Bourbon

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Smokey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bourbon

Ongelezen berichtdoor Smokey65 » 20 Mar 2024, 08:43

Hallo,
Heb het forum even doorzocht maar kon het niet vinden.
Vraag ik ben op ontdekkingsreis in de bourbon whiskey’s. Ik zoek een zoete niet scherpe bourbon wat ik al geprobeerd heb is Four Roses, Jack DANIEL’S, Wild Turkey , Jim Beam.
Graag u advies hierin.
Dankjewel!
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bourbon

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 20 Mar 2024, 09:18

Je kan hier eens kijken.
Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky
0 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 20 Mar 2024, 10:21

Smokey65 schreef:Four Roses, Jack DANIEL’S, Wild Turkey , Jim Beam

Ook niet geheel onbelangrijk, welke variant heb je op van de genoemde merken?
1 x
Afbeelding

Smokey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Smokey65 » 20 Mar 2024, 11:32

Roland... schreef:
Smokey65 schreef:Four Roses, Jack DANIEL’S, Wild Turkey , Jim Beam

Ook niet geheel onbelangrijk, welke variant heb je op van de genoemde merken?

Jim Beam White Label, Jack Daniels Gentleman Jack,No7, Single Barrel, Wild Turkey 81, Four Roses Bourbon standaard.
Laatst gewijzigd door Smokey65 op 20 Mar 2024, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 20 Mar 2024, 11:39

Probeer eens een wheated bourbon. Maker's Mark is een bourbon op basis van deels tarwe en gemoute gerst in de mashbill (naast mais). Ook Larceny en Weller (laatste is echter minder goed verkrijgbaar tegenwoordig) zijn bij mijn weten wheated bourbons. Bij veel bourbons wordt er rogge in de mashbill gebruikt, waardoor deze in beginsel kruidiger van smaak zijn.
1 x

Smokey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Smokey65 » 20 Mar 2024, 12:48

HammerHead schreef:Probeer eens een wheated bourbon. Maker's Mark is een bourbon op basis van deels tarwe en gemoute gerst in de mashbill (naast mais). Ook Larceny en Weller (laatste is echter minder goed verkrijgbaar tegenwoordig) zijn bij mijn weten wheated bourbons. Bij veel bourbons wordt er rogge in de mashbill gebruikt, waardoor deze in beginsel kruidiger van smaak zijn.

Marker’s Mark al besteld zal me eens verdiepen in die andere twee dankjewel
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 20 Mar 2024, 13:36

Smokey65 schreef:Jim Beam White Label, Jack Daniels Gentleman Jack en No7, Wild Turkey 81, Four Roses Bourbon standaard.

Dit zijn vrij standaard goedkopere instap bourbons. Ik weet natuurlijk niet wat het budget is, maar als je per fles de prijs wat kan opschroeven zodat je ook hoger in de proof/alcohol percentage gaat zitten, dan ga je zeker wel verschil merken qua kwaliteit en smaak! De goede tip voor ‘n zoetere (wheated) bourbon van Heamerhead heb je al gekregen, verder vind ik een Jack Daniels single barrel barrel strength qua smaak ook lekker zoet en altijd goed verkrijgbaar. Als je even goed zoekt voor acht tientjes te vinden.
2 x
Afbeelding

Smokey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Smokey65 » 20 Mar 2024, 19:30

Roland... schreef:
Smokey65 schreef:Jim Beam White Label, Jack Daniels Gentleman Jack en No7, Wild Turkey 81, Four Roses Bourbon standaard.

Dit zijn vrij standaard goedkopere instap bourbons. Ik weet natuurlijk niet wat het budget is, maar als je per fles de prijs wat kan opschroeven zodat je ook hoger in de proof/alcohol percentage gaat zitten, dan ga je zeker wel verschil merken qua kwaliteit en smaak! De goede tip voor ‘n zoetere (wheated) bourbon van Heamerhead heb je al gekregen, verder vind ik een Jack Daniels single barrel barrel strength qua smaak ook lekker zoet en altijd goed verkrijgbaar. Als je even goed zoekt voor acht tientjes te vinden.

De Jack Daniels single barrel vind ik naar mijn inziens toch iets te scherp heb de Jack een keer geproefd bij een kennis
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Mar 2024, 01:11

Van de Four Roses mag ik zelf graag de Single Barrel, deze is 50% en wat steviger van smaak.
De Small Batch is ook een mooie Bourbon. Deze is 45% en naar mijn mening niet te scherp. Ook iets voordeliger en wellicht de meest evenwichtige van de in Nederland verkrijgbare Four Roses.

Woodford Reserve zou je ook kunnen overwegen, ook relatief mild. Het hiervoor genoemde Makers Mark is ook wel mild. Benieuwd hoe die je bevalt.

Vind ik zelf dat bourbon wel wat pit mag hebben, een hoog rye (rogge) gehalte en een iets hoger percentage alcohol helpen hier ook bij. Je kan het altijd wel temperen met wat water (of ijs).
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Smokey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Smokey65 » 21 Mar 2024, 07:07

Reichenbach schreef:Van de Four Roses mag ik zelf graag de Single Barrel, deze is 50% en wat steviger van smaak.
De Small Batch is ook een mooie Bourbon. Deze is 45% en naar mijn mening niet te scherp. Ook iets voordeliger en wellicht de meest evenwichtige van de in Nederland verkrijgbare Four Roses.

Woodford Reserve zou je ook kunnen overwegen, ook relatief mild. Het hiervoor genoemde Makers Mark is ook wel mild. Benieuwd hoe die je bevalt.

Vind ik zelf dat bourbon wel wat pit mag hebben, een hoog rye (rogge) gehalte en een iets hoger percentage alcohol helpen hier ook bij. Je kan het altijd wel temperen met wat water (of ijs).

Dankjewel voor je advies en uitleg.
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 21 Mar 2024, 07:15

Smokey65 schreef:De Jack Daniels single barrel vind ik naar mijn inziens toch iets te scherp heb de Jack een keer geproefd bij een kennis

Okay, ook na wat water erbij en ‘n minuut of 30 laten staan?
1 x
Afbeelding

Smokey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Smokey65 » 21 Mar 2024, 09:33

Roland... schreef:
Smokey65 schreef:De Jack Daniels single barrel vind ik naar mijn inziens toch iets te scherp heb de Jack een keer geproefd bij een kennis

Okay, ook na wat water erbij en ‘n minuut of 30 laten staan?

Ga ik een keer proberen!
0 x

Smokey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Smokey65 » 21 Mar 2024, 19:20

Na me ingelezen te hebben op het forum en Google ben ik van plan om deze bourbon’s te gaan kopen. Die naar mijn inziens niet te scherp zijn en zoet zijn. Graag u advies hierin of nog andere suggesties.

1:Four Roses Small Batch
2:Old Forester Bourbon 86 Proof
3:Woodford Reserve
4:Elijah Craig Small Batch
5:Jim Beam Black Extra-Aged
6:Marker’s Mark
7:Larceny Straight Bourbon
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 21 Mar 2024, 19:42

Er was ooit een machtig mooi proefsetje van cask1988 maar denk niet dat daar nog iets van over is.
Je kan natuurlijk ook een aantal samples proberen en op basis daarvan van een fles of aantal flessen aanschaffen.
2 x

nick.hildebrand
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor nick.hildebrand » 13 Aug 2024, 21:39

Smokey65 schreef:Na me ingelezen te hebben op het forum en Google ben ik van plan om deze bourbon’s te gaan kopen. Die naar mijn inziens niet te scherp zijn en zoet zijn. Graag u advies hierin of nog andere suggesties.

1:Four Roses Small Batch
2:Old Forester Bourbon 86 Proof
3:Woodford Reserve
4:Elijah Craig Small Batch
5:Jim Beam Black Extra-Aged
6:Marker’s Mark
7:Larceny Straight Bourbon

Mooi rijtje.
Zelf ook dol op de Wild Turkey 101. Net even wat meer pit voor een hele goede prijs (plusminus 30)
Als je net even wat anders dan standaard wilt, kun je ook altijd goed de Balcones Texas Pot Still Bourbon proberen, of bijvoorbeeld de Woodford Reserve Double Oaked of een leuke editie van het merk Rebel. Allemaal erg goed geprijsd, rond 50 euro, en zeker aanraders!
0 x

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”