Uit 15/17 nov 2013: International Whisky Festival (IWF) Den Haag:
Soundwave schreef:- Bowmore 12yo: voor een instap standaard botteling is dit een prima whisky. Zoals in de presentatie al benadrukt werd: veel honing, duidelijke vanille van de bourbonvaten en rook.
- Bowmore 15yo Darkest: Veel invloed van de 3 jaar finish op first fill sherry vaten. Ik ben nog steeds geen fan van deze expressie. Ik denk een soort lijmachtige toon te ruiken die mij gewoon niet bevalt.
- Bowmore Devil's Cask: 5000 flessen van €65, nergens meer te krijgen en voor absurde bedragen op het web. Ik vraag mij af hoeveel mensen die deze hype hebben gecreëerd daadwerkelijk de whisky geproefd hebben. Maarrrrrr wow, als je er eentje hebt mag je blij zijn hoor. Erg kruidige, pittige en zoet/zoute whisky die goed te drinken is zonder water en een finish heeft die mij goed bevalt. met een drupje water nog lekkerder. Richting 90 punten.
- Bowmore 1997 cask sample, first fill sherry butt @ 53,2%: Slechts 3% lager dan de vorige, maar fluweelzacht. Dat kan niet alleen aan die 6 jaar liggen denk ik. Erg lekker ook!
- Bowmore 23yo Port: wederom een absurde prijs, maar wel verdomd lekker. Weinig notes gemaakt in de haast, vond geloof ik alleen de finish van deze net iets minder.
De laatste 3 schommelden wat mij betreft allemaal rond de 89 punten.
Het is eigenlijk al een tijd geleden dat ik OB's Bowmore gedronken heb, anders dan de 12yo. Dat komt denk ik ook omdat voor mij de 12yo net wat té geturfd is. Maar de anderen zijn dat dus zeker niet. Waarvan akte. Van de barley is 35% van Islay en eigen eest en heeft de new spirit tussen 25 en 30 ppm fenol. Mijn notities:
- Bowmore 12yo 40% (bourbon + oloroso)
Goud-geel en net als alle samples hangt deze vrij dik aan. Ik vond dit de meest gerookte. Fruit, citrus, vanille en pleister met behoorlijk wat calbolineum. Zacht en olieachtig filmend met een lange wat drogende rokerige afdronk. Score: ±82
Los van dat ze allemaal vrij dik aanhangen zijn ze ook allemaal olieachtig filmend. - Bowmore 15yo Darkest 43% (3y ff eu-oak oloroso):
Goud/amber. Zoetige fruit-neus met vooral puur-chocola, konfijt wat cederhout en maar een vleugje rook.
Ook hier een zachte binnenkomst die in eerste instantie iets dunner aan doet dan de 12yo, en rond? En de chocola met sappig (opwekkend) fruit (pruim) en pittig. Gemiddeld lange nauwelijks rokerige afdronk, met vooral chocola. Score ±85 - Bowmore Devil's Cask, 56,9% (10 yo ff oloroso sherry):
Goud-geel/licht amber. Fruitig (abrikoos, nectarine) ook puur chocola en wat oud-hout met een vleugje carbolineum. Olieachtig en rond maar behoorlijk pittig met een leertje en zoethout . Vrij droog met een gemiddeld lange afdronk. Met wat water eigenlijk nog tabasco-pittiger. Score ±86 - Bowmore 16yo, 1997, 53,2% CS cask sample (#1215 first fill sherry butt, non-cf non-color):
Uiterlijk als voorgaand (meen ik). Fruit, citrus, esters (sinaas-schil), wijngums... ik herinner me geen rook? Rond, filmend gember-pittig en droog met een gemiddeld lange afdronk. Score ±88 - Bowmore 1989, 23yo Port, 50,8%:
Donker-goud met rode gloed en wederom dik met langzame traantjes.
Licht zoetig fruit, confijt, en een beetje rokerig.
Dit was wel een verassing doordat hij onverwacht zacht was, we kwamen zelfs tot "fluweel-zacht". Drink op CS wel erg makkelijk weg. Olieachtig mondvullend met een gemiddeld lange afdronk met o.a. nectarine. En dan vraag je je af of ik deze niet liever als 1-ste gedronken had. Score wordt ná 4 drams al wat lastiger maar in elk geval wel ±89 wellicht meer maar ja....
Hoewel Gordon dat niet precies wist lees ik nu dat er 12000 flessen van zijn.
Hier kwam de 23yo later nog bij.....