Onvervalste Straight Bourbon
Onvervalste Straight Bourbon
Beste mensen,
De bovenstaande term hebben wij allemaal wel eens gelezen: "Een onvervalste straight bourbon". Tjsa, leuk. Maar wat zegt dat eigenlijk? Het is vast niet in een kader te vangen, maar weet iemand deze kreet een beetje uit te leggen? Het heeft ongetwijfeld met de smaak van de bourbon te maken, daar twijfel ik niet aan. Moet ik denken in de richting van veel hout, veel vanille, ruw?
De bovenstaande term hebben wij allemaal wel eens gelezen: "Een onvervalste straight bourbon". Tjsa, leuk. Maar wat zegt dat eigenlijk? Het is vast niet in een kader te vangen, maar weet iemand deze kreet een beetje uit te leggen? Het heeft ongetwijfeld met de smaak van de bourbon te maken, daar twijfel ik niet aan. Moet ik denken in de richting van veel hout, veel vanille, ruw?
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Re: Onvervalste Straight Bourbon
Straight Bourbon is Amerikaanse whiskey die gemaakt is van een gefermenteerde mash met niet minder dan 51% mais, met toevoeging van tarwe, rogge en/of gemoute gerst, maar niet meer dan 80% mais. Het distillaat gaat in nieuwe vaten van Amerikaans eikenhout die van binnen geblakerd zijn, op niet meer dan 125 proof (62,5% ABV). Wanneer de rijping twee jaar of langer duurt, mag het product als straight bourbon gelabeld worden.
Makers Mark bijvoorbeeld is een bourbon die met mais, tarwe en gemoute gerst wordt gemaakt
Four Roses daarentegen prefereert rogge ipv tarwe.
De verhoudingen tussen de granen verschillen per distilleerderij en zijn op een zogenaamde "mash bill" beschreven. Dat kun je als een recept beschouwen. Wil je meer weten over bourbon dan kan ik je mijn boek "Bourbon & Blues" aanraden. Zie daarvoor http://hansoffringa.com/publicatie/whis ... bon-blues/
Proost!
MacOffringa
Makers Mark bijvoorbeeld is een bourbon die met mais, tarwe en gemoute gerst wordt gemaakt
Four Roses daarentegen prefereert rogge ipv tarwe.
De verhoudingen tussen de granen verschillen per distilleerderij en zijn op een zogenaamde "mash bill" beschreven. Dat kun je als een recept beschouwen. Wil je meer weten over bourbon dan kan ik je mijn boek "Bourbon & Blues" aanraden. Zie daarvoor http://hansoffringa.com/publicatie/whis ... bon-blues/
Proost!
MacOffringa

0 x
En uh, "onvervalste" is een bijvoeglijk naamwoord, hier een (verkoop en marketing) kreet, die je voor alles kunt zetten dat aan de (wettelijke) eis voldoet. Niet allen vóór Straight Bourbon 
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Het ongerijpte product heet bourbon
Na 2 jaar rijpen mag het Straight Bourbon heten. Maar dan moet de leeftijd wel op het etiket staan.
Na 4 jaar rijpen hoeft de leeftijd niet meer op het etiket staan.
Daarom kun je er vanuit gaan dat bij een Straight Bourbon zonder verdere leeftijdvermelding
de whiskey minimaal 4 jaar oud is.
Als ie ouder is gaan ze er weer prat op en zetten ze de leeftijd wel weer op het label.
Heeft de whiskey 1 jaar en 1 dag gerijpt in Kentucky dan mag het Kentucky Straight Bourbon Whiskey genoemd worden.
Jim Beam heeft de Black label. Die is hier triple aged en dat is 6yo oftewel 3 x 2 jaar(straight) maar in de states is dat een double aged en dan is ie 8yo want daar gaan ze uit van een standaard van 2 x 4 jaar. Is een marketing dingetje.
Zit er minder dan genoemde 51% mais in de mashbill dan mag het geen bourbon genoemd worden maar heet het American Whiskey. Of Rye (rogge) of een Wheated (tarwe).
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/retrieveECF ... 1.3.3.25.2
Na 2 jaar rijpen mag het Straight Bourbon heten. Maar dan moet de leeftijd wel op het etiket staan.
Na 4 jaar rijpen hoeft de leeftijd niet meer op het etiket staan.
Daarom kun je er vanuit gaan dat bij een Straight Bourbon zonder verdere leeftijdvermelding
de whiskey minimaal 4 jaar oud is.
Als ie ouder is gaan ze er weer prat op en zetten ze de leeftijd wel weer op het label.
Heeft de whiskey 1 jaar en 1 dag gerijpt in Kentucky dan mag het Kentucky Straight Bourbon Whiskey genoemd worden.
Jim Beam heeft de Black label. Die is hier triple aged en dat is 6yo oftewel 3 x 2 jaar(straight) maar in de states is dat een double aged en dan is ie 8yo want daar gaan ze uit van een standaard van 2 x 4 jaar. Is een marketing dingetje.
Zit er minder dan genoemde 51% mais in de mashbill dan mag het geen bourbon genoemd worden maar heet het American Whiskey. Of Rye (rogge) of een Wheated (tarwe).
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/retrieveECF ... 1.3.3.25.2
0 x
Allemaal bedankt voor de mooie, goede uitleg over Straight Bourbon.
Bij het woord "onvervalste" dacht ik dat dit iets te maken zou kunnen hebben met het niet gefilteerd zijn of niet geknutseld om een makkelijk drinkbare bourbon te krijgen.
Ik heb een fles PennyPacker gekocht. Bij de smaakomschrijving stond dus de eigenlijk nietszeggende term: "Een onvervalste Straight Bourbon". Nu had ik al eens een Four Roses met het gele etiket en een Jack Daniel's no 7 gedronken. Bij de eerste slok van de Pennypacker, en dan even vergeleken met de ander genoemde merken, was het net of ik een linkse directe kreeg. De PennyPacker is wel iets anders dan de vrij vriendelijke smaken van de ander genoemde merken. Ik vind de PennyPacker veel voller van smaak, een beetje aan de ruwe kant (scherp laat maar zeggen), vanille en karamel kon ik er wel in herkennen. Een bommetje vergeleken bij de andere genoemde merken. Ik vind dat je voor een zeer redelijke prijs een mooie bourbon krijgt. Ik weet niet eens meer wat ik betaald heb, een euro of 14 geloof ik, maar dan krijg je wel wat. Alhoewel dit uiteraard een zeer persoonlijke mening is.
Bij het woord "onvervalste" dacht ik dat dit iets te maken zou kunnen hebben met het niet gefilteerd zijn of niet geknutseld om een makkelijk drinkbare bourbon te krijgen.
Ik heb een fles PennyPacker gekocht. Bij de smaakomschrijving stond dus de eigenlijk nietszeggende term: "Een onvervalste Straight Bourbon". Nu had ik al eens een Four Roses met het gele etiket en een Jack Daniel's no 7 gedronken. Bij de eerste slok van de Pennypacker, en dan even vergeleken met de ander genoemde merken, was het net of ik een linkse directe kreeg. De PennyPacker is wel iets anders dan de vrij vriendelijke smaken van de ander genoemde merken. Ik vind de PennyPacker veel voller van smaak, een beetje aan de ruwe kant (scherp laat maar zeggen), vanille en karamel kon ik er wel in herkennen. Een bommetje vergeleken bij de andere genoemde merken. Ik vind dat je voor een zeer redelijke prijs een mooie bourbon krijgt. Ik weet niet eens meer wat ik betaald heb, een euro of 14 geloof ik, maar dan krijg je wel wat. Alhoewel dit uiteraard een zeer persoonlijke mening is.
0 x
Ik ben geen fan van Pennypacker.
Olieachtig en scherp.
Geef een paar stuivers meer uit en neem die Jim Beam Black label of een Maker's Mark mee.
Of doe eens gek en koop die Four Roses single barrel.
Dan koop jij nooit meer een Pennypacker hoor.
Olieachtig en scherp.
Geef een paar stuivers meer uit en neem die Jim Beam Black label of een Maker's Mark mee.

0 x
KSB66 schreef:Ik ben geen fan van Pennypacker.
Olieachtig en scherp.
Four Roses Single Barrel ben ik inderdaad benieuwd naar. Ook de door jou genoemde Jim Beam Black Label of Marker's Mark staan nog op mijn verlanglijstje. Wie weet koop ik dan nooit meer een Pennypacker.
0 x
De Four Roses single barrel is zeker een aanrader deze nu twee keer gekocht en van alle bourbons die ik gehad hebt de lekkerste.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Toch bestaat er dan niet zoiets als "DE" Four Roses Single Barrel. 
0 x
Nee dat bedoel ik toch ook niet.
Ik zeg de Four Roses single barrel , niet "De Four roses single barrel".
Ik zeg de Four Roses single barrel , niet "De Four roses single barrel".
0 x
totalatool schreef:Toch bestaat er dan niet zoiets als "DE" Four Roses Single Barrel.
Jawel die bestaat wel.
Omdat FR met 10 verschillende mashbills weerkt zijn er ook 10 verschillende Single barrels te verkrijgen.
Daar kun je dan "DE" single barrel uit kiezen. kwestie van smaak en je moet even de plas over.
http://www.binnys.com/spirits/four%20ro ... =1&psize=1
In het search blok even op 'go' klikken.
0 x
Vandaag hadden we een Bourbon proeverij met de SEaBottom Whisky Club.
Dit is dus nooit helemaal tot mij doorgedrongen.
Wellicht mede omdat het natuurlijk als wetgeviing volslagen achterlijk is.
Wanneer je dus een new spirit één uur in een nieuw vat sopt, dat aan de voorwaarden voldoet, en je die tijd op het label vermeld, b.v. "aged for 3600 seconds", mag je het BOURBON WHISKY noemen
Ik zat met een minimum van twee jaar ZONDERMEER in mijn hoofd maar dat geld dus alleen voor de Straight Bourbon vermelding.
Je had gelijk Reinout
KSB66 schreef:Het ongerijpte product heet bourbon
Dit is dus nooit helemaal tot mij doorgedrongen.
Wellicht mede omdat het natuurlijk als wetgeviing volslagen achterlijk is.
Wanneer je dus een new spirit één uur in een nieuw vat sopt, dat aan de voorwaarden voldoet, en je die tijd op het label vermeld, b.v. "aged for 3600 seconds", mag je het BOURBON WHISKY noemen
Ik zat met een minimum van twee jaar ZONDERMEER in mijn hoofd maar dat geld dus alleen voor de Straight Bourbon vermelding.
Je had gelijk Reinout

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Zo leer ik weer wat als ik mee lees. Naast de Four Roses is overigens de Woodford Reserve heel erg lekker!
Frank
Frank
0 x
Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”