Goede betaalbare bourbon

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Casketje
Senior
Senior

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Casketje » 23 Sep 2020, 19:23

Bedankt voor de input jongens! Ik denk dat ik voor de Maker's Mark (iets zoet en standaard, eens mens begint ook niet meteen met Springbank in z'n whiskyreis) en de Four Roses Single Barrel ga gaan. Rye heb ik ook overwogen maar ik heb schrik dat ik de "burnt toffee" en meer kruidige notes niet lekker ga vinden. Misschien in de toekomst als ik ergens een sampletje op de kop kan tikken.

Wit bier is trouwens zowat het enige bier dat ik graag drink (ja I know, als Belg zijnde...). Tripel Karmeliet en Duvel Tripel Hop zijn m'n favorieten.
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Sep 2020, 12:38

En belangrijk, neem je tijd! Na inschenken ondergaan de meeste bourbons een enorme evolutie, met name in de neus.
0 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 26 Sep 2020, 14:00

Gisterenavond de Maker's Mark maar gelijk opengemaakt en ik moet zeggen... voor €19.99 is dat helemaal niet slecht. Nee het is niet complex maar de elementen die er zijn - zowel in de geur als smaak - zijn wel mooi aanwezig. Afdronk aan de korte kant maar je verwacht ook niet dat hij lang blijft hangen gezien de leeftijd. Daarnaast puur als referentie een Glenmorangie 10 gedronken en die kon er helemaal niet aan tippen.

Dus een zeer goed begin van het bourbonavontuur. :D De Four Roses Single Barrel zal waarschijnlijk iets helemaal anders zijn, maar da's voor later. Er zijn nog een Arran 10, Deanston 12 & Clynelish 14 die ook open moeten. :lol:
1 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 08 Okt 2020, 16:11

Goed, de Four Roses Single Barrel is er gisteren ook moeten aan geloven. :bigsmile

Eerste impressies zijn goed - je merkt dat hij ouder, zachter, vriendelijker en meer gelaagd is en hij heeft ook die ietwat bittere finish niet die de MM wel heeft. Verdraagt ook een koffielepeltje water waardoor de afdronk minder scherp wordt en hij wat meer opent. Een duidelijke trap hoger dan MM dus, hoewel los daarvan ik de MM nog steeds lekker vind als wegdrinker, is helemaal niks mis mee.

Volgende stap is denk ik een Elijah Craig Small Batch of een Noah's Mill/Booker's/Baker's - en dan toch eens uitkijken of op zoek gaan naar een limited edition barrel proof (Elijah Craig, Stagg Jr, Blanton's). Mocht iemand goede leveranciers, al dan niet in BE/NL weten - laat gerust weten.

The hunt continues... m'n vriendin zal blij zijn :lol:
1 x

Cask1988
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Okt 2020, 19:50

Bourbon is zeker een wereld die de moeite waard is om te ontdekken. Four roses single barrel is ook wel een beetje 1 van mijn favorieten in de hoek betaalbare bourbon. Verder was ik positief verrast door bourbons als gentleman Jack, JD single barrel, Four roses small batch, Willets potstill reserve, Noah’s mill is mij net iets te heftig.
Tot nu toe vond ik de Wild Turkey rare breed 116.8 ook erg geslaagd. Misschien wel de lekkerste tot nu toe. Heb je die als eens geprobeerd Casketje?
0 x
Afbeelding

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 08 Okt 2020, 19:58

Nee, maar die en/of de Wild Turkey 101 stond ook op m'n lijstje. Zal gewoon een kwestie zijn van wanneer, niet of. :bigsmile
0 x

Cask1988
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Okt 2020, 20:14

Casketje schreef:Nee, maar die en/of de Wild Turkey 101 stond ook op m'n lijstje. Zal gewoon een kwestie zijn van wanneer, niet of. :bigsmile

Haha, that’s the spirit! De 116.8 rare breed vond ik wel een flinke klap beter dan de 101. Dus als je dan toch gaat spenderen... ;)
1 x
Afbeelding

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 13 Okt 2020, 11:39

Reichenbach schreef:Makers Mark vond ik ook niet geweldig, maar ik houd ook niet van witbier. Misschien dat daar een relatie in ligt.
Je zou ook nog een rye kunnen overwegen, deze heeft een hoog rogge aandeel wat een kruidige, grassige smaak geeft. In de Four Roses SB zit ook veel rye.

Had hetzelfde gevoel met de Makers' Mark, maar dan vreemd genoeg weer helemaal niet met de CS versie, die ik zelfs bij m'n favo bourbons durf te rekenen. Is wel een andere prijs, maar gezien de ABV verbruik je ook wat minder snel. Nochtans hou ik ook meer van roggebrood :)
1 x
Afbeelding

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 16 Okt 2020, 13:55

Malt-review.com (=Amerikaanse site) doen redelijk wa bourbons en veel eerlijke meningen dan daar heb ik nog ni veel gezien.
Zeker de moeite om es te checken of daar iets is wat zij de moeite vinden en hier ook goed verkrijgbaar is.
Succes!
0 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 29 Okt 2020, 10:29

Gisteren een Woodford Reserve Double Oaked geopend: zeeeeer mooie zachte dram. Een caramel macchiato in een houten tasje :D - zoete koffie met chocolade, karamel, eik, vanille en iets romig. Echt heel aangenaam!
0 x

Cask1988
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Nov 2020, 17:57

Vanmiddag een Jim Beam Black gehaald. Had een, volle ‘donkere’ maar niet te dure bourbon nodig voor ‘Kentucky ribs’ van de bbq. Toevallig Bij gall in de aanbieding. Ik moet zeggen; het is niets complex maar het drinkt wel prima weg. Voor +/- 2 tientjes een geinige bourbon om gewoon met een glaasje bij de bbq te staan met een sigaar in de muil :goedgedaan
2 x
Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 21 Nov 2020, 18:56

Ribs van de BBQ/Smoker (nog beter) is altijd goed. Tenminste, als ze ‘low & slow’ gaan, maar da’s een no-brainer; je moet toch een reden hebben om de hele dag een beetje in de buurt van BBQ/Smoker te zijn tenslotte.... :bigsmile
Tis ook de tijd van t jaar om daar een niet te complexe dram bij te pakken. Bourbon of bakkie turf. Altijd goed.
1 x
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Nov 2020, 19:57

Jep precies dat! Low & Slow is the only way. Voorlopig nog altijd op een grote weber kettle maar onderhand als de zorgbonus binnen is gaat ik voor een 16inch offset smoker van Witkamp, custom build voor Rook & barbecue experience center Nunspeet en aangepast op mijn wensen.
Heerlijk om een daggie voor Ribs thuis te ‘moeten’ blijven. Een lekkere simpele bourbon vind ik daarbij het lekkerst als je een beetje rondom de keu staat. Beetje aankeutelen met t gezin en de kleine man vind het machtig interessant dus die helpt al goed mee door overal kolen neer te gooien in de tuin :P in opeten is hij trouwens ook erg goed :D
‘s Avonds na het vlees een mooie Tripel Karmeliet erachteraan en het feest is compleet. BBQ, Bourbon & Beer!

Vandaag Iberico ribs. Wider cut dan de Hollandse baby backs en wat vetter. Het vlees heeft meer bite van zichzelf en smaakvoller. Wel lastiger bereiden. Vlees moet precies mals met een bite zijn en t vet zacht. Maar de sweetspot is vrij kort. Die Hollandse baby backs gaan vaak aardig vanzelf (met dikke vleesketting uiteraard!)

2 strengen met Piggy mix van Jord en de bbq sauce van NosKos en een mix van bourbon, appelsap en appelazijn in de folie. En 2 strengen met Memphis mud van Pork Mafia en de Kansas City red sauce van grate goods.

Afbeelding
5 x
Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 21 Nov 2020, 22:22

:goedgedaan Nice!

Ja, die Iberico ribs hebben een vrij korte periode waarin ze van net niet goed naar te ver gaan. Zelfs low & slow... Moet wel een fijne bonus zijn trouwens, met die € 1000 bonus ben je niet klaar lijkt me... Heb je wel een top ding.

Die dik bevleesde kun je bijna niet verkloten. En dan zijn er ook nog die daar de 3-2-1 methode (of zoiets, totale nonsens) Gewoon 2 uurtjes 100 graden in de rook en daarna elk half uurtje smeren. Laatste uurtje de temperatuur naar 120 en na 5-6 uur zijn ze perfect, als de botjes een cm uit vlees steken. Kost even tijd, maar zoals een bekende forummer al als onderschrift heeft staan; BBQ’en is net als whisky drinken; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen...
0 x
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Nov 2020, 22:52

Klopt. Maar het dekt de rekening wel een flink eind.

Haha zo is dat. Die dikbevleesde ribs verkloot je alleen bij een te lage temp of als je ze er te snel af haalt, dan zijn ze taai. Als je haast hebt, eet je maar bij de snackbar idd. Dit is 5-6 uur investeren maar dan heb je ook wat. Sinds ik zelf spareribs maak kies ik ze niet meer meer een etentje. Valt toch altijd tegen. Van die, vaak, klef gekookte snot dat ze vlees noemen. Niks an :Scratch

Favoriet blijft trouwens Pulled Pork. 6-8 kg vlees dr op en gaan. Alles bij elkaar 15-18u inclusief voorbereiding, pullen en porties maken. Serieuze tijdsinvestering, maar serieus lekker.

Wat ook een aanrader is, is Dit recept van Jord: paddenstoelen risoto met kalfsrack en een krieksaus van rood fruit. Kost wat maar sjezus dan heppie ook wat :lekker Smaakexplosie van heb ik jou daar. In de voorbereiding een goede bourbon, tijdens of na de maaltijd een CS whisky op 1st fill bourbon rijping.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”