09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Moderator: Cask1988
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Gestemd!
Bedankt voor de super organisatie, op naar de volgende
Bedankt voor de super organisatie, op naar de volgende
3 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

- Berichten: 3106
- Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
- Locatie: Middelharnis (G-O)
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
De winnaar? Uiteraard de deelnemers wederom!
Was weer een mooie en verrassende line-up, met whisky's die niet iedereen (meer) kan kopen....of betalen!
Maar hebben we eerder zo'n uitgesproken winnaar gehad?
De Glenturret van Edwin steekt er met kop en schouders boven uit.
Ik neem aan vanwege de smaak, maar ook wel omdat het natuurlijk gaaf is om een cask sample te kunnen proeven van iets wat nog niet gebotteld is.
Wees eerlijk, wie van ons krijgt dit vaker te doen? Dikke pluim hoor!
Op naar de volgende
Was weer een mooie en verrassende line-up, met whisky's die niet iedereen (meer) kan kopen....of betalen!
Maar hebben we eerder zo'n uitgesproken winnaar gehad?
De Glenturret van Edwin steekt er met kop en schouders boven uit.
Ik neem aan vanwege de smaak, maar ook wel omdat het natuurlijk gaaf is om een cask sample te kunnen proeven van iets wat nog niet gebotteld is.
Wees eerlijk, wie van ons krijgt dit vaker te doen? Dikke pluim hoor!
Op naar de volgende

10 x
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Zo. Dat was wederom een enorm geslaagde editie
Qua organisatie misschien wel de meest tijdrovende tot nu toe met het maken van de onthullingen filmpjes voor mezelf, Edwin en voor/met André. Maar erg leuk om te mogen doen! Het gesodemieter bij DHL vergeten we maar even voor het gemak
Uiteindelijk ging het laptopje op 02:30 dicht ofzo dus we hebben ons toch weer ruim 6,5 uur vermaakt
Het was weer een feestje, deelnemers en inbrengers bedankt!
Cool dat de Ruadh Maor met zo’n afstand als favoriet uit de bus komt. In editie 5 was het de Balvenie 17yo die met 55% won maar die had nog wel een concurrent in de Kilchoman met 32% van de stemmen. Deze uitschieter is dus inderdaad wel een bijzonderheid te noemen. Thnx aan Edwin voor het kosteloos beschikbaar stellen van deze topper!
Voorop gesteld dat ik wederom geen slechte dram heb gedronken maar alleen maar goed, erg mooi en top, mijn top 7:
1) Ruadh maor
2) Loch Lomond
3) Glenlossie
4) Glencadam & imperial
5) Ben Nevis
6) Glengoyne teapot
Op naar jubileumeditie 10. Dat wordt een KNALLER! Inclusief een hele bijzondere bonus dram. Meer info volgt binnenkort.
Cool dat de Ruadh Maor met zo’n afstand als favoriet uit de bus komt. In editie 5 was het de Balvenie 17yo die met 55% won maar die had nog wel een concurrent in de Kilchoman met 32% van de stemmen. Deze uitschieter is dus inderdaad wel een bijzonderheid te noemen. Thnx aan Edwin voor het kosteloos beschikbaar stellen van deze topper!
Voorop gesteld dat ik wederom geen slechte dram heb gedronken maar alleen maar goed, erg mooi en top, mijn top 7:
1) Ruadh maor
2) Loch Lomond
3) Glenlossie
4) Glencadam & imperial
5) Ben Nevis
6) Glengoyne teapot
Op naar jubileumeditie 10. Dat wordt een KNALLER! Inclusief een hele bijzondere bonus dram. Meer info volgt binnenkort.
9 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Uiteindelijk een close call tussen de Lomond, Lossie en Ruad. Hier dan toch op de Lomond gestemd omdat deze me het meest verraste bij de onthulling (gelijk gisterenavond ook een flesje bij de WB-shop in m'n mandje gelegd
).
Verder een mooie avondje weer. Geen slechte drams gehad.
Glencadam. Mooie zoet fruitige neus met een licht zuurtje. Wel vrij scherp en bitter in smaak en afdronk. En dan blijkt het een port finish te zijn, dus heel vreemd vind ik dat uiteindelijk niet. Whisky en port (of erger: wijn) werkt echt zelden voor mij en deze was nog best goed.
Imperial: mooi waxy en boterig, lekker (gedroogd) geel fruit en wat amandelachtige notigheid. Blij dat ik hier nog 2 verschillende Van Weesjes heb staan.
Glenlossie: in eerste instantie vooral groen (dennenbos) en kruidig met de fruitigheid meer op de achtergrond. Laatste beetje uit het glas bij de afterparty opgedronken en toen zat er al veel meer fruit in (meer richting de tasting note die ik al op WB had staan). Echt een hele mooie.
Ben Nevis: boterbabbelaar, toffee en een zuurtje dat ik vooral op appelstroop vond lijken. Geen slechte, maar ik heb '96-ers gedronken die echt een veel mooiere fruitbalans hadden. Ik vond 'm niet zozeer all over the place, maar wel heel erg gefocused op 2 of 3 specifieke notes.
Glengoyne Teapot: bij deze dram had ik in eerste instantie het idee een heel mooi afgeronde oudere whisky te ruiken, maar gaandeweg (en sowieso in smaak en finish) werd deze wel steeds vlakker. Erg lekker, gevaarlijk goed drinkbaar en een mooi flesje als ie hooguit een euro of 80 zou kosten.
Ruadh Maor in the making: big en bold, bbq rook, vlezig, rood fruit, zoete ketjap, drop etc. In de finish misscchien iets teveel chilipeper naar mijn smaak (daarmee kan uiteraard gespeeld worden met tijd, warmte en water, maar die tijd is vaak wat kort bij een tasting). Ik ben er erg benieuwd naar als dit gebotteld wordt.
Loch Lomond: dikke bak zoet sherry fruit, notig, chocola, niet extreem peaty of rokerig (ging ook bijna niet na die Ruadh) en ook wat hartigs en kruidigs. Volgens Arthur was de distillery hier toch wel in te herkennen
, nou blind viel dat behoorlijk tegen. Al met al misschien wat overdone qua sherry, maar wel met een sherryinvloed die ik erg prettig vind.
De 2e helft volgt hier eind van de middag/vanavond. Ik heb van alles nog wat over en straks voorkennis en wat meer tijd per dram.
Op dit moment is de Lomond de winnaar hier gevolgd door Lossie, Ruadh, Goyne, Imperial, Nevis en Glencadam.
).Verder een mooie avondje weer. Geen slechte drams gehad.
Glencadam. Mooie zoet fruitige neus met een licht zuurtje. Wel vrij scherp en bitter in smaak en afdronk. En dan blijkt het een port finish te zijn, dus heel vreemd vind ik dat uiteindelijk niet. Whisky en port (of erger: wijn) werkt echt zelden voor mij en deze was nog best goed.
Imperial: mooi waxy en boterig, lekker (gedroogd) geel fruit en wat amandelachtige notigheid. Blij dat ik hier nog 2 verschillende Van Weesjes heb staan.
Glenlossie: in eerste instantie vooral groen (dennenbos) en kruidig met de fruitigheid meer op de achtergrond. Laatste beetje uit het glas bij de afterparty opgedronken en toen zat er al veel meer fruit in (meer richting de tasting note die ik al op WB had staan). Echt een hele mooie.
Ben Nevis: boterbabbelaar, toffee en een zuurtje dat ik vooral op appelstroop vond lijken. Geen slechte, maar ik heb '96-ers gedronken die echt een veel mooiere fruitbalans hadden. Ik vond 'm niet zozeer all over the place, maar wel heel erg gefocused op 2 of 3 specifieke notes.
Glengoyne Teapot: bij deze dram had ik in eerste instantie het idee een heel mooi afgeronde oudere whisky te ruiken, maar gaandeweg (en sowieso in smaak en finish) werd deze wel steeds vlakker. Erg lekker, gevaarlijk goed drinkbaar en een mooi flesje als ie hooguit een euro of 80 zou kosten.
Ruadh Maor in the making: big en bold, bbq rook, vlezig, rood fruit, zoete ketjap, drop etc. In de finish misscchien iets teveel chilipeper naar mijn smaak (daarmee kan uiteraard gespeeld worden met tijd, warmte en water, maar die tijd is vaak wat kort bij een tasting). Ik ben er erg benieuwd naar als dit gebotteld wordt.
Loch Lomond: dikke bak zoet sherry fruit, notig, chocola, niet extreem peaty of rokerig (ging ook bijna niet na die Ruadh) en ook wat hartigs en kruidigs. Volgens Arthur was de distillery hier toch wel in te herkennen
De 2e helft volgt hier eind van de middag/vanavond. Ik heb van alles nog wat over en straks voorkennis en wat meer tijd per dram.
Op dit moment is de Lomond de winnaar hier gevolgd door Lossie, Ruadh, Goyne, Imperial, Nevis en Glencadam.
5 x
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Was weer een top avond dames en heren!
Mooie line-up, goeie sfeer en wederom uitstekend organisatie
En als ik dan een volgorde moest kiezen:
1 - Ruadh maor (zeer verrassend en mooi dat we deze hebben kunnen proberen, zou er direct een fles van kopen
)
2 - Glenlossie (heb een zwak voor kwaliteit op ex-bourbon)
3 - Loch Lomond (ook zeer verrassend, mooie combi van ex-sherry en lichte peat)
4 - Imperial (eerste ervaring met Imperial en zeer aangenaam, helaas niet meer te krijgen voor normaal geld)
5 - Glengoyne (mooie neus maar daarna helaas wat vlak, ben ook geen liefhebber van ex-sherry dus dat helpt ook niet)
6 - Glencadam (zeer degelijke dram die nog ontbrak in de Range Share 8
)
7 - Ben Nevis (al eerder geproefd maar niet herkend nu, waarschijnlijk omdat ik hem toen ook niet meer dan OK vond)
Allen, nogmaals dank en kijk uit naar de jubileum editie!
Mooie line-up, goeie sfeer en wederom uitstekend organisatie

En als ik dan een volgorde moest kiezen:
1 - Ruadh maor (zeer verrassend en mooi dat we deze hebben kunnen proberen, zou er direct een fles van kopen
2 - Glenlossie (heb een zwak voor kwaliteit op ex-bourbon)
3 - Loch Lomond (ook zeer verrassend, mooie combi van ex-sherry en lichte peat)
4 - Imperial (eerste ervaring met Imperial en zeer aangenaam, helaas niet meer te krijgen voor normaal geld)
5 - Glengoyne (mooie neus maar daarna helaas wat vlak, ben ook geen liefhebber van ex-sherry dus dat helpt ook niet)
6 - Glencadam (zeer degelijke dram die nog ontbrak in de Range Share 8
7 - Ben Nevis (al eerder geproefd maar niet herkend nu, waarschijnlijk omdat ik hem toen ook niet meer dan OK vond)
Allen, nogmaals dank en kijk uit naar de jubileum editie!
2 x
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Ik moest het forum festival helaas noodgedwongen aan me voorbij laten gaan dit keer, maar ik heb wel het grootste deel van het festival op gepaste afstand mee gekeken en geluisterd.
Eenmaal thuis een kleine after party gehad in het gezelschap van de Glencadam, Glengoyne en Ruadh Maor.
Erg leuk om alvast kennis te maken met 1 van Edwins nieuw telgen, wat een indrukwekkende topper weer. Smiddags voor ik naar mijn werk moest had ik al even aan alle potjes gesnuffeld en de Ruadh Maor sprong er op de neus echt uit voor me. Maar het Olorosso bouquet van de Glengoyne maakte ook een onvergetelijke indruk, zeker na de toegevoegde handwarmte. Leuk om deze illustere dram dan eindelijk geproefd te hebben.
Ben erg benieuwd naar de resterende 4 samples.
Dank aan de organisatie en op naar de jubileum editie
.
Eenmaal thuis een kleine after party gehad in het gezelschap van de Glencadam, Glengoyne en Ruadh Maor.
Erg leuk om alvast kennis te maken met 1 van Edwins nieuw telgen, wat een indrukwekkende topper weer. Smiddags voor ik naar mijn werk moest had ik al even aan alle potjes gesnuffeld en de Ruadh Maor sprong er op de neus echt uit voor me. Maar het Olorosso bouquet van de Glengoyne maakte ook een onvergetelijke indruk, zeker na de toegevoegde handwarmte. Leuk om deze illustere dram dan eindelijk geproefd te hebben.
Ben erg benieuwd naar de resterende 4 samples.
Dank aan de organisatie en op naar de jubileum editie
.
4 x
- edwinedje
- Forum goeroe

- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
- Locatie: Zaandam
- Contact:
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Middag,
Allereerst dank aan allen die de negende editie mogelijk maakte en diegene die erbij waren ...
Ik wil mij even concentreren op de laatste 3 drams omdat het voor mij bijna niet doen is uit de 1e 4 een rang te geven.
Ze waren alle vier goed, en zou er geen bezwaar hebben om ze in de kast te hebben staan.
Dan nummer 5 ... de Glengoyne ... die is rechtstreeks weer het flesje in gegaan.
Olorosso Sherry Maturation is nog steeds niet mijn ding. Er ging nog wat discussie rond over het rijping of finish was, maar op het label staat duidelijk "Nurtured then Matured in First Fill Olorosso Casks" ... wellicht dat er nog iets gefinished is ... maar lijkt me toch meer Matured.
... en dooooooooooooooor!!
Dan de sample van de WhiskyDudes ... die was heel mooi ... ondanks dat dit ook Sherry invloeden had, een stuk beter te behappen.
Wel jammer wat er gelijk door een zekere whiskyshop die 10 jaar bestaat een Live FOMO wordt gecreerd ...
Maar eerlijk is eerleijk. Waar ik de vorige release de flessen heb laten staan, ben ik van plan hier toch van plan een flesje van te scoren. Danwel een gewone versie via mijn lokale dealer. Danwel een FOMO/Flipper via een zekere Whiskyshop.
En als laatste nog de LochLomond ... ook een mooie dram ... ook weer met sherry tonen, maar zeker geen verkeerde ... toch iets minder dan de Ruadh Mohr (schrijf je dat zo?). Al was het verschil minimaal.
Voor diegene die de halve opmerking van Cor over Jop hebben opgemerkt.
Als ik het goed heb, denk ik dat ik weet waarover dat gegaan is ... niet over de 10e HWF-TF maar .... Watch this Space!
Mocht ik het mis hebben ... dan toch ook blijven kijken
Allereerst dank aan allen die de negende editie mogelijk maakte en diegene die erbij waren ...
Ik wil mij even concentreren op de laatste 3 drams omdat het voor mij bijna niet doen is uit de 1e 4 een rang te geven.
Ze waren alle vier goed, en zou er geen bezwaar hebben om ze in de kast te hebben staan.
Dan nummer 5 ... de Glengoyne ... die is rechtstreeks weer het flesje in gegaan.
Olorosso Sherry Maturation is nog steeds niet mijn ding. Er ging nog wat discussie rond over het rijping of finish was, maar op het label staat duidelijk "Nurtured then Matured in First Fill Olorosso Casks" ... wellicht dat er nog iets gefinished is ... maar lijkt me toch meer Matured.
... en dooooooooooooooor!!
Dan de sample van de WhiskyDudes ... die was heel mooi ... ondanks dat dit ook Sherry invloeden had, een stuk beter te behappen.
Wel jammer wat er gelijk door een zekere whiskyshop die 10 jaar bestaat een Live FOMO wordt gecreerd ...
Maar eerlijk is eerleijk. Waar ik de vorige release de flessen heb laten staan, ben ik van plan hier toch van plan een flesje van te scoren. Danwel een gewone versie via mijn lokale dealer. Danwel een FOMO/Flipper via een zekere Whiskyshop.
En als laatste nog de LochLomond ... ook een mooie dram ... ook weer met sherry tonen, maar zeker geen verkeerde ... toch iets minder dan de Ruadh Mohr (schrijf je dat zo?). Al was het verschil minimaal.
Voor diegene die de halve opmerking van Cor over Jop hebben opgemerkt.
Als ik het goed heb, denk ik dat ik weet waarover dat gegaan is ... niet over de 10e HWF-TF maar .... Watch this Space!
Mocht ik het mis hebben ... dan toch ook blijven kijken
5 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
- MaltMuppet
- Top bijdrager

- Berichten: 588
- Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
- Locatie: Krimpen aan de Lek
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Het was weer een top avond! Weer heel veel mooi spul mogen proeven. De Imperial en de Ruadh Maor waren voor mij de mooiste van de avond. Helaas is de Imperial niet meer te krijgen voor een normale prijs, erg lekker spul. Was voor mij de eerste keer dat ik iets van deze distillery heb geproefd. De Ruadh Maor gaat hier denk ik wel in de kast eindigen, hoe meer handwarmte je deze gaf hoe mooier hij werd.
Uiteindelijk was het nog heel lang heel gezellig bij de BYOB
Iedereen bedankt weer voor de gezelligheid. De inbrengers voor het beschikbaar stellen van de mooie flesjes. Arthur en Alex voor het organiseren.
Op naar de jubileumeditie!
Uiteindelijk was het nog heel lang heel gezellig bij de BYOB
Iedereen bedankt weer voor de gezelligheid. De inbrengers voor het beschikbaar stellen van de mooie flesjes. Arthur en Alex voor het organiseren.
Op naar de jubileumeditie!
2 x
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Was weer een mooi avond met een prachtige line up. Voor mij als topper de Ruadh Maor. Mooi dat we die mochten proberen. Maar ook de rest heel mooi en zeker geen tegenvaller gehad. Bedankt voor de gezelligheid en de organisatie bedankt was weer perfect.
1 x
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Ik zou zeggen alvast de tikjes voor de flessen Ruadh maor klaar zetten. 

0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

- Berichten: 3106
- Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
- Locatie: Middelharnis (G-O)
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
edwinedje schreef:maar .... Watch this Space!
Linkje werkt niet

2 x
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Wederom heel veel dank voor de organisatie. Het lijkt allemaal bijna normaal te worden, maar het blijft super hoe jullie dit elke keer weer regelen.
.
Verder natuurlijk dank aan de 7 inbrengers en de deelnemers.
Gaaf om weer 7 verschillende drams te proeven. De absolute “winnaar” voor mij de Ruadh Mohr. Wat een knaller. Deze kan zo al naar de bottelaar hoor. Gevolgd door de lekkere complexe Glenlossie en de Loch Lomond.
Op de editie 10 #kenniewachtûh
.Verder natuurlijk dank aan de 7 inbrengers en de deelnemers.
Gaaf om weer 7 verschillende drams te proeven. De absolute “winnaar” voor mij de Ruadh Mohr. Wat een knaller. Deze kan zo al naar de bottelaar hoor. Gevolgd door de lekkere complexe Glenlossie en de Loch Lomond.
Op de editie 10 #kenniewachtûh
4 x
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Wat was dat weer een fijne avond, dames en heren. Heerlijk spul te drinken gehad, waarvoor dikke dank aan de inbrengers! (Ik blijf dat hele inbrengen een nasty woord vinden).
Voor mij persoonlijk 4 flesjes op 88 punten (de Ben Nevis, de Glengoyne, de Ruadh Maor en de Loch Lomond). Met een pistool op m'n hoofd kies ik voor de laatste. Dat op CS zou bij mij de 90 dik overgaan.
Tot de volgende!
Voor mij persoonlijk 4 flesjes op 88 punten (de Ben Nevis, de Glengoyne, de Ruadh Maor en de Loch Lomond). Met een pistool op m'n hoofd kies ik voor de laatste. Dat op CS zou bij mij de 90 dik overgaan.
Tot de volgende!
3 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

- Berichten: 4942
- Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
- Locatie: Drenthe
Re: 09 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 9: 04-02-2023
Wat weer een fraaie line-up en blije mensen gisteren! Leuk dat m’n Ruadh Maor in de smaak viel, dat had ik ook eigenlijk wel verwacht, maar goed. Bij Glenturret duurde t ook ff voordat ze in de gaten hadden waar de sweetspot van hun peated spirit lag, de eerste paar jaren Ruadh Maor waren nou niet je van het.. Ze kunnen het wel en met een beetje geduld en goede vat keuze (2nd fill ex Oloroso hogshead) wordt het gewoon een prima sapje.
Ik beperk me tot de tegenvaller van de avond; de Glengoyne Tea Pot B6. Hier is naar mijn mening veel fout gegaan, het lijkt alsof er op het laatst nog een krampachtige poging gedaan is met hyperactief hout nog iets van te maken. Glensherry is het eerste waar ik aan denk. Dun op de neus, scherp doordat het jong spul is en geforceerde sherry invloeden die alle kanten opgierden. Maar; leuk om te proeven.
Dan de dram die het in zich had om de topper te worden, maar door een onbegrijpelijke keuze van Cadenhead om ‘m af te wateren naar 46% nu precies miste wat ik zoek in een dram. Body en ‘ballen’. Echt doodzonde, zeker omdat ie voor de rest gewoon alle vakjes aantikte.
Op naar editie 10!
Ik beperk me tot de tegenvaller van de avond; de Glengoyne Tea Pot B6. Hier is naar mijn mening veel fout gegaan, het lijkt alsof er op het laatst nog een krampachtige poging gedaan is met hyperactief hout nog iets van te maken. Glensherry is het eerste waar ik aan denk. Dun op de neus, scherp doordat het jong spul is en geforceerde sherry invloeden die alle kanten opgierden. Maar; leuk om te proeven.
Dan de dram die het in zich had om de topper te worden, maar door een onbegrijpelijke keuze van Cadenhead om ‘m af te wateren naar 46% nu precies miste wat ik zoek in een dram. Body en ‘ballen’. Echt doodzonde, zeker omdat ie voor de rest gewoon alle vakjes aantikte.
Op naar editie 10!
3 x
Terug naar “HWF Thuisfestival SubForum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


