Johnny Drum Expressies

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Gebruikersavatar
Ruud1983
Senior
Senior
Berichten: 402
Lid geworden op: 24 Nov 2014, 19:44
Locatie: Ypenburg
Contact:

Johnny Drum Expressies

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 07 Apr 2017, 10:25

Johnny Drum is veel opzichten een typisch Amerikaans bourbon merk. Ten eerste zit er een mooi verhaal achter. ‘Johnny Drum’ was een jongen die tijdens de Amerikaanse burgeroorlog te jong was om te vechten. Hij vond toch een plaats in het regiment, maar dan als drummer. Na de oorlog is Johnny gaan distilleren in Kentucky. Althans, zo wil de legende.

Ten tweede is het, zoals bij veel bourbons, niet heel duidelijk waar de whiskey gedistilleerd wordt. Op de fles staat ‘Johnny Drum Distillers’, dit is echter geen distilleerderij. ‘Johnny Drum Distillers’ valt onder de vlag van Willet Distillery, wat weer een andere naam is voor Kentucky Bourbon Distillers (KBD). Maar KBD heeft vanaf begin jaren 80 tot 2012 niet gedistilleerd. Johnny Drum is een Straight Bourbon, zonder leeftijdsaanduiding, wat betekent dat de whiskey minimaal 4 jaar oud moet zijn. Daaruit kunnen we concluderen dat Johnny Drum dus lange tijd gesourced is geweest, en pas sinds een jaar ook vanuit KBD kan zijn gemaakt. We zijn dus nog steeds nergens….

Wat wel bijzonder is aan Johnny Drum is dat alle expressies ‘koolstof gefilterd’ zijn. Het proces wat normaal kenmerkend is voor Tennessee whiskeys.

Johnny Drum heeft meerder expressies. Een green en een black label op 40% en 43% en een Private Stock op 50.5%.

Afgelopen zaterdag hadden Norbert en ik een Private Stock op tafel staan bij Whisky in Leiden. Deze bourbon is een aantal keer geschonken en werd erg goed ontvangen. Thuis sip ik vaak van een Johnny Drum Black Label. Een zachte bourbon, hoogstwaarschijnlijk door de filtering, die het erg goed doet in de zomer. Een fijne bourbon die veel beter smaakt dan de oerlelijke fles eruit ziet.

Maar de reden dat ik nu dit stukje schrijf is dat ik woensdag bij Stefan en Michel in de winkel was en zij hadden een Johnny Drum Private Stock 15 years old open staan. Een expressie die allang niet meer gemaakt wordt, en deze fles kon makkelijk 20 jaar oud zijn (hmm, bij elkaar is dat 35 jaar. Zou deze uit KBD kunnen komen van voor de sluiting?).

In ieder geval, ik kreeg een sample mee van deze fles (waarvoor dank!) en deze heb ik dezelfde avond geproefd. En verdomme wat was deze lekker zeg! Fluweelzacht, met een zeer sprekende neus, volwassen. Misschien psychisch, maar ik meen koolstof schaafsel hierin te ruiken (potloden). Verder veel zachte eikentonen, opgepoetste meubels en een kaneelstokje. In de afdronk vind ik drop. Een top bourbon!

IMG_3655small.jpg
IMG_3655small.jpg (177.59 KiB) 2259 keer bekeken

IMG_3620small.jpg
IMG_3620small.jpg (174.31 KiB) 2259 keer bekeken
2 x
---Op een sabbatical van whisky---

Ardking
Senior
Senior
Berichten: 442
Lid geworden op: 06 Feb 2019, 13:35

Re: Johnny Drum Expressies

Ongelezen berichtdoor Ardking » 15 Mei 2020, 16:26

Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van bourbons, dus probeer mij er een beetje in te verdiepen.
Thanks voor het sharen van dit leuke verhaal! :usa
0 x
"Volo et Valeo"

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Johnny Drum Expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Mei 2020, 19:05

Ruud1983 schreef:.... Daaruit kunnen we concluderen dat Johnny Drum dus lange tijd gesourced is geweest,
Bij MGP of Indiana?
Afbeelding
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast