HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 14 Mei 2020, 20:45

Ik doe niet aan Scoren
3
10%
Lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
3%
80 - 84
14
45%
85 - 89
12
39%
90 - 94
1
3%
95 of Hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 13 Dec 2019, 15:30

Gekkigheid ... we hebben gewoon nog een ronde vastgelegd. :smullen

Gr,
De organisatie :duimop

>> == <<

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 5 kwijt.

Insturen van de proefnotities voor Maandag 16-Mar-2020 - 19:00.
Proefnotities zullen op dezelfde maandag rond 21:00 op het forum geplaatst worden.
Het demasqué vindt plaats op Dinsdag 17-Mar-2020 tussen 19:00-20:00 uur.

Het Demasqué:


Na het geweld van de Islay whisky van vorige week, gaan we deze week weer naar het rustige Speyside. Met een gemiddelde score van 84,5 punten scoort ook deze whisky weer prima punten, waar de scores weinig uitschieters naar boven en beneden laten zien.

In de notes kwamen veel smaken als fruit, vanille en citrus terug. Daarnaast hadden een aantal van jullie het gevoel dat deze whisky op een ex-bourbon vat heeft mogen rijpen. Opvallend was ook het aantal keren dat Clynelish werd genoemd als distilleerderij van dit goedje. Maar helaas, Clynelish ligt op een goede 9 uur fietsen van deze producent af (volgens de online routekaart, we hebben het niet zelf uitgeprobeerd).

Deze week zat in het glas een whisky van een Duitse bottelaar:

Afbeelding

Afbeelding

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... s-1997-w-f

Deze Benrinnes heeft 18 jaar in een hogshead mogen rijpen voordat Whisky-Fässle deze in 2016 op 52,2% in de fles heeft gestopt. De inhoud is non-chill filtered en bevat geen toegevoegde kleurstoffen. Deze Benrinnes stamt uit 1997, de tijd dat er voor het distilleren nog gebruik werd gemaakt van een partieel drievoudig distillatieproces. Sinds 2007 maakt Benrinnes gebruik van gangbare dubbele distillatie.

‘De eerste’
Voor Benrinnes is het de eerste keer in het VBT, maar ook Whisky Fässle kwam voor het eerst als bottelaar voorbij binnen deze proeverij. Wist je trouwens dat de spirit van Benrinnes vooral wordt gebruikt voor blends, sinds 1991 alleen een semi-officiële botteling onder de ‘flora en fauna’ naam heeft?



De proefnotities van de deelnemers:

Van: Breedút_Genietsje

Sample vijf van Blind Tasting no.11

Zondag 9 februari: Storm!
Buiten waait het hard, aan de binnenkant van het glas zakken dikke druppels langzaam naar beneden.

Ik ruik niet veel, iets zoetigs komt heel licht bij mij binnen.

Ook ‘reserve neus’ ruikt niet veel; eerst de alcohol die prikt in de neus
dan een apart geurtje, ondefinieerbaar. Toch ook wel iets zoetigs en weer die alcohol.

De smaak is meer dan de reuk, maar geeft zijn geheim nog niet gelijk prijs
Zacht in de mond, en een licht zoetje.

De finish is scherp van de alcohol, en later zelfs iets wrang.

Zullen we dit voor de verandering dit een keer whiskey noemen, Tripple Distilled.
Herkomst Ierland en jong van leeftijd, 48% ABV.

>> == <<

Van: defeatless

Hieronder mijn bevindingen:

Neus:
Das eventjes een fruitig sapje! Veel fruit uit blik en ook wat perzik. Verder op de achtergrond wat bourbon invloeden in de zin van karamel en roomijs. Na een tijdje lucht en handwarmte komen meer roomboterbabbellaars naar boven.
Veel signalen gaan op de neus uit naar Glenburgie in dit geval, maar ook een Tobermory of een Craigellachie moeten niet uitgesloten worden.

Smaak:
Oehw, dit voelt wat jong aan. Scherp in de alcohol, marsepein, heel specifiek: als je wilgen aan het knotten bent, dan krijg je ook deze smaak in je mond van de takken. Verder is dit vooral scherp, wat peper op de achtergrond. Met water moet dit gaan verbeteren hoop ik. Met water: Die verzuipt snel zeg.... 1ml water op 25ml whisky en dr blijft weinig meer over. Vlakke whisky met een klein zoetje, maar nog steeds een scherp randje.

Finish:
Korte lengte. Wat zuur, wat zoet, klein beetje karamel en een bruine kandij suikertje. Klein bittertje op de achtergrond. Laat weinig indruk achter.

Commentaar:
Zonde dat dit op de fles is gegaan (aangenomen dat de dudes niet weer een vatsample hebben gesponsord). Dit zat redelijk goed op de weg. De neus is prima voor een jonge whisky, maar dit is nog veeeeeeul te jong. Laat dit 10 jaar liggen en kijk dan verder is mijn advies. 86-80-78

>> == <<

Van: roylubbers

= = = = 8< = = = =

>> == <<

Van: MBC

Uiterlijk: honinggeel
Geur: sherry, citrus, gras, kiwi, hout, stro, heide, sinaasappel, amandel, perzik
Smaak/Afdronk: pepertje, olieachtig, sherry, zoethout, salmiak, cakebeslag, sinaasappel, perzik, grapefruit, bittere nasmaak

Alcohol percentage: 52%

Score: 80/100

Gokje: Kan echt alle kanten op, waarschijnlijk voor mij de eerste van een distileerderij waar ik nog nooit iets van geproeft heb.

>> == <<

Van: JvR

Geur: Fris en fruitig, maar ook iets boers.
Mond: Zacht, cremig mondgevoel. Fris en fruitig. Proef ook iets granigs.

Conclusie: De spirit is op de voorgrond, niet het vat. Dit is denk ik een single cask op CS, (refill) bourbon. Best lekkere whisky, maar voor mij gebeurt er net iets te weinig in m'n glas. Met het 'boerse' in gedachte, en de weet dat het KM record al stevig staat dit jaar een wilde gok: Scapa?

>> == <<

Van: fjharms

Sample 5
N: Fruit! Veel tropisch fruit, en wat vanille. Banaan, maar ook wat peer, perzik, echt een fruitmand. Vleugje hooi, vleugje bloemen.
S: Stevige dosis alcohol, met daarna het fruit. Rijp, tropisch fruit met mango, banaan, perzik, wat citrus-zuurtjes op de achtergrond. Meer tijd maakt de citrus wat dominanter
F: Het citrus zuurtje blijft lang hangen, met een vleugje hooi en vanille.
ABV gok: 53%
Algemene gok: Bourbon vat, Speyside, doet me denken aan Glentauchers. Maar dat ligt weer teveel voor de hand, dus het is zeker iets totaal anders. Maar wat het ook is, het is zeker wel lekker spul.
Themagok: Ik tast in het duister…

>> == <<

Van: polley82

Hwf vbt 11 sample 5

Neus: beetje zoet, zuur, vanille, peer, perzik en meen iets van aardbei te ruiken

Smaak: boom, kruiden explosie een kort pepertje gember en iets nootmuskaat eiken bourbon misschien karamel en eiken

Afdronk: lang, krijg het er warm van en licht branderige lippen

Tomatin met wijn finish

>> == <<

Van: Rien68

Met voorkennis; een dram waar ik hoge verwachtingen van had, gelukkig stelde deze mij niet teleur.

N; Fruitig, mooi vol met perzik, ananas en banaan. Grassig en vanille

T; Flink ABV, veel fruit perzik en mango komen naar voren, later wat zuur en hout

F; Alcohol blijft aanwezig, fruit neemt af, gras en hout blijven lekker aan de zijkant hangen

3 druppels water maak deze veel mooier, hierdoor komt er ook iets bloemigs en meer zoet naar voren en alcohol neemt duidelijk af. Heerlijke dram zo, maar ik was toch al fan van deze bottelaar.

88/89

>> == <<

Van: RolfvanderSteen

Kleur: Bleke stro.

Neus: Zoet, licht, krijt, plasticine, even laten ademen om de alcohol er af te krijgen, fruitig, banaan, snoeprolletjes, oud eiken heel licht in de achtergrond.

Smaak: Alcohol mooi geïntegreerd en niet te sterk, ik denk ABV rond 46% (dunne 'benen'), licht profiel, gestoofd fruit, peer, gedroogde bloemen, vanilleroom, beetje citrus ook wel.

Afdronk: Middellang, licht geglaceerd, ontwikkeling had nog wat langer gemogen, ik schat ‘m wel op leeftijd, 15-18 jaar oud.

Oordeel: Erg lekker, aardige lengte, 87 - 88 punten, met een beetje meer diepgang zou ik 'm 89 geven. Eentje voor op de wish list.

Gok: Doet me direct denken aan Clynelish 1996 SV, die heb ik open staan en er naast gezet, niet hetzelfde, wel vergelijkbaar. Auchentoshan 1992 W-F zit ook in die hoek, maar is wel beter.

>> == <<

Van: Mermur

A: friszure appel, limoen, vrij kort
D: flink drogende eik (sigarenkistjes), later hints van munt
F: geblakerd hout, laurierdrop

>> == <<

Van: SirNagalot

Hierbij de tasting notes voor sample 5:

Kleur: bleek - stro
Geur: initieel clean, fruitig en ietwat grassig. Zoet en tegelijk ook erg fris, met flink wat kruidigheid en ook wat munt. Dit lijkt een typische bourbongerijpte whisky uit de Highlands / Speyside. Na een tijdje in het gras komt een organisch element naar voren en krijg ik associaties met bosgrond, wat eerder aan een refill-sherryvat zou doen denken. Nog later blijft vooral het zoete element overeind, met snoepjes.

Mondgevoel: vol, romig, fluwelig

Smaak: zacht en makkelijk drinkbaar. Ook in de smaak wordt fruitigheid gecombineerd met munt en kruiden. Er is ook een niet heel uitgesproken grassig element, dat wegvalt na een tijdje in het glas. Na verloop van tijd wordt de whisky zoeter, maar hij blijft wel zijn complexiteit en kruidigheid behouden. Een erg mooie dram!

Afdronk: vrij lang, zeker langer dan bij de vorige whisky's uit deze VBT. De afdronk is een verderzetting van de smaken die al aanwezig zijn, maar er komt ook iets scherpers naar voren, wat pepers.

Verdict: een erg mooie, goed gebalanceerde whisky. Ik zou hem 88 punten geven. Ondanks dat er niet veel houtinvloed is, denk ik dat deze toch 12 à 14 jaar gerijpt heeft. Ik gok ook op een whisky op vatsterkte, ergens in de 50% abv. Wat de distillery betreft, ben ik ervan overtuigd dat het hier om een Schotse single malt gaat, hoogstwaarschijnlijk uit de Highlands / Speyside. Ik zou gokken op Clynelish, maar Glen Ord en Glen Moray zouden ook kunnen (of iets compleet anders kan natuurlijk even goed ).

>> == <<

Van: jonker8011

Soms doet een whisky je aan vroeger denken. Bijvoorbeeld omdat vroeger alles beter was, en dit die stijl van vroeger was. Zo bijvoorbeeld deze fruitbom van bourbonvat (denk ik):

Neus: tropisch fruit, mango op de voorgrond, met munt.
Smaak: Nog steeds mango, met vanille, boterbabbelaars, marsepein zoetheid, en citrusfruit.
Finish: Honingzoet, met veel fruit, de nasmaak dot me denken aan perzik. Het is een middenlange afdronk.

Het is hem natuurlijk niet, maar het deed me vooral denken aan de oude Glenlivet Nadurra 16 jaar oud cask/ strength.
Zeg maar voordat de naam nadurra verkwanseld werd aan allemaal rotzooi. Ik was er erg van gecharmeerd: 85/100

>> == <<

Van: vbreemen

Neus: licht stalluchtje, doet me aan Campbeltown denken.
Smaak: zuurtje, citroen. Ongecompliceerd maar wel lekker.
Afdronk: witte druiven.
50-55% alcohol
10-12 jaar
Glen Scotia?
85 punten

>> == <<

Van: Erik Elixir

Voelt zo raar, maar toch... misschien toch nog iets om morgen en dinsdag naar uit te kijken.
N: Apple, waxy, vanilla, almond paste, pastry and some honey. Like walking on a fair... cotton candy and glazed apple.
T: Some banana, spices - white pepper, grassy, again waxy and fruity - white grapes.
F: Waxy, vanilla, white grapes and pepper.
Gok... 15 jaar oud, 55% abv en denk aan Clynelish/Glentauchers.
Prima whisky 87/100.

>> == <<

Van: hoogheid2015

In deze roerige rijden toch maar de notes van sample 5.
Eerste indruk is een Clynelish, ik denk dan maar de standaard botteling van de 14 jarige.
Neus : bloemen, vanille, boter
Taste : ook weer de bloemetjes
Finish: kort ( zo ook mijn tasting notes)

>> == <<

Van: FGG

Bij deze mijn notes voor sample #5:
Neus - In eerste instantie dacht ik een grain maar naar een paar minuten was de lijmlucht wel weg. Wat overblijft is een neus met vanille, wat noten, een banaantje en wat weeïg tropisch fruit, mango of zo. Wel een mooi neusje...

Op de neus is nauwelijks alcohol waarneembaar. - 88

Smaak - Hij rolt heel vol je mond binnen. Fruitig, kruidig, maar ook een pittig pepertje aan het eind. - 87

Finish - Helaas is de rijke, volle smaak snel vertrokken. Ik hoopte op een iets langere finish. - 83

Bevindingen - Een prettige whisky die ik wel een tweede keer zou schenken. Drinkt vrij makkelijk, ondanks het pepertje. Ik zou ‘m aan het begin van de avond zetten. - 86

Themagok - Ik heb werkelijk geen idee. Erg fruitig dus whisky’s als Linkwood, Glen Grant, Glen Keith. Iets met betrekking tot het thema zou ik in deze niet kunnen bedenken anders dan first fill bourbon vaten of iets dergelijks.

>> == <<

Van: gerritbakker57

Sample 5 weer met veel plezier geproefd.
Kleur; stro geel, waarschijnlijk een bourbon vat.
Neus; stro, vers gras, vanille en kauwgom. veel fruit, met name rood en rijpe peer. Overall intens met veel verschillende geuren. Papaya, zoet en een mooie volle neus.
Smaak; zoet, een beetje chemisch. Overrijpe peer en perzik, vooral ook bourbon. Mooi rond met wat anijs en een pepertje.
Afdronk; peperig maar niet onaangenaam, blijft lekker lang hangen en tot lang een zoete smaak.
Naar mijn gevoel niet al te hoog in alcohol, 46%. Leeftijd is niets over te zeggen. Zoe zo maar eens een Campbeltown kunnen zijn. Een lekkere whisky. Voor mij toch wel een 86 punten

>> == <<

Van: Nickolaas

Goed, zo'n VBT geeft toch wat houvast in deze tijden merk ik ..
N: Citrus, banaan, vanillecustard, moutig/ geroosterd brood, paarse fruitella, abrikozenjam, beetje hout.
S: citrus, bittertje, banaan, wat vettig mondgevoel, vanille
F: Nie heul lang. Ook hier wat bittere citrus vermengd wat zoetige van vanillie.
Gok: ik zit een beetje aan Fettercairn te denken. Even aan Clynelish of Balblair gedacht ook. Niet te hoog in de alcohol, 43% ofzo. Bourbonmatured, jaartje of 10 - 12 oud.

>> == <<

Van: mardo

vbt 11 sample 5

kleur: heel licht witte wijn
alcohol: veel 56/58%
neus: citrus, limoen, gras, licht, zomers/ met water: iets zoetere geuren, bloemen
smaak:alcohol brand, citrus, veel citrus / met water: zachter, wat anijs, citrus en wat zoets. moutigheid.
afdronk: scherp, peperig, citrus en ook wat zoetigheid en middellang. Ik vind de afdronk eigenlijk wel lekker.
Ik denk een lekker zomers drammetje met veel alcohol.
Wat kan het zijn? Een Glenburgie/Linkwood van 8/10 jaar bourbon vat op caskstrenght 84pnt

>> == <<

Van: Casketje

N: Ah eentje gerijpt op bourbon: mooi, fris, fruitig! Geel citrusfruit dat neigt richting tropisch fruit. Ook die typische bourbon-gerijpte kruiden, maar ik weet niet hoe ze te identificeren. Niet complex maar wel zeer aangenaam.
S: Klein zoetje maar niet gek veel - opnieuw citrus/licht tropisch fruit en kruiden. Niet bitter - hout is minimaal aanwezig maar 't is er wel.
F: Hier wel een klein bittertje maar zeker niet storend. Opnieuw weinig tot geen hout.
Mooie dram, vermoedelijk een Speysider op first fill bourbon. Leeftijd schat ik 'm op ongeveer 12 jaar. M'n ervaring is dat die tropische vruchten vaak maar komen naarmate de whisky ouder wordt maar daarvoor is er te weinig hout aanwezig. Ben benieuwd.

>> == <<

Van: MartinB

Dit was weer een voor mij lastige, ik drink vrij weinig whisky's met dit profiel.
De eerste keer in het glas vond ik hem heel stroperig, olieachtig en zacht. Ik kon er weinig smaken uithalen.iets zoetigs, marsepein. Abv lijkt me laag, onder in de 40%
De tweede poging, een dag later vond ik hem wat meer spirity, mijn eerste indruk dat het wel een oude kon zijn trek ik nu weer in twijfel. misschien door meer zuurstof?
De eerste keer zou ik hem een hoge score geven, hoog in de 80, terwijl ik de tweede keer hem weer lager zou scoren, onder in de 80.
Kortom, nietszeggende notes

Ik ga vanavond na het lezen van de andere notes het derde deel proeven

>> == <<

Van: Amputeck

N: Bij de eerste keren snuffelen aan het glas komen meteen de frisse citrusgeuren je tegemoet. Verder herken ik vanille, nootmuskaat en wat chocolade. Weinig evolutie in de geur na een tijdje, deze dram blijft vrij constant.
T: Trekt eerst wat bitter weg maar wordt al snel zachter en meer afgerond. De citrus en vanille komt terug. Verder moutig, nick nacks, klein beetje peper en melkchocolade. Eerder zoetig van smaak maar niet plakkerig of klef.
F: Niet al te lang maar ook zeker niet kort. De vanille en melkchocolade blijft wat hangen. Best aangenaam!
Conclusie: Geen al te spectaculaire dram dit, maar wel lekker. Zéker iets voor op een gezellige zomeravond een flesje van te kraken als de prijs het toelaat. Ik denk ca. 12 jaar, 48 - 50% alcohol en gelegen op een first fill bourbon vat. Dit doet me denken aan Balvenie 12 Single Cask First Fill.

>> == <<

Van: Freezeroz

Vbt-11 ronde 5
Geproefd met voorkennis.

N- Zacht prikkelende alcohol, veel mout weinig hout wel veel zomer fruit en bloesem.
Met water: Afgezwakt in de alcohol maar ook zoeter met Strepsil en honing.
Doet me hier een beetje denken aan Glenkinchie 12.
Die noemde ik ooit in een review de perfecte dames whisky. Deze dram geeft me datzelfde gevoel.
T- Een peperige bite, lekker romig en een klein zuurtje.
Met water: vooral droog hout.
F- De peper pit blijft hangen maar het zoete fruit verdwijnt snel. Voelt droog aan.
Mijn tanden bleven lang 'nagloeien'.
Met water: een bittertje heeft het zoete verdreven.

De neus scoort punten, maar smaak en afdronk verliezen die bonus punten weer. Water toevoegen zwakt de alcohol iets af, maar geeft verder alleen voor de neus toegevoegde waarde.
Vanwege de mooie neus toch nog 85 ptn.

>> == <<

Van: maartenvanooijen

Deze whisky beviel me zeer goed.
De neus. Vanille Citroën ook beetje bloemig.
smaak. Vond hem olie achtig vettig fris fruitig.
Alcohol rond de 55 procent denk ik.
Deed me beetje denken aan Glen scotia.
Zou er zeker een flesje van op kunnen.

>> == <<

Van: DrinkingWhisky

HWF Virtuele Blind Tasting-11: Sample 5
Uiterlijk: 1 - stro-geel (0.2 - pale straw)
Geur: Mooi clean & crisp, fruitig: verse peer, mix van gele en groene appels. Jong eikenhout.
Smaak: Vol, fruitig, en zodra je 'm doorslikt komt er een marsepeinen zoetheid naar voren. Beetje een pepertje, en ook wat rode kersen. Dennehout en -naalden. Prikkelend aan de zijkant van de tong.
Afdronk: Wordt ietwat zurig, maar niet op een storende manier. Witte peper met geel fruit en vers eikenhout. Erg lange finish; later komt de marsepeinen zoetheid ook hier weer naar voren.
Samenvattend: Hij ruikt vrij jong, smaakt "feisty" en heeft een lange finish. Qua geur en smaak zou ik zeggen dat het een vrij jonge whisky is, maar de lange finish zegt wat anders. Ik ga toch voor iets van een jaar of 6 oud, gebotteld rond de 50% ABV. Compleet blanco qua distillery.
Score: 83

-------------

de notities van Steven

HWF Virtuele Blind Tasting-11: Sample 5
Uiterlijk: 1 - stro-geel
Geur: tropisch fruit, bourbon cask, heel erg bloemig, vanille custard, af en toe een verdwaalde aardtoon
Smaak: bourbon, gekruid pepertje, vanille, geel fruit, hintje muffig hout
Afdronk: fruitig, enigszins scherp gekruid, marsepein
Samenvattend: Heerlijke dram ondanks dat de afdronk enigszins een scherpe toon heeft, een drupje water verminderd dit aanzienlijk. Ik denk aan een Balblair of een Clynelish op een bourbon vat. Rond de 54% en zo'n 12yo.
Score: 83

>> == <<

Van: HupsendeHippie

Neus: Fruitsalade met mandarijntjes, appels, abrikozen, ananas, druiven en meloen. Ja joh, weet ik het, het is gewoon heerlijk zoet fruit met een vleugje citrus! En misschien wat honing.
Smaak: Ik herken met een beetje fantasie veel fruit uit de neus. Maar vooral sinaasappel (met een lekker bittertje), appel, en onrijpe ananas. Helaas wordt dit iets overheerst door kruiden als zwarte peper, nootmuskaat en zoethout.
Afdronk: Kan slechter. Ietwat droog en fruitig, niet bitter, maar ook niet heel lang.
Conclusie: 85pt. Lekker, maar hij is me wel wat te scherp en kruidig. Had van mij iets liever en voller gemogen.
Gokje: Een first-fill bourbon cask strength van een Speyside distillery, van een onafhankelijke bottelaar, zo rond de 13 jaar oud.

>> == <<

Van: andre8x8

Nose
Fruitig, groene appels, vanille,
Taste
Zacht, zoet, wat vettig, bourboncask, weinig smaak, na verloop van tijd bitter en hout
Finish
Weinig smaak, aan het eind wat wrang en drogend
ABV
50%
Leeftijd
> 15 jaar
Score
82
Wat Alex heeft met peated heb ik met dit profiel. Geef mij maar een sherry en of turfbom.

>> == <<

Van: Joerihoste

Neus: lichte rook, zeelucht, bloemig/floraal en mineraal - het is zowaar toch weer een beetje lente terwijl ik over de dijk aan ’t zeetje struin…
Palate: een zoutje en een zoetje, maritiem, wat ‘waxy’
Finish: medium-lang
Heerlijke elke dagsdrinker - niets mis mee!

>> == <<

Van: HammerHead

Sample #5
Lekker aan de late kant, net over zessen ingeschonken, kwart voor zeven de notes verzonden (da's met nog een kwartier te gaan iig ruim op tijd ).

Nose: light, floral (lavender), syrupy sweet, lots of vanilla, pear, honeydew melon, a grainy cookie note, canned tangerine parts, faint lemon, almonds, mint, icing sugar, subtle cinnamon and a slightly dusty wood note.

Taste: oily with a syrupy sweetness to it, pears, peardrops, sweet citrus, vanilla, subtle pepper notes and some mild herbal bitterness.

Finish: medium length: vanilla, a continuing juiciness of pear, subtle citrus and canned fruits, also a kind of green bitterness ending with a slightly peppery and drying wood note.

Conclusion (lets guess): light, delicate and very appealing to me. By far my favorite sample of the line-up so far. Aged in an ex-bourbon barrel for at least 15 years, but probably closer to 20, 48%, quite a lowlandish profile.
It could be a Littlemill... hmm, that might be a too costly sample, so maybe it's an Irish whiskey (Midleton or Cooley)?

Around 90 points!

Doe mij maar een flesje van dit

>> == <<

Van: EdV

Nog net op de valreep van een mogelijke "total lockdown" een proefnotities ingestuurd.
glas: glencairn
color: licht goud
nose:Heel licht, grasachtig en wat citrus, licht wat vanille, en misschien een beetje verbrand randje.
taste:Vrij sterk, peper, wat perzik, ietwat honing, niet erg complex of gevarieerd.
En ik proef ver weg toch weer een soort "Peat" randje,
maar misschien dat ik het helemaal mis heb.

Ik ben namelijk een "Peat lover" dus dat hoop je dan in iedere whisky te vinden.
na slok twee:
Nu minder peper, honingachtig , moeilijk om specifieke smaken te krijgen!
Verre van overweldigend, maar dat is heel persoonlijk.

Abv: 46-48%
schot voor de boeg : "Wolfburn Hand Crafted".

>> == <<

Van: Joris

Neus: zoet, wijn, dadels, sigarendoosje,
Smaak: Soepel in de mond, lekker zoet. Redelijk wat houtinvloed. Ex wijn finish? Rook op de achtergrond.
Finish: Niet heel lang, vooral het wijn-achtige blijft bij mij hangen.

Drinkt heerlijk makkelijk weg, echt een fijne dram voor de zomer. Voor mijn gevoel wel redelijk wat jong hout in de smaak, dat is wat mij in deze whisky iets tegenstaat. Al met al een lekkere doordrinker, dus 82/100 punten.

>> == Laatkomers == <<

Van: Daveen

Sorrrrrrryyyy!

sample 5

Geur: Meloen, abrikoos, peer en een boterje.
Qua smaak komt de peer en abrikoos terug en is de abv redelijk geintegreerd.
De finish valt mij alleen tegen, erg zepig en bloemig.
De geur is best prima, maar de finish maakt het voor mij geen fijne ervaring.

>> == <<

Van: Tijnsel

Iets verlaat vanwege corona quarantaine perikelen!

HWF VBT 2020 sample 5

Neus: Bloemig, fruit, was

Smaak: zoetig, peer, druiven, beetje peperig.

Afdronk: bijenwas, fruitig, niet al te lang.

Alcohol; denk rond de 50%

Doet me sterk denken aan de 10 jaar oude cask strength versie van Clynelish van The Ultimate!

>> == <<

Van: Willem vd K

Door alle corona omstandigheden is het er bij ingeschoten tijdig de notes van sample 5 in te sturen. Hierbij alsnog, al is het voor de volledigheid. En voor de zekerheid hierbij ook 6 en 7 alvast - dan ben ik daar in ieder geval NIET te laat mee! ;)

Sample 5
Kleur: yellow gold
ABV: 52%
Neus: Rijpe appel, ananas, Murray's haar wax, gekookte kool, talkpoeder, schuimblokken, houtlijm, ozon en kaneel.
Smaak: Appelijsjes, eetpapier, zaagsel, witte druivensap en richting de finish een beetje tropisch fruit. Body prima, lekker waxy. Zeer fijn fruitige finish.

Prachtige whisky. Valt veel in te ontdekken en het heeft een mooie balans. Ik mis wel een beetje de wow-factor voor een topscore. Dat zit hem vooral in de complexiteit denk ik. Smaak is voorspelbaar na de neus en er veranderd weinig in het glas verder.

Score 88/100

Highlander van een jaar of 20. Bourbon cask. Clynelish?

>> == <<

Van: roylubbers

Fruitig en caramel op de neus, perzik, citrus. Houtig met nog steeds fruit in de taste, aardig alcoholisch, maar er blijft (daaroor?) aardig lang een aangename afdronk hangen.

>> == <<
EINDE PROEFNOTITIES
>> == <<

Word Cloud:

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:
Afbeelding
4 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Jan 2020, 21:29

Beste Proevers,

De vijfde ronde is de eerste die ook op de positie in de line-up staat in de volgorde waarin hij geselecteerd is.

Gr,
De organisatie
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1978
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Mar 2020, 20:38

Het VBT-11 sample 5 topic is geopend.
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Mar 2020, 21:09

hahaha, jullie zetten er vaart achter :Slainte
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor defeatless » 09 Mar 2020, 22:45

Als het goed is, heb ik al een week geleden op een paar meter nauwkeurig mn notes ingezonden.
2 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Mar 2020, 15:38

Het wordt even doorwerken nu. Gisteren weer in Alkmaar, vanavond een proeverij, zaterdag ook al onder de pannen. Het lijkt allemaal op de vrijdag- en/of de zondagavond aan te komen.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Mar 2020, 19:19

defeatless schreef:Als het goed is, heb ik al een week geleden op een paar meter nauwkeurig mn notes ingezonden.


Da’s ook wel een keer lekker Alex, ‘op een paar meter na nauwkeurig’..... :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Mar 2020, 19:48

Oogadal schreef:
defeatless schreef:Als het goed is, heb ik al een week geleden op een paar meter nauwkeurig mn notes ingezonden.

Da’s ook wel een keer lekker Alex, ‘op een paar meter na nauwkeurig’..... :lol:

Ik zou willen zeggen dat het exact in mijn postvakje terecht is gekomen ... spot on zeg maar ... ik hoefde niet met mijn laptop een paar meter aan de wandel om je note binnen te halen ... :respect
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Mar 2020, 00:40

Oogadal schreef:
defeatless schreef:Als het goed is, heb ik al een week geleden op een paar meter nauwkeurig mn notes ingezonden.


Da’s ook wel een keer lekker Alex, ‘op een paar meter na nauwkeurig’..... :lol:


Ik moet ook wel even eraan toevoegen: mijn notes waren ingediend voordat de onthulling van die vernachelde bunna gedaan werd. Al ben ik misschien vooringenomen dat jullie maar 1 whisky sponsoren per VBT.

edwinedje schreef:Ik zou willen zeggen dat het exact in mijn postvakje terecht is gekomen ... spot on zeg maar ... ik hoefde niet met mijn laptop een paar meter aan de wandel om je note binnen te halen ... :respect


T kwam niet te hard aan hoop ik? :D
1 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 14 Mar 2020, 01:24

Nou door m'n mondkapje heen en tussen het toiletpapier hamsteren door heb ik nog kunnen proeven hoor! De notes komen eraan :)
2 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 15 Mar 2020, 21:06

en weer ingeleverd, gelukkig geen invloed van het C virus :Slainte
1 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 15 Mar 2020, 22:46

Vanwege corona perikkelen op het werk (ziekenhuis) helaas geen tijd gehad om te proeven. Denk dat ik deze ronde op een later tijdstip zal moeten doen. :?
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Mar 2020, 13:19

Nog geen tijd gehad, wellicht lukt het om 'm straks rond 6 uur nog even in te schenken en snel wat tasting notes te maken. Wordt wel extreem op de valreep dan. :bigsmile
1 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Mar 2020, 18:47

En verstuurd, ruim op tijd uiteraard, gewoon nog een kwartier te vroeg. :lol:
2 x

EdV
Actief lid
Actief lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 Feb 2019, 11:03

Re: HWF-VBT 11: Sample 5 - Inleverdatum 16 Maart

Ongelezen berichtdoor EdV » 16 Mar 2020, 18:52

nog net op t randje , Verstuurd!!!!!
2 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast