HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 01 Mei 2020, 21:41

Ik doe niet aan scoren
5
14%
Lager dan 70
1
3%
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
6
16%
80 - 84
6
16%
85 - 89
16
43%
90 - 94
3
8%
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 15 Okt 2019, 16:44

Als Beloning voor de eerste 12 betalers kunnen we meedelen dat we een gat gevuld hebben voor nog een ronde.

Gr,
De organisatie :duimop

>> == <<

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 3 kwijt.

Insturen van de proefnotities voor Maandag 2-MAR-2020 - 19:00.
Proefnotities zullen op dezelfde maandag rond 21:00 op het forum geplaatst worden.
Het demasqué vindt plaats op Dinsdag 3-MAR-2020 tussen 19:00-20:00 uur.

Het Demasqué:


Voor de derde whisky van deze VBT hoeven we niet ver van huis; het is namelijk een echte Hollander, gemaakt in Ede. Jullie reacties over deze sample waren erg verschillend. Een echte love it or hate it dram! Dat bleek vooral uit de wilde gokken die voorbij kwamen wat betreft de finish en afkomst van deze whisky. Van sherry finish tot aan rye, van het ‘vertrouwde’ Schotland tot aan India en Amerika, van jong tot 25Y en van 45 tot 91ptn! Met deze dram gingen jullie alle kanten op. In een woordwolk ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Jullie waardeerden deze 'Hollandse jongeling' met een score van 84 punten.

Deze week hebben jullie namelijk geproefd van:

Afbeelding

Afbeelding

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... sburn-2016

De Nederlandse distilleerderij waar deze whisky vandaan komt is Eaglesburn. Een relatief jonge distilleerderij waarvan inmiddels twee whisky bottelingen op de markt zijn verschenen. In jullie glas zat de derde variant, een niet op de markt verschenen Distillery Exclusive. Deze whisky heeft het eerste jaar een snelle rijping gehad op drie 10 liter vaten van nieuw Hongaars eiken. De laatste 2,5 jaar van de rijping was op een first-fill sherry ‘seasoned’ vat van 30 liter. De whisky is ongekleurd, ongefilterd en op vatsterkte gebotteld, wat inhoud dat deze op 51% ABV in jullie glas heeft gezeten.

Thema ‘De eerste’.
Voor Eaglesburn was het de eerste keer dat de distilleerderij heeft deelgenomen aan het VBT. Het is tevens de eerste keer dat er een craft-distillery aan het VBT heeft meegedaan. Maar er is ook nog een derde link met ons thema ‘eerste’, en dat zijn jullie! Omdat deze Distillery Exclusive niet als officiële botteling op de markt is gekomen, behoren jullie bij de eersten die deze whisky buiten de distillery tasting room hebben mogen proeven.
Eaglesburn was ook de sponsor van deze derde VBT ronde, waarvoor onze hartelijke dank aan distillery eigenaar Bart Joosten! Vergeet niet jullie mening achter te laten over deze whisky. Eaglesburn is heel benieuwd hoe jullie deze Distillery Only ervaren hebben.
Voor meer info over Eaglesburn verwijzen we naar de sponsor post.



VBT03

Van: PunxsutawneyPhil

N: Oily, fudge, over ripe red fruity, ammonium chloride, mossy oak wood, dark sugar and some mint
T: Red fruit, oily, dark sugar, mossy oak wood, dark chocolate
F: Medium long, medium bitter, not drying. Over ripe red fruit lingers. Wood tones join. Some hints of mint

ABV: 55,0%
AGE: 23-yo
SCORE: 90
DIST: Ik denk aan Glendronach.

>> == <<

Van: Nickolaas

Ik werk noest door. Geen flauw idee wat dat is, wel alleraardigste wegdrinker.

G. Kerstbrood, zoete dadel, chocolade, zure kersjes, iets van grapefruit, gekonfijt fruit. Mooie, zoete neus.

S. Zoet. Chocolade, iets citrus, iets peper, kruidig (ik zuig in het herkennen van kruiden).

F. Medium, zoet, niet veel te beleven hier.

Gok: gelet op het zoete profiel iets van Speyside, op (refill) sherry of double matured? Rond of onder de 46 procent. Jaartje of 12 oud. Qua distilleerderij echt geen idee.

>> == <<

Van: Breedút_Genietsje

Sample drie van Blind Tasting no.11

Bij het inschenken komt de geur van druiven en alcohol direct binnen, zonder ook maar te ruiken aan het glas.
Als ik er beter voor ga zitten ruik ik Bigarreaux, gekonfijt fruit, een geur die mij doet denken aan een fabriek in Franeker.
Mijn reserve neus ruikt nootmuskaat kruiden, en iets van afgestoken vuurwerk.
Maar geen rook of peat.
De smaak, eerst scherp, alcohol – maar niet onaangenaam.
En weer die Bigarreaux, eenmaal geroken raak ik dat niet kwijt.
Later, als het sample tot rust gekomen is in het glas proef ik iets van een sherry cask,
en weer een hoog ABV.

De finish is lang en ‘overheersend’, later wordt íe beter.

Met meer water komt er een zoetje naar boven,
alleen had ik er nét iets te veel water toegevoegd.
Er is nog een deel sample over, om nogmaals te proeven na het demasqeú.
Maar om nu op smaak te mengen, nee. ’t Is goed zo.

Wat is het? Sherry cask en een hoog ABV. 55% ?
Er is geen herkenning van de distillery geweest, maar we gokken op iets uit Schotland, Speyside.

>> == <<

Van: defeatless

Hieronder mijn bevindingen:

Neus:
Fris, fruitig en je zou haast richting bourbon gaan denken zo op de eerste neus. Maar aan de andere kant zit er ook een bepaalde kruidigheid in die je bij Paul John ook tegen komt. Interessante neus.
Na wat tijd en lucht komen er wat rode vruchten naar voren, zoals aardbeien en wat rozijntjes. Daarnaast een wat zepige noot (koriander?) Maar er blijft toch een niet definieerbaar luchtje inzitten die mij op de neus doet twijfelen of dit Schots is.

Smaak:
Hoog in de alcohol, fris zuur en weer een aparte smaak. Met een plensje water worden er meer zoete citrussmaken herkenbaar. Maar na even komt dat zepige en kruidige weer naar boven. Toch blijft er een beetje een ruwe alcohol rand aan deze whisky zitten.

Finish:
Medium lengte. Weer dat aparte kruidige smaakje ook het zepige is er weer. Ook blijft het ruwe alcohol randje zitten.


Comments:
Niet Schots, een Indiër gok ik, Paul John om specifiek te zijn, dan kan het record 'qua kilometers ernaast' ook weer naar mij!
Niet mijn ding 81-79-79. Dat zepige van de koriander doet um de nek om. Daarnaast vraag ik me af of dit wel lang genoeg gelegen heeft, er blijft een rauw randje hangen van ruwe alcohol.

>> == <<

Van: Erik Elixir

Het thema is bij deze vrij snel duidelijk: America First!

N: Zo, duidelijk the USA stuff. Veel hout invloed, tannines tot de max en lijm/velpon. Creme brulee, maar gelukkig later ook nog fruitig - kaki fruit en gedroogde sinasappel.
T: Wat een knaller zeg.... kruidig, leer, boter babbelaars en iets soapy. Door deze soapy note denk ik aan een rye.
F: Droog, praline, syrup - stroopsoldaatjes. Met water hier ook meer fruit - perzik.

Ideeën: was even zoeken door het waarschijnlijk heel hoge abv. Vol maar ook complexe dram. Ik zou zeggen dat deze niet zo oud is maar wel kwalitatief zeer goed. Misschien uit het huis van Buffalo Trace? Michter's Rye zou ook nog kunnen. Score 87/100.

>> == <<

Van: JvR

+/- 2,5cl geproefd.

De kleur stuurt je weer de sherry hoek in. Ook de geur doet me denken aan sherry gerijpte whisky, op een kruidige manier. Iets van menthol oid. Ik had er later wat water bijgedaan. Normaal merk ik hier niet erg veel van. Ik vond de geur er zeker minder door worden. Wellicht ook wat te veel water.
In de mond behoorlijk dik en stroperig. Flinke alcohol en lange nasmaak.

Conclusie: Ik vond dit een erg aangenaam sherry profiel. Niet licht en fruitig, maar zwaarder en kruidig. Ik associeer dit met een sherry gerijpte whisky van een wat zwaarder distillaat. Mortlach/Benrinnes bijv. (Kan er natuurlijk ook niets mee te maken hebben) Alcohol percentage rond de 50%, leeftijd +10j.

Erg benieuwd wat dit is!

>> = = <<

Van: Willem vd K

Sample 3
Kleur: auburn
ABV: 60%+
Neus: What the...? Dennennaalden, lijm, cacao, lychee's, basterdsuiker, old Spice.
Smaak: Waaaattt?! Oef deze is pittig. Weer die dennennaalden, veel hout en vooral iets verbrands. Aangebrande mash? Of van het vat? (van de charring). Afdronk is heel prettig. Gaat richting fruitigheid. Ietsjes zeep.

89/100

Dit is super! Volle bak hoog ABV Amerikaan. America first! Haha. Ik denk een 10 jaar oude rye. Verder durf ik er niets over te zeggen!

>> == <<

Van: Joris

Neus: Parfum, lichte rook, jong eiken, kaas
Smaak: Zoet, tropisch fruit, rozijnen, bubblegum
Finish: De smaak die je bij de eerste slok neemt blijft ook in volledige complexiteit hangen in de finish. De afdronk doet me denken aan een subtiele variant van de Teeling Rye Gin finish.
Een hele fijne whisky vind ik deze. Doet veel in de smaak, maar heeft ook een hele prettige neus waar je even voor kunt gaan zitten. Deze zou ik wel in de kast zetten. Voor mij 88/100 punten.
>> == <<

Van: Rien68

Iets beter dan een eerder sample wat we ter beoordeling kregen…

N; Veel hout, zoet , zeep, dadels, hoger alcohol

T; Wederom te veel hout, tropisch fruit, dadel en zeep!

F; te veel hout en zeep, wrange nasmaak

Geen hoogvlieger, komt hier zeker niet in de kast…

Met wat goede wil hooguit 79/100

>> == <<

Van: MBC

Uiterlijk: bruin
Geur: honing, desert wijn, vanille, bruine suiker, sinaasappel, port, schoenpoets, zee, teer, lijm, koffie, zwafel, buine suiker
Smaak/Afdronk: creme brulee, bloed sinaasappel, vanille, rozijnen, caramel, port, rood fruit, caramel, sorbet, tabak, kirsch

Alcohol percentage: 58,6%

Score: 91/100

Deze is echt briljant en hopelijk nog ergens te koop voor een "betaalbare" prijs.
Gokje, Kavalan Selection Netherlands Single Port Cask (cask 0111125043A)? (First Kavalan voor NL?)

>> == <<

Van: Mermur

hierbij mijn smaaknotities voor sample 3.

A: zoet, rood fruit zuurtjes (aardbei, framboos, kers), licht wrang

D: drogend, kruidige structuur, flink pepermunt

F: kort, eik

De roze schijn en de combinatie van rood fruit en pepermunt deed mij denken aan een portfinish/-rijping.

>> == <<

Van: TimTimTim

En dan nu dik op tijd

SAMPLE 3
- kleur: donkergele kleur, benieuwd wat deze week gaat brengen!
- geur: ook deze week ruik zoetigs in de sample. Maar ook een hint van lijm (?), heel benieuwd hoe dit gaat smaken..
- ik proef wat vanille, ook de zoetigheid die ik op de geur had. Na doorslikken proef ik de lijm die ik op de geur ook had, ben ik geen groot fan van. Als dat vervliegt blijft de sample nog lang hangen in de mond, die staat me wel weer aan.

>> == <<

Van: Joerihoste

Over deze had ik zeer gemengde gevoelens dus ben zeer nieuwsgierig naar de Demasque

Neus : heerlijk licht en gelaagd, aanvankelijk wat zoetigheid en snoepgoed met tijd wat floraler en gekruid. Vrij subtiel en veelzijdig. M'n hart klopte al sneller in afwachting van de eerste druppel op de tong.
Smaak : na de hoge verwachting van de neus, sta ik teleurgesteld weer met beide voeten op de grond, (veel te) bitter en kruidig, vol met kruidnagel, hout en tannines. Totaal niet mijn ding.
Finish : medium-lang met een iets zachtere afdronk naarmate de bitterheid wegebt

>> == <<

Van: jonker8011

Dit is duidelijk een unieke dram. Ik probeer altijd wel een gok te doen wat ik drink (niet dat ik het ooit goed heb hoor), maar ik heb nog nooit zoiets geproefd. Wel heel erg positief over de smaak. Hoop dat dit niet te duur is.

Neus: Doet me denken aan non-whisky, de geur van rum of iets dergelijks, gemaakt van suikerriet. Ook de geur die je wel eens met korenwijn krijgt, erg kruidig.

Smaak: Extreem kruidig, jeneverbes, leer, pistche, sinaasappel, bessen, stroop

Finish: bittere kruiden, kruidnagel, nootmuskaat, zoetig met bessen. Niet lang, wel interessant

Ik denk niet dat dit schotse whisky is. Rogge? Europees? Een heel raar vat? Maar het is wel whisky, en ik denk meer dan 48%. Maar nauwkeuriger wordt het niet. En ik wil wel meer van dit spul dan wat er in dat kleine flesje zat.

Score 90/100

>> == <<

Van: Casketje


N: Inititeel had ik Pattex, daarna eigenlijk niet zo veel behalve wat bitter hout in de achtergrond. Daarna wat rood fruit en wat zoetigheid die zich ontwikkelen maar niet uitgesproken. Steeds die Pattex weer, en wat alcohol.
S: Vervolg van de neus. Mooi mondgevoel wel, licht "oily", ontwikkelt zich nog richting wat meer vanille.
F: Middellang, spicy, opnieuw die lijm/rumnote die blijft hangen.
Op zich niet slecht maar geen hoogvlieger. Een (jonge) grain op refill sherry?

>> == <<

Van: Petrovitski

Aparte geur, doet me niet direct aan whisky denken. Zou dit een bourbon kunnen zijn?
Smaak: Niet mijn ding. Zit iets chemisch in wat ik niet precies kan thuisbrengen.
Is dit wel een normale whisky? Zoetig
Hoog in de alcohol, ik denk zeker 55%
Ik waag me niet aan een gok, want ik heb geen idee. Ben wel benieuwd.
75 punten

>> == <<

Van: SirNagalot

Kleur: bruin / donkere amber

Geur: veel hout (eik), ook flink wat boenwas en iets chemisch

Mondgevoel: vrij vol, boterig, best aangenaam

Smaak: nogal alcoholisch en scherp, branderig zelfs. Initieel wat zoetig, maar dat verdwijnt snel. Verder heel veel houtinvloed en donkere chocolade, cacaobonen en bittere sinaas (zeste). Te eenzijdig.

Afdronk: heel kort - blijft op de bittere smaken en de uitgesproken houtinvloed

Met wat water wordt de geur zoeter en komt wat marsepein en snoepgoed naar voren, maar in de smaak verandert er weinig. De houtinvloed wordt nog uitgesprokener.

Mening: Dit is absoluut niet mijn ding. Bij de eerste slok had ik nog een associatie met Aberlour A'bunadh, maar hoe meer ik proefde, hoe minder whisky-associaties ik had en hoe meer ik de link legde met andere sterkedranken als cognac en armagnac. Deze whisky is bijzonder branderig en ook heel eenzijdig; ik had moeite mijn glas (van minder dan 2 cl) leeg te drinken, en dat gebeurt niet vaak

Gok: een jonge Amrut zonder leeftijdsaanduiding, met (gedeeltelijke) rijping in virgin oak en verder nog wat bijzondere vaten (calvados of cognac), vrij hoog in alcohol

>> == <<

Van: gerritbakker57

Kleur: cognac, een mooi warme kleur, uitnodigend.
Neus: bubblegum, vanille, sherry, een volle geur maar wel chemisch. Overrijpe banaan en koffie. bijzondere combinatie maar niet direct mijn whisky.
Smaak: scherp, vreemde smaak, erg chemisch en een beetje gekuild gras. hoog in alcohol. Een onaangename smaak, kan mij niet voorstellen dat dit een Schotse single malt is.
Finish: scherpe blijft hangen. De vreemde smaak overheerst ook in de finish.
Het zou mij verbazen als dit een Schotse single malt is. Eerder een whisky van het vaste land. Niet mijn ding, gaat niet op mijn wishlist komen.

>> == <<

Van: MaltMuppet

Sample 3:

Nose: rokerig ondertoontje in het begin, maar dat is snel weg. dikke sherry. iets kruidigs, kruidnagel? Maggi
Taste: sherry, rubber, pepertje
Finish: heel kort.

Sterk in de alcohol. Geur heel lekker, smaak valt een beetje tegen vanwege het rubber wat ik proef. Gelukkig niet te overheersend. Ik denk een licht peated op sherry vat. Heeft iets van Kilchoman, maar dan minder peated.
56%
Score: 86

>> == <<

Van: RolfvanderSteen

Kleur: Kastanje.
Neus: Initieel vooral zoet en lijmachtig, na tijdje complexer, abrikozen, paddestoelen vreemd genoeg ook, nog steeds op een mooie zoete onderlaag, vanilla fudge of nee, orange candy.
Smaak: Pittig, maar niet té, ABV rond 55% denk ik, appel, cognac, graan, havermout. Met water: kersenhout.
Afdronk: Blijft lekker lang hangen, bloemig.
Oordeel: Wat een feestje is zo'n VBT; deze sample vind ik de lekkerste tot nu toe. Intrigerende neus, vrij zoete maar gelaagde smaak. Erg lekker, gaat op m’n wish list (indien nog te koop)!
Gok: Moeilijk te plaatsen, Speyside vermoedelijk, lijkt op (mijn herinnering aan) Linkwood 1975 of Mortlach 1996 CC.

>> == <<

Van: polley82
Sample 3
Neus:boenwas, chocolade, benzine /olie, caramel, leer, amandel, noten
Smaak:vettig, chocolade
Nasnaam :lang, verwarmend
Sherry, hoog alcohol 50% of meer
Heerlijke borrel

>> == <<

Van: DrinkingWhisky
Na de topper van afgelopen week (mooie verrassing die Ancnoc 24yo!), nu eentje die duidelijk niet in mijn straatje ligt. Maar dat is het mooie van blindproeven; je proeft ook dingen die je anders niet snel zou pakken .
Deelnemer: DrinkingWhisky
Uiterlijk: 4 - mahonie (1.3 - russetmuscat)
Geur: Ah, een grain! Hout, heel veel hout, "droog", muffige hooiberg, behangplaksel, kersen, licht kruisbes-zuurtje, en Becherovka-kruiden (nooit gedacht dat ik dat ooit nog eens op zou schrijven in proefnotities!)
Smaak: Droog, echt enorm droog. Zo houtig dat het lijkt alsof je een hele boomstam in je bek hebt. Eucalyptus-mintje, rood fruit (kersen) op de achtergrond.
Afdronk: Via de kruin en de stam zijn we nu aangekomen bij de wortels van de boom; iets metaligs (alsof je op je wang hebt gebeten en je het bloed proeft).
Samenvattend: Vloeibaar hout. Sorry, maar ik vind het echt 3x niks. Een jonge Girvan of North British? ABV zit ergens in de 50%.
Score: 49

>> == <<

Deelnemer: Steven
Uiterlijk: 3 - goud-geel
Geur: Enigzins grainy / lijmachtig, wat kersen, melk chocoladepoeder, hint kruisbes (zuurtje), herftstorm achtige kruidenmix, wat citrustonen.
Smaak: Droog, houttonen, eucalyptus, kersen, kruidenmix, citrus met hooi.
Afdronk: Droge en enigzins straffe afdronk. Hout, hint rood fruit, heeft in de verte iets weg van een armagnac maar mist die typische druifigheid.
Samenvattend: Initieel niet mijn ding, maar na verloop van tijd trok die wel aardig bij en begon 'ie meer te verrassen. Wellicht ook enigzins beinvloed door de mooie sample #2 die ik er net voor heb geproefd. Zit met een ~8yo Girvan in mijn hoofd rond de 53-55%.
Score: 72

>> == <<

Van: fjharms
N: cederhout (sigarenkistje), fikse dosis verse kruiden (rozemarijn?), ook wat specerijen op de achtergrond. Na wat meer tijd wordt de neus steeds vegetaler, meer kruiden, minder hout. Ook hier komt nu een hint van balsamico bij, en nog wat later ook wat meer rood fruit. Na nog meer tijd ook nog een hint van amandelen.
S: Prikkelend, dan hout met specerijen, hint van balsamico, ook wat rood fruit, en later ook wat amandelen.
F: de specerijen met balsamico blijven best lang hangen
ABV gok: 52% - in ieder geval hoger dan voorgaande 2 samples.
Themagok: tja… geen idee…
Algemene gok: deze doet me denken aan een Ben Nevis van Chapter7, waar ik ook cederhout en balsamico in rook, en waar ook een fikse dosis kruidigheid in zat. Maar dan kan ik ‘m op geen enkele manier aan het thema koppelen… dus ik zal wel weer compleet mis zitten.

>> == <<

Van: mardo
kleur: lichtbruin
alcohol: 58% of zoiets
neus: wow, geweldige neus. zoet, toffee, caramel, rood fruit, kaneel, honing. Ik vind de neus echt geweldig.
smaak: pfoeh, ik denk hoog alcoholpercentage. behoorlijk alcohol branderigheid. Maar ook wederom zoet, honing. Beetje water erbij: dat is beter, mooi zoete tofee en wat hout eiken, mondgevoel is ook mooi stroperig. Dit is een hele fijne whisky.
afdronk: vrij lang en fruitig, maar ook zoet. Ietwat peat/houtrook??
Ik denk hier aan een cask strenght, vanwege de branderige entree zonder water. Een Marsala cask rijping. In leeftijd geen idee. ik gok iets van 9 of 10 jaar, maar met een klein vat misschien wel jonger, Ik gok uiteindelijk "out of the box" op een Glen Els single cask.
Ik vind dit een heel lekkere whisky die nog zou kunnen groeien als ik er een hele fles van zou hebben. 89pnt

>> == <<

Van: andre8x8

Nose
Zoet, vanille, lijm, rijp fruit, appel, grain ?
Prikkelend in de neus, hoog in de alcohol, cask strength.
Met water komt de lijm nog meer naar voren.
De 2e sessie geen lijm te bekennen. Wel de prikkelende alcohol in de neus.
Taste
Scherp, zout, peper, gekruid, gember, heftig
Met water wat minder scherp maar nog steeds heftig gekruid.
De 2e sessie een stuk vriendelijker, nog steeds zout, peper en gekruid
Finish
Warm, iets drogend, middel lang, kruidig, zout, metalig

ABV
> 60%
Leeftijd
< 10 jaar
Score
Ik houd wel van extremen, dus toch nog 85 puntjes.
Thema (first)
Het eerste medicijn tegen het Corona virus ?

>> == <<

Van: HupsendeHippie
Glas: Mooie warme kleur! Honing met een roodoranje gloed. Ook mooie dikke tranen die lang blijven plakken.
Neus: Begint met stevige lijm. Daarna intens zoet en fruitig: banaan, kers, abrikozenjam. Op de achtergrond vanille en andere kruiden. Dit lijkt me geen single malt.
Smaak: Eerste hit is intense peper, kaneel en vanille! Stuk minder fruitig dan de neus. En het kruidenfeest gaat door met o.a. laurier, anijs, nootmuskaat. Op de achtergrond bloemig, peer en abrikozenjam. En een donker rogge achtig randje.
Finish: Kruidenmix en abrikozenjam blijven hangen, en vind ik lekker. Maar het is ook vrij snel dun en droog.
Conclusie: 86pt. Lekkere mix van kruidige smaken, maar iets te peperig, dun en droog om een hogere score te krijgen.
Gokjes: Een (jonge) Rye Whiskey! Hier te weinig verstand van om te gokken op distilleerderij.

>> == <<

Van: Tijnsel
HWF VBT 2020 sample 3
Net uit de samplefles
Geur: lijm, lak, chemisch. Daarna rozijnen, pruimen & dadels: sherry!
Smaak; Zoet, runderbouillon, rood fruit.
Fijn mondgevoel, ben heel benieuwd hoe dit na een half uur in ‘t glas ruikt & proeft. Veelbelovend!
Na half uur staan & opwarmen
Geur: lijm & lakgeur is nu foetsie. Ruik sigarenkistjes en oud leer. Koffie, mokka, cappucino. Bij de AnCnoc van sample twee rook ik de leeftijd niet echt. Deze sample vind wel ruiken als een 20+ jarige whisky. Hmm, eerste ingeving sherry, maar er zit ook een zuurtje in. Portvat??
Smaak: Balsamico azijn, huh? vleugje rook! Sinaasappel. Maggi, menthol, koffie.
Afdronk: kort, maar blijft wel hangen. Beetje boterig.
Superklein drupje water doet niet veel voor de neus, maar lijkt te smaak wel meer te intensiveren.
Niet teveel alcohol: 43 - 46%
Misschien iets van Benriach, Authenticus 25 jaar? Fijne dram!

>> == <<

Van: HammerHead
Nose: initially - leather, shoe polish, tobacco and overbrewed black tea. Time and water makes it sweeter and way spicier - plum, fig and typical speculaas spices like cinnamon, nutmeg and cardamom. The longer in the glass, the more of those speculaas notes I get. Also cigar boxes, brown sugar and some caramelly notes.
Taste: thick, creamy and full bodied, a heavy flavor attack with loads of sweet spices and black pepper. A high alcohol content, so adding some water certainly helps. Leather, tobacco, black tea, plum and again cinnamon, speculaas, nutmeg and cardamom. Also dark chocolate, some sweet toffee and caramel.
Finish: very long and warming - dark chocolate, cocoa beans, cinnamon buns, speculaas and peppery wood spices.
Conclusion: very interesting and very tasty with a nice development in the glass. Heavy leathery sherry but also quite a lot of sweeter spices. It's almost a bourbon, but probably not sweet enough. High in alcohol (55 to 60% abv). Difficult to give an age estimate, but I would say it's at least 12 years old. Region and distillery... even more difficult. If Scottish I would go for a Highlander (including Speyside). Distillery... no clue whatsoever (ok lets guess: Glendronach). Something else, possibly...
What else... I would rate this around 88-89 points, a pretty great dram.

>> == <<

Tasting notes Roelof.
VBT-11 Sample 3
Geproefd met voorkennis.

N-Mooie donkere kleur doet sherry vermoeden. Eerste wat de neus opvalt is hout met velpon. De lijm verdwijnt snel en dan komt zoet rood fruit met een klein beetje haardvuur en ook zoethout.

T-De smaak is eerst sterk aanzwellend bitter hout, maar snel komen daar sterke peper en herfstkruiden bij. Erg sterk en vol.
De alcohol laat zich hier ook zien.

F-Bourbon achtig met ook munt en tabak. De sterke pittige kruiden en alcohol bite blijven nog lang hangen.

Conclusie: Kruidig, smaakvol en sterk.
87 ptn

>> == <<

Van: hoogheid2015
1e indruk Bourbon
Neus ; Hout , perzik, banaan, caramel
taste ; zoet, peperig droog, een hele dikke plank hout
finish, te droog en scherp, bitter, best lang

Had misschien ook nog wel een cognac kunnen zijn maar het is het WF .
Ik heb geen idee welk merk dit kan zijn, ik kan wel wat roepen maar dat is nergens op gebaseerd.
Alcohol percentage denk 46% , cijfer <80

lastig weer, op naar de volgende.

>> == <<

Van: Len
Hier zijn we naar op zoek!
Neus: Sherry, beetje medicinaal ook
Smaak: heftig! Hoog in de alcohol, maar toch enorm veel smaak. Kersjes , nog meer zoets. Overgoten met honing.
Heel lange en nog steeds zoete afdronk.
Topsampletje dit.
Ik vermoed een jonge sherrybom, +-56%

>> == <<

Van: vbreemen
Neus: Sherry, iets metaligs op de achtergrond.
Mond: beetje lijmig, wat me dan weer aan bourbon doet denken.
Nasmaak: Interessant, daar komen zwaardere fruittonen omhoog. Tutti-Frutti.
Hoog in alcohol. Glenfarclas of Aberlour?
10-12 jaar lijkt me.

Update ingezonden voor 19:00 ; 85 punten, was ik vergeten

>> == <<

Van: maartenvannooijen
Sample 3

Neus vond zoete melkchocolade.
Vanille en iets droog fruit met een zoetje.

smaak, sherry/ Port toffee met een hint van vanille rozijn.

Kleur koper.

Alcohol percentage zou rond de 50 a 55 procent zeggen.

>> == <<

Van: EdV
Sample 3#

Glas: Glencairn tasting glas

Kleur: mooie donkergekleurde whisky.

Nose:
Is deze week echt lastig.
Ik ruik honing ,vanille,gras,hout,en iets chemisch.
en de alcohol is ook wel aanwezig ik denk dik in de 50 waarschijnlijk 58%

Taste:
bourbon, graan en iets wat ik niet kan thuisbrengen !!!
honing, zoete vanille , wat kruidigs en iets chemisch en niet te vergeten alcohol!
vind het moeilijk om een goede smaak op papier te zetten.

Hij doe mij denken aan een Jack Daniels Singel Barrel 100% Proof, welke ik laats een keer op heb in een horeca gelegenheid.

Finish:
Blijf wel redelijk hangen, maar niet lekker.

Conclusie: zelf zal ik deze whisky niet aanschaffen.

>> == <<

Van; Laurens:

Geur
Veel alcohol, kruidig, bourbon?

Smaak
Boterbabbelaars, tikkeltje zilt.

Afdronk
Lang, mint, honing.

Een lastige, ik gok een bourbon van 10 jaar oud op 54%.

Ik vind deze persoonlijk iets minder. Ik hou dan ook niet zo van bourbon of virgin oak.

Hij krijgt van mij 84.

>> == <<

Van: MartinB

Op de valreep...
Ik kan er helemaal niks mee. Rye, mais, single grain? Zeg het maar. :?

UPDATES na de Deadline ingezonden

Van: Amputeck

Ik was vergeten om mijn notities gisteren door te sturen. Bij deze.

N: komt erg prikkelend binnen na een eerste keer ruiken. Vermoedelijk hoger in de alcohol. Verder zeer aromatisch, doet me meteen denken aan mijn baardolie! Cederhout, sigarenkistje, vanille, dennenhout, kruidnagel, aarde en natte grond, gras, wat mos en een vleugje peper.

T: deze komt binnen. Het hogere alcohol percentage van in de neus wordt bevestigd. De smaak is een beetje wrang en bitter voor mij. Mandarijn, noten, amaro. Na een tijdje komt er ook wat zoetigs naar boven in de smaak. Citrus en zoethout.

F: middellang. Vooral het bittere blijft hangen. Ook wat houtigs in de afdronk.

Conclusie: voor mij was deze dram wat te bitter. De neus vond ik erg mooi, maar het verdere pallet was wat teveel van het goede. Wat zou dit zijn? Een highland single malt, of misschien een rye whiskey? Ik heb eigenlijk geen idee. Verder hoog in alcohol: 55%, 12 jaar oud en wellicht een sherry vat?

>> == <<

Van: FGG

En dus totaal vergeten de notes in te leveren. :domdom
Het hele weekend alleen maar gedoe met mijn verjaardag en gisteravond hadden we afspraken buiten de deur.
Ik weet niet of het nog wat toevoegd:

Datum - 25-2-2020
ABV (schatting) - 54%-56%
Neus - Zepig en bloemig. Wat citrus, honing. Ruik ik nou rum? - 87
Smaak - Kruidig. Peper aan het eind. En best wel bijterig. Jong? Of hoog in de alcohol? Of beide. - 80
Finish - Bitter en kruidig. Medium lang. - 83
Bevindingen - Niet mijn whisky, mede door het bloemige, maar dat is persoonlijk, dat maakt het geen slechte whisky. Wel een mooie neus, complex, met een aantal tonen die ik niet thuis kan brengen. De smaak, echter, vind ik minder: scherp en bijterig waardoor de werkelijke smaak zich niet prijs geeft. - 83
Themagok - Door de geur van rum gok ik op een whisky die op rum-vaten is gerijpt of in ieder geval met een rum-finish. Het zepige zou van een Edradour kunnen zijn, maar dat is echt een wilde gok.

>> == <<

Van: Daveen

Die had ik al wel geproefd voor het démasque.
Dit had ik opgeschreven voor sample 3:
In het glas ruikt ik donker fruit, zwavel?, karamel, en zoetigheid.
Bij het proeven komt er peat naar voren, donker pure chocolcade, hij is scherp, daarna en zoete golf en bittertje in de finish. De finish is middenlang.
Ik kan niet zo goed aangeven waarom, maar dit is niet mijn whisky.


>> == <<
EINDE PROEFNOTITIES
>> == <<

Word Cloud:

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:

< Word Cloud >
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Jan 2020, 21:11

Beste Proevers,

Nadat we de eerste staffel hadden gehaald, hebben we een tweede keuze aangekondigd.
Deze is uiteindelijk op de derde ronde gepositioneerd.

Gr,
De Organisatie
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Feb 2020, 19:41

Poll is weg ... topic is open ... Veel plezier.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 28 Feb 2020, 16:51

Pas 6 notities voor Sample 3 ... :?
Is dat een voorteken?
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2952
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 28 Feb 2020, 18:42

.... :zwijg
0 x

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2020
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor Mermur » 28 Feb 2020, 18:48

Wel al geproefd; moet alleen notities nog opsturen.
1 x
Afbeelding

EdV
Actief lid
Actief lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 Feb 2019, 11:03

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor EdV » 28 Feb 2020, 19:31

Nu 1x geproefd, maar vind het dit keer lastig. Zondag ga ik maar eens een herkansing doen :nat
3 x

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor mardo » 28 Feb 2020, 21:21

Ik heb hem nu in t glas zitten. 2e keer. En ehh........verder zeg ik maar ff niks. Notes volgen :|
0 x
Afbeelding

SirNagalot
Senior
Senior
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 Jun 2017, 09:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 29 Feb 2020, 20:25

Notes ingestuurd. Dit was een lastige :Scratch
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 29 Feb 2020, 21:14

heb er al wel aan geroken en ik meende iets te herkennen, het lijkt wel op whisky :Pipersmile
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Mar 2020, 13:01

Ik moet zeggen dat ik direct in een bepaalde richting moest zoeken. Maar goed, ik zal er wel weer naast zitten, daar niet van.
2 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1622
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Mar 2020, 20:43

Nu in het glas: ja ja, dit is een interessante. :Scratch

Straks nog ff de notes insturen.
0 x

Gebruikersavatar
Tijnsel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 Feb 2014, 19:35

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor Tijnsel » 01 Mar 2020, 21:34

Mijn notes heb ik net doorgestuurd, ben heul benieuwd wat het is...
0 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2005
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 02 Mar 2020, 14:49

We hebben op dit moment 30 zeer uiteenlopende notes binnen.
Inleveren kan nog een paar uur tot de inlever deadline.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF-VBT 11: Sample 3 - Inleverdatum 2-Maart 19:00

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 02 Mar 2020, 14:56

Vanmorgen verstuurd. Dit was echt een makkie :zwijg :Scratch
1 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast