Leo, Pieter en Tom nemen onder de loep: Bowmore

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Leo, Pieter en Tom nemen onder de loep: Bowmore

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 27 Jun 2016, 17:16

Ik vind het nogal heftige reacties...
Het is maar whisky jongens! ;)
Ik vind het persoonlijk wel een leuk experiment en een bijdrage voor het forum.
Het is meer dan posten wat je op hebt of gekocht hebt.
Je kan inderdaad discussiëren over de manier waarop maar dat kan je in principe bij iedereen...
Ik heb het al eerder gezegd maar uiteindelijk blijft het allemaal subjectief.
Ik vraag me bijvoorbeeld dikwijls af of m'n smaakpapillen en neus wel optimaal genoeg zijn als ik een topsample wil proeven.
Maar uiteindelijk neemt dit wel een deel van de fun weg.
Want hoe je het ook draait of keert elke dag is anders qua smaak/gevoel.
Dus wanneer is iemand z'n rating wel OK?
Bij een sample van 3cl, 10cl,... ? Als hij/zij er een 15 min., 30min., 1u over deed?
Nam de persoon medicatie, is hij verkouden, last van hooikoorts,...
Geloof me ik denk dat er weinig optimale dagen per persoon/per jaar ook als je er zeer uitgebreid de tijd voor neemt.

Wat mij betreft voegen deze ratings in ieder geval meer toe dan iemand die de HP Ice de dag van de aankoop 99 punten geeft.
Ratings zijn een subjectieve richtlijn en niet meer dan dat.
4 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 27 Jun 2016, 17:23

Peter87 schreef:
pieters87 schreef:
Die proeverij deden we louter voor ons zelf en niet voor iemand anders. Het leek ons enkel leuk om het delen. :Scratch

Hier spreek je jezelf toch wat tegen. Maar dat is ook precies het punt dat er gemaakt word. En ik denk dat je het te zwaar opneemt. Zo veel whisky's in zo'n korte tijd en in zulke kleine hoeveelheden kan je simpelweg niet goed genoeg proeven om er een oordeel over te vellen.
Dus het doel dat je hebt (om een representatief beeld van een distillery te krijgen) streef je voorbij. Maar toch worden en waardeoordelingen en ratings aan gehangen. En daar wringt nou de schoen.
Je zei gisteren dat de boel uit zijn/haar context word getrokken.
Maar mensen die op whiskybase op ratings af gaan zullen dat niet doen als ze zien in welke context jullie tot die rating zijn gekomen.
Maar dat weten ze niet en zo zijn whiskybase ratings eigenlijk geen reet meer waard. Dat komt natuurlijk niet door jullie drieën. Er zijn veel meer mensen die veel te snel raten (onder wie ik zelf soms) en mensen die het ratingsysteem gebruiken om de prijs omhoog te drijven.
En dat is gewoon erg jammer.

Om nog even in te gaan op het gequote gedeelte.
Als dat zo is, prima. Hou het dan ook voor jezelf.
Je kan hier dan best een topic openen met je ervaring en wat proefnotities. Maar laat de waardeoordelen en ratings dan achterwege.

Klopt voor een deel maar wordt er ook niet dikwijls gezegd dat dit een open forum is waarop je vrij mag posten?
Dit forum is geen Wikipedia, het is geen wetenschap. Het is iemands indruk, perceptie.
En net zoals bij het aanbodforum en de discussies over de prijzen kan je de dingen die je ergeren negeren.
Alle partijen hebben hier een punt en dat moet ook zo blijven.
Aangezien het geen wetenschap is kan je hierover uren/dagen/maanden/jaren blijven discussiëren.
2 x

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 27 Jun 2016, 18:08

Whiskybase wordt door mij gebruikt als een manier om te loggen welke whisky ik nu allemaal al geproefd heb. En als ik op een festival 25 verschillende whiskies heb geproefd, al was het maar een slokje, kan ik wel een idee krijgen of dit een whisky is waardoor ik omver geblazen wordt, vaak enkel al door de neus, of dat dit weinig toegevoegde waarde heeft, of de gulden middenweg bewandelt. Ik rate die whisky dan en uiteraard zal dit niet zo accuraat zijn als wanneer je er eentje voor neus zet en er een halve boek over schrijft.

Als ik kijk naar scores op whiskybase ga ik ook kijken naar die personen wiens scorings het dichtst aanleunen bij de mijne (score/kwaliteit ). Zo zijn Kay Meertens zijn scores voor mij persoonlijk accuraat en is een van de WB-gebruikers waar ik steeds naar zoek. Uiteraard blijft het een kwestie van smaak.

@Thijs. We hebben dit niet overwogen omdat we voor die ook wat tijd hebben tussen gelaten en van deze wat langer konden genieten. Ik had deze al eens geproefd en is een smaakbom die zowat al het vorige wegblaast. Die sample heeft ons 3en toch een goed half uurtje bezig gehouden. Die zat nog mooi in het glas toen ik de proefnoties al op het forum had geplaatst. En zoals ik al zei. Met slechts 1cl of zelfs minder ( want er is nog een blend van alle whiskies gemaakt tot bijna een volle glencairn ) per persoon waren de smaakpapillen nog absoluut niet aangetast om van deze ten volle te genieten.

De volgende distillery die we gaan bekijken ligt ook al vast maar hiervoor gaan we nog kijken welke whiskies we hiervoor gaan kiezen.
1 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 27 Jun 2016, 19:14

pieters87 schreef: Ach het is gewoon jammer dat er op een forum waar je al jaren leest en positieve zaken terug kan vinden, er toch steeds mensen zijn die de boel heel doelbewust willen verzieken. Alleen jammer dat dit weer gebeurt wanneer je een poging doet om een positieve bijdrage te leveren.

Aangezien je mij quote ga ik er maar vanuit dat je mij als persoon aanwijst die hier in (in ieder geval) jou ogen doelbewust de boel aan het verzieken is...?
Ik begrijp dat toch niet zo goed, buiten dat ik van mening ben dat iedereen zijn mening mag hebben (dus zeker ook jij), denk ik dat het samen met Paul en Matthijs organiseren van een VBT toch redelijk haaks staat op 'de boel doelbewust verzieken'...
Wat dan wel opvalt (tenminste, dat valt mij op) dat het aantal deelnemers uit België toch wel bijzonder armoedig is; 4 man slechts, waaronder 2 newbies. Wat de redenen zijn doet ook niet terzake natuurlijk, het zal vast geen bewust de boel verzieken zijn, maar klagen dat jij zelf je uiterste best doet om een positieve bijdrage te leveren terwijl kennelijk een VBT je interesse absoluut niet heeft begrijp ik dan niet zo goed. ;)
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

deleo07
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor deleo07 » 27 Jun 2016, 19:20

thijs100 schreef:Dit soort uitgebreide posts zien we niet vaak op het forum, dus vind het vooral tof dat je/jullie daar de tijd voor hebben genomen.

Maar uhm... toch nog wel even benieuwd of jullie overwogen hebben om die 1968'er eerder in de lineup te gooien? En waarom is uiteindelijk besloten die als laatste te proeven?

Denk dat deze vooral onder het motto 'save the best for last' op het einde van de tasting gezet geweest is. Misschien inderdaad niet ideaal omdat voorgaande richting 60% gingen.
Kan je wel zeggen dat de subtiliteit en de ongelooflijke fruitigheid van deze '68 nog steeds duidelijk merkbaar waren.
Wil hem wel gerust nog eens herproeven aan het begin van een line up, dat zou geen straf zijn ;-)
1 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Jun 2016, 20:46

Zonder me te mengen in de discussie even reageren op Nigel...
nigel_tufnel schreef:Ik vraag me bijvoorbeeld dikwijls af of m'n smaakpapillen en neus wel optimaal genoeg zijn als ik een topsample wil proeven.
Maar uiteindelijk neemt dit wel een deel van de fun weg.
.............
Geloof me ik denk dat er weinig optimale dagen per persoon/per jaar ook als je er zeer uitgebreid de tijd voor neemt.

Haha, heel herkenbaar! En inderdaad, je moet oppassen dat het de fun niet bederfd. Dus ik neem nu ook wel eens een mooie whisky als ik twijfel of ik "optimaal" ben, ik geniet gewoon van hoe het komt en valt, en dat bevalt goed.

Wat mij betreft voegen deze ratings in ieder geval meer toe dan iemand die de HP Ice de dag van de aankoop 99 punten geeft.
Ratings zijn een subjectieve richtlijn en niet meer dan dat.

Mee eens, ik vind het altijd leuk als iemand verteld wat hij heeft gedronken, en er dan ook bij verteld hoe het beviel of juist niet en allerhande informatie er bij. Dat is dan echt meerwaarde! Probeer dat zelf ook altijd te doen... En in dat licht vond ik deze post van de heren wel een meerwaarde...
0 x
Afbeelding

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 27 Jun 2016, 21:10

Oogadal schreef:
pieters87 schreef: Ach het is gewoon jammer dat er op een forum waar je al jaren leest en positieve zaken terug kan vinden, er toch steeds mensen zijn die de boel heel doelbewust willen verzieken. Alleen jammer dat dit weer gebeurt wanneer je een poging doet om een positieve bijdrage te leveren.

Aangezien je mij quote ga ik er maar vanuit dat je mij als persoon aanwijst die hier in (in ieder geval) jou ogen doelbewust de boel aan het verzieken is...?
Ik begrijp dat toch niet zo goed, buiten dat ik van mening ben dat iedereen zijn mening mag hebben (dus zeker ook jij), denk ik dat het samen met Paul en Matthijs organiseren van een VBT toch redelijk haaks staat op 'de boel doelbewust verzieken'...
Wat dan wel opvalt (tenminste, dat valt mij op) dat het aantal deelnemers uit België toch wel bijzonder armoedig is; 4 man slechts, waaronder 2 newbies. Wat de redenen zijn doet ook niet terzake natuurlijk, het zal vast geen bewust de boel verzieken zijn, maar klagen dat jij zelf je uiterste best doet om een positieve bijdrage te leveren terwijl kennelijk een VBT je interesse absoluut niet heeft begrijp ik dan niet zo goed. ;)

Oogadal. Ik heb het niet over alles wat je doet. Ik heb het VBT nog niet echt uitgepluist maar heb het er al wel iets over gelezen. Zijn zaken die me absoluut wel interessen. Het feit dat je hier mee in de organisatie zit, duidt effectief op een toegevoegde waarde. Ik vind het alleen jammer dat er niet op een vriendelijke manier "tips" gegeven kunnen worden hoe een meerwaarde kan gegeven worden op een poging tot bijdragen. My 2cents...
Als er nog een VBT is, let me know :goedgedaan
1 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Jun 2016, 00:38

Zonder me verder in de discussie te mengen heb ik na alle commotie even alle voorgaande posts doorgeplozen, maar eigenlijk tot aan de soort van escalatie niet echt azijnpissen of onbehoorlijke opmerkingen langs zien komen. Enkel meningen, onderbouwd ook nog, soms kritisch, en die niet altijd met elkaar overeenkomen. Dat kan, dat mag en volgens mij maakt dat een forum ook juist boeiend.
Ik zou dan ook zeker niet gaan twijfelen of je bepaalde dingen wel of niet op het forum zou gaan posten uit angst voor 'negatieve' reacties. Als je zelf achter je daden of woorden staat ben je volgens mij ook prima in staat om eventuele kritische geluiden te pareren. Dan krijg je interessante gefundeerde discussies en ook dáár kunnen anderen hun voordeel mee doen.
6 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 28 Jun 2016, 17:21

Dre schreef:Zonder me verder in de discussie te mengen heb ik na alle commotie even alle voorgaande posts doorgeplozen, maar eigenlijk tot aan de soort van escalatie niet echt azijnpissen of onbehoorlijke opmerkingen langs zien komen. Enkel meningen, onderbouwd ook nog, soms kritisch, en die niet altijd met elkaar overeenkomen. Dat kan, dat mag en volgens mij maakt dat een forum ook juist boeiend.
Ik zou dan ook zeker niet gaan twijfelen of je bepaalde dingen wel of niet op het forum zou gaan posten uit angst voor 'negatieve' reacties. Als je zelf achter je daden of woorden staat ben je volgens mij ook prima in staat om eventuele kritische geluiden te pareren. Dan krijg je interessante gefundeerde discussies en ook dáár kunnen anderen hun voordeel mee doen.

Het gaat er soms wel om hoe je de mening verpakt. Het initiatief van de TS was toch wel leuk maar hij doet het niet nog een keer denk ik.
Ik hoop wel dat hij om 5 uur 's ochtend niet met de auto naar zijn werk is gegaan.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”