Welke bourbon kopen?

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Lucs
Senior
Senior

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Lucs » 22 Dec 2015, 10:27

Ik wil niet het topic kapen maar ben ook lichtelijk op zoek naar advies. Ofwel advies voor een nieuwe bourbon ofwel advies om er van weg te blijven ;-)

Ik heb namelijk me al eens eerder gewaagd aan bourbon middels de alom bekende Jack Daniels (original? No.7?) hoewel dit vlgs mij formeel gezien geen bourbon is maar Tennesee whiskey.
Is dit een representatieve bourbon/whiskey want ik vond hem namelijk echt verschrikkelijk ruiken. Nagellak remover was het eerste dat in me opkwam.
Ik heb het nog meermaals geprobeerd maar is echt niet mijn ding. Het zoetige is me ook wat te weeïg. Is dat een algemene tendens bij bourbons/tennessee whiskeys?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 22 Dec 2015, 10:56

Bourbons zijn wielmoer inderdaad. Maar een goede bourbon kan je niet met de jd Old nr 7 vergelijken.
Ik kan de Noah's Mill niet geboeg aanraden.
Of anders een rye? Die zijn wat kruidiger en wat minder zoet als bourbons.
Of je het wil drinken of er vanaf wil blijven is uiteindelijk iets dat je zelf uit moet vinden denk ik.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 22 Dec 2015, 11:31

Lucs schreef:Ik heb namelijk me al eens eerder gewaagd aan bourbon middels de alom bekende Jack Daniels (original? No.7?) hoewel dit vlgs mij formeel gezien geen bourbon is maar Tennesee whiskey.
Is dit een representatieve bourbon/whiskey want ik vond hem namelijk echt verschrikkelijk ruiken. Nagellak remover was het eerste dat in me opkwam.
Ik heb het nog meermaals geprobeerd maar is echt niet mijn ding. Het zoetige is me ook wat te weeïg. Is dat een algemene tendens bij bourbons/tennessee whiskeys?

Maar net als je whisky beter niet afschrijft na het proeven van een Johnnie Walker Red, kan ik je zeker aanraden om eens wat samples te proberen. Een hele fles kopen is wellicht een beetje link, want de geur van nagellakremover vind je vaak terug bij bourbons en ook het zoete en een beetje weeïge hoort erbij. Dat komt waarschijnlijk doordat ze niet 100% single malt zijn, maar uit andere granen zijn gestookt. Dat en de combinatie vers hout + heet klimaat doet ook wel wat met de smaak. Het is van graan en rijpt op hout, maar verder heeft bourbon* echt een ander karakter dan een single malt.

Zoals Peter hierboven al meldde, is een bourbon die meer de rye-kant op gaat wellicht een idee. Wild Turkey Rare Breed of Millstone 100 Rye. Ik heb zelf Elijah Craig 12y en Evan Williams Single Barrel 2004 geproefd. Die komen beiden van de Heaven Hill distillery en ik vond ze zeer smaakvol. Veel meer verschillende laagjes smaak dan de JD old no. 7. Maar zo'n beetje elke bourbon die rond de 40€ of hoger zit bevat al veel meer smaak dan de instap-JD.

*: ik scheer bourbon en Tennesee Whisky voor het gemak even over één kam. Lui enzo.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”