoor channelzero » 13 Okt 2016, 19:08

Beste whiskyliefhebbers,

Enkele dagen geleden zat ik bijna doorheen mijn Tomatin cask strength batch 1.Ik had nog zo'n dram of 3 in de fles.Ik schonk me dus een glaasje uit,en stelde vast dat het onderste van de fles duidelijk troebelder was dan voorheen.Ik weet dat je door non chill filtered de whisky troebel kan zijn,dat is ook geen erg voor mij,maar daarnaast proefde ik en wat was dit lekker zeg! :bigsmile :yes Een bom van heerlijke smaken overdonderde me! :hoera Zijn hier nog mensen die dit ervaren hebben?Niet dat ik deze ervaring niet prettig vond,maar is het de bedoeling om de fles te schudden telkens je een dram uitgiet,zodat jede smaakexplosie van de laatste glaasjes verdeelt over de ganse fles?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: non chill filtered

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Okt 2016, 19:47

Nee.

Ik snap wat je bedoeld. Een dak Jus of Chocomel moet je schudden omdat het bezinkt. Whisky bezinkt niet.
Wel is het zo dat er in een bijna lege fles meer oxidatie optreed en dat dit smaken laat veranderen. Dit kan zowel ten goede als ten kwade.

Verder is de smaakbeleving vaak ook heel erg afhankelijk van hoe je erin staat en ook wel wat je gegeten hebt (kruiden en knoflook verknallen je smaak behoorlijk). Misschien omdat het juist je laatste paar drammetjes waren dat je er daardoor meer van genoot.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”