Goede betaalbare bourbon

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
dmace
Senior
Senior

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor dmace » 27 Okt 2011, 13:29

In de Blanton's ga je niets hards vinden, hoor. Die zijn zo zacht.
Ikzelf was niet echt onder de indruk van de Special Reserve t.o.v. de Original Single Barrel.
Evensgoed was ook deze ernstig lekker afgaande op mijn smaakpapillen.
0 x

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 28 Okt 2011, 08:08

dmace schreef:In de Blanton's ga je niets hards vinden, hoor. Die zijn zo zacht.
Ikzelf was niet echt onder de indruk van de Special Reserve t.o.v. de Original Single Barrel.
Evensgoed was ook deze ernstig lekker afgaande op mijn smaakpapillen.

Heb ze gisteren maar alle drie geopend. Conclusies: de Blanton's was inderdaad de zachtste, de Elijah Craig de lekkerste. Het gekke vond ik dat de eerste slok heel anders smaakte dan de vorige bourbon (zoals je mag verwachten van verschillende whiskeys), maar de daarop volgende slokken merkte ik die verschillen steeds minder. In de neus vond ik ze sowieso zeer sterk op elkaar lijken, vergeleken met malt whiskies. Ik moet bourbon duidelijk nog leren onderscheiden, het blijft een totaal andere drank. Maar.... wel lekker! :usa
1 x
Afbeelding

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 28 Okt 2011, 15:50

KSB66 schreef:Dat soort smaak notities kan ik er helaas niet uit halen. EC is in mijn ogen een goede zachte bourbon. En rokerig bij de ER 10yo?? Ik haal het er niet uit. Maargoed, kan natuurlijk niet bepalen wat jij proeft.

Misschien had ik net een stuk scherpe kaas op toen ik aan de EC nipte. Gisteravond weer een drammetje EC geproefd, en ik moet zeggen dat ik 'm toch een kleine 'kick' vind hebben bij de afdronk.
De ER 10 is zeker niet rokerig vergeleken bij de Schotse rookbommen, maar hij heeft 'iets' waardoor ik 'm als een aardige brug tussen Schotse single malt en Bourbon ervaar. Zal nog een paar keer nippen binnenkort om het beter onder woorden te kunnen brengen.

Na lange aarzeling en 't overwinnen van vooroordelen ben ik het afgelopen jaar Bourbon gaan waarderen.
0 x
Afbeelding

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 29 Okt 2011, 13:28

Dropkick schreef:Vind zelf JB White en JD no 7 prima te drinken, lekkerder dan Scotch in dezelfde prijscategorie.

Mee eens. Maar om een mening over bourbon te vormen word wel vaak een fout gemaakt . De bourbon die men gedronken heeft is niet van top kwaliteit omdat het gewoon niet overal te krijgen is en dat valt dan tegen . Vervolgens pakt men een schot die 3x zo duur is en dat vinden ze dan wel lekker. Een goed vergelijk zou als ze een echt een top bourbon(Booker's, Baker's, Blanton's Gold) zouden pakken ipv een bottom-shelf bourbon zoals de JB White. Vaak komt men dan wel op 1e mening terug. Vaak; je kunt het natuurlijk ook gewoon niet lekker vinden.

En om er nog even op terug te komen over de brug naar de schotten.
Ik had gisteren een Black Bush- een blend. Daar proef je veel de grain whisky in terug en dat vond ik een mooie brug tussen Malts en Bourbon.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

1792 Ridgemont Reserve

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 31 Okt 2011, 10:04

Voor mij is de brug tussen single malt en bourbon een hele mooie small batch bourbon, genaamd 1792 Ridgemont Reserve. Van Wees heeft hem (soms).
In de komende Whisky etc. staat een artikel van Barton Distillery, waar deze bourbon wordt gemaakt. Hij is tussen de 8 en 10 jaar oud. Yummie! :usa
0 x

Whiskymoetpuur
Actief lid
Actief lid

Re: Goedkope blend voor puur gebruik

Ongelezen berichtdoor Whiskymoetpuur » 01 Jul 2012, 23:36

Een vraagje tussendoor, is pennypacker te vergelijken met Jim beam. jim beam vond ik niet zo lekker (de gewone versie ervan, de 8 jaar oude is erg lekker).
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Goedkope blend voor puur gebruik

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Jul 2012, 14:34

Whiskymoetpuur schreef:Een vraagje tussendoor, is pennypacker te vergelijken met Jim beam. jim beam vond ik niet zo lekker (de gewone versie ervan, de 8 jaar oude is erg lekker).

Je bedoelt de Jim Beam White met de 'gewone'? De 8yo (black) is geloof ik in Nederland niet heel makkelijk verkrijgbaar, wel de 'black - aged for perfection'.

Ik heb de White nooit puur gehad en de Pennypacker volgens mij nog nooit, maar volgens mij hoef je het voor het geld niet te laten en is het het proberen waard? Anders... Wat te doen met je 'slechte'...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 06 Jul 2012, 11:39

Ja, Pennypacker is met de JB white te vergelijken.

Alle andere soorten van Jim Beam(Black, Rye, Choice) kan ik je aanbevelen.
En in dezelfde prijsklasse is ook een Old Grand Dad een goede optie.
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 30 Jan 2013, 18:35

Vind Buffalo Trace ook erg fijn, best zoet maar behoorlijk gelaagd qua smaak.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 30 Jan 2013, 19:53

Otje schreef:Vind Buffalo Trace ook erg fijn, best zoet maar behoorlijk gelaagd qua smaak.

+1. :usa :respect
0 x

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 30 Jan 2013, 22:32

ik ben wel fan van de Kentucky Vintage Small Batch.
voor 30 euro echt geen miskoop :smullen
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Jan 2013, 01:11

sw_reijnders schreef:ik ben wel fan van de Kentucky Vintage Small Batch.
voor 30 euro echt geen miskoop :smullen

Die bourbon is een van de grote discussiepunten geweest in de eerste blind tasting (VBT) vorig jaar op dit forum... Ik vond hem erg lekker, maar er waren ook mensen die het glas niet weg kregen ;)

Ook de Woodford Reserve en Elijah Craig kan ik aanbevelen. Vooral die laatste ontbreekt nooit in mijn kast.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 31 Jan 2013, 15:16

Hier nog een leuke webshop gevonden, ziet er goed uit, lekker veel keus. :usa :canada

webshop.onlybourbon.nl
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 25 Feb 2013, 14:55

Dank voor de interessante link. Al een beetje doorzocht en het is de moeite waard.

Ik heb zelf de Bourbon-smaak te pakken gekregen via de gewone Jim Beam white label. Toevallig ook de Black Label 6yo in huis gehaald. Die fles is al halfweg en toch blijft het, hoewel niet slecht, niet mijn ding.

Zoals ik bij de kennismaking al aangaf ben ik momenteel volledig weg van Buffalo Trace. Zelfs de prijs-kwaliteit verhouding is werkelijk top!
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 25 Feb 2013, 15:45

Vandaag een Woodford reserve en een Wild Turkey 101 binnen gekregen. Heeft iemand ervaring met laatst genoemde?
0 x

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”