Geur Glendronach

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Qtinn
Actief lid
Actief lid

Geur Glendronach

Ongelezen berichtdoor Qtinn » 02 Nov 2015, 23:04

ik heb nog niet zo'n goed ontwikkelde neus en meestal ga ik meer op smaak af, maar dit keer hebik toch echt iets geroken, wat me tegenstond.

Het was de 11 jarige Glendronach voor Whiskybase. De fles staat nu ruim anderhalf jaar open met nog 1/3 gevuld. Heerlijke whisky, maar met water komt er een rare geur vrij, die me deed denken aan bedorven vlees. Heel vlezig, maar niet fijn. De smaak was verder prima.

Herkent iemand deze geur?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Geur Glendronach

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Nov 2015, 23:08

Gelukkig niet! Over het algemeen worden de single casks Glendronach's alleen maar beter als ze open staan. Hoewel een derde in de fles over een redelijk lange periode m niet beter maakt. Kan me voorstellen dat de geur je dram in zijn geheel aardig om zeep helpt. Inschenken en eerst uurtje laten staan of er geen water bij doen, waarschijnlijk heeft ie toch al wat in kracht ingeboet....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Nov 2015, 13:24

Geen water meer toevoegen dus...
1 x

Qtinn
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Qtinn » 03 Nov 2015, 19:39

Rien68 schreef:Geen water meer toevoegen dus...

:hoedaf Top tip.
0 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 03 Nov 2015, 20:26

Of wel water bij doen en vervolgens een kwartiertje laten staan. Dan kan de geur wellicht alsnog bijtrekken.

Die ervaring heb ik ook eens gehad met een whisky. Weet overigens zo gauw niet meer welke...
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 04 Nov 2015, 12:42

Meen ook ergens gehoord of gelezen te hebben dat er bij sherry vaten een schimmel ontstaat binnen in de cask,
op het randje tot waar de whisky ligt?! Dit wil ook nog wel eens een vreemde geur afgeven? :roll:
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Nov 2015, 12:57

Zodra er whisky inzit niet meer, alleen in de tijd die tussen legen en vullen met new make zit. Probleem met sherry vaten is dat door de zoete sherry en het lage ABV van sherry bacteriën en schimmels een kans krijgen. Dus als een vat niet goed gecharred wordt krijg je dit, de bacteriën en de schimmel wordt wel gedood door de new make, maak de nare smaak van deze ongewenste gasten niet.
Het beste is een sherry vat direct nadat de sherry er uit is te vullen met spirit zodat in ieder geval schimmel en bacteriën geen kans krijgen. Ik weet dat Amrut zelfs new make naar Spanje heeft verscheept zodat de sherry casks direct met new make gevuld konden worden om dit te voorkomen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 04 Nov 2015, 14:17

Kan ook de invloed van zwavel zijn. Dit kan verschillende kanten op gaan, van een prettige kruidige ondertoon tot rotte eieren of augurken. Dit komt juist bij sherryvaten vaker voor omdat deze vaten vaak gesterliseerd worden m.b.v. zwavelkaarsen. Zie ook:
viewtopic.php?t=1459

Ervan uitgaande dat je het over vat 2751 hebt: ik heb hetgeen jij noemt hier nooit in opgemerkt, maar ik voeg ook nooit zo veel water toe.
0 x
Afbeelding

Qtinn
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Qtinn » 04 Nov 2015, 18:28

Kay schreef:Ervan uitgaande dat je het over vat 2751 hebt: ik heb hetgeen jij noemt hier nooit in opgemerkt, maar ik voeg ook nooit zo veel water toe.

Klopt. Is die fles. Zou inderdaad ook rotte eieren kunnen zijn. En ook wel redelijke plens water. Nooit echt zo sterk geproefd.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”