Bourbon Trail part 4: een bezoekje aan de Preservation distillery even buiten Bardstown, Kentucky.

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Bourbon Trail part 4: een bezoekje aan de Preservation distillery even buiten Bardstown, Kentucky.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Jun 2023, 19:56

Hier had ik een hoop van verwacht. Een kleine craft, of eigenlijk farm distillery waar, online gezien, nogal wat mooie flessen op de plank leken te staan. Die waren stevig aan de prijs dus dat moest wel heel goed zijn dan toch? Here we go… bij aankomst kreeg ik een beetje een Kilchoman gevoel. Ook hier willen ze onderhand hun eigen graan verbouwen, on-site rijpen én bottelen. Het geheel doet erg boerderij-achtig aan. Er heerst een overduidelijke Amerikaanse sfeer en is mooi vorm gegeven.
Afbeelding
Afbeelding

Het komt erop neer dat de oprichtster ooit begonnen is als een soort IB’er in de wereld van Bourbon. In de jaren 70-80 dat het slecht ging en distilleries hun vaten aan de straatstenen niet kwijt konden, kocht zij vaten van distilleries. De meest exclusieve vaten (naar het scheen) want al dat oude spul konden ze nergens kwijt. Daarmee heeft ze verschillende merken op de markt geprobeerd te zetten. Oa: olde Saint Nick, Old Man Winter, rare perfection. Maar omdat ze vandaag de dag bijna niet meer aan vaten kunnen komen, besloot ze dat het tijd was voor een eigen distillery. Deze is dus sinds 2017 actief.

Ze gebruiken een hammermill omdat ze het hardste mais gebruiken dat er te vinden is. Mashen gebeurd in 7,5u in stainless steel mash cookers, daarna 76u fermenteren wederom in stainless steel. Ze maken 7-12 barrels per dag en slaan niks on site op. Dit gaat allemaal naar onafhankelijke opslagruimten ivm risico en certificering. Uiteindelijk moet het een barley to bottle farm distillery worden, daar zijn ze bijna.
Afbeelding

Voor het distilleren gebruiken ze een potstill met een column er bovenop. Alleen staat deze er naast omdat het anders niet in het pand paste. Het column gedeelte gebruiken ze als een rectifier volgens de guide.
Ze hebben nog 2 wat grotere volledige column stills staan, deze zijn vast neergezet voor wanneer ze de productie op moeten schroeven.
Afbeelding

Ze wateren hier stevig af vóórdat de white dog in het vat gaat, zodat het daarna niet meer hoeft. Hierdoor blijft de smaak sterker en voller dan wanneer je ná de rijping pas water toevoegt want nu ‘rijpt’ het water ook mee. Opzich een interessante theorie. Wat ze hier tevens doen met de vaten is dat elke staaf wordt voorzien van groeven, hiermee vergroten ze het houtoppervlak dat met de rijpende white dog in aanraking komt. Door het hele vat zo te maken levert dat +/- 25% extra contact op. Alles gaat via de traditionele rails op de truck want ze mogen nog niet om-site rijpen. Dit is voor de nabije toekomst.
Afbeelding
Afbeelding

Tot zo ver de razendsnelle rondleiding. Tijd voor de speed tasting, want dat was het ook.

Een olde st. Nick Rye whiskey op 54.6% om te starten. Daarna de old man Winter, hier zat hun eigen bourbon van 5.5yo in de blend, puur om de output van de batch te vergroten was het eerlijke antwoord. Daarna de olde st. Nick Immaculata bourbon op 59.5%. Het was gewoon bourbon, niets wat een fles van 4 tientjes ook niet kan. De laatste 2 waren een rare perfection 15yo Canadian whiskey en als afsluiter een Olde st. Nick Winter Maple whiskey. Zoals de naam al doet vermoeden hebben ze bij die laatste maple syrup in gemieterd waardoor het glazuur van je tandvlees springt. Mij ontgaat alle logica hiervan. De rye vond ik het beste, van wat ik er van kon proeven, 1cl in onderstaand glas gaat echt niet werken en bovendien verre van z’n prijs waard.

De prijzen sloegen alles. $168 voor de 1e, $158 voor de 2e, $148 voor de 3e. Voor de 4e moest maarliefst $209 worden neergelegd. De 5e $198 en zelfs de met maple syrup aangelengde variant die absoluut niet meer dan 3-4 tientjes zou mogen kosten, zat royaal boven de $120. Er stonden nóg wat gekker spul dat royaal boven $400 tot zelfs $2300 ging maar dat schonken ze uiteraard niet. Er zat 1 bonbon bij, ramvol met caramel, om je smaak tussendoor te ‘neutraliseren’. Maar die bonbon smaakte zo sterk dat alle whiskey daarna moeite had om erdoor te komen.
Afbeelding
Afbeelding

Mij ontgaat alle logica van wat hier gebeurd. Ik vond het met stip het grootste staaltje prutswerk van de tot nu toe 55 visits die ik gedaan heb. Je produceert sinds 2017, maar blijkbaar heb je na 5.5 jaar nog steeds niks fatsoenlijks gemaakt wat je op zichzelf aan je gasten voor durft te zetten. In plaats daarvan mieter je wat door een blend met als boodschap ‘om het geleidelijk aan in de markt te brengen’. Vervolgens maak je alleen sourced bourbon blends die je voor ronduit schandalige bedragen en van niet bijzondere kwaliteit probeert te verkopen in je shoppie. Als je na 5.5 jaar distilleren en rijpen nog steeds geen vertrouwen hebt in je eigen product, dan gaat het m.i. ook nooit wat worden.

Nouja, lang verhaal kort: deze distillery kan je overslaan. De vrouw die de tour deed hoorde zichzelf graag praten en vloog door de distillery alsof ze over 5 minuten de bus moest halen. Er spatte nul passie vanaf. Zonde van de tijd. En aangezien gedeelde smart halve smart is, heb ik die van jullie zojuist ook verdaan met dit verslagje :P
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 05 Jun 2023, 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.
15 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bourbon Trail part 4: een bezoekje aan de Preservation distillery even buiten Bardstown, Kentucky.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Jun 2023, 20:53

Had deze even bewaard om te lezen na je drie andere mooie verslagen. Een preservation distillery, dat belooft wat.

Maar wat een deceptie. Zo zie je maar dat je bij een grote commerciële club meer plezier en kwaliteit kan krijgen dan bij zogenaamde 'craft' prutsers.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

bodevami
Senior
Senior
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Feb 2021, 22:49

Re: Bourbon Trail part 4: een bezoekje aan de Preservation distillery even buiten Bardstown, Kentucky.

Ongelezen berichtdoor bodevami » 04 Jun 2023, 22:47

Heerlijk dit, altijd het lekkerste voor het laatste bewaren...not!
Stelt altijd teleur.
Gelukkig hebben we 3 mooie verhalen achter de rug en dit is dan ook een prima, kort maar krachtige afsluiting!
0 x


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten