Jim Beam

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Ignace
Senior
Senior

Jim Beam

Ongelezen berichtdoor Ignace » 27 Feb 2013, 15:44

Ik heb in mijn voorraad ( :lekker ) nog een fles Jim Beam Choice (Green Label) en een Jim Beam Devil's Cut. Ik heb nog geen van beiden geopend. Aangezien ik nog enkele geopende flessen heb zal dat ook nog niet onmiddellijk het geval zijn. Maar heeft er iemand ervaring met één van de voormelde twee of met allebei? Zo ja, laat maar weten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Jim Beam

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mar 2013, 09:41

Geen eravaring, maar hier wat interessante achtergrond info: viewtopic.php?f=160&t=866&p=33207#p33213
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 04 Mar 2013, 07:35

Ik moet mijn eerdere post ivm de Jim Beam Black 6yo toch bijstellen. Gisterenavond na de maaltijd met witte wijn, (in dat witte wijn glas - niet gespoeld) nog eens een beetje uitgeschonken. Toch wel de moeite waard. Zou het met dat glas te maken hebben of eerder het moment waarop? Neen, aan de hoeveelheid reeds geconsumeerde alcohol ligt het niet, want dat bleef binnen de normale perken. 8-)

Vorige zaterdag naar (voor eerste keer eigenlijk) een tasting geweest. Enkel voor Schotse whisky's. De presentator heeft even gerefereerd naar de JB Devil's Cut ivm met het feit dat het om een blend van de vatresten ging. Ik heb hem achteraf gevraagd of hij de Devil's Cut gedronken had. Hij zei dat het een "specialleke" was, zeker de moeite waard. En nog meer als je van JB houdt. Dat klonk zeer bemoedigend, gisteren ei zo na die fles opengemaakt, maar mij kunnen bedwingen... vijf flessen open vind ik toch wel van het goede te veel.

Iemand hier om mij tegen te spreken?

;)
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 04 Mar 2013, 18:09

Ignace,
De Jim Beam Devil's Cut wordt verdund met water waarmee de vaten zijn omgespoeld, dus er is sprake van een minimum aan residu. Het gaat dus niet om "vatresten" sec. Deze bourbon is 9 jaar oud en heeft beduidend meer karakter dan de JB Black, kruidiger en voller.
Vorig jaar was ik weer bij Beam voor een update en lieten ze mij de machine zien die voor de Devil's Cut werd gebruikt, compleet met demonstratie. Fotograferen mocht niet (patent op de machine was "pending"). Bijgaand een plaatje van het dumpen van de Devil's Cut.Dat mocht wel gefotografeerd worden.

dumping devils cut.jpg
dumping devils cut.jpg (56.12 KiB) 3566 keer bekeken

Proost!

:usa
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 05 Mar 2013, 08:26

Dank u wel voor de verduidelijking! Mooie foto trouwens :smullen ! Als ik ooit nog eens in de States geraak moet ik toch een bezoek aan een distilleerder inlassen en bij voorkeur toch bij JB. Kwestie van ter plaatse te zijn geweest en het gezien te hebben. Maar je hebt mij toch weer moeilijker gemaakt om die fles Devil's Cut niet vanavond al te openen... gelukkig ben ik zeer laat thuis en meestal ben ik dan te moe om mij nog eens aan het degusteren van whiskey te zetten. 8-) Ik vrees dat ik tegen het weekend aan ga bezwijken... :bigsmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Mar 2013, 08:31

macoffringa schreef:Bijgaand een plaatje van het dumpen van de Devil's Cut.Dat mocht wel gefotografeerd worden.

Geen explosie-gevaar (bij benzinestations mag je je mobiel ook nooit gebruiken, volgens de regels...)
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 05 Mar 2013, 16:38

Ja Jaydie,
en ik had er nog wel zo'n ouderwetse magnesium flitser bij :gnif
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Mar 2013, 08:49

macoffringa schreef:Ja Jaydie,
en ik had er nog wel zo'n ouderwetse magnesium flitser bij :gnif

Vandaar m'n opmerking dat je bij een benzinestation ook niet mag bellen. Blijkbaar is dat gevaarlijk met hedendaagsche elektronica :bigsmile

Niet dat er iemand is die dat opvolgt...
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 09 Mar 2013, 01:55

Bon, ik ben vermurwd, bros geslagen, enzovoort... morgen gaat die Devil's Cut open! 't Is alsof de duivel er mee gemoeid is...

:lekker
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 12 Mar 2013, 10:56

Het vervolg: geen nieuws, ik heb mij kunnen inhouden... 't is te zeggen er is een avondje bier tussengekomen... :oops: ... :bigsmile

Maar zodra die Devil's Cut opengaat deel ik hier mijn wedervaren!
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 16 Mar 2013, 15:17

Vandaag is het dan eindelijk gebeurd, de Jim Beam Devil's Cut is opengegaan. Een Jim Beam! No doubt about it! Maar een gekruide! Geen scherpe kruiden, maar eerder bbq-kruiden maar de vanille is sterk aanwezig en blijft heel lang nawerken op de smaakpapillen. Ik vind dat de vanille bij bourbon sowieso veel sterker aanwezig is dan bij scotch, maar hier is die werkelijk all over the place. Doet mij aan een vanillethee denken. De eerste indruk is dat het kruidige gedeelte vrij kort duurt en onmiddellijk overgaat in het zware vanillegedeelte én hier blijft de smaak op hangen... zeer lang zelfs.

Ik geef later nog wel een tweede indruk.
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 16 Mar 2013, 15:53

Devil's cut, is dat niet het verhaal waar mensen/omwonenden de afgewerkte vaten "uitpersten" om zo gratis alcohol te kunnen drinken?
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Mar 2013, 15:56

Otje schreef:Devil's cut, is dat niet het verhaal waar mensen/omwonenden de afgewerkte vaten "uitpersten" om zo gratis alcohol te kunnen drinken?

Enkele berichten terug staat wat het is 04 maart 2013, 18:09... :HitHead met foto en al!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 16 Mar 2013, 16:33

Piet schreef:
Otje schreef:Devil's cut, is dat niet het verhaal waar mensen/omwonenden de afgewerkte vaten "uitpersten" om zo gratis alcohol te kunnen drinken?

Enkele berichten terug staat wat het is 04 maart 2013, 18:09... :HitHead met foto en al!

Moet echt eens leren terug te lezen...
Heb van Derrick Schommer van Common Man Cocktails, die bij tijd en wijlen ook aandacht besteed aan whisky, dat er illegaal aan alcohol gekomen werd door afgedankte vaten '"uit te persen". Dit was destijds vrij gebruikelijk. Nu schijnt dat de Devil's Cut op dit gegeven is ge-ent te zijn, als soort van gimmick.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 16 Mar 2013, 18:30

Heb van Derrick Schommer van Common Man Cocktails, die bij tijd en wijlen ook aandacht besteed aan whisky, dat er illegaal aan alcohol gekomen werd door afgedankte vaten '"uit te persen". Dit was destijds vrij gebruikelijk. Nu schijnt dat de Devil's Cut op dit gegeven is ge-ent te zijn, als soort van gimmick.

Voor "uitgeperst sap van afgedankte vaten" smaakte deze bourbon toch wel uitstekend! 8-)
0 x

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”