HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 15 Apr 2020, 18:10

Ik doe niet aan Scoren
4
11%
Lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
2
5%
75 - 79
2
5%
80 - 84
18
49%
85 - 89
11
30%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of Hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 14 Nov 2019, 15:57

Het is even stil geweest... maar we hebben weer een ronde ingevuld

Gr,
De organisatie :duimop

>> == <<

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 1 kwijt.

Insturen van de proefnotities voor Maandag 17-Feb-2020 - 19:00.
Proefnotities zullen op dezelfde maandag rond 21:00 op het forum geplaatst worden.
Het demasqué vindt plaats op Dinsdag 18-FEB-2020 tussen 19:00-20:00 uur.

Het Demasqué:


Dat was ‘m dan. DE EERSTE sample van het VBT. Een mooie zoete Speysider van een distilleerderij die pas in 1968 in productie is genomen. Deze whisky werd goed ontvangen door jullie met een score van gemiddeld 83 punten. De meeste proevers kwamen redelijk overeen met een smaakprofiel van sherry en chocoladetonen, maar er waren ook flink uiteenlopende gokken over de distilleerderij. Glendronach en Glentauchers waren met allebei twee vermeldingen de vaakst genoemde. Een eervolle vermelding voor MartinB, die in zijn notes de juiste distillery heeft benoemd.

De eerste whisky van dit VBT was namelijk de volgende:

Afbeelding
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/139065/glenallachie-15-year-old

Deze dram is gesponsord door De Monnik Dranken, zie voor het verhaal van de Glenallachie de sponsorpost: HWF-VBT 11: Sponsor 1: De Monnik Dranken!
Glenallachie is een relatief jonge distilleerderij, waarvan hun core range nog veel jonger is. Pas in juli 2018 hebben zij hun eerste eigen range met whiskies uitgebracht. De 15-jarige variant werd hier in augustus 2019 aan toegevoegd. Bij deze distilleerderij (nog) geen lange verhalen over de geschiedenis; met de sample die jullie deze week in het glas hebben gehad zijn zij hard op weg om hun geschiedenis te maken.

‘De eerste’

Naast dat het natuurlijk de eerste sample van het VBT was, is het ook meteen de eerste keer dat De Monnik Dranken het VBT sponsored. Voor deze mooie gesponsorde dram bedanken wij De Monnik Dranken dan ook graag.

Met zo’n jonge geschiedenis is het natuurlijk niet vreemd dat Glenallachie nu voor de eerste keer in het VBT zit. Ondanks dat de distilleerderij in de top 40 van meest producerende distilleerderijen valt (met een capaciteit van 4.000.000 liter) vond de whisky vooral zijn weg richting de blends. Dit komt mede omdat zij niet hun volledige capaciteit benutten; hiermee hebben zij de ruimte om gebruik te maken van een fermentatieproces dat 160 uur duurt.

Vanaf nu is de discussie over het sample van deze week geopend. Graag horen wij jullie mening, en hopen dat een beetje discussie ook de spanning van de sample van volgende week af kan halen. Want ook dat wordt weer een Eerste.



De proefnotities van de deelnemers:

Van: Nickolaas

Ik had er al zin in. Hierbij m'n notes voor de eerste twee samples. Beiden uiteraard voorzien van een gerichte en er waarschijnlijk knetter naast zittende gok. Mooi werk.

HWF-VBT 11 Sample 1:
N: Bosfruit, gesuikerde kersen, kruidig, wat hout, eucalyptus, iets salmiak, pruimen, iets tabak, melkchocolade

T: Wat stroef mondgevoel, ik denk aan de jonge kant, bosfruit, pepertje, ziltig, pure chocolade.

F. Drogend zilt fruit met chocolade

Gok: een Edradour op wijnvat, ongeveer 10 jaar oud, 56%. Ik score 'm 86/100

>> == <<

Van: defeatless

Bij deze mijn bevindingen:

Neus:
Dit lijkt op een hartige sherry gerijpte whisky. Veel kruiden zoals kardemom, old spice en five spice.
Met wat tijd en lucht komt er chocolade naar boven en dat overheerst dan behoorlijk.

Smaak:
Inderdaad een volle sherry bek, maar dan wel eentje met veel chocolade en pure cacao invloeden.

Finish:
Relatief gemiddelde lengte. De sherry invloeden blijven wel de boventoon voeren. Er zit in de finish nog iets van lijm tonen. Niet storend, maar wel herkenbaar.

Commentaar:
Is dit de nieuwe van Arran? Maar het is moeilijk te duiden, de wijn invloeden maskeren zo goed al alle distillery invloeden. Desalniettemin prima sappie 86 punten.

>> == <<

Van: Breedút_Genietsje

Daar gaat ie dan; eerste sample van Blind Tasting no.11

De verwachtingen van deze sample zijn hoog, stiekem hebben we al even aan het flesje gesnuffeld.
En dat was niet verkeerd…

Dan zaterdagavond, speciaal even voor gaan zitten.
Twee glazen klaargezet, ook een Glencairn voor mijn ‘reserve neus’.
Onder het mom van; het is pas Whisky als je het kunt delen drinkt mijn vriendin ook mee,
alleen als er in de neus geen rook of hints van peat waarneembaar zijn.

Dan terug naar het sample:
In de neus: druiven en rozijnen, toch een beetje scherp wat doet denken aan een hoog ABV
Ik denk aan een ‘red wine casc’, Bordeaux of zoiets.
Na een tijdje gaan we vreemde geuren ruiken; ik denk iets van drop te herkennen terwijl reserve neus spiritus of iets olieachtigs denkt ruikt.
Een kleine drup water maakt geen verschil.

in de mond:
Dan de eerste nip; zacht, heel anders dan wat de geur doet vermoeden. Ik ben in de war en herken geen van de eerdergenoemde geuren terug in de smaak, ik kan er niet veel van maken.
Later komt er toch iets scherps boven in de mond.

De nasmaak is kort en niet bijzonder.

Wat gaan we hiervan maken, in de neus scherp en toch zacht in de mond.
Ik denk aan een jonge whisky op 40%, hooguit 43% ABV.
Elke naam van een distillery of bottler zou een complete gok zijn.
Hierbij wil ik het laten.

>> == <<

Van: Casketje

Neus: Boter! Rijp zoet rood fruit, munt, vleugje alcohol, zeer fris, toffee, na wat ademen een vleugje leder, iets donkerder en geen alcohol meer. Heel mooie, cleane neus - volledig mijn ding.
Smaak: Leuk mondgevoel - zoete aanzet met typische sherryinvloeden (rood fruit, nootjes, chocolade). Ik schat een 46% - in ieder geval perfecte drinksterkte want geen alcohol te bespeuren.
Finish: middellang, fruitig met een vleugje leder en wat donkere chocolade die blijft hangen.

Een heel mooie dram om mee te beginnen! Ik hoop dat er hier nog flessen van beschikbaar zijn en dat hij betaalbaar is.

>> == <<

Van: SirNagalot

Hierbij mijn bevindingen van het eerste sample:

Geur: vrij gesloten, en dat blijft ook zo als hij een tijdje in het glas blijft zitten
zoetig

Smaak: ook zoetig, een beetje artificieel zoet zelfs
niet te alcoholisch, ietwat flets
tonen van zwarte chocolade, noten, marsepein en na een tijdje meer en meer vanille en karamel
monotoon, eendimensionaal

Afdronk: erg kort, bijna onbestaande eigenlijk

Score: 70

Concluderend is dit wat mij betreft geen topper. Bij de eerste paar slokken is dit wel een lekkere whisky, een allemansvriend zonder offnotes, maar hij mist complexiteit en smaakdiepte en gaat daardoor snel vervelen. Er is geen enkele evolutie in het glas, en ik mis ook fruitigheid en de typische mooie sherry-invloeden.

Ik denk aan een in het beste geval middelmatige whisky die een finish in vaten van overzoete sherry gekregen heeft als camouflage, maar die beter nog een aantal jaren verdergerijpt had.

Gok: een Schotse single malt zonder leeftijdsaanduiding, met een sherryfinish, gebotteld op 43%. Het is dat er niet echt officiële bottelingen van bestaan, maar anders zou ik gokken op een Glentauchers of een Blair Athol.

Thema 'firsts': finish in first fill sherryvaten zou hier het meest evidente antwoord zijn, maar blijkbaar is het een instinker, dus ga ik voor een whisky die gebotteld is op 1 oktober 2019.

En nu maar hopen dat dit geen gesponsorde whisky is ter promotie

>> == <<

Van: roylubbers

HWF VBT11 #1: beetje een stal-luchtje, dat me ergens aan doet denken, wat was het nou weer. Beetje turf. Taste: deze komt aardig wrang binnen, aardig wat rozijnen en rood fruit, gevolgd door een beetje turf. Aangename afdronk die erg bekend is, maar ik kom er maar niet op Totaal ongefundeerde gok: Kilchoman 6yo, 48%ABV.

>> == <<

Van: EdV

Sample 1#

Glas: Glencairn tasting glas
Color:
prachtige warme amberkleurige whisky
Nose:
Als eerste ruik ik een geur van Sherry, maar ook ruik ik zoetigheid van toffee, lijkt een beetje op zo’n advocaat toffee en ik ruik iets van bramen ofzo.
Niet echt hoog in ABV denk ik, waarschijnlijk 48%

Taste:
Na een eerste slok heb ik gelijk een smaak van een vermoedelijke “oloroso“ sherry, en Banaan die heeft natuurlijk naast de bramen gelegen.
Ook proef ik dat zoetje en iets van oud hout.
Zal wel een wat oudere whisky zijn dan, die wat langer in één en hetzelfde vat heeft gelegen.
Na nog een slok te hebben genomen, heb ik een kleine prikkel op de tong, dat zal de alcohol zijn.
Na een derde slok heb ik weer een compleet ander smaak, nu donkere chocolade en iets van een zoete rode appel

Aangezien ik een nieuwkomer ben kan ik er eigenlijk niet echt iets nuttigs over zeggen

Finish:
Niet heel complex, blijf bij mij niet erg lang hangen.

Ik gok op een Millstone sherry cask 12 jaar

>> == <<

Van: JvR

Eerst een frisse en fruitige geur, wordt later wat kruidiger. In de mond vind ik 'm vrij dun en een korte finish.
Deze sample twee keer geproefd. Eerste keer dacht ik een duidelijke frisse sherry te herkennen (itt erg stroperige en rozijnerige sherry), de tweede keer had ik dit idee veel minder. Ik denk dat het een vrij jonge whisky (<10j) is met een abv van niet meer dan 46%. Dat gezegd hebbende vond ik 'm niet te spirity, best prima integratie. Omdat ik m behoorlijk veranderlijk vond denk ik dat het geen single cask is. Gezien de kleur zou je een stevige vatinvloed denken. Dit was echter geen sherrybom. Gezien het thema, gokje: Virgin oak finish?

>> == <<

Van: vbreemen

gesloten neus, beetje fudge.
zoetig, maar met toch nog een aangenaam zuurtje achter op de tong.
Doet me heel in de verte aan een Glenburgie denken, of iets met een wine finish.
Ik haal er geen uitgesproken smaken uit, maar een fijne doordrinker, voor bij een potje kaarten of zo.
Een beetje meer oemph door een wat hoger alcoholpercentage zou 'm ten goede komen.
Prima. 79 punten.

>> == <<

Van: RolfvanderSteen

Kleur: Mahonie, doet sherry cask vermoeden.
Neus: Mooi gelaagd, sherry, maar ook nog iets anders, mandarijn, wrange rozijnen, finish in wijn of port vaten wellicht? Eiken, vanille en lichte kruiden in de achtergrond, basilicum.
Smaak: Zachte sherry tonen, eerder Olorosso dan PX, zeker niet scherp, ik schat ABV rond 46%, walnoten, rode bessen, pruimen. Heeft wmb geen water nodig, ook niet geprobeerd.
Afdronk: Middellang, niet heel uitgesproken, leer en mandarijn.
Oordeel: Heel prettig, vooral de neus vind ik fijn, mooie start van VBT!
Gok: Doet me denken aan (een lichte variant van) Glendronach 15y Revival, en ook aan Mortlach 15y GM.

>> == <<

Van: andre8x8


Nose:
De kleur dwingt je gelijk al een kant op, dit heeft op een sherry vat gelegen.
Zeer zachte geur van rozijnen en donker rood fruit. Zoet, roomboter babbelaars.
Licht alcoholisch, max 48% op basis van de geur.

Taste:
Vettig, wat vlak. Geen uitgesproken smaak.
Vanille, wat drogend en hout.
Waarschijnlijk wat hoger in de leeftijd, en heeft misschien wel te lang in het vat gezeten.

Finish:
Vrij kort en vlak

Leeftijd:
15 jaar

ABV:
48 %

Score:
83

>> == <<

Van: mardo

vbt 11 sample 1
kleur is licht bruin
alcoholpercentage denk ik 40 - 43%
neus: typische sherry cask. Rozijnen, rood fruit, honing, zoet, toffee, weinig alcohol prikkeling. Zeer aangename neus.
smaak: zacht, zoet, chocolade, karamel, marsepein
afdronk: zoete afdronk met wat mokka en chocolade
Wat zou het zijn? Ik gok een jaar of 12, "first" fill sherry finish, zeer fijne whisky, een Glenmorangie?
Ik vind hem erg lekker, niet zozeer uitdagend, maar gewoon een lekker glaasje. Hier zou ik wel een fles van kunnen hebben. 86pnt

>> == <<

Van: Erik Elixir

HWF VBT #11 Sample 1

Eerste keer proeven in de middag met een (mini)festival Glencairn glas
N: Sherry, kersen, hout, beetje zurig - cranberries, frambozen, pepertje, ananas en iets te jong/spirity nog (helaas).
T: Start scherp, cranberries, daarna 'warming spices', steranijs, pepertje weer en gedroogde sinasappel. Ik krijg steeds meer kruiden met o.a. nootmuskaat en nog meer peper.
F: Droog, chocolade, mokka en later meer fruit. Fruit zoals in de neus framboos en kersen.
Eerste conclusie: scherp, iets jong, soort 'sherry bomb' botteling zoals we die kennen. Single malt; ja, denk het wel maar deze whisky is nog niet helemaal in balans. Schots: ja, denk het wel. Doet me denken aan jonge sherry cask bottelingen van o.a. Glenrothes, Glentauchers en Tobermory.
ABV schat ik op 46-48%

Tweede keer proeven in de avond. Dit keer gebruik ik een 1920s Blender’s Glass van Speciality Drinks.
N: Uit dit glas smaakt ie minder scherp! Forest fruits, cassis, kers en chocolade.
T: Spijs, forest fruits - bosbessen en wederom de 'warming spices' maar toch minder heftig/scherp uit dit glas/op dit moment.
F: Medium drying, later iets meer floraal en weer de chocolade en kers er doorheen.

Conclusie: Glencairn glas minder balans maar meer smaken. Score 82/100
Blender's Glass: minder spirity maar meer 1-dimensionaal. Score 84/100

>> == <<

Van: MBC

We zijn er weer helemaal klaar voor. Erg benieuwd of deze weer net zo fantastisch wordt als de vorige editie. Alle vertrouwen in.

Uiterlijk: donkergeel
Geur: honing, drop, zuurtjes, leer, port, hout, salmiak, creme brulee, toffee
Smaak/Afdronk: honing, zoethout, banaan, citrus, hout, caramel, cake belsag, olieachtig, oploskoffie, sherry

Alcohol percentage: 46%

Score: 86/100

Gokje: Geen flauw idee, iets richting Speyside?

>> == <<

Van: Mermur

hierbij mijn smaaknotities voor sample 1:

A: zwak en kort, lichte suikersiroop, later hints van caramel

D: licht drogend, koffiepoeder, peper, moutig, later hints van kers

F: kort, geblakerd hout, thee

Ik kijk uit naar de onthulling.

>> == <<

Van: DrinkingWhisky

Deelnemer: DrinkingWhisky

Uiterlijk: 4 - mahonie (1.1 - burnished)
Geur: Beetje zurige melk in eerste instantie, dan kersenhout, brooddeeg, en iets bloemigs (viooltjes).
Smaak: Meer sherry-tonen nu; licht rood fruit (aalbessen, frambozen, aardbeien). Hintje tabaksbladeren, en een iets zurige minty touch.
Afdronk: Trekt plotseling erg droog weg na een seconde of 10/15. Houtig, gecombineerd met rood fruit. Later wat honing-zoetheid, en nog weer later wat gele appel.

In één zin: Meh, er is constant ietwat zurigs aanwezig in de whisky - niet helemaal mijn ding. Ik verwacht wel een single malt, en dat ie vrij jong is (4 tot 7 jaar), en van een beginnende distilleerderij; Milk & Honey (want: zurige melk en zoete honing in m'n proefnotities) uit een sherryvat misschien? Alcoholpercentage is 46% gok ik.
Score: 74

>> == <<

Van: PunxsutawneyPhil

N: Meaty, gravy, ripe red fruit, fresh grass, some int, chalk, hay, dark sugar
T: Ripe red fruit, dark sugar, gravy hay
F: Medium long, quite bitter, slightly drying. Over ripe red fruit, some mint, oak wood

ABV: 46,0%
AGE: 18-yo

DIST: Ik zou zeggen een Speysider en ik gok op Glenfarclas. MIsschien een Family caks o.i.d.

>> == <<

Van: MaltMuppet

Hieronder mijn proefnotitie van sample 1 van VBT11

Nose: lichter dan je zou verwachten bij deze donkere kleur. Fruitig, Appel, na een tijdje ruik is jus?, rode bessen
Taste: Honing, Meloen, Framboos
Finish: Fruitig maar kort, lijkt iets metaligs in te zitten

Mooie start! Hoop ontwikkeling in de geur en smaak, erg interessante whisky om mee te beginnen. Niet hoog in de alcohol, iets te veel verdund voor mijn gevoel waardoor er een hoop smaak verloren is gegaan. Echt geen idee... Glen Moray?
40%
Score: 84

>> == <<

Van: hoogheid2015

Hierbij mijn Bevindingen.

neus:
zoet fruit, boeketje bloemen voorjaar( was het maar zover) lage abv, zou me verbazen als tie boven de 40% uitkomt.
nieuw hout.beetje salmiak

taste :
Droog niet vies maar ook niet heel spannend. beetje boter

finish:
kort , beetje kruidig.

Geen idee wat het is, denk dat ik deze distilleerderij nog nooit geproefd heb.
zoals gezegd niet heel spannend wel lekker puntjes 82 , schot voor de boeg .. old pulteney

>> == <<

Van: MartinB

Hier mijn notities mbt de eerste sample.
Wat ruik ik? eerste indruk:spiritus, daarna rozijnen, abrikoos, karamel, vanille. Zoet, maar is het wel sherry? Dan een finish na rijping op bourbon vaten denk ik. Het zou ook een andere finish zoals moscatel kunnen zijn .
In de smaak zit wat wrangs, eikenhout/tannine en daarnaast drop.
Lager in de alcohol,43%?, tikje scherp, korte afdronk. Hij lijkt me nog vrij jong, een jaar of 10 en een Speyside? Ik heb geen vergelijkingsfles staan, maar zou het in de richting van Glenallachie zoeken.

>> == <<

Van: fjharms

N: eerste aanzet: kruidig hout. Ook wat basterdsuiker. Die verdwijnt snel, de specerijen nemen de overhand.
Na wat rondwalsen komt er ook iets bloemigs bij, vleugje parfum.
S: Prikkelende aanzet, dan hout met een vleugje specerijen, en vooral veel zoetigheid: basterdsuiker, toffee.
F: medium-lang, met vooral wat vanille/hout, wat bitters later in de finish (tannines?)
ABV gok: 40%
Themagok: first-fill vat?
Algemene gok: komt op mij vrij jong over, maar geen idee wat/waar/hoe…

>> == <<

Van: edwinedje

Uiteraard proef ik niet blind, maar wel met zo min mogelijk informatie.
De kleur doet het ergste vermoeden voor Sherry invloeden. Deze worden deels bewaarheid in de smaak en neus … maar alles met alles valt het mee. Echter geen fles die bij mij snel op de plank zal komen staan.

>> == <<

Van: HammerHead

Hierbij mijn tasting notes voor sample 1. Net als vorig jaar doe ik alles in het Engels, zodat ik het later 1 op 1 op WB kan zetten.

HFW VBT-11 Sample 1:

Smell: a syrupy sweet and very friendly nose, candy shop, forest fruit jam, blueberry, blackberry, sour cherries, a little bit floral (lavender), toffee, some almonds, milk chocolate (praline).

Taste: creamy, sweet and fruity. Not very high in alcohol but damn tasty, dark and red fruits, blueberries, cherries, sweet tangerine, gumdrops, fudge, dark chocolate, coffee bitter, subtle wood spices like clove and sweetish pepper.

Finish: long - dark sweet fruits shifting into loads of dark chocolate and cocoa, ending with a little espresso note.

Conclusion: sweet, fruity, easy going, friendly and appealing. Possibly an ideal daily sipper. There's pretty complex flavours, but it's all so friendly, I'd almost wish for a bit more of a challenge. Scores around 86-87 points (based on this initial dram).

My guess: first fill sherry cask, 12 to 15 years old, abv 46% maximum (but probably even lower), a speysider (Aberlour/Balvenie?), or something completely different of course.

>> == <<

Van: Daveen

Geur: denk direct aan cognac, maar hij wordt langzaam iets zoeter, honing, zoethout, kruidnagel en hazelnoot
Mond: . ABV duidelijk aanwezig, warm. Volle donkere smaak, maar weinig diepgang. Beetje peperig en siroop en
Bittere donkere chocolade.
De finish bevat een bittertje.

De eerste keer dacht ik heel erg aan Armagnac, maar toen was ik net ziek geweest. De 2e keer ging hij meer naar Kilkerran 8yr Oloroso (2019). Ik kan er dus niet zoveel van maken deze keer.
Score:86-87

>> == <<

Van: polley82

Sample 1

Neus: is complex, zoete geur, tonen van gedroogd fruit, rozijnen, vijgen abrikozen maar inderdaad ook iets leer achtig’s

Smaak: een pepertje op het begin maar is snel weg, zoet van smaak proef tonen van fruit Citroen, appels, ofzoiets en op het laatst iets van oud leer of ouwe gym schoenen ofzo

Afdronk: kort en zacht vermoedelijk een alcoholpercentage tussen 40-43%

Overall: een donker koper achtige kleur, een bijzondere uiteenlopende smaak en een beetje complex net als de neus. Maar een prima borreltje

Iets van edradour /glengoyne…

>> == <<

Van: maartenvanooijen

Bij deze wil ik de proefnoties sturen van de eerst sample.
Ik haal eruit een Sherrycask met rozijntjes, pruimen.

Ben er nog geen held in.

>> == <<

Van: HupsendeHippie

In het glas - Mooi roodbruin. Doet sherryvat vermoeden. Dunne tranen.

Neus - Intens zoet en fruitig. Pruim, druif, rozijn, limonadesiroop, zoete appelsap. Vleugje citrus. Zou ook een portvat kunnen zijn.

Smaak - Druif, zoete appel, citrus, laurier en peper. Op zich lekker, maar ook iets gronderigs op de achtergrond wat niet helemaal past, en de smaak is dun, vervliegt snel. Valt toch tegen na de neus.

Afdronk - Vrij kort en droog. Rood fruit met bittertje waar ik ook niet zo van houd.

Conclusie - 80pt. Ok, maar niet mijn whisky. Te dun en bitter, en de smaak is niet één lekker geheel.

Gokjes: Leeftijd =< 12; Regio = Schotland, Speyside; Vat = ex-port. Distilleerderij raden doe ik niet aan, te moeilijk

>> == <<

Van: Joerihoste

Naam: Joeri Hoste
Notitie Sample 1 - Deadline Feb 1

Neus : lichte zweem van rood fruit en leer
Smaak : warm gekruid, met een hint van donkere, bittere chocolade
Finish : vrij (medium) kort en zacht

Ik denk een highlander/speyside rond de 12 jaar, rond de 46% ABV in een wine cask finish (al twijfelde ik aan sherry)

>> == <<

Van: Tijnsel

HWF VBT 11 Sample 1

Tasting notes

Ok, here we go. Heb de sample een half uurtje in het glas laten staan en ben daarna gaan proeven.
Mijn bevindingen:

Geur: Kruiden (kardemom), kaneel en appelcider, witte wijn, leer, melkchocolade. Klein beetje rook? Beetje dirty. Ruikt op leeftijd.
Geen sherry, eerder bourbon vaten.

Smaak: chocolade, Appelcider, kruiden, bittertje. Niet veel alcohol. In de smaak krijg ik niet het idee dat het een oude whisky is.
Korte finish & afdronk.

Pff, moeilijk dit! Ik denk zelf aan Springbank 10 of Ben Nevis 10.
Ik ga dan voor Springbank 10 y/o, 46%.

>> == <<

Van: FGG

ABV (schatting) - 43 tot 46%

Neus - Typische sherry-neus: rozijnen, chocola, tabak. Een vleugje zwavel. - 88 punten

Smaak - Zoet en zacht. Een mond vol bosvruchten. Chocola. - 87 punten

Finish - Romig. Niet al te lang. Met name het zoete blijft even plakken. - 84 punten

Bevindingen - Dit is een whisky zoals ik ze lekker vind: vol in de sherry, vol in de neus. Als ie iets hoger in de alcohol zou zitten zou er nog meer karakter in zitten maar hij is zeker de moeite waard. Zijn zachte smaak doet bijna aan cognac denken.

Score - 86,3 punten

Themagok - Een 15 tot 18 jaar oude whisky gerijpt op een first-fill sherry-vat. Niet op vatsterkte gebotteld.

>> == <<

Van: Laurens

Geur
Alcohol, sherry cask, kaneel, kruidnagel, vanille

Smaak
Zoet, zout, salmiak. Met water wordt hij zoeter. Citroen

Afdronk
Kort, honing, kers, melkchocolade

Het lijkt mij een whisky van rond de 46% op sherry casks. Omdat ik een beetje vanille proef zou het misschien kunnen dat hij ook even op een bourbon cask gelegen heeft. De geur en smaak vind ik wel lekker maar wat vlakjes en scherp. De afdronk vind ik wat saai en kort. Hij krijgt van mij 85 punten.

Als ik een gok zou moeten wagen dan gok ik op een benriach sherry wood of glenfarclas 18

>> == <<

Van: Len / SteveB

Van start met de eerste sample, excuses voor het late tijdstip! Ik krabbel samen met Steve en we gieten die notities wat samen, wat soms tegenstrijdigheden zal geven. here we go:

Alcoholpercentage gokken we niet te hoog, rond de 48%. Aan de kleur zou men kunnen vermoeden dat dit op een ex-sherryvat gelegen heeft maar de smaak geeft toch een ander idee.
In de neus neem ik iets waar wat ik ook al eerder in Tobermory terugvind.. ietwat muf of aards?
Steve meent tonen van kaneel en rozemarijn waar te nemen.
Zou dit toch één of andere speciale finish kunnen zijn? Sauternes ofzo, we gokken maar wat

Veel vraagtekens bij deze starter!

>> == <<

Van: Joris

Neus: Rozijnen, peer, schoenpoets, marsepein. De alcohol prikt niet direct in je neus, klein beetje hout ver op de achtergrond. Op de bodem van het glas chocolade.

Smaak: Heel zacht, wel houteriger dan in de neus. Eerste gedachte is zoethout

Finish: Zacht en kort, zonder uitschieters in smaak.

Een lekkere whisky, maar ontbreekt voor mij aan complexiteit in de smaak. Die blijft redelijk op de vlakte liggen, wat hem wel weer makkelijk drinkbaar maakt. Voor mij krijgt deze whisky 83/100 punten.

>> == <<

Van: Rien

Met voorkennis een beknopte note

N; Rozijnen, kruidig en wat chocolade

T; Te scherp, wat rood fruit. Kruiden en chocolade komen terug

F; Kort, fruitig

84

>> == <<

Van: Freezeroz

Geproefd met voorkennis.

N- Volle bak sherry aangevuld met tabak, koffie, noten en chocola. Alcohol erg op de achtergrond. Kan hier de hele dag aan ruiken.

T- Ook hier weer veel sherry aanwezig.
Bijna een toetje met wederom koffie en chocola, maar ook vanille en sinaasappel.
Doet me een beetje denken aan Glendronach 15.
F- Het zwakste deel van deze dram. Kort en weinig inhoud. Beetje hout en een beetje koffie maar niets wat blijft hangen.

84 punten.

>> == Eigenlijk net te laat, maar vooruit == <<

Van: Willem vd K

Sample 1
Kleur: Tawny/Auburn
ABV: 46% +/-
Neus: Marsepein, ingemaakte kersen, perensap, lijm, aardbeien thee, leer, kaneel. Wel vrij licht, mist in de neus een beetje body. Wijst op jonge spirit.
Mond: missende body bevestigd. Rozijntjes, appel en kaneel. Een beetje eenvoudig en erg jong.
Prima whisky maar geen hoogvlieger. Alles is dik in orde ook maar wat gewoontjes. Beetje standaard sherry bom. 80/100

Doet me qua profiel wel wat aan Glenfarclas denken. Maar dan duidelijk minder vol/zoet. Ik denk een jaar of 8 oud.

>> == <<

Van: Petrovitski

Lekkere geur. Fruitig, beetje turvig. In elk geval een finish of op vat geweest. Sherry? Port? Eerste gedachte een edradour.
Nauweljks turf in de smaak. Sherryvat. Droog, beetje metalig. Bitter in de nasmaak. Wel aangenaam.
Glenmorangie 14 jaar port? Nee echt meer sherry. Bijna springbankachtig.
Leeftijd: een jaar of 12
Redelijk scherp in de afdronk. Percentage? Prikkelt na. 48%
In de nasmaak komt de turf weer wat terug, maar wel subtiel. Dit is best een lekkere.
Een die ik niet eerder heb gehad. Toch vooral sherry in de smaak, beetje fruit en bitterheid in de nasmaak blijft. Erg aangenaam. Heb niet echt een idee, eerder highlands of Cambeltown dan speydide of islay Misschien toch Bruichladdich?

Als ik dan een gokje moet doen…
Springbank 12 jaar 48% sherry finish
Unpeated of lightly peated. (waarschijnlijk helemaal fout dit)

87 punten?

>> == <<

Van: jonker8011

Deadline gemist door een interessante oogblessure (mijn dochter heeft met haar zwembandjes mijn hoornvlies beschadigd, dat moet toch de beste smoes zijn die je ooit hebt gehoord), maar toch nog even voor de onthulling van morgen, met een oog dicht verstuurd:

Neus: Een sherry vat, met heel veel kruiden. Dominant zijn wat mij betreft bosvruchten en maggie.

Smaak: Minder sherry dan verwacht, qua fruit proef ik wel pruimen, maar ook appel op de achtergrond. Misschien wel een wijnvat in plaats van sherry? Kruidig krijg ik kaneel, met ook wat houtkarakter. Walnoten en caramel-zoetheid maken het af.

Finsh: is vrij kort, maar wel rijk aan rood fruit.

Welke whisky is dit? In het begin neigde ik naar een iets oudere gesherryde whisky, zoals een IB Benrinnes, vooral vanwege het houtkarakter. Maar na hem even te hebben staan neig ik toch meer naar een jongere whisky op wijnvat, zoals bijvoorbeeld de Arran Small Batch Saint Emilion of een vergelijkbare whisky.

Score 80/100

>> == <<

Van: Amputeck

N: lichte, subtiele geuren. De neus bevestigd wat de ogen al waarnamen: deze eerste dram heeft wellicht op een sherry vat gelegen. Duidelijke aanwezigheid van (olorosso) sherry tonen: amandelen, chocolade, en ergens op de achtergrond een hint van mandarijn. De neus blijft vrij gesloten, maar na enige tijd in het glas komen er ook meer kruidige tonen naar boven.

T: volle aanzet, meer body dan dat de neus eerst deed vermoeden. Het sherry profiel keert ook in de smaak terug. Melkchocolade en wat kruidigheid, een klein beetje peper wat deze dram wat extra pit geeft.

F: middellange afdronk. Het pallet van de neus en de smaak zet zich ook weer mooi verder in de afdronk. Er lijkt een heel klein bittertje aanwezig te zijn, maar dat stoort helemaal niet.

Conclusie: al bij al bij is dit geen al te spannende dram, maar wel erg smakelijk en mooi in balans. Gewoon lekker genieten. De neus blijft wat gesloten en het pallet is nogal rechtlijnig zonder verassingen. Ik gok dat deze dram eerder laag in alcohol zit: 40 - 43%. Leeftijd schat ik ca. 10 jaar. Wellicht heeft deze dram niet zijn volledige leven op een olorosso vat gelegen, maar is de maturatie in 2 stappen gebeurd waarvan ca. 3 - 4 jaar op het sherry vat. Ik zou denken dat dit een Arran is. Ik geef deze dram 83 - 84 punten. Mooi begin van deze tasting!

Van: TimTimTim

SAMPLE 1:
- kleur: mooie donkere kleur, mooi zo de verschillende weken op rij te zien!
- geur: ik vind hem best sterk ruiken. Ik ruik wat zoetigs, maar op de geur lijkt het best hoog in alcohol te zijn
- smaak: ik proef het zoetige een beetje, maar het kruidige overheerst. Hij is minder sterk dan ik dacht voordat ik hem dronk. Ik vind hem een beetje vettig in de mond. De smaak blijft goed hangen. Mooi begin van de VBT!

>> == <<
EINDE PROEFNOTITIES
>> == <<

Word Cloud:

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:

Afbeelding
4 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Jan 2020, 20:57

Beste Proevers.

De samples zijn onderweg, dus die kunnen jullie binnenkort verwachten.
Op de flesjes staat de inleverdatum vermeld.

Voor de eerste ronde is dat dus 17 Feb.

Gr,
De organisatie
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Feb 2020, 11:35

De eerste week loopt & Het discussie topic is open ...

Ter aanvulling ... nog even een oer regel van Piet erbij gepakt voor de nieuwe deelnemers;

Attentie: Om dit daadwerkelijk een "blind-tasting" te laten zijn waarbij een ieder onbevangen en onbeïnvloed zijn bevindingen kan noteren en delen is het van groot belang dat er een radio-stilte is in de periode van proeven vóór publicatie van de bevindingen en de bijbehorende demasqué van een whisky. Het is absoluut zaak geen mededelingen te doen met een waardeoordeel of die enige kwalificatie of identificatie bevatten. :sst

Na de openbaring van de Notities mag er natuurlijk naar hartenlust verder gediscussieerd en gegokt worden.

Veel plezier met de eerste week!!

Gr,
De Organisatie. :Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 10 Feb 2020, 12:22

ik kan niet zo 123 vinden waar ik de notities naar toe kan sturen. :Help
0 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Feb 2020, 12:44

hoogheid2015 schreef:ik kan niet zo 123 vinden waar ik de notities naar toe kan sturen. :Help

Volgens mij staat het op "het begeleidend schrijven" wat bij je samples zat [RTFM :bigsmile ]
Maar anders mag je het het ook gewoon naar mij sturen.

Gr,
edwinedje <==
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 10 Feb 2020, 16:06

Ojee, heb ik het weer verkeerd gedaan :oops: :?
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor FGG » 10 Feb 2020, 18:02

edwinedje schreef:Volgens mij staat het op "het begeleidend schrijven" wat bij je samples zat [RTFM :bigsmile ]
Maar anders mag je het het ook gewoon naar mij sturen.

Daar staat het inderdaad in en volgens mij stond daar dat het naar jou moest. Maar nu begin ik door je tweede zin te twijfelen en dat begeleidend schrijven ligt bij mij bij het oud papier. Is het een idee dat de tekst van dat schrijven bij de algemene info gezet wordt? Ik denk dat ik niet de enige ben die het heeft gelezen en daarna van de hand heeft gedaan.

Afbeelding
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Joris
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 18:58
Locatie: Amsterdam

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor Joris » 10 Feb 2020, 19:16

FGG schreef:
edwinedje schreef:Volgens mij staat het op "het begeleidend schrijven" wat bij je samples zat [RTFM :bigsmile ]
Maar anders mag je het het ook gewoon naar mij sturen.

Daar staat het inderdaad in en volgens mij stond daar dat het naar jou moest. Maar nu begin ik door je tweede zin te twijfelen en dat begeleidend schrijven ligt bij mij bij het oud papier. Is het een idee dat de tekst van dat schrijven bij de algemene info gezet wordt? Ik denk dat ik niet de enige ben die het heeft gelezen en daarna van de hand heeft gedaan.

Afbeelding


Bij dezen is de brief geplaatst onder de Algemene Info van VBT-11 :-)

Wat meer on-topic: Wie heeft de sample al in het glas gehad?
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor Casketje » 10 Feb 2020, 19:40

Joris schreef:Wat meer on-topic: Wie heeft de sample al in het glas gehad?

Ik! :bigsmile

... maar we mogen er niks over vertellen. :(
3 x

Joris
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 18:58
Locatie: Amsterdam

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor Joris » 10 Feb 2020, 19:55

Casketje schreef:... maar we mogen er niks over vertellen. :(


Balen he :cry: Ik ben wel heel benieuwd wat iedereen van de eerste sample kan maken :Slainte
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 10 Feb 2020, 20:24

Casketje schreef: Ik! :bigsmile


Same here. Numero dos ook al.
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 10 Feb 2020, 21:02

Ik ben al íets verder, heeft er ook mee te maken dat ik mij als no.5 op de reservelijst had gezet.
In maart heb ik het nogal druk...

Vooralsnog genoeg tijd gevonden om er van te genieten :duimop
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Feb 2020, 00:40

Ik heb wel een idee in welke hoek ik deze 'first' moet gaan vinden. :cool:
2 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 11 Feb 2020, 11:48

defeatless schreef:Ik heb wel een idee in welke hoek ik deze 'first' moet gaan vinden. :cool:


Ik ben benieuwd, want het is een aardige instinker :zwijg
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 11: Sample 1 - Inleverdatum 17-Feb

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Feb 2020, 14:18

Rien68 schreef:
defeatless schreef:Ik heb wel een idee in welke hoek ik deze 'first' moet gaan vinden. :cool:


Ik ben benieuwd, want het is een aardige instinker :zwijg


Je mag helemaal geen smaak/geur notities hier kwijt! :bigsmile :duimop
2 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast