Welke bourbon kopen?

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke bourbon kopen?

Ongelezen berichtdoor Roland... » 05 Mei 2024, 15:12

Het flesje van ‘n paar post hierboven van Defeatless vind ik ook zeker een aanrader, top flesje!!
Nogmaals dank Alex :hoedaf
0 x
Afbeelding

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 05 Mei 2024, 15:47

Roland... schreef:Moet ‘t perse een bourbon zijn, of sta je ook open voor ‘n rye, wheated bourbon of ‘n american single malt?

Goede vraag. Ik ben wel op zoek naar het typische bourbon karakter, daarom denk ik dat minstens 51% Corn wel belangrijk is. Zoetheid en een zacht karakter doen het altijd wel goed bij mij, dus ik neig ook meer naar Wheated dan naar Rye.

Een Amerikaanse Single malt is een leuke optie, maar ik denk dat dat teveel in de buurt komt van de tientallen Schotse single malts die ik al heb staan. De bedoeling van deze aankoop zou juist zijn om af en toe wat te nemen wat daarvan afwijkt.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Mei 2024, 19:09

Heeft een Four Roses SB ook best wel wat rye. https://www.fourrosesbourbon.com/our-process
Ik meen altijd een OBSV variant met 35% rogge.

De SB bevalt mij ook erg goed. Ook de kleine variaties die daar in zitten. De Small Batch zou je ook ens kunnen proberen, met 45% iets lichter maar niet onder de maat. Ook nog iets voordeliger dan de SB.

Voor een wheated bourbon zou je Makers Mark kunnen proberen. Zelf ben ik er wat minder enthousiast over tarwe, maar als het je profiel is zou het een startpunt kunnen zijn.

De gewone Woodford Reserve vind ik te braaf, ook nog eens een onhandige fles.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 06 Mei 2024, 21:35

Ik ben niet genoeg thuis in de wereld van bourbon om heel uitgebreid te spreken over een voorkeur voor profielen of mash bills. Ik heb alleen de bourbons gehad die ik eerder in een lijstje omschreef. De meeste daarvan (misschien allemaal wel?) zullen rye in zich hebben. Simpelweg omdat dat volgens mij de norm is. Zover ik begreep via een zoekopdracht, wijkt een wheated bourbon af van de norm door rye te vervangen met wheat. Omschreven stond dat dat een zoeter en zachter karakter geeft aan de whiskey. Dat sprak me (puur theoretisch) eigenlijk wel aan. Of dat ook bij me past zou ik moeten ondervinden. Maar daarmee zijn bourbons met rye zeker niet uitgesloten :)

Maker's Mark heb ik nog niet eerder gehad. Ik had 'm wel eens op de wenslijst staan, specifiek de Cask Strength editie. Daar heb ik eigenlijk wel oren naar. Misschien moet ik die maar eens proberen :smullen
0 x
Afbeelding

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 09 Mei 2024, 10:04

Oké, het is toch heel wat anders geworden. Ik heb gewoon eens gek gedaan, en ik heb gekozen voor een Jack Daniel's Single Barrel Barrel Strength (64.5%). Het is wel een kleine gok, want ik weet nog niet welk vatnummer ik ga ontvangen. Maar ik durf de gok wel te wagen, want ik hoor er over het algemeen veel goeds over. De notes die reviewers omschrijven die bevallen me wel. We gaan 't zien.
2 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 09 Mei 2024, 10:40

Slight schreef:Oké, het is toch heel wat anders geworden. Ik heb gewoon eens gek gedaan, en ik heb gekozen voor een Jack Daniel's Single Barrel Barrel Strength (64.5%). Het is wel een kleine gok, want ik weet nog niet welk vatnummer ik ga ontvangen. Maar ik durf de gok wel te wagen, want ik hoor er over het algemeen veel goeds over. De notes die reviewers omschrijven die bevallen me wel. We gaan 't zien.

Ik heb nog nooit een slechte gehad, mocht hij echt niet bevallen dan neem ik 'm wel over van je.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”