Het was de laatste paar dagen even spannend, maar we hopen jullie van het weekend verder op de hoogte te kunnen brengen.
Groet,
De organisatie.
>> == <<
In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 7 kwijt.
Insturen van de proefnotities voor Maandag 30-MAR-2020 - 19:00.
Proefnotities zullen op dezelfde maandag rond 21:00 op het forum geplaatst worden.
Het demasqué vindt plaats op Dinsdag 31-MAR-2020 tussen 19:00-20:00 uur.
Het Demasqué:
Deze week de afsluiter van het VBT. En wat voor afsluiter was het. Niet als enige deze proeverij ook weer uit het vorige millennium een sample van één van de best verkopende distilleerderijen ter wereld. En ja, die hint gaat natuurlijk op voor meerdere producenten, maar omdat deze distilleerderij niet werd geraden in de notities deze cryptische hint.
De laatste whisky is velen goed bevallen. Met een gemiddelde score van 85,33 punten kreeg de afsluitende sample de hoogste score. Clynelish werd veel genoemd in de notities. Wellicht kwam dat door de bourbon invloeden die vele van jullie noemden, zoals het zoetige vanille. Daarnaast kwamen ook citrus en ananas regelmatig voorbij in jullie notities. Over de leeftijd waren de meningen verdeeld.
De sample die jullie deze week hebben geproefd is de volgende:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/117698
Glen Grant, een whisky die al lange tijd populair is. Niet alleen door de verkoopcijfers (één van de best verkopende whiskymerken ter wereld, zelfs nummer één in Italië), maar ook door de vernoemingen naar dit merk. Zo is in 1851 één van de locomotieven op de lijn van Lossimouth-Elgin-Rothes vernoemd naar deze distilleerderij en is er in 1909 een muziekstuk geschreven dat hiernaar is vernoemd.
De whisky deze week was er één die in 1992 is gedestilleerd, en vervolgens 25 jaar in een bourbon barrel heeft mogen rijpen. Hierna heeft het vat 187 flessen op vatsterkte (55,3%) opgebracht.
‘De eerste’
Voor Glen Grant was het de eerste keer dat deze distilleerderij opwachting mocht maken in een VBT. Voor de bottelaar Murray McDavid geldt hetzelfde met een eerste opwachting in de blinde proeverij van het Whisky Forum.
Daarnaast komt met deze laatste sample ook een einde aan deze VBT. Een VBT met een organisatie die het ook voor de eerste keer deed. Wij bedanken jullie allemaal voor jullie inzet, het delen van de proefnotities en de onderlinge discussie. Hopelijk hebben jullie het minimaal net zo leuk ervaren als wij!
De proefnotities van de deelnemers:
Van: Breedút_Genietsje
Sample zeven van Blind Tasting no.11
Zaterdag 29 februari, deze laatste sample maakt mij nieuwsgierig.
Deze sample wordt weer gedeeld, wat inhoud dat er geen rook waarneembaar is.
In het glencairnglas kan ik er nog niet veel van maken,
het kan toch niet zo zijn dat deze VBT als een nachtkaars uit gaat ?
Mijn reserveneus ruikt eenmaal in het glas een scherpere geur dan uit het flesje,
alcohol en iets van lijm.
Er wordt een weinig water toegevoegd wat deze whisky al een stuk zachter maakt.
Het is een whisky die haar zo wel aanstaat, dus iets op sherry?
Ik ruik het nog niet; ok, iets heel lichts..
De alcohol komt wel binnen via de neus, maar in de mond is hij heel zacht.
Ik heb dan wel een paar druppels water toegevoegd, dat doe ik altijd als ik een hoog ABV vermoed.
Na het doorslikken komt heel voorzichtig een vleugje sherry langs,
als het scherpe randje is verdwenen.
Ja, gematigd enthousiast. Lekker, maar niet genoeg om deze op mijn wensenlijstje te zetten.
Ik heb dan ook geen idee welke whisky we hier geproefd hebben.
Als slotwoord willen wij de organisatie en de sponsoren bedanken voor hun inzet en de mooie whisky’s die we hebben mogen proeven.
Ook wil ik de deelnemers bedanken voor de vermakelijke smaaknotities.
Mooi om te lezen hoe iedereen een whisky weer anders ervaart..
Slàinte Mhath
>> == <<
Van: Erik Elixir
N: Waxy, some fruits - pineapple, touch of smoke and pepper
T: Pepper, briny, smoke and nougat
F: A bit youngish, sherry notes and some fudge
Lekkah! Dit is denk ik een Springbank 12 CS. Mooie mix van bourbon en sherry vaten.
12 jaar oud (duh..) en rond de 57/58%. Score 87/100.
>> == <<
Van: Joris
Neus: Bloemig, redelijk vlak, in de verte honing. Kruidig na de eerste slok, doet me denken aan een oudere Glenkinchie.
Smaak: scherp, floraal, zoet, licht houtig.
Finish: Blijft redelijk hangen, vooral het zoete dat steeds meer naar fruit neigt.
Een lekkere whisky, heeft iets complexiteit in de smaak en een lange finish. Heeft wel een tijdje nodig om ze neus los te krijgen, maar als deze de kans heeft wordt die wel heel fijn. Van mij krijgt deze whisky 89/100 punten.
>> == <<
Van: Willem vd K
Kleur: Goud
ABV: 58%
Neus: Lijkt op de vorige?! Maar dan zoeter, voller, vettiger en met een spoortje rook. Appelmoes, meubelwas, sigarenkistje, lapsang souchong thee, houtwerkplaats, Haagse hopjes, kokos, witte peper, mezcal/agave.
Smaak: Oef! Hoog ABV. Met een klein tikje water beter te drinken. Volzoete binnenkomst, lekker fruitig en een bak was. Dat rookje is lekker en wisselt tussen thee, haardvuur en sigarenrook. De peper maakt het af. Doet wel vrij jong aan.
89/100
Lekker hoor! Helemaal compleet. Heel goede whisky. Ik denk Springbank 12 CS.
>> == <<
Van: defeatless
Neus:
Zoete honinggeur, eucalyptus en heide. Dit is een geurtje wat me wel aanstaat. Na verloop van tijd wat boterbabbellaars. Vanilleroomijs, SPRITSEN!! (die is nieuw, ook voor mij ) Verder zit er in de achtergrond nog wat karamel en stro. Er is wel een mooie gelaagdheid in deze whisky. Dit zou zo maar eens een oudje kunnen zijn.
Smaak:
Mooie volle vette bek. Romig zelfs. Het is veel vanille, toffee en wat honing. Duidelijk een bourbon gerijpte whisky.
Finish:
Lange lengte. Veel vanille, maar ook een frisse toon. Gaat langzaam weg met wat houttonen en is bijzonder aangenaam.
Commentaar:
Een goeie! 89-87-88. Dit kan zo maar eens een oudje zijn uit een Cadenheads Small Batch serie, daar zitten er meer in van deze stijl. Maar ook een Arran 18 zou mij niet verbazen, al voelt die misschien wel wat ouder.
Top afsluiter moet ik zeggen, dank daarvoor
>> == <<
Van: fjharms
N: bloemig, even later ook wat tropisch fruit en een bepaalde kruidigheid. De neus suggereert ook een aardig ABV, in ieder geval boven de 50%.
Na nog wat meer tijd komt er iets houtigs bij, met wat honing. Nog wat langer wachten: er komt iets notigs bij.
S: Prikkelende alcohol, gevolgd door prikkelende zuren, citrus – citroen, maar ook wat verse ananas. Na wat meer tijd wat minder zuren, en wat meer noten, en ook honing.
F: De finish geeft wat meer zoet prijs, als de prikkelingen van alcohol en citrus weg zijn blijft er iets zoeters over. Honing-achtig,met wat amandelspijs.
ABV gok: 57%
Algemene gok: Ik dacht eerst dat het een bourbon vat zou zijn, maar na wat langere tijd komen er ook elementen naar voren die ik met een sherryvat associeer. Sherry finish? Ik gok op Speyside, maar verder heb ik echt geen idee...
Themagok: ???
>> == <<
Van: FGG
Bij deze mijn laatste notes van deze VBT:
ABV (schatting) - 55-60%
Neus - Scherp en kruidige neus. In het begin wat lijm maar die was snel weg. Er komt flink wat alcohol je neus binnen. Een droge graslucht, wat vanille, zoethout, tropischer vruchten. Een bourbon-gerijpte neus maar wel pittig. Daardoor zijn er weinig geuren echt goed te plaatsen, echter na enige tijd komt er allerlei zoetigheid vrij: framboos, perzik, ananas . Een Ier misschien? - 88
Smaak - Zoet, maar ook zeer kruidig en gepeperd. Een flinke scherpe rand. Lavendel? - 86
Finish - Er blijft een bitter-zoet smaak op je tong hangen, met iets bloemigs er in. - 88
Bevindingen - Een bijzondere whisky. Of hoog in de alcohol of erg jong, of beide. Ik hou sowieso even een hoog ABV aan. Als je ‘m wat tijd geeft dan zwakt het allemaal wat af en wordt ie iets mooier. Hij zou wat mij betreft wat complexer en zachter mogen. - 87
Themagok - Ik gok op een Ier, maar dat zou niet de eerste in de VBT zijn.
>> == <<
Van: Petrovitski
Geur: Deze komt binnen. Fijne geur. Ik ruik fruit als appel en peer, maar ook wat ananas met een zomerse zoetigheid daaroverheen. Er lijkt ook iets van lijm in de geur te zitten, maar ver weg op de achtergrond. Deze lijkt me niet erg jong. Vrij hoog in de alcohol, al vind ik de neus niet overdreven scherp. Geen turf.
Smaak: Het duurt een tel, maar dan fruit, meer tropisch, prikkelend, inderdaad een hoger alcohol. Ook iets droogs, als zaagsel bij het schuren, maar lekker hoor. Wat mij betreft hebben jullie het beste voor het laatste bewaard! Zoute drop achter in de mond. Beetje lichee. En kruidig. Er gebeurt genoeg!
Afdronk. Niet bijzonder lang, maar wel aangenaam. De smaken die er al waren trekken langzaam weg. En voor ze helemaal weg zijn wil ik alweer een slokje.
Ik tast volledig in het duister wat betreft de destilleerderij.
Het vat zou zomaar een virgin oak kunnen zijn. Voor een bourbon mis ik wat vanille in de smaak, maar kruidig is hij wel.
Leeftijd schat ik op een jaar of 15 en alcohol op 58%
Ik denk dat het een speysider is, al zou een highlander ook kunnen.
Ik heb echt geen idee. Clynelish?
Als deze nou eens voor een redelijk bedrag te vinden is dan houd ik me warm aanbevolen!
90 punten, heerlijke whisky!!
>> == <<
Van: Mermur
A: oily, lichte honing, appel/cider, citrus
D: vanille, peperig, wrang
F: laurierdrop, eik
>> == <<
Van: Nickolaas
De laatste alweer. Time flies.
Laat me beginnen met te zeggen dat ik dikke complimenten aan de organisatie wil geven. Mooie selectie, goed verzorgd, dikke dank!
T.a.v. de laatste sample:
G: Citrus, amandelspijs, iets maggi, honing, perzik, abrikozenjam, vanillevla, iets moutig.
T: Tropisch en cirtusfruit, pepertje, amandelspijs, vanilla, wat mineralig.
F: bourbonbittertje, cirtusfruit, mediumlang.
Gok: ik denk een (first-fill) bourbonmatured single malt van een jaar of 12, om en nabij de 50%. Regio en distillerie moet ik echt gokken. Linkwood dan maar.
>> == <<
Van: mardo
sample 7
kleur: gelig
alcohol: 46% bellentest...of toch 55%????
neus: zoet, gedroogd fruit, pruim, rozijn, appel, polish, annanas, echt een hele fruitmand.
smaak: beetje zurig, alcohol brand, rood fruit en zoet, mmm lekkker smooth.
afdronk: peper, zoet, fijn fruitig
eerste indruk is een hele fijne whisky. Vooral op de neus gebeurd erg veel. Ik kan het nog niet allemaal
goed plaatsen, maar erg lekker en toegankelijk.
De tweede keer proeven had ik een heel andere ervaring. Veel alcohol?? 55% of meer, waardoor ik nagenoeg niks proefde. Water erbij gedaan en dat maakte hem iets toegankelijker, maar niet zo positief als de eerste keer.
Geen idee wat het zou kunnen zijn dit keer.
Maar ik vind het geen topper. Het is wel een interessante whisky waar met water mee is te spelen. Eigenlijk weet ik na 2 zeer verschillende proefsessies niet wat ik hier mee aan moet. 85pnt voor nu. gok? Glenlivet.
>> == <<
Van: SirNagalot
Hierbij mijn tasting notes voor alweer het laatste sample van deze VBT:
Kleur: stro
Geur: verrassend genoeg ook stro, een grassig, organisch element, en verder ook nootjes, fris wasgoed, bruine chocolade en later komt er nog iets muffigs bij (oud papier)
Smaak: een fruitige, zoete start, met appel, snoepjes en marsepein, gevolgd door een prominent - maar zeker niet onaangenaam - zuur element; samen geeft dat absoluut een associatie met zure beertjes. Ook, ondanks de vermoedelijke vatsterkte, makkelijk drinkbaar, een erg zomerse dram, erg goed in balans. Na verloop van tijd komt het organische element meer op de voorgrond en wordt de whisky iets droger, met een licht bittertje en nog altijd het frisse citruselement.
Afdronk: middellang, vrij zoet, limonade; verder een verderzetting van de smaken in de mond
Verdict: ik denk aan een onafhankelijk gebottelde single cask, gerijpt in een bourbonvat en gebotteld op vatsterkte na een rijping van een jaar of 20. Hij is erg anders dan anders, en daarom is het moeilijk er een distillery op te plakken. Als ik toch moet gokken, zeg ik Loch Lomond of Glen Keith, aangezien dat twee stokerijen zijn waar nogal wat geëxperimenteerd wordt. Ik vind het in elk geval een bijzonder lekkere dram. Ik zou hem 89 of 90 punten geven en hoop vooral dat hij nog verkrijgbaar is.
Om af te sluiten wil ik zeker ook de organisatie bedanken voor deze alweer bijzonder fijne VBT!
>> == <<
Van: DrinkingWhisky
Uiterlijk: 1 - stro-geel (0.4 - jonquiripe corn)
Geur: Boter! Ook wat bloemig, en wat zoetig: rozenwater. Bijenwas. Een hintje gedroogd gras op de achtergrond, en wat ondefinieerbaar kruidigs - gedroogde rozemarijn? Ook wat peer, en walnoot.
Smaak: Wow! Dit is mooi! Kruidig! Crèmig mondgevoel, witte peper, rozemarijn, beetje walnoot, hintje eucalyptus/menthol.
Afdronk: Het grassige toontje komt hier weer terug, kruidigheid blijft hangen - alles blijft lang hangen, prachtig!
Samenvattend: Wát een dram om deze VBT mee af te sluiten, hier word ik wel heel blij van! Maar ja... wat is het dan? Het alcoholpercentage is vergelijkbaar met sample #6, dus zo rond de 56%. Ik vermoed dat ie al aardig op leeftijd is; hij zal een jaartje of 18 op een bourbonvat hebben gelegen. Vanwege het vettige en boterachtige ga ik voor een Clynelish.
Nogmaals, een prachtige dram om deze gedenkwaardige VBT mee af te sluiten. Dank voor de organisatie, het proefplezier en de mooie ontdekkingen!
Score: 89
-------------------------------------------
Van: Steven
Uiterlijk: geel
Geur: botercreme, grassig, bloemetjes, rozenwater, vanille was, bourbon tonen, fruitcake in de achtergrond, geel fruit / peer, hintje eucalyptus, cress (notige toon)
Smaak: witte peper, botertje blijft heerlijk aanwezig, grassig, hintje muf hout, fruitig, zoete bourbon toon
Afdronk: heerlijk!! kruidigheid blijft lang hangen, cress, grassig
Samenvattend: Wow heerlijk - wat een fantastisch lekkere dram! Denk rond de 57-58%, en richting Clynelish / Benromach / GlenDronach en rond de 18yo.
Score: 89
>> == <<
Van: MBC
Helaas de laaste sample alweer van deze VBT. Allereerst de organistatie ontzettend bedankt voor wederom een leuke, leerzame en vooral verrassende VBT. Great job guys !!!
De laatse whisky dan, te hoog in de alcohol voor mij, terwijl water toevoegen alle reuk en smaak doet verdwijnen. Blijft in onbalans voor mij.
Uiterlijk: honinggeel
Geur: gras, heide, munt, groene appel, honing, was, vanille, banaan
Smaak/Afdronk: pepertje, appelgebak, honing, hazelnoot, lychee
Alcohol percentage: 63%
Score: 79/100
Gokje: Helaas, geen flauw idee, zou richting lowlands kunnen gaan, maar dan ook weer niet.
>> == <<
Van: jonker8011
En de laatste. Zeker niet de minste. Ik ben erg enthosusiast over deze dram.
Neus: Kruidig, herbal in het engels, niet spicy. Het lijkt wat op een grasveld.
Smaak: Met wat whisky in de mond ruik ik plotseling kruidnagel, en een duidelijk eiken profiel. Walnoten en kaneel. Fruit dat ik moeilijk thuis te bregnen vind. Is het citrus of toch rood fruit. Even laten staan en hij wordt meer spicy, met bacon. Veel ontwikkeling in het glas. Zachte whisky.
Finish: Ik ga toch voor sinaasappel, en pistache, een lange finish.
Alhoewel budgettair niet zo voor de hand liggend, doet mij dit aan als een oudere whisky. ABV 46%. Het doet me denken aan Knockandu 21. Score 90/100
>> == <<
Van: vbreemen
Neus: fris, hint van groene zeep
Smaak: onrijpe kiwi, meloen
Afdronk: kort
46%
10 jaar
Speysider. Prima kaartwhisky.
84 punten
>> == <<
Van: HupsendeHippie
Glas: Mooie warmgele kleur
Neus: Lekker fruitig en friszoet. Peer, ananas, sinaasappel, en ook houtige kruiden. Typische ex-bourbonvat geur.
Smaak: Vol, en een olie-ig mondgevoel. Sinaasappel en lekker wat kruiden (peper, nootmuskaat, laurier, kokos). Deze kan best een drupje water hebben, dan komen de kruiden nog beter uit.
Afdonk: Beetje droog, sinaasappel.
Conclusie: Lekker. Mooie balans tussen fruit en kruiden, mooi vol en olie-ig. Ik geef deze 87 punten. Hij verliest wel wat punten op te veel peper en te droge afdronk (voor mijn smaak dan).
Gokjes: Ik denk dat dit een IB van een Highlander is, van een first-fill bourbonvat, rond de 52% gebotteld. Laten we zeggen zo rond de 18 jaartjes oud (volgens mij heeft deze best wat hout gehad!).
>> == <<
Van: HammerHead
Nose: a light sweetness, sour apple, pear and lemon, grain biscuits, vanilla, a slightly floral grassiness, gherkins, white pepper, some sawdust.
Taste: pretty sharp and peppery, quite high in alcohol, grainy, vanilla, a bit honied, pear and citrussy fruit syrup, the pepperiness lingers in the mouth.
Finish: short to medium in length, a quickly dissipating fruitiness, some vanilla, honey, clear white pepper and drying and slightly dusty wood notes.
Conclusion: a light and fairly sharp and simple dram, quite young (probably around 5 years old), bourbon barrel aged, 55 - 60% abv. Promising, I'm guessing it's Scottish and from one of the newer distilleries like Wolfburn, Ailsa Bay or Annandale (or another one of course, there are so many nowadays). Nose and finish are fine. The taste however is way too sharp and peppery.
Rating: somewhere in the low eighties, let's make it 80 for this first acquaintance.
>> == <<
Van: MartinB
Sample nr 7, de laatste. Wel weer een mooie!
neus: zoet, alcohol. Vanille, sherry? Daarna fruit, grappa, bessen, wat hout
smaak: Redelijk wat alcohol, ik gok telkens te laag, dus het zal wel CS zijn, een procent of 50. Weer zoet, droog, net wat muffig, hout als van een oud vat. Ik denk daarom dat het een oudere is. De zoetigheid, toch geen sherry denk ik, een bourbon vat dan?, is goed geïntegreerd, niet erg op de voorgrond, maar lekker aanwezig. Marsepijn, en nog wat fruit, iets bitter, als grapefruit.
De afdronk houdt wel even aan, droog.
Geen idee welke distillery. Als ik iets moet gokken, een oude highland.
>> == <<
Van: RolfvanderSteen
Kleur: mais (0.4)
Neus: Volle zoetigheden, crème brûlée, abrikoos, gekonfijte citrusvruchten, na een tijdje ook mooie hout-invloeden, leer in de achtergrond.
Smaak: Mooi gebalanceerd, ABV rond 48% denk ik, goed geïntegreerd, tropisch fruit, karamel. Met water: doet 'm geen goed, wordt wat vlakker.
Afdronk: Middellang, ronde afdronk, zoetigheid blijft goed hangen.
Oordeel: Laatste restje van de - in mijn ogen vergelijkbare - Benrinnes 1997 W-F (sample 5) er naast gezet. Die heeft ineens een fijn zuurtje in de neus dat ik eerder niet opgemerkt had. In retrospect waardeer ik die nóg meer. Sample 7 is (toch) wel anders, maar vergelijkbaar goed.
Gok: Geen sherry- of wijnvat, 'gewoon' bourbon, doet me denken aan Dalwhinnie 1987 en Linkwood 1999 SV, ik schat de leeftijd op 14-16 jaar.
>> == <<
Van: Amputeck
N: eerst domineren de kruidige tonen: kruidnagel, noten, wat nootmuskaat. Daarna ook wat zoets zoals dadels en rozijnen. Verder natte aarde, wat frisse citrus, honing en bijenwas. Mooie start in de neus!
T: volle aanzet, klein beetje bitter. Verder komen de accenten van de neus terug: wat kruidigs, wat zoets van de rozijnen en honing. Ik merk ook nog wat boter en waxig op. Allemaal mooi in rond en in balans.
F: middellang, mooie en gebalanceerd. Ook hier komt alles van in de geur en smaak weer terug. Erg smakelijk dit!
Conclusie: Dit lijkt wel erg veel op de Clynelish die ik gisteren op had. Ben Nevis zou ook nog wel eens kunnen natuurlijk. Ik vermoed voornamelijk op een bourbon van gelegen, maar een gedeelte op sherry vat ofwel gefinished op een sherry vat sluit ik niet helemaal uit. 10 - 12 jaar oud en rond de 55% alcohol. Mooi dit!
>> == <<
Van: roylubbers
HWF VBT11 #7: Frisse geur, bloemig, citrus en granny smith appels. Fijne smaak met wederom fruitige en citrustonen; later komt er wat karamel/toffee mee, gevolgd door wat drop?!. Frisse, licht zure afdronk. Speysider, 50%ABV, refill bourbonvat, erg aangenaam en blijft maar veranderen in je glas.
Prachtige afsluiter.
ontzettend bedankt voor de organisatie!
>> == <<
Van: hoogheid2015
Ja dit is hem de lekkerste van deze serie sample 7 dus.
weinig tijd moet zo nog werken, even neuzen en een klein nipje.
Vol, Zoet, hoog in de alcohol
Zou het een glentauchers kunnen zijn. of een arran van GM.
Neus : Wow lekker, bloemetjes , hout, bourbonvat?
taste: boterig, gember, beetje peper
finish, redelijk lang, geen offnotes wat mij betreft, totaal niet bitter blijft lekker hangen.
ga hem van de week nog eens even proeven.
Dit is een rare tijd waarin we nu leven en deze tasting heeft toch wel voor de broodnodige afleiding gezorgd .
Bedankt organisatie en de sponsoren
>> == <<
Van: polley82
Neus :zoetzuur, vanille peer honing klein vleugje rozijn/krent
Smaak: eikenhout idd bourbon proef de vanille en peer terug
Nasmaak :lang, maar idd wel licht droog na het eind
Bourbon
Oudje
Cs
Hier sluit ik me verder bij aan
>> == <<
Van: andre8x8
Nose
Zoet, vanille, wat prikkelend in de neus.
Bourbon cask.
Na 2 dagen ruikt het glas nog steeds naar de vanille.
Bij de 2e sessie komt toch ook groen fruit naar boven.
Taste
Vettig, zoet, vanille, hout, wat prikkelend op de tong, toch wat zout en peper en enigszins bitter.
Over het algemeen vrij vlak en weinig spannend.
Bij de 2e sessie fruitiger, met citrus en groene appels en veel bitterder.
Finish
Zacht, vettig, vanille, wat zout, hout en bitter aan het eind
ABV 58 %
Leeftijd 18 jaar
Scorem84
Dit kan zomaar weer een sample zijn die je blind te laag waardeer en waarvan je je achteraf afvraagt waarom deze op WB gemiddeld een punt of 4 hoger scoort.
>> == <<
Van: EdV
glas: glencairn
color: licht
nose: mooi rond ,fruit, groene banaan, wat ananas beetje citrus , lichte wax , en misschien wat honing .
taste: vettig , eiken ,fruitig , limoen, wat perzik, iets van groene thee,
ook proef ik ver weg een soort wax, en kruiden.
na sessie twee:
Nu honingachtig ,wederom weer moeilijk om specifieke smaken te krijgen!
ik denk een wat oudere whiskey.
is niet echt mijn ding, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Abv: 50-52%
schot voor de boeg : Ben Nevis
>> == <<
Van: Freezeroz
Geproefd met voorkennis.
N- Zeer scherpe alcohol met een beetje lijm als negatieve punten.
Verder veel lekkers te bespeuren zoals honing, citroen en zoete sinaasappel. Maar ook zwaardere geuren als leer, koffie en walnoot.
T- Wederom eerst alleen sterke maar ook romige en tand bedekkende alcohol. Pas na lange tijd in de mond zakt de alcohol af en komen hout, noten en ananas.
F- Lang en scherp van de alcohol. Buiten bloesem en gras een tikje saai hier.
Een mooie afsluiter van de VBT, maar deze had echt met een lager abv gebotteld moeten worden imo.
>> == <<
Van: maartenvanooijen
De laatste sample alweer.
Dit is er 1 die zeker in de smaak viel.
Kleur licht geel.
Neus vanielle peer witte rum hazelnoot.
Smaak. Lekler vet weer de vanielle hazelnoot en peer.
Een mooie afsluiter van deze vtb.
>> == <<
Van: Joerihoste
Neus : jong, fris, 'spritely', wat zoet en fruitig (groene appels? bloesem?)
Palate : fris, kruidig met een zuurtje
Finish : Medium lang, redelijk droog
hartelijk dank!
>> == <<
Van: Casketje
N: Zoete toetsen, gerst, fruitig met flink wat kruiden.
S: Mooie verderzetting van de neus maar dan met het hout dat zich laat voelen. Mooi.
F: Licht bittertje maar zeker niet storend, opnieuw hout en kruiden.
Klassieke maar expressieve bourbonrijping. Ik schat 'm rond de 12 jaar, first fill, cask strength. Gokje: de 2007 Glen Elgin Archives
>> == <<
Van: gerritbakker57
Dank aan het team voor de wederom erg leuke Blind tasting, zeer verschillend en telkens weer leuk.
Kleur: barnsteen geel, uitnodigend.
Neus: bloemig, zwoele tonen, banaan, pepermuntje, gemaaid gras. Na een half uurtje wat meer aardse tonen en een licht pepertje.
Smaak: stro, pepertje maar niet overheersend, hout en vanille, kuilgras, licht in alcohol, een vrolijke whisky mooi voor een zomerse avond.
Afdronk: het aardse blijft hangen, licht pepertje en zoet. Na een poosje ook een bittertje dat ik niet prettig vind. Middellange afdronk.
Overall 83 punten, met name door het bittertje, verder een aangename whisky.
>> == <<
Van: Daveen
Helaas maar 1x kunnen proeven, want dit weekend was ik niet lekker. Maar ik ga er nog goed voor zitten na de bekendmaking, want vond het een mooie afsluiter.
Qua geur fruitig, citrus, vanille, eiken, baka bana
In de mond citrus, beetje grassig, niet te zoet, kruidig. Fijn gebalanceerd met de alcohol
De finish kker lang met klein bittertje met een botertje.
Heel lekker en doet mij een beetje denken aan Glentauchers of een goede Glen Ord
>> == <<
Van: Laurens
Geur
Bourbon wood, zilt, ananas, vanille, bittertje, rietsuiker en hout.
Smaak
Romig met een bittertje.
Afdronk
Citroen, zout en honing
Ik vind het een lekkere whisky, hij mag wel wat lucht hebben. Misschien is het een jonge whisky hoewel dat hout dat tegenspreekt. Misschien een virgin oak?
Het deed me ook denken aan een clynelish op refill bourbon vaten.
Ik denk dat het rond de 46% is en hij krijgt van mij 86 punten.
>> == <<
Van: Tijnsel
Neus: Kruiden, laurier & salie. Perzik snoepjes. Oud leer en pijptabak. Ruikt op leeftijd
Smaak: zurig, balsamico azijn. Aards & kruidig. Proeft ook oud.
Afdronk: Lang. Er komt wat munt voorbij.
Alcohol: 46%
Geen idee wat dit zou moeten zijn! Dit komt niet in de buurt van wat ik ken. Ik gok dat het aardig wat leeftijd heeft >20 jaar, en gewoon bourbon vaten. Fijn sapje!
>> == <<
Van: JvR
Nu in het glas, nog niets gelezen.
Mijn bevindingen: Ik ruik erg weinig, granig, lijm misschien?, gesloten. Na wat water wat (nep)banaan, Smaak een stuk beter, fruitig. Heeft ook iets 'schoons'. Goede spirit/integratie? Nasmaak blijft lang hangen.
Conclusie: Moeilijk. Ik vind op dit moment de geur het minst. Iets wat normaal voor mij wel een van de belangrijkste dingen is. Smaak en finish wel gewoon goed, vol, en naar mijn smaak. Doet mij een beetje denken aan de OB van Bruichladdich, maar dat zal wel erg veel Islay zijn deze VBT. Verder geen idee wat het kan zijn. Ik denk wel dat dit er een is die steeds beter wordt naarmate je 'm vaker drinkt.
Edit: O, ik nam aan dat de notes om 20:00 zouden worden gepubliceerd. Nog eventjes wachten dan.
>> == Laatkomers == <<
Van: MaltMuppet
Ik ben in alle drukte vergeten mn notes op te sturen... excuses!
Hierbij alsnog
Helaas al weer de laatste, ik heb erg genoten van deze Vbt en weer een hoop lekkers geproefd. Ik kijk dan ook al weer uit naar de volgende

Nose: lichte geur. Fruitig, appel. Iets grassigs, even later is dit weer weg. Aardbei
Taste: Fruitig! Mango, vleugje kers. Na een tijdje trekt hij wat bitter weg, beetje walnoot in de smaak
Finish: bitter, beetje houterig
Ik denk dat het een Fino sherry vat betreft. Distillery echt geen idee deze keer
43%
Score: 85
>> == <<
EINDE PROEFNOTITIES
>> == <<
Word Cloud:
En als word cloud zien jullie notes er zo uit: