Daan schreef:Nikola schreef:Gisteren was een hele interessante onderwerp tijdens de proeverij vond ik. Over slechte en goede en snelle en langzaame destillaat. Heeft iemand meer informatie of een link daarover?

Ik vond die achtergrondinformatie ook enorm leerzaam en interessant. Sluit me dus bij jouw oproep aan

Ik kan jullie beide van harte het boek ‘De chemie van Schotse malt whisky’ van Robin Brilleman aanbevelen. Daarin staat dit soort complexe info enorm begrijpelijk uitgelegd. Heeft mij iig enorm geholpen om het proces, de verschillen, variaties en details goed te gaan begrijpen

je hoeft geen chemicus te zijn om zijn manier van uitleggen te volgen. Wat dat betreft echt ontleed tot ‘Jip en Janneke taal’.
https://www.whiskyboeken.nl/a-21787969/categorieen/robin-brilleman-de-chemie-van-schotse-malt-whisky/#description Wat dat betreft de beste €25 ever spent aan een whiskyboek

Je krijgt dan antwoorden op de vraag van snel en langzaam stoken, maar ook ketelvormen, hoog of laag, dik of dun, wel of geen boil ball enz enz. Verschillen in condenseren. Maar ook een blik op welke invloed zoiets op het grote geheel heeft en hoe e.e.a. elkaar ook weer beïnvloed. Je krijgt dan dus ook de bigger picture. Niet alleen het stand alone antwoord.

________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?