Goede betaalbare bourbon

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Gebruikersavatar
Kapre
Senior
Senior
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 Jan 2011, 12:11
Locatie: Utrecht

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Kapre » 26 Jun 2020, 07:53

Reichenbach schreef:
Kapre schreef:Tverigens is de standaard Buffalo Trace ook goed, helaas alleen niet meer op 45 % te krijgen in Nederland,
Niet meer? Was dat dan ooit wel het geval?

Naar mijn mening kunnen de meeste bourbons wat wat meer gebruiken dan de minimale 40%


Jaren terug toen ik begon bourbon te verkennen kocht ik een fles Buffalo Trace op 45 % (700 ml fles).
Dat zal denk ik een jaar of 7 geleden zijn.
Inderdaad, 45 % is een vrij ideale sterkte voor bourbon.
Eagle Rare is wel 45 % :)
1 x
Afbeelding

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Harold » 26 Jun 2020, 14:51

Ik ben uiteindelijk voor de Four Roses Single Barrel gegaan. Zojuist terug van de G&G. Ik had bijna de Small Batch gekocht, maar toen ik op het etiket van de Single Barrel "peer" las heb ik die maar genomen. :bigsmile

Mocht het geen schot in de roos zijn, dan ga ik de Maker's Mark of de Buffalo Trace eens proberen. Die stonden er ook.
0 x

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Harold » 12 Jul 2020, 16:10

De eerste kennismaking met FR Single Barrel was almost like a dream come true. Heerlijk volle Bourbon die ondanks de 50% vrij zacht van smaak is. Prachtige balans tussen fruitig, vanille en in de verte wat gras en ook wat eiken/hout. Lange afdronk waarin het zoete van de vanille goed aanwezig is en tot het einde blijft, maar niet overheersend, waardoor ook de andere elementen nog aanwezig zijn. Voor mij precies goed.

Tweede fles (van een ander warehouse) is echter wat teleurstellend. Deze bevat nagenoeg geen vanille en is ietwat scherper in de afdronk. Hij ruikt ook minder zoet. Opvallend groot verschil met de vorige fles. Erg jammer.

Ook een fles Woodford Reserve Double Oak aangeschaft. Deze scoort een 'mwah'. Hij is minder vol en minder complex dan de FR SB. Je proeft iets meer houttonen en wat caramel/bruine suiker. Maar de afdronk is nogal kort. Een beetje te tam naar mijn smaak. Ik had er meer van verwacht.
3 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Jul 2020, 21:39

Jouw ervaring dat de FR SB erg verschillend kan zijn kan ik delen, al heb ik nooit een teleurstellende uitvoering gehad.

Wat betreft de Woodford Reserve, die vind ik ook veel te tam. Is de standaard FR wat mij betreft zelfs beter.
Maar je had hem eigenlijk vóór de Single Barrel moeten proeven.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Harold » 17 Jul 2020, 17:52

De Bourbon tour is weer met een flesje verlengd. Ik wilde eigenlijk voor de Buffalo Trace gaan, zoals aangeraden in dit topic, maar die was uitverkocht bij de Gall waar ik op dat moment was. Aangezien ik toch met iets de winkel uit moest stappen, ben ik maar voor een Four Roses Small Batch (45%) gegaan. DIe stond ook nog op mijn lijstje.

In de mond is deze opvallend zoet (vanille-achtig), wat mij wel kan bekoren. Op de achtergond wat kruidig. Al met al niet heel complex van smaak, in ieder geval minder complex dan de FR Single Barrel. Hij is opvallend mild/smooth en glijdt heel makkelijk naar binnen. Eigenlijk wat te gemakkelijk, wat een pluspunt is, want dat zocht ik namelijk. :lol:

De afdronk is helaas korter dan de beide FR Single Barrels die ik heb staan. Desondanks kan hij me beter bekoren dan de minste van die twee SiB. Hij legt het echter wel af tegen de andere SiB, als het gaat om het totale smaakprofiel en de lengte van de afdronk.
3 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Jul 2020, 23:11

Misschien zelf wat blenden. Een scheut SB bij de small batch. Wel eerst wat experimenteren in een glas en wat tijd, maar het kan verrassende resultaten geven.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Harold » 18 Jul 2020, 10:12

Reichenbach schreef:Misschien zelf wat blenden. Een scheut SB bij de small batch. Wel eerst wat experimenteren in een glas en wat tijd, maar het kan verrassende resultaten geven.

Geinspireerd door de "Godfather" had ik al een ml Amaretto aan een glas van die mindere Single Barrel toegevoegd. Dat voegde in ieder geval net dat extra zoetje toe wat ik miste, hoewel duidelijk anders dan vanille- of karamelsmaak. Maar het voelt toch een beetje nep. :lol:
1 x

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Harold » 27 Jul 2020, 22:50

Ik heb maar eens een aantal bourbon en (rye) whiskey sampels (6 cl) besteld, waarvan ik er inmiddels enkele heb geprobeerd. Ik neem van elke sampel de helft. Nadat ik ze allemaal heb geproefd, volgt de tweede ronde.

De Basil Hayden 40% viel zwaar tegen. "Spa blue with(out) a flavor." De Buck 8 years (45%) had iets meer te bieden, maar scoort hooguit een magere voldoende. In de verte wat kruiden en vanille, maar dun en vlak. Jammer.

De Jack Daniels Single Barrel Select (90 proof) krijgt van mij echter een hele ruime voldoende. Heerlijk zoet van smaak -een combi van vanille en banaan- die mooi doorloopt in de middellange afdronk. Dit is echt van een ander niveau dan de Old No.7. De zoete tonen hebben wel de overhand, waardoor de andere smaken wat naar de achtergrond verdwijnen. Hij legt het qua complexiteit en "gelaagdheid" af tegen de Four Roses Single Barrel, maar ik overweeg om op basis van deze sample toch eens een flesje aan te schaffen voor een serieuzere kennismaking. Misschien wordt het dan wel de 100 proof.
2 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Jul 2020, 18:22

Harold schreef:De Jack Daniels Single Barrel Select (90 proof) krijgt van mij echter een hele ruime voldoende.
Moet ik daar ook maar eens naar kijken. Nog nooit een Barrel Select gehad terwijl ik in een vorig leven toch veel JD heb gedronken en ook de Gentleman Jack (zelfs een JD barbecue gewonnen).
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 28 Jul 2020, 22:32

Ik ben een keer bij een JD tasting geweest. Dat was een horecatraning vor een poppodium gegeveven door een JD ambassadeur. De consensus was daar dat alleen de Single Barrel een beetje op whiskey begon te lijken. Dat was de 90pf overigens. De 100 heb ik nog nooit gedronken.
1 x

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Harold » 01 Aug 2020, 21:21

Vandaag weer een van de samples geopend: Baker's 7 years (53.5%). Prima Bourbon. Fruitig, vanille en in de verte wat noten en zelfs koffie, zo lijkt het. Mooie afdronk en dankzij de 53.5% ook wat body. Aanrader.
0 x

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Harold » 03 Aug 2020, 18:14

De laatste sample was de Elijah Craig Small Batch Barrel Proof (62.1%). Save the best for last. En dat klopt. Dit is in mijn ogen een topper. Al het zoete (karamel, bruine suiker, vanille) is aanwezig in de neus, de smaak en de lange, stevige afdronk. Wat opvalt is dat je nauwelijks alcohol ruikt. Een klein nipje is opvalkend zacht en smaakvol, maar bevat wel degelijk body. En blijft lekker lang hangen. Een slokje verraadt hoe krachtig hij is. Dan voel je hem echt zakken. Zalig.

Helaas is specifiek deze variant niet meer te krijgen in Nederland. Durf ik het aan om blind een andere batch met een nog hoger percentage alcohol te nemen voor 100 Euro?
3 x

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 613
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Casketje » 23 Sep 2020, 14:21

Ik ken eigenlijk niet veel van bourbon, behalve de Buffalo Trace die ik bij een vriend heb gedronken en die wel lekker was, maar ook wat dunnetjes met z'n 40%. Ik ben van plan vanavond of morgenvroeg een bestelling te doen bij D12 en dacht - waarom geen bourbon (of 2) mee bestellen? Na wat opzoekingswerk zijn dit degene waartussen ik twijfel:

- Four Roses Single Barrel - 50% - €32.50
- Knob Creek Small Batch - 50% - €29.95
- Four Roses Small Batch - 45% - €25.95
- Maker's Mark - 45% - €19.95

Smaken verschillen, maar is duurder hier ook merkbaar betere kwaliteit? Ik begrijp dat bv. met die Maker's Mark echt niks mis is, en dat de Four Roses Single Barrel niet noodzakelijk beter is dan de Small Batch.

Of laat ik bovenstaande beter passeren en ga ik als (ervaren) whiskydrinker beter voor een Wild Turkey Rare Breed 116.8 Barrel Proof (58.4% - €37.95)?

Advies? :usa
1 x

Timonnekke
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 Apr 2018, 16:39

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Timonnekke » 23 Sep 2020, 14:42

Makers mark is een wheated bourbon. Dat is duidelijk anders, wat zoeter en vlakker. Zelf ben ik er geen fan van.

De four roses small batch vind ik ook niet zo spectaculair.

De knob creek smaakt zwaar in eiken, caramel en noten.
De four roses single barrel heeft een meer florale en fruitige toets naast uiteraard een goede dosis eiken.
De wild turkey is weer een ander beest. Veel spiciness en door de hogere alcohol best een stevige rakker.

De knob creek en four roses single barrel drink ik zelf graag.
Oftewel, op de four roses small batch na kun je je geen buil vallen en gewoon eens wat proberen om te kijken wat je aanspreekt!
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goede betaalbare bourbon

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Sep 2020, 18:54

Makers Mark vond ik ook niet geweldig, maar ik houd ook niet van witbier. Misschien dat daar een relatie in ligt.
Je zou ook nog een rye kunnen overwegen, deze heeft een hoog rogge aandeel wat een kruidige, grassige smaak geeft. In de Four Roses SB zit ook veel rye.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten