Welke bourbon kopen?

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Lucs
Senior
Senior
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 Sep 2015, 09:15
Locatie: Utrecht

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Lucs » 22 Dec 2015, 10:27

Ik wil niet het topic kapen maar ben ook lichtelijk op zoek naar advies. Ofwel advies voor een nieuwe bourbon ofwel advies om er van weg te blijven ;-)

Ik heb namelijk me al eens eerder gewaagd aan bourbon middels de alom bekende Jack Daniels (original? No.7?) hoewel dit vlgs mij formeel gezien geen bourbon is maar Tennesee whiskey.
Is dit een representatieve bourbon/whiskey want ik vond hem namelijk echt verschrikkelijk ruiken. Nagellak remover was het eerste dat in me opkwam.
Ik heb het nog meermaals geprobeerd maar is echt niet mijn ding. Het zoetige is me ook wat te weeïg. Is dat een algemene tendens bij bourbons/tennessee whiskeys?
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 22 Dec 2015, 10:56

Bourbons zijn wielmoer inderdaad. Maar een goede bourbon kan je niet met de jd Old nr 7 vergelijken.
Ik kan de Noah's Mill niet geboeg aanraden.
Of anders een rye? Die zijn wat kruidiger en wat minder zoet als bourbons.
Of je het wil drinken of er vanaf wil blijven is uiteindelijk iets dat je zelf uit moet vinden denk ik.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 22 Dec 2015, 11:31

Lucs schreef:Ik heb namelijk me al eens eerder gewaagd aan bourbon middels de alom bekende Jack Daniels (original? No.7?) hoewel dit vlgs mij formeel gezien geen bourbon is maar Tennesee whiskey.
Is dit een representatieve bourbon/whiskey want ik vond hem namelijk echt verschrikkelijk ruiken. Nagellak remover was het eerste dat in me opkwam.
Ik heb het nog meermaals geprobeerd maar is echt niet mijn ding. Het zoetige is me ook wat te weeïg. Is dat een algemene tendens bij bourbons/tennessee whiskeys?

Maar net als je whisky beter niet afschrijft na het proeven van een Johnnie Walker Red, kan ik je zeker aanraden om eens wat samples te proberen. Een hele fles kopen is wellicht een beetje link, want de geur van nagellakremover vind je vaak terug bij bourbons en ook het zoete en een beetje weeïge hoort erbij. Dat komt waarschijnlijk doordat ze niet 100% single malt zijn, maar uit andere granen zijn gestookt. Dat en de combinatie vers hout + heet klimaat doet ook wel wat met de smaak. Het is van graan en rijpt op hout, maar verder heeft bourbon* echt een ander karakter dan een single malt.

Zoals Peter hierboven al meldde, is een bourbon die meer de rye-kant op gaat wellicht een idee. Wild Turkey Rare Breed of Millstone 100 Rye. Ik heb zelf Elijah Craig 12y en Evan Williams Single Barrel 2004 geproefd. Die komen beiden van de Heaven Hill distillery en ik vond ze zeer smaakvol. Veel meer verschillende laagjes smaak dan de JD old no. 7. Maar zo'n beetje elke bourbon die rond de 40€ of hoger zit bevat al veel meer smaak dan de instap-JD.

*: ik scheer bourbon en Tennesee Whisky voor het gemak even over één kam. Lui enzo.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

flyinghellas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 Jun 2020, 11:02

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor flyinghellas » 09 Feb 2022, 22:04

Welke Amerikaan?
Aanstaande weekend ben ik in LA voor m’n werk. Welke whiskey raden jullie mij aan om te kopen? Iets wat hier in Europa niet of moeilijk verkrijgbaar is lijkt me het leukst.
In elk geval een om op te drinken en een voor de verzamel.
Ik sta open voor alle suggesties.
0 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 09 Feb 2022, 22:31

Buffalo Trace Eagle Rare 10 y/o single cask.
Een heerlijke topper!
Niet per sé onvindbaar hier, maar wel duur en de single cask is best lastig te vinden.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Feb 2022, 01:46

Sowieso is alle bourbon schrikbarend duur geworden. Kijk naar Blantons momenteel..... :boos
1 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 10 Feb 2022, 17:00

defeatless schreef:Sowieso is alle bourbon schrikbarend duur geworden. Kijk naar Blantons momenteel..... :boos


Ja, niet alleen bourbon. Zag vandaag de mail van WB shop en moest gewoon lachen vd prijzen. WTF hahaahah
2 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Feb 2022, 10:07

Wouterk schreef:
defeatless schreef:Sowieso is alle bourbon schrikbarend duur geworden. Kijk naar Blantons momenteel..... :boos


Ja, niet alleen bourbon. Zag vandaag de mail van WB shop en moest gewoon lachen vd prijzen. WTF hahaahah


Kleine toevoeging op eigen initiatief ;-)

Overigens ben ik best te spreken hoor over WB shop, het was meer dat ik juist hun mail kreeg en daarom bij naam noemde. WB shop is in de regel marktconform en heeft vaak een leuk en onderscheidend aanbod. Maar 315 voor een 1996 Ben Nevis van een 2nd of 3rd tier bottelaar vind ik echt wayyyyyy too muchos !
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 12 Feb 2022, 13:40

flyinghellas schreef:Welke Amerikaan?
Aanstaande weekend ben ik in LA voor m’n werk. Welke whiskey raden jullie mij aan om te kopen? Iets wat hier in Europa niet of moeilijk verkrijgbaar is lijkt me het leukst.
In elk geval een om op te drinken en een voor de verzamel.
Ik sta open voor alle suggesties.

Een dikke aanrader is de Old Forester 1920, nauwelijks te krijgen in Europa, maar in de VS nog betaalbaar (50 tot 60 dollar). Sowieso even googlen als je daar bent naar de prijzen, een winkel die verkoopt voor MSRP (manufacturer's suggested retail price) is perfect maar de meeste slijterijen verkopen flessen met winstmarges van meerdere honderden tot duizenden procenten. Fles Old Weller kocht ik in Nederland voor 30 euro, kost bij sommige winkels in de VS 300 a 400 euro, omdat het de naam "the poor man's Pappy" heeft gekregen. De ironie!

Als je Buffalo Trace producten voor MSRP kan krijgen, dan zeker doen. Zeker de BTAC's, dit zijn de oudere expressies die rond de 100 euro kosten maar vanwege schaarste voor meer dan 1000 euro over de toonbank gaan. Zelfde voor de van Winkles en Pappy's.
3 x

Gebruikersavatar
Ter veld
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 13:28
Locatie: Drenthe

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Ter veld » 12 Feb 2022, 14:23

een old ezra 7 heerlijke bourbon voor een mooie prijs.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Casketje » 13 Feb 2022, 18:09

Uridium schreef:Buffalo Trace Eagle Rare 10 y/o single cask.
Een heerlijke topper!
Niet per sé onvindbaar hier, maar wel duur en de single cask is best lastig te vinden.

Duur? 40 euro (en in Duitsland <€35) voor een kwalitatieve bourbon met een 10 jaar age statement? Dan zou ik wel eens willen weten welke goedkopere jij kan aanraden. Voor mij is dit prijs-kwaliteit de beste bourbon die hier makkelijk verkrijgbaar is samen met de Four Roses Single Barrel, maar die heeft een anders smaakprofiel. Als je op zoek bent naar een cask strength versie dan toch de Wild Turkey Rare Breed. De Old Ezra 7 kocht ik enkele jaren terug nog voor €34,99 - ik weet niet wat hij ondertussen al kost maar het zal vermoedelijk ook alweer een stuk duurder zijn.

Trouwens - wat betreft die single cask vermelding voor de Eagle Rare: volgens wat ik een tijdje geleden gelezen heb zou dat van het label gehaald geweest zijn omdat ze o.w.v. hun bottelingsprocedure niet meer konden garanderen dat elke fles effectief 100% uit een single cask kwam (whisky in de leidingen bij het wisselen van vat) maar dat de vaten wel nog steeds individueel afgevuld worden.
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Feb 2022, 20:18

flyinghellas schreef:Welke Amerikaan?
...
Ik sta open voor alle suggesties.
Als je inmiddels weer bent geland op vaste bodem; Ik ben wel benieuwd wat het is geworden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

flyinghellas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 Jun 2020, 11:02

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor flyinghellas » 02 Mar 2022, 14:17

Reichenbach schreef:
flyinghellas schreef:Welke Amerikaan?
...
Ik sta open voor alle suggesties.
Als je inmiddels weer bent geland op vaste bodem; Ik ben wel benieuwd wat het is geworden.


Het is geworden : Fistful of bourbon om heerlijk aan te nippen en een fles Blackened.
Heb me ter plekke laten adviseren. Maar jullie opmerkingen zal ik zeker ter harte nemen volgende keer als ik in de VS ben.
1 x

Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 583
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor DvdB » 02 Mar 2022, 14:37

Anthrax en Metallica :cool: ?
2 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Jan 2024, 18:52

Voor wie meer wil weten over Weller 12: Dit ff lezen
Lang verhaal kort: de familie van Winkle selecteert de vaten voor pappy, Buffalo trace doet dat voor Weller 12. Al het andere is gelijk. Met van Winkle lot B voor €1000+ de fles kan je dus beter een fles of 10-15 Weller 12 kopen op de veiling :bigsmile
3 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten