Balcones Distillery Co., Waco, Texas

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 31 Okt 2010, 05:55

Howdie vanuit Texas, USA...

Aanstaande maandag ga ik, tijdens onze vakantie in de USA, de Balcones Distilling Co. in Waco, Texas, USA bezoeken voor een privé rondleiding. Verrassing van mijn echtgenote die ze niet voor zich kon houden... :lol:

Men maakt daar o.a. Blue Corn Whisky en, waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, Single Malt Whisky en ook een Peated versie daarvan.

Ik ken geen van deze whiskies, had zelfs nog nooit van deze mini-distilleerderij gehoord, dus ben zeer benieuwd wat ik mag verwachten.

Later zal ik een (foto)verslag hier plaatsen van mijn bezoek aan deze distilleerderij in de USA die whisky zonder 'e' maakt...

Om alvast een idee te hebben over de distilleerderij (al gaat het filmpje over hun distillaat 'Rumble'):

:usa
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Balcones Distillery Co., Waco, Texas

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2010, 10:29

Veel plezier daar ! Maar dat zal vast wel goed komen :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 02 Nov 2010, 06:13

Vandaag (gisteren voor jullie) dus een bezoek gebracht aan Balcones Distillery Co. in Waco, Texas, USA.

Een onder een creepy brug verstopte (het logo was verborgen achter een zeecontainer die er voor stond en dus hebben we er 4 keer omheen gereden, voordat we door hadden dat dat kleine gebouw de distilleerderij was) ) mini-distilleerderij met zelfgemaakte stills, mashtuns tot en met de spirit safe (niet meer dan wat koperen pijpen met tapkranen) aan toe. En alles in eigen beheer.
Ze hebben gemiddels één tour per week (!!!) en Nederlandse gasten hadden ze nog niet gehad.

De rondleiding door Chip Tate (Founder, President and Head Distiller) duurde een half uur en bedroeg van het begin tot het eind zo'n 20 meter qua afstand op en neer, groter was de distilleerderij niet.

Daarna nog 4 distillaten mogen proeven, o.a. de zogenaamde Rumble (geen whisky), een whisky van blauwe mais gemaakt, Baby Blue Whisky (46%) en de cask strenght True Blue (61,3%). Tenslotte de nog experimentele Brimstone whisky die op 61% was.
Op zich allemaal erg jong spul, maar vol van geur en, vergeleken bij vele Amerikaanse bourbons/whiskies, behoorlijk complex qua smaak. Veel kruiden (kaneel, nootmuskaat, peper), groen en rood fruit, toffee en in de Brimstone (gerookt opTexan Oak) rubber en licht teer.

Door het warme, droge klimaat en het gebruik van kleine 25 liter (niet 100% zeker van de maat, maar veel groter waren ze m.i. niet) nieuwe American Oak vaten (hout van minstens 12 jaar oud), rijpt de whisky zeer snel en komt deze snel op smaak.

Buiten de USA wordt de whisky alleen in zeer kleine hoeveelheden in de UK geïmporteerd.

In de distilleerderij 2 Balcones Glencairn glazen (made in Scotland) en 3 T-shirt gekocht en in de plaatselijke liquor shop (zelf mogen ze niets aan alcohol rechtstreeks aan consumenten verkopen) de 3 verkrijgbare produkten gekocht.

Klein maar fijn én kort maar krachtig, zou ik deze ervaring willen omschrijven...

Foto's volgen binnenkort...

1 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2010, 08:19

Leuk verhaal! Hoe zijn jullie er uberhaupt op gekomen, dat die distilleerderij daar was...? Via-via gehoord ofzo? (Nja... je vrouw dan :-))
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 02 Nov 2010, 09:46

Ha Madmaster,
Dat moet een bijzondere ervaring zijn geweest. Mocht je nog een drupje overhebben, dan houd ik me aanbevolen 8-)
Ben benieuwd naar de foto's.

MacOffringa
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 03 Nov 2010, 01:13

JayDie schreef:Leuk verhaal! Hoe zijn jullie er uberhaupt op gekomen, dat die distilleerderij daar was...? Via-via gehoord ofzo? (Nja... je vrouw dan :-))

Mevrouw MM heeft de distilleerderij gevonden door thuis te Googlen op 'Whisky Texas' en heeft daarna een hotel in Waco geboekt.
Ik vroeg me al af waarom we daar moesten stoppen, er is verder namelijk niet veel te beleven. Maar dit was zeer de moeite waard...
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 03 Nov 2010, 01:20

macoffringa schreef:Ha Madmaster,
Dat moet een bijzondere ervaring zijn geweest. Mocht je nog een drupje overhebben, dan houd ik me aanbevolen 8-)
Ben benieuwd naar de foto's.

MacOffringa

Ik had de founder/distiller Chip Tate nog gevraagd of hij jou niet kende (heb je zelfs beschreven als de lange Nederlander met lang beginnend grijs haar + Amerikaanse echtgenote ;) ), gezien je ervaring met de Amerikaanse distilleerderijen, maar je kwam hem niet bekend voor.

Als de flessen heel overkomen (bubbelplastic is ingeslagen bij de Wallmart), zal ik wat samples voor je maken en die vrijdagmiddag 12 november proberen mee te nemen naar Leiden. Proberen, omdat ik de 11e pas terug kom uit de USA en ik dan vanwege de jetlag een geheugen als een vergiet zal hebben.
Maar de electronische hulpmiddelen doen hopelijk wonderen...
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 03 Nov 2010, 06:58

Enkele foto's van ons bezoek aan Balcones Distillery Co in Waco, Texas, USA:

Afbeelding

Goed verstopt onder een brug en achter een container is de distilleerderij te vinden...

Afbeelding

En achter de container dan het logo waar we naar zochten en logischerwijs eerst niet konden vinden...

Afbeelding

Links founder/master distiller/ontwerper/lasser/chemicus Chip Tate en rechts het 'lijdend onderwerp' voor de stills... ;)

Afbeelding

Op de achtergrond de houten grinder en daarvoor de lopende band naar de mash tun (rechtsboven)...

Afbeelding

De washback op de achtergrond en op de voorgrond vaten met rijpende alcohol...

Afbeelding

De zelfgemaakte spirit safe... :o

Afbeelding

De stills op de achtergrond met op de voorgrond wederom vaatjes...

Afbeelding

En voor de afwisseling nog wat vaten met achterin de 'bottellijn'...

Afbeelding

Een tafel vol met afgedekte proefglazen t.b.v. het proeven/blenden met Zack, de assistent distiller die met ons de proeverij deed...

Afbeelding

Begrijp ik dit 'systeem'? Euh... nee... eigenlijk niet...
Maar omdat alle vaten op elkaar gestapeld zijn en er regelmatig geproefd en geblend moet worden, is dit de manier die men hanteert om periodiek samples uit verschillende vaten met elkaar te proeven en vervolgens te blenden als sample...

Afbeelding

Dan maar zelf proeven, al is het nog wat vroeg... :D

Afbeelding

O.a. de nog experimentele single malt 'Brimstone'. Dit is nog slechts een werktitel, ook de fles en het etiket zijn geleend van een ander produkt...

Afbeelding

En de cask strength 'Rumble CAsk Reserve'. Geen whisky, maar een distilaat van vijgen, honing en suiker.
Mierzoet, maar waarschijnlijk wel goed bij een opkomend keelpijntje...

Ook hier weer de fles en het label geleend van de 'True Blue', een cask strenght whisky (geen 'whiskey' met een 'e' er in!!) uit blauwe mais, uniek in z'n soort...

Afbeelding

Wegens gebrek aan een warehouse breek je bijna overal je nek over de mini-vaatjes...

Afbeelding

En in dezelfde ruimte is ook de inpakafdeling en de opslag...

Afbeelding

I, met aangeschafte T-shirts onder de arm, was here...
Laatst gewijzigd door MadMaster op 03 Nov 2010, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Nov 2010, 09:42

Geweldig, MM! :duimop :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 03 Nov 2010, 13:35

MAdmaster, dat zou geweldig zijn.
Ik ben zelf nog nooit in Texas geweest, maar je foto's inspireren me wel om daar eens een kijkje te gaan nemen. Zou geweldig zijn als je een sample voor me hebt in Leiden.
Safe travels,
Hans
:hoera :usa
0 x

Jarno
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jarno » 02 Okt 2020, 21:03

Geïnspireerd door Thijs zijn https://wordsofwhisky.com/?s=Balcones vandaag een fles van deze distileerderij gekocht.
En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben met wat er nu in het glas zit. Zeker de moeite waard geweest om hier fles van aan te schaffen. :usa
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 05 Okt 2020, 23:51

Heb 3 flessen van Balcones, allen hebben een duidelijke "signature" van de distilleerderij en dat is een sterke smaak van de "char". De rye heeft me positief verrast.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Okt 2020, 13:24

Wij hadden een Balcones baby blue die dienst deed als ‘shitstarter’ (traditiedingetje) op onze vorige meeting. Op de neus vond ik het nog helemaal zo verkeerd niet maar op smaak en finish vond ik het dramatisch mis gaan. Wat dat betreft vervulde hij zn rol met verve :shock:
1 x
Afbeelding

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 30 Nov 2020, 17:44

Geinig om te zien dat na al die jaren dit topic (en daardoor ikzelf ook) weer boven komt drijven... :D
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Dec 2020, 16:19

aan het begin van deze covid-ellende heb ik een Balcones tasting online gevolgd en ik was aangenaam verrast door de meeste van hun expressies.

Ik kan me ook nog een "colors" tasting door Norbert herinneren (beetje tegengeluid tegen al die over-gesherriede flessen waar de markt mee wordt overspoeld) waarbij het laatste sample een Balcones Rumble bleek te zijn.
Een van de deelnemers wist te melden dat dit drankje (geen whisky maar een drank samengesteld uit gefermenteerde honing, vijgen en suiker) nog in één winkel op voorraad was. Binnen vijf minuten (nog tijdens het proeven van dit laatste sample) was de voorraad daar ook op :P
0 x
Afbeelding

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”