04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Moderator: Cask1988

Welke was voor jou de winnaar van editie 4?

Glen Keith 1993
1
3%
Tomintoul 1973
9
30%
Inchmurrin 2001
5
17%
Clynelish 1995
1
3%
Glenrothes 2007
7
23%
Caperdonich 18yo
6
20%
Ledaig 1998
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Jun 2021, 00:40

Stemmen maar!
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Jun 2021, 00:54

Voor mij was de Tomintoul 1973 de winnaar. Wat een geweldige whisky. De oudste in het Thuisfestival tot nu toe en helemaal mijn straatje.
Hele goede 2e was de Inchmurrin, op de voet gevolgd door de Glenrothes!
Voor de rest hoog niveau en geen enkele tegenvaller. De ene was minder geweldig dan de ander maar allen waren meer dan top! :bigsmile dank aan alle inbrengers en deelnemers!
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3205
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Jun 2021, 01:41

Even de peat buiten beschouwing gelaten.....Wat een niveau weer!!!

Persoonlijk ga ik toch voor m'n eigen inbreng, de Inchmurrin. Op de voet gevolgd door de Tomintoul. Maar ook de starter van de avond mocht er wezen hoor!
Als we dit niveau aanhouden, dan gaan we nog een editie of 100 door wat mij betreft! :hoera :hoera
1 x

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Nikola » 27 Jun 2021, 07:56

Nu dat ik goed erover nadenkt en nuchter zijn :bigsmile
Vind ik het heel lastig om te kiezen
Idere whisky had zijn mooie kenmerken.
De Glenrothes 2007 had mij op de verkeerde been gezet.
Ik had niet verwacht dat die zo jong was. Daardoor ben ik onder de indruk van. :hoedaf
1 x

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 756
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 27 Jun 2021, 10:21

Grote winnaar: HWF Thuisfestival. Weer een gezellige avond. Leuk om zo met elkaar over whisky te praten en te proeven. Op naar de volgende.

Van de whisky’s

1 Glenrothes: grootste verrassing en zeker niet verwacht dat ie zo jong was.

2 Tomintoul: oudste die ik ooit gedronken heb.

3 Caperdonich: nog nooit iets van gedronken.

Maar eigenlijk gewoon allemaal heel mooi. Geen tegenvaller gehad.
2 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Jun 2021, 10:39

Topavond weer!

Mijn persoonlijke top 3 van de avond:

Inchmurrin 2001: ik haalde hier wat dingen uit die me ook enorm bevallen aan Tamdhu's (romigheid, boterbabbelaars, beetje die richting op)
Ik heb de Loch Lomond rangeshare hier nog staan, maar door de verhuizing nog niet aan toegekomen.
Maar ik kijk er nu enorm naar uit dat te gaan ontdekken!

Tomintoul 1973: tja, behoeft deze enige toelichting? :D Fenomenaal!
(Al begreep ik van jullie dat dit niet het typische Tomintoul-karakter was, dat motiveert me niet direct die distillery verder te verkennen eigenlijk)

Voor plaats 3 twijfel ik tussen de Glenrothes en de Ledaig.

De Ledaig was gewoon een goede allrounder en volgens mij pikte bijna iedereen hem er meteen uit als een Ledaig.
Dat profiel is gewoon heerlijk en hij doet het goed op zowel bourbon als sherry (de 13yo amontillado die ik heb gehad was bijvoorbeeld ook echt geweldig)

De Glenrothes was een echte positieve verrassing. Ik heb er toch wel behoorlijk wat gehad en bijna allemaal IB's, maar ik herkende hem echt niet als een GR. En dat ie zo jong was.. Ja de alcohol en de scherpte die sommigen van jullie beschreven (die ook niet wegging met water) had een hint kunnen zijn maar toch gaf ik hem door de balans echt een hogere leeftijd. Wat mij betreft een heerlijk sherrybommetje!

Al met al enorm geslaagd en wat mij betreft blijft deze erin.
Precies om redenen die al genoemd werden: het is een goede toevoeging en je hoeft niet te kloten met taxi's / hotels / treinen na de tasting.

:Slainte
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Jun 2021, 10:52

1. Inchmurrin
2. Glen Keith
3. Tomintoul

Eigenlijk ook weer niet héél erg door verrast, omdat ik uiteindelijk toch vaak nog het meest van een mooie bourboncask whisky kan genieten, en mooi wáren ze :bigsmile .
Maar sowieso viel er natuurlijk weinig te klagen over het algehele niveau van de ingebrachte flessen :hoedaf
2 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Jun 2021, 11:57

Top avondje weer:

Ik vond eigenlijk alles, op de Clynelish na, geweldig tot fantastisch en de Clynelish uiteindelijk nog best goed.

Beste neus voor mij de Glen Keith, lekkerst in de mond de Inchmurrin, beste finish de Ledaig. Grootste verrassingen de Tomintoul en de Caperdonich (totaal onherkenbaar, maar zeer smakelijk).

Beste overall vind ik heel erg lastig deze keer want er zitten er een paar zeer dicht bij elkaar. Ik heb van een aantal nog een toefje over dus die proef ik vanavond nogmaals, maar vooralsnog:

1. Keith
2. Ledaig
3. Inchmurrin
4. Tomintoul
5. Caperdonich
6. Rothes
7. Clynelish

Eens met Dre wat betreft bourboncasks, heeft bij mij toch vaak de voorkeur boven dikke sherry.
1 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 27 Jun 2021, 13:11

Wat was t weer gezellig en wat een mooie drams. Ik vond de Caper de verrassing vd avond. Wat een ge-wel-dige neus, heerlijk. Alsof ik aan een oudere laphroaig snuffelde. De smaak bracht me in totale verwarring. De Glendronach (uh -rothes) was de winnaar. Al eens flesje van geledigd maar niet herkend. Tomintoul was ook heerlijk. Gaaf mike dat je dit met ons wilde delen! Inchmurrin ook tof, bijzonder dat deze zoveel overeenkomsten had met Ben Nevis ! En een mooie afsluiter in de vorm van een Ledaig, deze herkende ik dan ook meteen. Farmyard all over.

Al met al geweldige avond, leuk gezelschap en geouwehoer. Op naar editie 5 !
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Hubert
Senior
Senior
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 Mei 2020, 15:58
Locatie: Den Haag

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Hubert » 27 Jun 2021, 13:42

Wat een mooie avond weer. Erg blij dat ik de plek van Oogadal over kon nemen ( die gelukkig een hele leuke reden had er niet bij te zijn).
7 fantastische drams gehad, maar als er dan toch een ranglijst gemaakt moet worden.
1) tomitoul
2) glenrothes
3) caperdonich
4) ledaig
5) inchmurrin
6) glen keith
7) clynelish

Alle 7 “inbrengers” :duimop :hoedaf
Arthur dank voor de organisatie.
Op naar numero 5
2 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 27 Jun 2021, 13:42

Het niveau van de geproefde whisky’s was weer erg hoog. De grootste verassing voor mij was toch de Inchmurrin. Blijkbaar heb ik altijd de verkeerde flessen gehad, was nooit echt onder de indruk van deze distillery. Tot nu dan... was wat mij betreft de meest indrukwekkende van de avond.

De Tomintoul was ook echt heel gaaf om te proeven, deze staat op gedeelde 2e plek met de Glenrothes.

De Glen Keith was ook een kneiter van een dram. De Cleynelish vond ik ook super. En de Ledaig en de Caperdonich (nog nooit eerder geproefd) waren ook super om te proeven.

Alles was eigenlijk wel in mn straatje om eerlijk te zijn, dus het was alleen maar genieten :Slainte

Top avond gehad! Bedankt allemaal voor het organiseren, flessen beschikbaar stellen, sample distributie en deelname! Op naar nr 5!
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2024
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 27 Jun 2021, 14:45

Wat hebben we weer genoten van een top line-up op dit 4e HWF Thuisfestival.
Ik heb geen slechte dram gehad. Diverse termen hoorde ik voorbij komen: smaakvol, verassend, medicinaal, droog, fruitig, krachtig, sterk, sherry bom en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Allemaal woorden die de lading dekten. Alle drams hadden ook wel 1 of meerdere positieve aspecten die er uit sprongen.
Dank aan alle deelnemers die ons hebben laten meegenieten van deze top flessen uit hun collectie.

Favorieten noemen is ook deze keer weer een lastig verhaal.

Erg verassend met voor mij een derde plek was de volle bak sherry van die nog jonge Glenrothes, een nog grotere verassing was de zeer smaakvolle Tomintoul 73 die ook net zo goed op de eerste plek had kunnen eindigen.
Maar de grote winnaar moet voor mij toch echt de Caperdonich zijn, wat een neus was dat zeg.
Ik wist uberhaupt niet dat er een distillery buiten Islay te vinden was, die zoveel 'ziekenhuis' in een dram kan stoppen. Vol overtuiging dacht ik dat er een Laphroaig in mijn glas zat.

Ik wil afsluiten met het benoemen van de echte ster van de avond, of moet ik zeggen de ster van de afgelopen 4 forum festival avonden?
Voor mij is de echte winnaar de door Arthur bedachte formule :goedgedaan.
Arthur vroeg aan het begin van de avond aan de deeelnemers of we met deze vorm van tastings moesten doorgaan ook als de echte festivals straks weer begonnen zijn.
Nou naar mijn mening heeft deze formule zich bewezen als iets dat gewoon naast de real life tastings kan blijven bestaan.
Graag doe ik dan ook weer mee, een volgende keer :Slainte.

1-Caperdonich
2-Tomintoul
3-Glenrothes
4-Inchmurrin
5-Glen Keith
6-Ledaig
7-Clynelish
4 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 27 Jun 2021, 15:04

Tsja, wat valt hier nog aan toe te voegen? Weer erg leerzaam, gezellig en verrassend. Wat mij betreft zeker een succesformule om het thuis te blijven doen, super laagdrempelig en logistiek geen enkel gedoe. Cask1988 kan niet genoeg geprezen worden - ik neem alle moeite zeker niet voor lief - 't is een enorm georganiseer om alle drams bij elkaar te krijgen en te (laten) versturen. Nuff respek en een diepe buiging. Zelfde voor alle deelnemers die hun mooie flessen met de groep deelden. :respect

De Tomintoul vond ik geweldig - niet alleen qua smaak, maar ook dat Mike zo'n oude fles met ons wilde delen. By far de oudste whisky die ik heb geproefd en ik vond 'm fantastisch. Close second was de peated Caperdonich, ook een distillery die mij nog onbekend was... prachtig complexe peated medicinale whisky. Daarna? Tsja... ik vond persoonlijk de Glenrothes erg lekker maar té hoog ABV om echt hoog te scoren (66,8% is geen kattepis) en net als vele anderen had ik automatisch bij de eerste reuk al Glendronach gezegd.

Het gekke bij zo'n lineup is dat ik soms (onbewust) denk dat de drams van instapper naar absolute topper gaan, maar als je dat idee helemaal loslaat was die allereerste lichte, frisse fruitige 23-jarige Glen Keith ook echt een fantastische whisky. Dat gold overigens ook voor de Inchmurrin. Helemaal niks mis met de Ledaig trouwens, ik houd echt wel van dat profiel, maar omdat die iets meer straightforward en daardoor herkenbaarder als Ledaig was scoort ie toch iets lager... wat eigenlijk nergens op slaat. :bigsmile Luxeprobleem dus! Met een grote korrel zout en close calls... Grote uitzondering was voor mij de Clynelish. Normaal gesproken vind ik Clynelish echt lekker maar heb voor 't eerst ervaren hoe vervuilend zo'n zwaveltoets kon zijn. Ik denk dat ie onder die zwavel echt wel lekker was, maar voor mij verpestte die zwavelgeur de neus, de smaak én de nasmaak. Op een eenzame zevende plek dus...

1. Tomintoul
2. Caperdonich
3. Glen Keith
4. Inchmurrin
5. Glenrothes
6. Ledaig
7. Clynelish
3 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 506
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Jun 2021, 15:44

Om te beginnen: alle complimenten voor de organisatie herhaal ik graag!
Het was weer een topavond met hoge kwaliteit whisky's en goed gezelschap.

Voor mij was de Caperdonich de (nipte) winnaar, was een enorme verrassing en had een uniek profiel met die kersttomaatjes!
De Ledaig en de Glen Keith waren een goede tweede voor mij. De eerste heeft veel van wat ik zoek in een allround peater, de tweede is een ideale zomerwhisky.
En verder was het ook smullen. De volle smaak van de Inchmurrin, de heerlijk stoffig oude neus van de Tomintoul, de Glenrothes die iedereen verbaasde met zijn leeftijd en herkomst, de Clynelish met zijn friszure sherryprofiel zónder waxiness. Het is ook enorm leuk om alle whisky's onbevooroordeeld blind te kunnen proeven.

Ik kijk alvast weer uit naar de volgende tasting :smullen

Pascal
2 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 27 Jun 2021, 20:50

Guys and galls, welke Inchmurrin was het?
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Thuisfestival SubForum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten