HWF-VBT 11: Sample 2 - Inleverdatum 24-Feb - 19:00

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 30 Apr 2020, 20:43

Ik doe niet aan Scoren
2
6%
Lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
3%
80 - 84
13
37%
85 - 89
19
54%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of Hoger
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 35

edwinedje
Moderator
Moderator

HWF-VBT 11: Sample 2 - Inleverdatum 24-Feb - 19:00

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 23 Jan 2020, 15:18

Net als jullie denken ... gebeurt er nog wat ...

Ja hoor ...

>> == <<

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 2 kwijt.

Insturen van de proefnotities voor Maandag 24-FEB-2020 - 19:00.
Proefnotities zullen op dezelfde maandag rond 21:00 op het forum geplaatst worden.
Het demasqué vindt plaats op Dinsdag 25-FEB-2020 tussen 19:00-20:00 uur.

Het Demasqué:

Het tweede sample uit het VBT bevat een al iets oudere spirit uit de Highlands.
De smaaknotities waren deze week erg wisselend, al waren velen het eens met de sherry en vanille tonen. Ook citrus, bourbon en het hout zijn een aantal keer de revue gepasseerd, maar waar deze fles dan uiteindelijk vandaan komt wist niemand goed te raden in de notities.

Met 84,6 punten als gemiddelde konden jullie deze fles beter waarderen dan sample nummer 1.
Deze week bevatte jullie sample flesje een:

Afbeelding
Afbeelding
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 4-year-old

Whisky van 24 jaren oud, gedistilleerd in de Knockdhu distilleerderij. Deze distilleerderij ligt onderaan Knick Hill, de ‘zwarte heuvel’, ofwel Knockdhu in Gaelic. Hoewel deze distilleerderij de meest oostelijk gelegen Speyside distilleerderij is, worden de whiskies gelabeld als Highland whisky.

Deze 24-jarige whisky is non-chillfiltered en gebotteld op 46% ABV zonder toegevoegde kleurstoffen. Over rijping en of finishing is er geen officieel statement door de distillery bekend gemaakt.

‘De eerste’

De stills van Knockdhu hebben nog steeds dezelfde vorm en grootte als dat voor de allereerste druppel whisky is gebruikt. Daarbij is het voor An Cnoc de eerste keer dat het merk in het VBT voorbij is gekomen. Tevens is het de eerste 24Y die in de VBT zit.

De proefnotities van de deelnemers:

Van: Nickolaas

HWF-VBT 11 Sample 2
G: weer bosfruit, met een randje, melkchocolade, wat hartigs, ziltig, een zuurtje/ zure kersen, citrus, tabak, fruitella

T: Ook hier een zuurtje, citrus, bosfruit, ziltig

F: Best lang, chocolade, wat drogend, ook hier een zuurtje, cirtus.

Gok: wat ouder dan de eerste; een jaar of 15? Een Benrinnes op refill sherry? Ik score 'm 87/100.

Cheers,
Nick

>> == <<

Van: Breedút_Genietsje

Sample twee van Blind Tasting no.11
Mooie kleur en lekkere geur in het glas.
Het komt op mij over als een traditioneel Schotse whisky die op bourbon cask’s gerijpt heeft,
Ik denk iets van een fruitige Highland distillery te herkennen.

Mijn kritische ‘reserve neus’ ruikt iets van hout, een beetje muf zelfs.
Maar in ieder geval geen onaangename geuren.

In de mond is deze whisky ‘mooi soepel’.
De finish is lang en íets scherp zelfs.

Van alle aangebroken Islay & Sharry matured whisky in mijn whiskykast
komt niets overeen met deze sample, wat eigenlijk een schande is!

Wat mij betreft is dit eenwhisky gerijpt op een Classic Bourboncask ,
een ABV van 46% en een leeftijd van 18 jaar oud.

>> == <<

Van: defeatless

Mijn bevindingen:

Neus:
Een fris zoetje, wat rood fruit. Fruitella komt in me op. Daarachter zit wat kruidigheid en een beetje karamel. Zo op de neus zou je zeggen een bourbon gerijpte whisky met Oloroso finish. Met wat water komt er iets meer nar boven van milde curry kruiden.

Smaak:
Op één of andere manier krijg ik een associatie met peperkoek. Verder is er veel rode druiven en een lichte sherry noot. Verder is het mondgevoel wat dun (chill filtered?).
Met wat water wordt het toch wel wat zoeter en meer open.

Finish:
Medium lengte. De kruidigheid komt hier heel duidelijk naar boven. Redelijke sherry invloeden. Verder een finish die rustig weg trekt zonder bitter of wrang te worden. Met water veranderd er niet veel, misschien dat de sherry invloeden wat meer worden.

Commentaar:
Ik gok op een Oloroso first-fill sherry finish. 40-43%ABV, Chill-filtered. Dit moet haast wel van een distillery met een licht destillaat afkomen. Zou ook maar zo een Ier op sherry kunnen zijn. Concrete distillery aanwijzen is voor mij nu niet mogelijk, daar is de finish te overheersend voor.

>> == <<

Van: roylubbers

HWF VBT11 #2: zoete, houtige neus, redelijk houtige, alcoholische afdronk. Ik gok op een Ier, Redbreast.

>> == <<

Van: PunxsutawneyPhil

N: Meaty, oily, ripe red fruit, honey, hay, ginger, peach, apricot, some banana
T: Oily honey, hay, gravy, apricot, peach
F: Medium long, slightly bitter, not drying. Dark sugar fades, ripe red fruit dies slowly, some hint of mint

ABV: 50,0%
SCORE: 89
DIST: Ik denk aan Mortlach en Bladnoch.

>> == <<

Van: Mermur

hierbij mijn smaaknotities voor sample 2:

A: cola, randje citrus, later sinaasappelzuurtjes, vrij dun

D: flink kruidig: gember, peper, nootmuskaat

F: kort, drogend

Meer uitgesproken dan sample 1.

>> == <<

Van: Casketje

N: Het andere spectrum van sherryrijping: geen zoet rood fruit maar eerder kruidig, beetje leder ook. Fruit is aanwezig maar eerder in de achtergrond -eerder citrusfruit en vanille dan rood fruit. Over het algemeen lijkt hij ouder, maar misschien ook hoger in alcohol (of in ieder geval slechter geïntegreerd). Nog steeds een cleane neus.
S: ja, veel voller dan de eerste. Leder, chocolade, kruiden, spicy. Mooie ontwikkeling ook met fruit (sinaas), maar opnieuw eerder in de achtergrond.
F: mooi, lang: veel vanille, leder, sigaardoosje - chocolade helemaal op het einde - maar niet bitter!
Opnieuw een mooie dram - doet me aan Glendronach denken (gokje?)

>> == <<

Van: jonker8011

Neus: erg fruitig, je denkt meteen aan sherry, associaties met de geur van een wijnbal. Ook tropisch fruit

Smaak: honingzoet, duidelijke ananas die het tropische aspect geeft, maar ook aardbei van de sherry, mokka op de achtergrond, en honingzoet

Finsh: kort en zoet als snoep

score 80/100

Doet me denken aan een gesherryde Tamdy van ongeveer 7 jaar oud zoals van wees zo altijd bottlede.

>> == <<

Van: HupsendeHippie

Glas: Eerst dacht ik: donker, vast sherry. Maar bij nadere inspectie zag ik geen rood, maar amber, honing, karamel. Dus: of deze heeft flink hout gehad, of hij is bijgekleurd. Mooie dikke tranen.

Neus: Zoet! Honing, vanille, heel iets lijmigs en allerlei rijp fruit: banaan, aardbei, kers, sinaasappel, gedroogde abrikoos. Wat een boeket! Zou dit een bourbon kunnen zijn?

Smaak: Fruitig: peer, kers, banaan, citrus. Ook houtig en kruidig: Vanille, kaneel, heel lichte anijs en mint. Het heeft een typische (ex-first fill)bourbon smaak, en lekker vol en gelaagd.

Afdronk: Heel mooi, wauw. Het houtige kruidige blijft lang hangen.

Conclusie: 88pt. Heerlijke dram om lang van te genieten en allerlei smaken in te blijven ontdekken.

Gokjes: >=15 jaar, uitstekende first-fill-bourbonvaten. Zou zomaar een IB kunnen zijn, bijv. van Gordon&MacPhail. Of is dit stiekem een bourbon?...

Aanvulling;
Vandaag proefde ik een Mortlach van Casqueteers en m'n smaaknotities daarvan lijken dusdanig op die van sample 2 dat ik voor de gok zeg: Mortlach? En het bracht me aan het twijfelen of sample 2 niet toch óók een (korte!) sherryfinish heeft gehad. Want ik kan die kleur anders zo moeilijk verklaren..

>> == <<

Van: DrinkingWhisky

Deelnemer: DrinkingWhisky

Uiterlijk: 3 - amber (barnsteen) (1.1 - burnished)
Geur: Vol, zoet, mandje vol met geel fruit (gele appels, peer, druiven), en bijenwas.
Smaak: Fruitig! Vol romig mondgevoel, beetje olie-achtig. Wederom geel fruit, lychees, witte pepper, honingzoete vanille.
Afdronk: Iets zuriger, maar niet op een slecht manier. Hierna weer wat zoeter, met een wit pepertje. "Crispy"

In één zin: Hier hou ik van! Vol van geur en smaak, en dat met een laag alcoholpercentage (40%?).
Geen idee wat het zou kunnen zijn (wel een Speysider verwacht ik); iets wat boven kwam drijven was de Balvenie Rum Cask (17yo, iets boven het budget van de VBT) of de Carribean Cask (14yo), die is/zijn ook wat romig en zoetig in mijn herinnering. Qua leeftijd zit deze whisky daar ook in de buurt denk ik.

Score: Balvenie(t), deze whisky scoor ik toch wel een nette 86/87 punten.
-------------------------------

Deelnemer: Steven

Uiterlijk: 3 - amber (barnsteen)

Geur: Volle bak zoet rijp geel fruit. bijenwas, hintje rood fruit, vanille, wat olie achtig, witte peper, en tussendoor een wat zoete rummige toon. Wel heerlijk zachte neus.
Smaak: Warme kruidige honing, gedroogd fruit, peer, vanille, en hintje hout en eucaluptus.
Afdronk: Volle zoete fruittonen, heerlijk gekruid met een hintje hout en op een mooie manier een plezierig fris zurig tintje.

Samenvattend: Heerlijke dram om gewoon van te genieten. Vol van beleving en waarschijnlijk wat meer op leeftijd, ik vermoed rond de 15-18 jaar. Wel bizar voor waarschijnlijk maar 46%.

Score: 87

>> == <<

Van: fjharms

Sample 2
N: initieel vrij gesloten, wat hout en wat honing. Eerst maar wat tijd geven…
Blijft vrij gesloten, er komt iets van een subtiel fruitrandje bij, iets appeligs, en iets bloemigs.
S: Zuurtje in de aanzet, iets van groene appels. Wat honing, vleugje vanille. Blijft net als de geur wel wat op de vlakte.
F: niet al te lang, er gebeurt niet veel.
ABV gok: 43%
Themagok: Laat ik eens een wilde gok doen…. Dit is een whisky van de eerste distillery in land XYZ (niet de gebruikelijke whiskylanden)
Algemene gok: Ik dacht eerst aan Iers, maar denk nu dat het een compleet ander land is, waar nog niet veel whisky vandaan komt. Passend in het thema “firsts” . Maar welk land? Geen idee…

>> == <<

Van: Rien68

N: Lekker zoet, fruitig, vanille en waxy

T: Fruitig, vanille honing en later beetje romig

F: Fruit met een zuurtje, beetje bite en hout tonen, middel lange finish

Drinkt prettig weg 86/100

>> == <<

Van: RolfvanderSteen

Kleur: Tawny.
Neus: Zwarte peper, dennenhars, ietwat vlak, moeilijk te benoemen. Met water: mout, mokka.
Smaak: Veel hout, Europees eiken, peperkoek, kruidnagel, sherry in de achtergrond. Met water: Scotch mist, dus unchillfiltered, opent wel wat, maar nog steeds niet zo uitgesproken, zwarte bessen. Ik schat ABV op 50-55%,
Afdronk: Middellang.
Oordeel: 1e sample vind ik uitdagender, uitgesprokener, beter daarmee ook. 2e sample is een prima whisky maar spreekt mij niet zo aan.
Gok: Doet me nog het meeste denken aan Glentauchers 2010 MMcK en ergens ook aan Bunnahabhain 18y, maar dan jonger, ruwer, en ook niet zo goed.

>> == <<

Van: JvR

Deze sample tegelijkertijd geproefd met de eerste sample. Dit is niet helemaal goed gegaan met mn notities.
In vergelijking met #1 vond ik het karakter van de spritit meer naar voren komen. Ik dacht aan een refill sherry. Meer smaak dan #1 en een langere afdronk met een vol mondgevoel. Dacht 10+ jaar.

>> == <<

Van: Petrovitski

Kleur: Donker goudgeel, tranen lopen vrij snel naar beneden langs het glas.
Neus: Geen spoortje turf of rook. Zachte geur, best wel zoet. Gaat voor mij meer naar een port dan naar een sherry finish.
Weinig alcohol in de geur. Niet te jong gebotteld, ook niet erg hoog in de alcohol, denk ik.

Smaak: De geur komt terug in de smaak. Zoetig, zeker geen sherrybom. Aangenaam, maar had voor mij wel wat meer “kick” mogen hebben. Niet erg complex, maar wat hij heeft levert hij wel erg goed af.
Nasmaak: Zacht, blijft wel een tijdje hangen.

Mijn gok van de week.
Ik ga mee met mijn gevoel, dus een whisky met een port finish. Dat kan natuurlijk van alles zijn, maar ik kies, vanwege het pure en relatief neurale profiel voor Glenmorangie.
En dan de nieuwe Quanta Rubin port finish.
Die is 14 jaar oud, dat klopt ook redelijk met mijn gevoel.
46% is niet te sterk, dus dat zou ook passen.

Ik zou deze 86 punten geven, meer als hij sterker en voller van smaak was geweest.

>> == <<

Van: Erik Elixir

HWF VBT #11 Sample 2

N: Elstar appel, kaneel, chocolade en custard. Twijfel of het een bourbon of sherry vat is. Misschien zelfs sherry finish op basis van enkel de geur.
T: Amandel en erg fruitig - meloen. Koffie, mokka, waxy (Clynelish alarm!) en kruidig. Met water nog meer kruiden!
F: Droog, veel hout en kruiden - kruidnagel zoals in droge worst. Ook hier met water nog heftigere kruiden.

Ideeën: heel mooie unit! Ik denk aan een cask strength whisky. Misschien wel tegen de 20 jaar oud en rond de 55% abv. De whisky is eerst wat gesloten maar geeft met water wat meer prijs. Met water wordt de whisky ook heel troebel. Heel bizar om te zien! Dat heb ik vaker gezien met bv. de eerste batch CS Tamdhu's van the Ulimate.
Om even wat te noemen; Clynelish, Glenlossie en/of Teaninich profiel. Score 88/100

>> == <<

Van: MBC

Uiterlijk: donkergeel
Geur: sherry, scherp, gras, citrus, kiwi, druiven, koekjes, cakebeslag, honing, stro, abrikoos, limonade siroop
Smaak/Afdronk: sherry, vanille, kaneel, ananas, chocolade, kersen, kruidnagel, aards, honing, lychee, peper

Alcohol percentage: 48%

Score: 85/100

Gokje: het zou iets op 1st fill sherry kunnen zijn gezien de kleur en smaak, verder geen flauw idee. Maar als de rest van deze VBT van dit niveau blijft wordt het nog veel genieten

>> == <<

Van: EdV

Sample 2#

Glas: Glencairn tasting glas

Kleur: wederom weer een amberkleurige whisky

Nose:
Is deze week wat lastig, mijn reuk en smaak is wat beïnvloed door pijnstillers.
Ik ruik wat citrus en iets van sherry en ook een kleine aanzet van turf invloeden.

ABV 46-48 %

Taste:
Sherry , bourbon, Sinaasappel en iets kruidigs een pepertje ofzo!
Bij de tweede slok proef ik ook een zoetje.

Is echt erg lastig nu .
Hij doe mij een beetje denken aan een Glenfarclas
Maar het heb ook iets weg van Bowmore

Finish:
Kort, en wederom niet heel complex.

>> == <<

Van: Willem vd K

Sample 2
Kleur: burnished
ABV: 52% ofzo
Neus: Groene appel, amandelspijs, meloen, koffie, kaneel, worcestersaus, anijs, stophoest, gaat alle kanten op maar erg lekker!
Smaak: Lekker vol! Fris in de opening met de appels en meloen vooraan, gaat dan richting zoet met een klein beetje boerenjongens en spijs en droogt heel kruidig op. Vrij veel tannines.

Erg goeie whisky! Veel in te ontdekken, mooie smaakreis en goeie balans. Wel nét te droog en bitter in de finish. 88/100

Lastig te duiden deze jongen. Kleur verraad een sherry cask maar ik haal het er niet uit. Moet een highlander zijn van een jaar of 20. Mogelijk een vatting van verschillende casks. Glen Garioch?

>> == <<

Van: hoogheid2015

Hierbij mijn bevindingen van sample 2 .
Ik denk een clynelish van een ib , VW heeft er veel op de markt gebracht van 2008 of 2009 dus dat ligt voor de hand.

Neus : caramel, citrus , banaan , lekker goede abv , fris
Taste: honing, en veel smaken van de neus
Finish : lijkt me toch wat kort voor de hoge abv , minder spannend

Bourbon barrel abv.. 55% + , misschien toch een goede bourbon. .Neeeee. toch maar de Clynelish,
Lekker . puntjes , 85-86.

>> == <<

Van: gerritbakker57

Kleur: sherry, goudgeel, uitnodigend.
Neus: fruit, heel veel fruit. zoet, mango en ananas. ook veel vanille.
Smaak: rozijnen, beetje scherp in de aanzet, het zoete komt terug, bourbon vanille, gedroogd fruit en zwarte thee.
Finish: pepertje, redelijk lang, zoete blijft hangen.
Misschien een Aberlour 12 y 46%? Een fijne drinkwhisky.

>> == <<

Van: mardo

vbt 11 sample 2
kleur: lichtbruin, goud
alcohol: 40%
neus: appel, citrusvrucht, gras, fris, beetje vanille
smaak: zoet, toffee, anijs, makkelijk drinkbaar
afdronk: kort en zoet, dan cacao en wat bitter.
wat is het? bourbon cask? nee eerder virgin oak?
Moeilijk hoor, deze 2e. Ik vind hem lekker, maar ook erg makkelijk. Beetje spirity, waardoor ik hem vrij jong inschat. jaar of 10. Misschien een arran 10jr op virgin oak- bourbon cask. 83 punten

>> == <<

Van: SirNagalot

Hierbij mijn tasting notes voor sample 2:

Geur: Zacht, duidelijke sherry-invloeden - evolueert naar een zoetere geur, met snoepjes (zure beertjes?)

Smaak: Initieel chocolade en ook weer duidelijke sherry-invloeden. Niet overdreven complex, maar wel een mooie balans tussen zoetigheid en een bittertje. Verder ook wat rood fruit, een beetje pepers, en wat droogtrekkend na het doorslikken. Er is een evolutie naar minder zoetigheid en meer nootjes (amandelen) en een zuurtje (de zure beertjes van in de neus).

Afdronk: Kort

Opmerkingen: Ik zou deze whisky classificeren als een mooie aperitiefwhisky en denk aan een volledige rijping in sherryvaten (first fill, om in het thema 'firsts' te blijven). Qua alcohol vermoed ik 40% à 43%. Vanwege het uitgesproken sherrykarakter is het moeilijk een distilleerderij te noemen. Schot voor de boeg (no pun intended): geen Schotse single malt, maar een grain of een rye? Wel een lekkere dram, ik zou hem 82 punten geven.

>> == <<

Van: polley82

Sample 2

Neus: is een beetje scherp en kruidig ik ruik een beetje peper en noodmuskaat maar ook ietwat zoete geur. Ik meende toch een fleugje sinaasappel te ruiken.

Smaak: een beetje droog ook een pepertje op het begin ook iets van chocolade en zoethout ofzo een stevig mondgevoel zorgt voor water in de mond.

Afdronk: middel tot lang en wat scherper op de neus en in de mond

Overall: een mooie thee kleur, en een lekkere stevige borrel en wat neus en mond doet vermoeden een wat hoger alcohol percentage 48%

Ik moet wild gokken of iets van
glen dronach of glen goyne op een oloroso vat

>> == <<

Van: MaltMuppet

Hierbij mijn notes van Sample 2. Dit was echt een hele mooie! Hebben jullie goed uitgekozen

Sample 2:

Kleur: Amber
Nose: Zoet, fruitig, sherry
Taste: Vettig, kersen, sherry, rozijnen, zwarte bessen
Finish: lang, zoet, na een tijdje een klein bittertje. Erg lekker!

Geur niet heel uitgesproken. Lekker vettig mondgevoel, dikke sherry smaak, hier wordt ik blij van. Denk dat deze 15-18 jaar oud is. Highland, Glen Garioch?
46%
Score: 88

>> == <<

Van: edwinedje

Ook deze heb ik niet blind kunnen proeven.
Ondanks dat ik deze minder sherry vind dan de eerste sample, gaat deze ook niet op de Wishlist. Aangename dram, dat wel, maar nog steeds niet mijn ding.

>> == <<

Van: Joris

Neus: Zoete sherry, rozijntjes, beetje hout in de verte, tutti frutti, gedroogde perzik
Smaak: Houterig, lijm, iets zoetigs dat ik niet kan definiëren. Lijkt op een Rye whiskey. Olie-achtige textuur.
Finish: Kort, vooral het lijmerige blijft hangen. Wel een redelijk lange finish.
De neus is veel spannender dan de smaak of finish. Mist voor mij wat diepgang. 83/100 punten.

>> == <<

Van: vbreemen

Neus: granig, zwaveltje.
Mond: jong, rauw, beetje highland karakter. Aardtonen. Citroen.
Alcoholpercentage halverwege de 50.
80 punten
Balblair 10y ?

>> ==<

Van: andre8x8

Nose
Zoet en fris, groene appels, vanille, banaan, bourbonvat
Dailuaine is wat gelijk bij mij opkomt.

Taste
Wat vettig, kruidige binnenkomst, peper, grassig, later zacht, vanille, hout

Finish
Redelijk lang.
Drogend, metalig, hout

ABV
46%

Leeftijd
12 jaar

Score
85

>> == <<

Van: HammerHead

Nose:
Sweet, round and easily accessible. Honey, beeswax, pear, apple, peardrops, peach, sweet citrus, vanilla, subtle almonds and some mint.

Taste:
Oily with a light to medium body. Again honey, pear, apple, subtle citrus bitter, light fruit syrup, a mild nuttiness and wood spices like nutmeg and white pepper.

Finish:
Short to medium: honey, sweet dessert wine, a little nutty with a subtle sweet liquorice, a mild alcohol burn.

Conclusion:
What's this, another daily sipper? Not very challenging, but pretty and appealing. Relatively low abv: 40 - 46% (the nose suggests a very low abv, but based on finish I'd guess it to be closer to 46). The sweetness and fruitnotes come across as a bit artificial to me. Could be a whisky aged or finished in sweet wine casks (e.g. Madeira or Sauternes).
No clue whatsoever on country or region. If it's Scottish, it's probably speyside, but it could also be something totally different (of course).

It's attractive enough to justify a score of 85, but it also lacks some depth. I'll make it 84 for now.

>> == <<

Van: Tijnsel

Sample 2

Met een half verstopte neus helaas.
Ik laat nog maar iets in het flesje zitten voor een andere keer.

Neus; fris & fruitig, marsepein, maggi, roze perensnoepjes, witte druiven, vleugje oud leer, verse kruiden.

Mond: Not bad, bloemig parfum, wit fruit, salie, bouillon en, beetje curieus, augurk.

Afdronk: kort & beetje heet. Niet het beste gedeelte van deze whisky imho.

Alcohol: 46%

Mijn gokje; Mortlach 12 y/o.

>> == <<

Van: MartinB

Ik heb zo lang mogelijk gewacht met proeven in de hoop dat mijn verkoudheid minder werd, maar het heeft niet veel geholpen.
Wat ik er van heb kunnen ruiken/proeven:
Geur: lichte sherry invloed, karamel, wat munt en peper.
Smaak: weer zoete sherry die niet overheerst, peper, en na een tijdje in het glas ook wat citrus, sinaasappel met name en weer munt. Redelijk wat alcohol, 46%? Zacht van smaak, waar alleen het pittige van de peper door komt.
De afdronk lijkt kort, maar dat kan ook door mijn gebrek aan reuk/smaak op dit moment komen.

Ik durf niet veel te zeggen over de herkomst. Het peperige lijkt wel vanuit Campbeltown te komen maar het ontbreken van rook spreekt het tegen. Toch een speyside dan? Het heeft wel wat bekends, maar kan het zo niet plaatsen.

Wel een fijne whisky om te drinken!

>> == <<

Van: FGG

Helaas geen tijd gehad voor een tweede proefsessie, dus op basis van 1x proeven mijn notes:

ABV (schatting) - 50-54%

Neus - Wat aardse tonen. Iets peat, niet veel. Vergelijkbaar met bv Springbank. Vanille, honing, citrus, een banaantje op de achtergrond. De neus wijst op een rijping op een bourbon vat. Een mooie, complexe neus - 88

Smaak - Je proeft dat het ABV wat hoger is maar hij bijt niet. Volle romige smaak boordevol vanille, zomers fruit, citrus. De peat is weg. Klein pepertje aan het eind. De smaak is minder complex dan de neus - 87

Finish - Romig en vet. Blijft lekker plakken - 86

Bevindingen - In mijn ogen een fijne op bourbon gerijpte whisky. Volwassen, een complexe neus, de smaak is wat vlakker. - 87

Themagok - Ik neig naar Campbeltown. Misschien toch een Springbank? Een gok: Springbank 10yo First Release

>> == <<

Van: Amputeck

Hierbij mijn notes voor sample 2:

N: Dit geurtje komt me precies bekend voor. De neus zet eerst wat scherp aan. Tonen van sinaasappel, kardemom en anijs komen naar boven. Wanneer ik deze dram net inschenk meen ik ook een hint van thinner en verf te bespeuren maar dat is snel ook weer verdwenen. Verder komen geuren citrus en vanille naar boven.

T: Lekker krachtige aanzet bij het eerste slokje. Voelt verder wel wat jong aan. Vooral het moutige komt naar boven in de smaak. Verder wat noten, melkchocolade, vanille en sinaasappel. Ver op de achtergrond proef ik wat invloeden van het hout en een aangenaam bittertje.

F: Middellang. Het bittertje blijft fijn nazinderen. Op de achtergrond komt de melkchocolade terug.

Conclusie: Ik vond de neus aangenaam en veelbelovend, maar op smaak moest deze dram toch wel wat inboeten. Dit is volgens mij geen Schotse whisky. Ik gok dat dit er eentje is van The English Whisky Company (St. George's Distillery). 5 - 6 jaar oud, 50 - 55% alcohol en de volledige maturatie op bourbon vaten. 82 - 83 punten.

>> == <<

Van: Daveen

Neus: Peer, fris, sinaasappel,honing, bloemig
Bij proeven lekker fruitig en beetje boterig, pepertje, limoen, ananas, creme brulee,
Middellang tot lange finish met karamel
Vind deze erg lekker, zeker wel 88/89 pnt. Eerst moest ik denken aan de Tormore van le Gust. Bij de 2e keer ging het meer richting een Benrinnes of Glenburgie. Ik zou hem overwegen te kopen, wanneer hij nog beschikbaar is ergens

>> == <<

Van: Laurens

Geur
Peat, zilt en later leer

Smaak
Zoet, wortel, zout, zuur karamel

Afdronk
Peper, medium lang, munt, caramel, hout

Ik vind het een lastige het gaat voor mij alle kanten op.

Ik denk een Schotse whisky van 46 % van rond de 12 jaar. Voor vat een bourbon vat wat is gefinished op een sherry of wijn vat.

Kwa punten zou ik hem 85 geven.

Misschien is het talisker of een glendronach maar die hebben vaak meer body en afdronk.

>> == <<

Van: Freezeroz

Geproefd met voorkennis.

N: Het eerste wat ik ruik is droge aarde. Die kende ik nog niet. Daarna komt er meer, zoet fruit, hout, kaneel en gemaaid gras.
Geen alcohol of jeugdige scherpte hier maar mooi zacht.

T: Eerste een bittertje maar een kruiden explosie met citrus volgt snel. Hier is ook een alcohol bite waarneembaar. Lekker.

F: De kruidige bite blijft helaas niet lang hangen.

Ondanks de te korte finish geeft de dram toch een mooie 'volwassen' indruk.

86 ptn

>> == <<

Van: TimTimTim

Mijn 'probleem' met whisky is dat ik weet wanneer ik een whisky wel lekker vind en niet lekker vind, maar kan moeilijk de vinger achter de exacte smaken leggen. Deze blind tasting is voor mij dan ook een uitdaging aan mezelf, zodat ik dat wat beter onder de knie krijg. Sample 1 was ik net te laat, sample 2 precies op tijd

- kleur: ik blijf het leuk vinden om de hele set naast elkaar te zien van donker naar licht. Ik hou van elke sample de helft over zodat ik later nog een keer kan proeven met alle notities erbij, dus ik hou tot het einde van het rit ook zicht op de kleur. Sample twee heeft een mooie donkere kleur, ben benieuwd.
- geur: ik vind hem zoet ruiken, lekker! Ik had de dram een tijdje laten staan en na verloop van tijd was dit zoetige er voor een belangrijk deel af.
- smaak: ik proef het zoetige wat in de geur zat, maar exacte smaaksensaties kan ik er niet aan verbinden. Ik vind hem vrij toegankelijk, ik denk laag in de alcohol. De smaak blijft niet lang hangen. Ik vind dit een erg toegankelijke dram, hij gaat er makkelijk in.

>> == Ietwat te laat, maar vooruit == <<

Van: maartenvanooijen

Voor sample 2

Neus, beetje lijmig, citroen en vanille

Smaak ook weer citroen achtig vanille.

Single grain zou ik denken

Alcohol rond de 46 procent.

>> == <<

Van: Joerihoste

Veel te laat - ik heb het onverhoopt niet voor een zakenreis kunnen proeven, maar wilde alsnog blind meeproeven...

Neus : sherried, rood fruit met een zoute ondertoon, wat zoethout - ruikt heel bekend, ongetwijfeld al eens gehad maar kan het moeilijk plaatsen - niet m'n gebruikelijke dram maar behoort waarschijnlijk wel tot het vaste repertoire van heel wat andere whisky fans
Smaak : krachtig en kruidig, bosvruchten en appels met kaneel - tegelijkertijd redelijk eenvoudig en eenzijdig
Finish : medium-lang met een iets bittere afdronk

Dank!

>> == <<
EINDE PROEFNOTITIES
>> == <<

Word Cloud:

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:

Afbeelding
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

edwinedje
Moderator
Moderator

Re: HWF-VBT 11: Sample 2 - Inleverdatum 24-Feb

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Jan 2020, 21:04

Beste Proevers,

Dit was de zesde fles op onze radar, maar in eerste instantie was ik vergeten deze ronde te vermelden op het forum.
Uiteindelijk hebben we besloten deze als tweede in de line-up te plaatsen.

Gr,
De Organisatie
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Re: HWF-VBT 11: Sample 2 - Inleverdatum 24-Feb

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 17 Feb 2020, 22:27

Poll verwijderd, Topic geopend.
Er zijn al 4 notities binnen.
4 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Re: HWF-VBT 11: Sample 2 - Inleverdatum 24-Feb - 19:00

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Feb 2020, 10:44

Na 3 dagen Noord-Holland vanavond maar eens rustig voor deze gaan zitten. Daarna weer 3 dagen buiten de deur dus hopelijk zondagavond tijd voor een tweede ronde.

Voordeel van een paar dagen NH: gisteren lekker gegeten én gedronken in de Hielander in Alkmaar. :nat
3 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 21 Feb 2020, 20:08

En dan wil je eindelijk gaan proeven, ben ik snotverkouden :boos
Op het moment proef ik dat het whisky is, en daar houdt het op...
1 x

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 21 Feb 2020, 21:09

Ik heb mijn notitie ook opgestuurd. Het is toch zo fijn als er weer blind tasting is. Op 2 uit 6 samples geproefd alvast mijn waardering voor de organisatie. Wat een boel werk, en wat een fijne besteding van mijn vrijdagavond :D
4 x

Joris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Joris » 22 Feb 2020, 21:38

Meters maken :Slainte

Afbeelding
3 x
Afbeelding

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 22 Feb 2020, 22:11

jonker8011 schreef:Op 2 uit 6 samples geproefd.....:D

Is er bij jou iets mis gegaan?
De rest had 7 flesjes in de doos :P.
2 x

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 23 Feb 2020, 08:50

Freezeroz schreef:
jonker8011 schreef:Op 2 uit 6 samples geproefd.....:D

Is er bij jou iets mis gegaan?
De rest had 7 flesjes in de doos :P.

Net effe opnieuw geteld. Je hebt gelijk! Wat een blije verassing!
4 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 23 Feb 2020, 10:47

Gisteravond met maatje Willem vd K sample 2, 3 en 4 gedegusteerd voor de VBT.
Whisky, biertje (homebrew), armagnac, kaasje enz. Geweldig excuus zo'n VBT.
Feestje hoor! Over 3 weken weer... notes zijn ingezonden.

Iedereen die nog moet proeven, heel veel plezier!
5 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 23 Feb 2020, 17:45

ook verstuurd. Een fijne herkansing :)
0 x

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 23 Feb 2020, 20:35

Geproefd en opgestuurd, op naar de volgende :duimop
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 23 Feb 2020, 21:32

Met 24 notities net over de helft .. hij gaat lekker.
:Slainte
3 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Feb 2020, 13:39

+1
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Feb 2020, 19:39

De proefnotities staan in de hoofdpost.

En wat zwalken jullie weer lekker heen en weer... :bigsmile
6 x

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”