HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Rien68, Freezeroz, Joris

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 01 Mei 2020, 21:41

Ik doe niet aan scoren
5
14%
Lager dan 70
1
3%
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
6
16%
80 - 84
6
16%
85 - 89
16
43%
90 - 94
3
8%
95 of hoger
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 37

EdV
Actief lid
Actief lid

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor EdV » 02 Mar 2020, 18:27

Notes zijn zojuist nog net voor de deadline ingestuurd :yes
1 x

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 02 Mar 2020, 19:01

Ik heb geen idee, zo erg zelfs dat ik bijna vergat dat op te sturen :oops:
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 02 Mar 2020, 19:03

Notes staan online
0 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Mar 2020, 19:07

Opvallend:
Redelijk wat mensen die op bourbon zitten, maar ik had het idee dat ie daar net niet zoet genoeg voor was (ik heb 'm vergeleken met een 43% Evan Williams en die is inderdaad veel zoeter). Niemand die specifiek speculaas noemt (behalve ikzelf dan) ik kreeg echt een overload aan speculaas namelijk.
2 x

HupsendeHippie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HupsendeHippie » 02 Mar 2020, 19:36

HammerHead schreef:Opvallend:
Redelijk wat mensen die op bourbon zitten, maar ik had het idee dat ie daar net niet zoet genoeg voor was (ik heb 'm vergeleken met een 43% Evan Williams en die is inderdaad veel zoeter). Niemand die specifiek speculaas noemt (behalve ikzelf dan) ik kreeg echt een overload aan speculaas namelijk.

Speculaas is vooral kaneel, kruidnagel, nootmuskaat. Dat zie ik ook terug in de notities. In de neus dacht ik eerst bourbon. Maar juist vanwege de kruidigheid i.c.m. niet zo zoet dacht ik daarna aan een rye. Gelukkig niet als enige, ben ik alvast wat minder gek :)
5 x

HupsendeHippie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HupsendeHippie » 02 Mar 2020, 20:12

Even zitten lezen en we hebben veel kampen:
- Het grootste kamp is de Speyside/Highland Single Malt op sherry, port, marsala iets. Daaronder allemaal ongeveer even grote kampen:
- Single Grain
- Indiaas/Taiwanees
- Europese vaste land
- Amerikaans (rye of bourbon)

We lijken het wel eens over een 50+ ABV?
Leuk!! Ben heeeul benieuwd
4 x

Joris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Joris » 02 Mar 2020, 20:44

Leuk om alle uiteenlopende notes te lezen :duimop

De poll is toegevoegd aan de hoofdpost :Slainte
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 02 Mar 2020, 20:56

Erg opvallend dat deze dram hoog scoort óf laag, iets ertussen was er bijna niet.
Een echte love it or hate it dus.
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 02 Mar 2020, 21:02

Ik had geen moment de ingeving dat dit een bourbon/grain had kunnen zijn. Normaal gesproken (lees: als ik weet wat ik drink) heb ik wel een bepaald idee bij bourbon of grain. Net nog even aan het flesje geroken maar dat gaf geen uitsluitsel. Ik denk niet dat dit Amerikaans was, misschien toch een grain op sherry?

Vorige week vond ik 'm iig meer dan prima. Plan is om morgen voor het lezen van de onthullng nog eens in t glas te nemen om te kijken of ik op een grain uitkom en of dit een wishlist wordt. Benieuwd!
3 x

Tijnsel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tijnsel » 02 Mar 2020, 21:09

Heel gaaf al die verschillende meningen. Ik las enkele proef en geur notities van anderen waarvan ik nu denk ‘ja, dát geurtje of die smaak zocht ik’. Ook ik bewaar van elke sample ongeveer de helft om dan met de notities van de rest erbij nog eens te proeven. Erg vermakelijk en leerzaam dit!
3 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 03 Mar 2020, 00:14

Grappig om een redelijk aantal keer 'grain' te lezen in de notes!

Probeer nog steeds op 'mijn rye' te blijven zitten maar vooral door de note van gerenommeerd proever, en vriend, Pepijn zou je denken dat we de Girvan van de Whiskydudes op hebben ;) Zat later ook nog te denken aan Balcones. Er bestaan nl. varianten zoals een Amerikaanse single malt en een (blue) corn op zeer hoog ABV. Bv: https://shop.whiskybase.com/us/balcones ... ength.html

Omdat wij (Willem en ik) samen proeven hebben we maar 1 (flinke) dram om te proeven en mogen we er ook nog eens 3 per avond inplannen. Als we elke week gaan proeven zal ik wel weer op de bank kunnen gaan slapen nl... Anyway, van #2 heb ik nog een heel klein beetje kunnen uitsparen omdat ik deze wel heel heftig in het ABV vond, dus toch maar iets terug gedaan in het flesje. Dit weekend nog maar eens proeven na het demasqué! Nu alweer een toffe dram die stof doet opwaaien. Cheers!
3 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Mar 2020, 07:43

Erik Elixir schreef:Grappig om een redelijk aantal keer 'grain' te lezen in de notes!

Probeer nog steeds op 'mijn rye' te blijven zitten maar vooral door de note van gerenommeerd proever, en vriend, Pepijn zou je denken dat we de Girvan van de Whiskydudes op hebben ;)

DrinkingWhisky (Pepijn) schreef:Na de topper van afgelopen week (mooie verrassing die Ancnoc 24yo!), nu eentje die duidelijk niet in mijn straatje ligt. Maar dat is het mooie van blindproeven; je proeft ook dingen die je anders niet snel zou pakken .
Deelnemer: DrinkingWhisky
Uiterlijk: 4 - mahonie (1.3 - russetmuscat)
Geur: Ah, een grain! Hout, heel veel hout, "droog", muffige hooiberg, behangplaksel, kersen, licht kruisbes-zuurtje, en Becherovka-kruiden (nooit gedacht dat ik dat ooit nog eens op zou schrijven in proefnotities!)
Smaak: Droog, echt enorm droog. Zo houtig dat het lijkt alsof je een hele boomstam in je bek hebt. Eucalyptus-mintje, rood fruit (kersen) op de achtergrond.
Afdronk: Via de kruin en de stam zijn we nu aangekomen bij de wortels van de boom; iets metaligs (alsof je op je wang hebt gebeten en je het bloed proeft).
Samenvattend: Vloeibaar hout. Sorry, maar ik vind het echt 3x niks. Een jonge Girvan of North British? ABV zit ergens in de 50%.
Score: 49

Ik mag het hopen van niet, Erik! :lol:
5 x
squaadgras @ whiskybase | 2 ∞ & →

HupsendeHippie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HupsendeHippie » 03 Mar 2020, 09:17

Erik Elixir schreef:Grappig om een redelijk aantal keer 'grain' te lezen in de notes!

Probeer nog steeds op 'mijn rye' te blijven zitten maar vooral door de note van gerenommeerd proever, en vriend, Pepijn zou je denken dat we de Girvan van de Whiskydudes op hebben ;) Zat later ook nog te denken aan Balcones. Er bestaan nl. varianten zoals een Amerikaanse single malt en een (blue) corn op zeer hoog ABV. Bv: https://shop.whiskybase.com/us/balcones ... ength.html

Omdat wij (Willem en ik) samen proeven hebben we maar 1 (flinke) dram om te proeven en mogen we er ook nog eens 3 per avond inplannen. Als we elke week gaan proeven zal ik wel weer op de bank kunnen gaan slapen nl... Anyway, van #2 heb ik nog een heel klein beetje kunnen uitsparen omdat ik deze wel heel heftig in het ABV vond, dus toch maar iets terug gedaan in het flesje. Dit weekend nog maar eens proeven na het demasqué! Nu alweer een toffe dram die stof doet opwaaien. Cheers!

Schots-technisch gezien is een rye whiskey gewoon een single grain op virgin oak. Dus zo ver ligt het niet uit elkaar :lol:
2 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Mar 2020, 10:03

En door alle hectiek dus totaal vergeten de notes in te leveren. Ik heb ze net alsnog richting Edwin gestuurd, maar of ze nog geplaatst worden...

:domdom
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Mar 2020, 11:09

Met zo'n enorme bak met kruiden, vooral in de hoek van kruidnagel en old spice enzo (speculaas kan ik me dan ook wel voorstellen qua associatie) zat ik zelf te denken aan een Indiër.
In eerste instantie dacht ik aan de Klabambamabam (ofzo) van Amrut. Maar toen dacht ik aan het thema 'firsts'. En Paul John is hun whisky behoorlijk aan het promoten in Europa. Daarnaast hebben we, volgens mij, al een keer een Amrut gehad (die met dat sinaasappelschil). Dus zodoende Paul John.

Richting een Amerikaan zat ik even te denken, maar daar heb ik nog nooit zo'n enorme bak kruiden gezien, dat blijft toch veelal hangen in de vanille, karamel, fudge en roomijs.

Maar goed, we zullen zien.

Mogen we een lunch hint?
3 x

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”