Goede betaalbare bourbon

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Mar 2011, 21:39

gadeweerd schreef:De Stagg ga je niet vinden, die is zelfs in de USA moeilijk te krijgen.

Ik weet anders wel een aantal Vlaamse slijters die deze in hun assortiment hebben. Hij is wel niet goedkoop (+/- 130 Euro).
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Brodsky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 Mar 2011, 10:44
Locatie: Amsterdam

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 05 Mar 2011, 22:17

Piet schreef:Kijk even door deze rubriek. Over een aantal van deze bourbons is al een mening gegeven.


Ik had de rubriek doorgenomen, maar werd er niet veel wijzer van. Een aantal aanbevelingen, dat wel. Ik heb nog geen 'benchmark' Bourbon op, vandaar misschien dat ik nog niets kan beoordelen op meningen alleen, zeker niet als er alleen maar 'goed' en 'lekker' staat.

Ik zou graag niet al te zoete Straight Bourbon's proeven. Weet iemand ook wat leeftijden doen met Straight Bourbon, i.e. wat is de ideale rijpingsleeftijd, en wat doen langere rijpingstijden met Bourbon qua smaak?

En, maakt het ABV veel verschil. Minimum botteling moet zijn 80 proof (40% abv), hetzelfde dus als met de Schotse Single Malts. Van die laatste wordt gezegd dat ze bij hogere alcoholpercentages beter geuren en smaken vasthouden. Bij Bourbon lijkt me dit minder belangrijk omdat ze op nieuwe vaten gelagerd worden, maar wellicht geeft de verse Amerikaanse eik toch andere smaken af bij langere rijping, die dan bij een hogere proof beter te proeven zijn ...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 12 Mar 2011, 20:03

Je gaat voor langere tijd , dus wat je niet direct vind bestel je bij Binny's.
http://www.binnys.com/spirits/search/?a ... sc=&astxt=
Probeer ook eens de Dry Fly malt te pakken te krijgen. Ben wel benieuwd hoe die is.
En als je terug komt en je vind je koffer te leeg dan heb ik nog wel een lijstje om hem te vullen. :D
0 x

Gebruikersavatar
Brodsky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 Mar 2011, 10:44
Locatie: Amsterdam

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 13 Mar 2011, 10:35

Bedankt voor de Binny's tip!
DrinkUpNY ziet er ook goed uit, en daar kan ik fijn op m'n fiets naar toe om flessen op te halen.

Het is niet de bedoeling dat ik een verzameling Bourbon flessen ga aanleggen.
Eerst maar eens een goede Bourbon bar vinden in Brooklyn/Manhattan, en 't een en ander proeven.
Gelukkig zijn de meeste Amerikaanse whisk(e)y's goed betaalbaar tegen de huidige wisselkoers,
dus als er iets buitengewoons bij zit, koop ik zeker een flesje of twee ...

Hoeveel flessen mag ik eigenlijk belastingvrij meenemen naar NL vanuit de USA?

Als ik ruimte over heb wil ik best een flesje voor je meenemen, KSB66.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 14 Mar 2011, 02:23

0 x

Gebruikersavatar
Brodsky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 Mar 2011, 10:44
Locatie: Amsterdam

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 05 Mei 2011, 18:46

Binnenkort naar de Whiskey Ward in New York's Lower East Side om de George T. Stagg & de Pappy van Winkle te proeven.
Amerikaanse whiskey is relatief goedkoop gezien de huidige wisselkoers, zelfs in NYC. Ik heb ondertussen al een paar 750ml & 50ml flessen aangeschaft en geproefd. Voor de prijs (rond de $22-27) zijn W.L. Weller 12yo Kentucky Straight Bourbon en de Eagle Rare 10yo goed te drinken. Iets duurder is Michter's. De Unblended American Whiskey is lekker (750ml kost ca. $40).
Verder hoop ik binnenkort te proeven, o.a. Rowan's Creek, Bulleit Bourbon, Booker's, Maker's 46, Evan Williams Single Barrel 2001, Wild Turkey Rare Breed, en misschien nog wat Rye whiskey's als Old Overholt, Sazerac en Willet.
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 07 Mei 2011, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar Rowan's Creek toegevoegd
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
dmace
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 Okt 2010, 11:08
Locatie: Assendelft
Contact:

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor dmace » 06 Mei 2011, 08:46

ik ben jaloers, hoor! Misschien toch nog maar eens een reisje NY plannen voor het najaar o.i.d. 8-)

Veel plezier met het proeven aldaar!
0 x

Gebruikersavatar
Bouncer
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 Jun 2011, 18:14
Locatie: Limburg (België)

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 27 Jul 2011, 20:32

Buffalo Trace en Maker's Mark (rode lakzegel) :usa
Twee heerlijke Kentucky Straight Bourbons op 45% met een zoetige afdronk.
0 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor GJR » 11 Sep 2011, 15:05

Voor een goede betaalbare bourbon kan ik zeker de voor de Nederlandse markt nieuwe aanwinst aanbevelen : De John B. Stetson Kentucky Straight Bourbon op 42%. Erg vermakelijke bourbon, niet al te (mais-) zoet, niet heel complex, een "elke" dag type.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
Brodsky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 Mar 2011, 10:44
Locatie: Amsterdam

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 20 Sep 2011, 16:26

Mocht i in NL/B te krijgen zijn, dan is mijn tip de Eagle Rare 10yo (Single Barrel, Kentucky Straight Bourbon). Kost in NYC ca. $28.
In het wat duurdere segment ($35-45) zijn Rowan's Creek en Black Maple Hill erg lekker.
0 x
Afbeelding

Dropkick
Senior
Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 Okt 2011, 13:25

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 20 Okt 2011, 12:15

Mijn ervaringen met Bourbon/Whiskey/Rye zijn beperkt. Vind zelf JB White en JD no 7 prima te drinken, lekkerder dan Scotch in dezelfde prijscategorie. Enkele jaren geleden een fles Blanton's soldaat gemaakt. Smaakte ook erg lekker, maar aangezien ik destijds nog niet zo'n fijnproever (ha, nu wel, zeker :lol: ) was, heb ik er waarschijnlijk niet voldoende van kunnen genieten.
Zit zelf te denken om een fles Elijah Craig aan te schaffen, aangezien ik hier goeie dingen over hoor.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Brodsky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 Mar 2011, 10:44
Locatie: Amsterdam

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 21 Okt 2011, 22:23

Zeker geen slechte keus, die Elijah Craig. Wel behoorlijk scherp/heet voor een Bourbon. De Eagle Rare 10yo is ook aan te bevelen. Omdat i een vleugje rokerig is, doch ook 't zoetige vanille in zich heeft, is het een goede brug tussen Schotse whisky (m.n. Islay) en (Kentucky Straight) Bourbon whiskey. :smullen
0 x
Afbeelding

Dropkick
Senior
Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 Okt 2011, 13:25

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 22 Okt 2011, 00:05

Brodsky schreef:Zeker geen slechte keus, die Elijah Craig. Wel behoorlijk scherp/heet voor een Bourbon. De Eagle Rare 10yo is ook aan te bevelen. Omdat i een vleugje rokerig is, doch ook 't zoetige vanille in zich heeft, is het een goede brug tussen Schotse whisky (m.n. Islay) en (Kentucky Straight) Bourbon whiskey. :smullen

Lijkt er op dat ik ze dan maar allebei moet gaan halen. Vreselijk :lekker !
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 22 Okt 2011, 18:01

Brodsky schreef:Zeker geen slechte keus, die Elijah Craig. Wel behoorlijk scherp/heet voor een Bourbon. De Eagle Rare 10yo is ook aan te bevelen. Omdat i een vleugje rokerig is, doch ook 't zoetige vanille in zich heeft, is het een goede brug tussen Schotse whisky (m.n. Islay) en (Kentucky Straight) Bourbon whiskey. :smullen

Dat soort smaak notities kan ik er helaas niet uit halen. EC is in mijn ogen een goede zachte bourbon. En rokerig bij de ER 10yo?? Ik haal het er niet uit. Maargoed, kan natuurlijk niet bepalen wat jij proeft.
0 x

Dropkick
Senior
Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 Okt 2011, 13:25

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 27 Okt 2011, 12:12

Net een Elijah Craig 12 en een een Blanton's Special Reserve aangeschaft. Eagle Rare kon ik helaas zo snel niet vinden. Morgen maar eens een kleine Bourbon tasting doen met JB White als benchmark. Ik ben benieuwd of er in bourbons dezelfde nuances zijn te vinden als in malt whiskies. Uit mijn beperkte ervaring met bourbon tot nu toe haal ik alleen dat ze over het algemeen wat "hardere" smaken hebben, bij gebrek aan een beter woord - Wat ik meen te zeggen is dat het zoet zoeter is, het zuur zuurder en de rook (geen peat) rokeriger dan in malt whiskies. Waardoor misschien bepaalde subtiliteiten die ik in malt whiskies wel proef wat meer op de achtergrond blijven. Maar ik ga morgen dus ondervinden of mijn 3 bourbons inderdaad allemaal erg op elkaar lijken, of heel verschillend zijn! Lekker wordt het sowieso! :smullen
0 x
Afbeelding


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten