Toen ik zes jaar geleden voor de derde keer de tour bij Balvenie deed, kwam het idee bij me op om zelf whisky te gaan maken.
Zo gezegd, zo gedaan en een half jaar later waren de eerste plannen gesmeed en ben ik met de eerste trainingen begonnen om me het vak me eigen te maken.
Halverwege 2015 startte ik dan met Eaglesburn Distillery, gewoon thuis in de schuur.
Een jaar later besloot ik de zaak te professionaliseren en me toch maar in een bedrijfspand te vestigen, het werd een rustieke kelder in Doesburg.

Maar na daar drie jaar met zakken graan e.d. de trap op en af te hebben gelopen werd het wederom tijd voor een verdere professionalisering. Daarom ben ik in juli 2019 neergestreken in een bedrijfshal in Ede.
Wat jullie als derde VBT sample in het glas hebben mogen proeven is onze Distillery Exclusive 2016, speciaal gemaakt voor beurzen en distillery tastings.
Gedistilleerd op 24-4-2016 en gebotteld op 2-10-2019. Deze whisky heeft eerst een jaar lang op Hongaars virgin oak gelegen en daarna nog 2,5 jaar in een sherry seasoned 30L vat.
De spirit is gemaakt met 15ppm peated mout en is op 63,5% op vat gegaan. Bij botteling was daar nog ongeveer 4ppm en 50,5% ABV van over.
Naast whisky maken we ook hele mooie andere producten zoals gin, rum en vodka. Onze gins zijn drie jaar op rij bekroond met gouden en zilveren medailles. Onze vodka is in 2018 bij de Spirit Masters zelfs uitgeroepen tot beste vodka ter wereld.

Eigen whisky hebben we helaas op dit moment niet gebotteld staan, maar in oktober komt onze batch 4 op de markt. Dit is een 3Y first-fill bourbon met cognac finish.
Hou onze site http://www.eaglesburn.com en onze Facebookpagina in de gaten voor updates.
Geïnteresseerden ontvangen we graag in Ede voor een distillery tour met tasting. Naast onze eigen distillery producten kan er ook geproefd worden van onze whisky collectie die bestaat uit meer dan 400 open flessen. Waaronder meer dan 100 Balvenie.

Speciaal voor het whisky forum hebben we een kortingsactie op de site gezet. Mocht je eens wat anders dan whisky in je glas willen proberen, of wil je wat uit onze open whisky collectie proeven, vul dan de code VBT11 in voor 10% korting op alle Eaglesburn producten en/of samples.
Tot slot wil ik graag de VBT organisatie bedanken voor de mooie kans om jullie deze Eaglesburn whisky te mogen laten proeven. Hulde voor hun inspanningen en jullie bedankt voor de deelname aan VBT-11, want zonder deelnemers geen geslaagde tasting.
http://www.eaglesburn.com

Succes met het vervolg. Ik zal zeker eens naar jullie distillery gaan. Bedankt voor de bijdrage.