Pappy van Winkle

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Gebruikersavatar
time4whisky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 Aug 2016, 10:20

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor time4whisky » 26 Mei 2017, 10:29

Kikkerneve schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met het kopen van Pappy van Winkle? Ik graag eens een flesje op de kop tikken, maar de prijzen schieten hiervan ook de lucht in. Ik zag dat in oktober als het goed is weer wat nieuwe Pappy van Winkle released wordt. Iemand een beeld van hoe kansloos/kansrijk het is een flesje te bemachtigen?



how to find our whiskeys
We only release stock once per year, because we’re a small company. On October 1, we tell our wholesalers how many bottles they’ll receive. From there, they determine which retailers get that inventory, and distribute accordingly. So it often hits shelves anywhere from mid-October to early December. US Federal law prohibits direct sale of distilled spirits, so we can’t sell it ourselves. Because we don’t control which retailers receive our stock, we can’t track inventory at a retailer level. The list below will help you find retailers that are likely to receive stock, but we can’t know for certain.

We know our whiskey can be difficult to find, so our advice is to ask retailers in your area if they expect to receive stock, and if so, how they plan to sell it. Many retailers use a lottery or a waiting list to sell our stock. We recommend you get on as many waiting lists and enter as many lotteries as you can.

Best of luck!

http://www.oldripvanwinkle.com/find/
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 26 Mei 2017, 13:34

time4whisky schreef:
Kikkerneve schreef:
jonker8011 schreef:Volkomen kansloos. Binnen een paar dagen zijn ze allemaal op de zwarte markt. En dan kan je voor 800 euro best een flesje van de 15 jaar oude kopen (niet super bijzonder overigens, je kan voor 100 euro een heleboel bourbon krijgen die lekkerder is) en voor 2000 tot 5000 een flesje van de 20 of 23 jaar oude.

Ik heb zelf de 23 jaar oude nog nooit geproefd, die godennectar is lastig te vinden. Maar de 20 jaar oude is gewoon heel erg goede wheated bourbon. Ik ben geen bourbon goeroe, maar heb toch zeker enkele tientallen proefnotities verzameld over de jaren en acht mezelf een geoefend bourbon liefhebber en drinker. Vind ik de 20 yo Pappy beter dan andere wheated bourbons, zoals 12 yo W.L. Weller, of 12 yo Old Fitzgerald? Misschien. Ik denk het wel, maar weet niet zeker of ik het in een blinde proeverij zou redden om ze uit elkaar te halen. Hij is in ieder geval niet 1950 euro beter :-)

Al met al is de Pappy gewoon volkomen overpriced, het geld niet waard, en zeker de hype niet waard. Goed spul is het vast, maar probeer het uit je hoofd te zetten, dat bespaart je een heleboel geld en teleurstelling.


Thanks voor de reply. De proeverijen bij mijn huisslijter in Breda beginnen meestal met een Bourbon. Kan het prima waarderen en ben mezelf er eens verder in gaan verdiepen. Daarbij kom je vanzelf een keer Pappy van Winkle tegen en gezien ik voor sommige whisky de veilingen wel in de gaten houd weet ik dat die prijzen inderdaad om te janken zijn. Enfin, ik hoopte dat vroeg intekenen op nieuwe releases ergens weleens kansen op een flesje kon betekenen. Voor "heul veul" knaken is mijn nieuwsgierigheid een stuk minder.

Wat zijn je suggesties in het "pakweg 100,- Euro segment"? Ben wel benieuwd nu.




http://www.pappyco.com/products/

Petje en sjaaltje


Dat wordt op zn best de barrel aged pepper sauce :)
0 x

jonker8011
Senior
Senior
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 Aug 2011, 21:12

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 26 Mei 2017, 19:21

Kikkerneve schreef:
jonker8011 schreef:Volkomen kansloos. Binnen een paar dagen zijn ze allemaal op de zwarte markt. En dan kan je voor 800 euro best een flesje van de 15 jaar oude kopen (niet super bijzonder overigens, je kan voor 100 euro een heleboel bourbon krijgen die lekkerder is) en voor 2000 tot 5000 een flesje van de 20 of 23 jaar oude.

Ik heb zelf de 23 jaar oude nog nooit geproefd, die godennectar is lastig te vinden. Maar de 20 jaar oude is gewoon heel erg goede wheated bourbon. Ik ben geen bourbon goeroe, maar heb toch zeker enkele tientallen proefnotities verzameld over de jaren en acht mezelf een geoefend bourbon liefhebber en drinker. Vind ik de 20 yo Pappy beter dan andere wheated bourbons, zoals 12 yo W.L. Weller, of 12 yo Old Fitzgerald? Misschien. Ik denk het wel, maar weet niet zeker of ik het in een blinde proeverij zou redden om ze uit elkaar te halen. Hij is in ieder geval niet 1950 euro beter :-)

Al met al is de Pappy gewoon volkomen overpriced, het geld niet waard, en zeker de hype niet waard. Goed spul is het vast, maar probeer het uit je hoofd te zetten, dat bespaart je een heleboel geld en teleurstelling.


Thanks voor de reply. De proeverijen bij mijn huisslijter in Breda beginnen meestal met een Bourbon. Kan het prima waarderen en ben mezelf er eens verder in gaan verdiepen. Daarbij kom je vanzelf een keer Pappy van Winkle tegen en gezien ik voor sommige whisky de veilingen wel in de gaten houd weet ik dat die prijzen inderdaad om te janken zijn. Enfin, ik hoopte dat vroeg intekenen op nieuwe releases ergens weleens kansen op een flesje kon betekenen. Voor "heul veul" knaken is mijn nieuwsgierigheid een stuk minder.

Wat zijn je suggesties in het "pakweg 100,- Euro segment"? Ben wel benieuwd nu.


Laten we beginnen in het 20-60 euro segment, want daar is al zo veel moois te krijgen. De truc die je altijd moet onthouden bij bourbon is dat je de best verkrijgbare variant van een merk nooit moet kopen. Jack Daniels is niet bijzonder, maar de Gentleman Jack al een stuk beter, de Single barrel eenvoudigweg uitstekend, en de limited editions bij vlagen fantastisch. Hetzelfde geld voor Four Roses (de whiskydrinkers bourbon). De gewone is wat waterig, de single barrel en small batch zeer goede value for money, de limited edition vintage single barrel en small batch uitstekend. Zo ook Jim Beam ( :Cry ) en de Jim Beam Devil's Cut.

De echte aanraders voor mij zijn
    Blanton's (Gold en Single Barrel zijn mijn favorieten)
    E.H. Taylor Single Barrel od Small batch
    Wild Turkey Kentucky Spirit, 10 en 13 (maar de rest is ook goed)
    Four Roses SB Limited Edition

Populaire bourbon's die mij niet bevielen zijn de Woodford Reserve en de Jefferson's Reserve, maar die zijn over het geheel wel populair bij whiskydrinkers, dus dat moet aan mij liggen.

En de vervelende afsluiter: geen van bovenstaande whiskies zijn wheated, maar allemaal klassieke bourbons op basis van mais en rogge. Wil je die Pappy vibe, dan moet je of een superdure fles kopen (Pappy, BTAC, Jefferson's presidential reserve), of op zoek naar de eerder genoemde WLW 12 yo, of Old fitzgerald 12 yo. Maar wheated wordt niet zo vaak geexporteerd, en is hier lastig te krijgen.
4 x

jonker8011
Senior
Senior
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 Aug 2011, 21:12

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 29 Mei 2017, 13:59

Nog een kleine toevoeging voor wat betreft de wheated bourbon. Bourbon whisky werkt zo goed vanwege de rogge. Die geeft een soort kruidigheid en maskeert het scherpe. Bij wheated bourbon heb je dat niet, vandaar dat wheated bourbon altijd lang op vat moet liggen voor het echt lekker wordt. Wheated bourbon onder de twaalf jaar is toch een beetje vuurwater. Maar ja, als je wheated wil proberen en geen geld over hebt voor de Pappy-vibe, dan kom je uit bij Maker's Mark, Rebel Yell, Larceny, en de goedkope Wellers/Old fitzgeralds. Ik heb er een stuk of vier geproefd, en ik scoor ze zonder uitzondering in het laagste segment.

Even voor de zekerheid, dat je niet gaat denken wheated=pappy=lekker.
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 29 Mei 2017, 15:05

Dank voor de toevoeging. Over een weekje heb ik weer proeverij, dus neem je notes mee en ga eens kijken of er wat op de plank te vinden is.

Cheers!
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Mei 2017, 20:53

jonker8011 schreef:Bourbon whisky werkt zo goed vanwege de rogge. Die geeft een soort kruidigheid en maskeert het scherpe. Bij wheated bourbon heb je dat niet, vandaar dat wheated bourbon altijd lang op vat moet liggen voor het echt lekker wordt. Wheated bourbon onder de twaalf jaar is toch een beetje vuurwater.
Zal dat de reden zijn dat ik de Makers Mark een scherpe bourbon vond. Echt niet lekker in ieder geval.
En misschien ook iets met dat tarwe, bier met tarwe vind ik doorgaans ook niet lekker.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 11 Mei 2020, 20:34

Iemand hier die toevallig de ballot van whiskyexchange heeft gewonnen en 1 van de Pappy's heeft weten te bemachtigen?
0 x

Demas
Senior
Senior
Berichten: 318
Lid geworden op: 07 Okt 2018, 00:00

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor Demas » 13 Mei 2020, 10:03

WhiskyLiam schreef:Iemand hier die toevallig de ballot van whiskyexchange heeft gewonnen en 1 van de Pappy's heeft weten te bemachtigen?

Meegedaan en verloren :Pipersmile
1 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 13 Mei 2020, 11:25

Demas schreef:
WhiskyLiam schreef:Iemand hier die toevallig de ballot van whiskyexchange heeft gewonnen en 1 van de Pappy's heeft weten te bemachtigen?

Meegedaan en verloren :Pipersmile


Zelfde resultaat... :(
2 x

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 13 Mei 2020, 12:42

Helaas hier ook. :Cry
1 x

GreatBobski
Actief lid
Actief lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 Jul 2021, 16:17

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor GreatBobski » 08 Sep 2021, 22:58

caskstrength schreef:Ik zou één fles zoals boven beschreven eerst openen en evt wat samples ervan verkopen als je niet de hele fles zelf wilt drinken. Dan kun je altijd nog kijken wat je met de tweede fles gaat doen. Dan weet je in ieder geval beter wat je mist als je hem zou verkopen.


Goeie tips lees ik over samples verkopen! Zeker bij die highly collectables kan dat leuk opleveren. Waar kun je dat (behalve op dit forum) het beste aanbieden, is jullie ervaring??
0 x

Gebruikersavatar
pololo
Senior
Senior
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 Feb 2021, 18:19
Locatie: Antwerpen

Re: Pappy van Winkle

Ongelezen berichtdoor pololo » 12 Sep 2021, 23:58

GreatBobski schreef:
caskstrength schreef:Ik zou één fles zoals boven beschreven eerst openen en evt wat samples ervan verkopen als je niet de hele fles zelf wilt drinken. Dan kun je altijd nog kijken wat je met de tweede fles gaat doen. Dan weet je in ieder geval beter wat je mist als je hem zou verkopen.


Goeie tips lees ik over samples verkopen! Zeker bij die highly collectables kan dat leuk opleveren. Waar kun je dat (behalve op dit forum) het beste aanbieden, is jullie ervaring??


Buiten dit forum kan je proberen op sites als 2dehands.be i guess? Maar idk hoe goed zoiets daar zou werken. Speak-easy.club bestaat ook maar dat forum is vooral georienteerd naar de VS dus dat is het wss niet waard. Gewoon hier een bottle split aanbieden en openen bij X deelnemers zou ik zeggen, waarbij X deelnemers genoeg is voor de hoeveelheid whisky waar je van af wilt.
0 x


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast