HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 11 Mar 2020, 20:30

Ik doe niet aan scoren
6
19%
Lager dan 70
0
Geen stemmen
70-74
0
Geen stemmen
75-79
3
9%
80-84
8
25%
85-89
15
47%
90-95
0
Geen stemmen
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 07 Okt 2019, 19:07

Als Teaser kunnen we melden dat we een keuze hebben gemaakt voor een van de rondes.

Gr,
De organisatie :duimop

>> == <<

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 4 kwijt.

Insturen van de proefnotities voor Maandag 9-MAR-2020 - 19:00.
Proefnotities zullen op dezelfde maandag rond 21:00 op het forum geplaatst worden.
Het demasqué vindt plaats op Dinsdag 10-Mar-2020 tussen 19:00-20:00 uur.

Het Demasqué:



Week 4 zit erop. En wat een week was het. We vielen met onze neus in de rook met deze zwaar geturfde whisky. Dit viel jullie ook op, want rook en peat waren twee veel voorkomende termen in jullie smaaknotities. Jullie gaven aan in deze whisky peper te herkennen, maar ook leer en citrus kwamen meermaals voorbij. Als regio werd Islay door velen genoemd, alsmede Caol Ila als de producent van deze whisky.

Als woordwolk zien jullie notities er als volgt uit:
Afbeelding

Deze whisky kwam, zoals een aantal van jullie al hadden genoteerd, van Islay af, en is speciaal voor dit VBT uit het vat gehaald. Jullie scoorden deze zware jongen met: 84.4 punten.

Een eervolle vermelding is er voor: SirNagalot die met zijn gok voor een Bunnahabhain Moine het dichtst in de buurt zat.

Jullie hadden namelijk een sample van de volgende fles:
Afbeelding

Zoals aangegeven is deze whisky speciaal voor het 11e VBT uit het vat gehaald. De Whiskydudes hebben namelijk ook dit jaar weer iets speciaals uit hun hoge hoed getoverd. Het ging om een Bunnahabhain, de zwaar geturfde Staoisha variant die sinds september 2014 ligt te rijpen in een first-fill sherry butt. De whisky van deze distilleerderij – de meest noordelijke van Islay – werd tot de jaren ’70 vooral gebruikt in blends.

‘De eerste’
Voor Bunnahabhain was het de eerste keer met een staoisha variant in het VBT. Dat geldt trouwens niet voor de Whiskydudes, die dit jaar voor de tweede keer een sample gesponsord hebben, waarvoor dank! Hoe de Dudes dan binnen het thema passen vraag je je misschien af? Dat komt omdat zij vorig jaar hun allereerste botteling hebben uitgebracht.

Wij zijn heel benieuwd wat jullie na de onthulling van de sample vinden. Het forum staat open ter discussie, en er is weer een week de tijd om de volgende sample te proeven en beoordelen. Tot volgende week!




De proefnotities van de deelnemers:

Van: Breedút_Genietsje

Sample vier van Blind Tasting no.11

We gaan in rap tempo door, heeft iets te maken met een drukke maand.
maar uiteraard niks overhaast, dan zou je de whisky te kort doen.

Yes, lekker! Islay! De reuk is duidelijk een volle bak peat.
Ik herken dit ergens van, maar dat legt de lat ook wel weer onnoemelijk hoog.
Stel dat ik er helemaal naast zit…

In de mond is het ook een overheersende Islay peat, deze whisky hoef ik hier niet te delen..
Ik denk iets van Laphroaig te herkennen, maar dan met een moeilijk te plaatsen pepertje.
Dat pepertje blijft in de finish.

Dus: een Laphroaig op een fair 46% ABV,
geen idee van leeftijd of gebruikte vaten .

>> == <<

Van: Erik Elixir

HWF VBT #11 Sample 4

N: Peaty, iets jong/spirity nog misschien, coastal, peper, haver, kaaskorst, kalk en koeiestront.
T: Briny, schelvis, kalk, peper en een smaak waarbij ik aan 'groen' denk. De smaak van planten.
F: Peper (zweet breekt me uit) en peaty. Echt heel volle nasmaak. Tegen zwavel aan, net niet teveel.

Gelukkig nog een mooi abv voor deze peaty whisky. Anders was sample #3 te heftig geweest. We proeven nl. 2, 3 en 4 na elkaar omdat we toch samen willen proeven en elke week een beetje te gek wordt. Mooie peaty whisky! Beste bak peper en volle smaken. Nog even de Lagavulin 12 CS Special Release 2019 ernaast gehad maar ga toch voor een Ledaig. Leer en koeiestront, vol de Ledaig tunnel in
Score 87/100. Prima whisky.

>> == <<

Van: Willem vd K

Sample 4

Kleur: yellow gold
ABV: 55%+
Neus: Hamkas chips, spek, krijt, mezcal, kruidenkaas, stal, bakeliet, geplofte elektronica. Not for the faint of heart haha
Smaak: Echte peatbom. Gerookte ham met peper. Heel veel peper. Niet zoet, wel goeie body.

86/100

Lekker hoor. Maar echt een liefhebbers dingetje. Dit moet een jonge Ledaig zijn op vatsterkte, vermoed ik. Jaar of 6 oud?

>> == <<

Van: Joris

Neus: Flinke rook, turf, heerlijk zoetje van rode biet, bloemen op de achtergrond
Smaak: De turf komt je goed tegemoet, maar is niet overheersend. Meer in balans dan bijvoorbeeld de big peat. Als de turf wegtrekt blijft een fijne zoete smaak over van kersen.
Finish: Niet heel erg lang, maar wel heel smakelijk. Goede balans tussen de flinke turfrook die je tegemoet komt en het vat waarop de whisky heeft mogen rijpen.
Een turfbom waarmee je geen open haard meer nodig hebt. Die heb je immers in de hand met deze whisky. Goede balans, fijne smaak. Krijgt van mij 86/100 punten.
>> == <<

Van: defeatless

Neus:
Peat! Das een keer wat anders, zo halverwege. Maar.... ik kan er niet aan wennen, het is zwaarder dan Springbank en dan houdt het al snel op. Na een tijdje komt er ook een stalluchtje naar boven en een wat donkere geur die ik omschrijf als aards.

Smaak:
Peat inderdaad. Wel scherp, ik vermoed hoog in de alcohol en jong. Heeft een klein zoetje, maar alles zit nu dicht bij mij.

Finish:
Eeuwige bak as in m'n mond. Verder wat vanille op de achtergrond.

Commentaar:
Geen score, niet opgedronken en weggespoeld. Mijn waardering voor de organisatie is groot, maar deze had niet gehoeven imho.

>> == <<

Van: Joerihoste

Neus : turf, geroosterd graan, toast, jong, licht en levendig, flink wat spirit

Palate: nog steeds turf, ge-olied mondgevoel, koekjes (graan opnieuw), beetje zout

Finish : zeer ‘new-makey’ afdronk, medium-lang

Jonge knaap vermoed ik, niet ouder dan 10 jaar.
53% ABV

>> == <<

Van: jonker8011

Deze is bij openen duidelijk geturfd. Ik moet even acclimatiseren voor de nosing:

Neus: Rook, barbecue, vanille, pistache

Smaak: turf is dominant, ik denk een fors aantal ppm's. onder de turf licht fruit, ik proef peer, en honingzoetheid.

Finish: korter dan ik dacht, relateif droog, bbq blijft achter, het fruit niet.

Gezien de dominante rol van de turf, het fruit en de korte finish, denk ik dat dit relatief jonge Islay whisky is. De stijl en de smaak doet me denken aan Laphroaig, maar het kan ook zo'n private label Islay zijn, waarin de naam van de distillery niet terug komt. Ik schat hem op 8 jaar oud.

Score 80/100

>> == <<

Van: roylubbers

excuses, nummer 3 heb ik moeten laten schieten ivm vakantie, hierbij nummer 4 en 5, komende week ben ik weer op pad.
HWF VBT11 #4: lekker peaty, aards op de neus. Komt lekker vol binnen, de peat komt eerst wat minder sterk over dan de neus doet vermoeden, maar kickt er dan opeens in! Citrusvruchten en genoeg peat in de afdronk Fijne dram. Gok zo’n 48%

>> == <<

Van: Mermur

hierbij mijn smaaknotities voor sample 4.
------------------------------------
A: reine claude, limoen, banaan

D: peperige bite (v.d. alcohol)

F: drogend, citrusbitter, laurierdrop (v.d alcohol)

Hoog ABV. Volgens mijn tweede neus, die in mijn geval eigenlijk de eerste neus is, was dit sample rokerig.

>> == <<

Van: MartinB

Toen ik het flesje open maakte en er aan rook dacht ik meteen Caol Ila! Ook in het glas en in de mond blijf ik er bij.

In de neus is hij wat warmer en zoeter dan de versies die ik al heb geproefd, iets peat, niet te overheersend, lekker zoet, honing.
De smaak. Hoog in de alcohol, ik denk vatsterkte tegen de 60%, maar dit is alleen positief, niet brandend, maar erg goed geïntegreerd. Weer de zoete turf met iets peper. Ook weer honing, iets vanille, een bourbon vat? Nog wel jong lijkt me, 8-10 jaar?
De afdronk is niet heel lang, maar wel goed. De rook blijft iets hangen, samen met leer en de vettigheid van een BBQ rooster (rare omschrijving misschien, maar ik bedoel het positief)
Ondanks dat peated niet mijn eerste keuze is, zou ik deze toch zo'n 87 punten geven

Als we dit alles samen nemen met het thema van de VBT zou mijn gok zijn: Caol Ila 2006 WIN first cask

>> == <<

Van: Petrovitski

Kleur: goud
Mooie dikke tranen lopen langs het glas naar beneden.
Geur: Het eerste dat binnenkomt is turf, een dikke wolk daarvan. Mijn eerste gedachte was dat dit een geturfde die niet van Islay komt is, maar langzaam komen in de geur toch kenmerken naar voren die me aan Kilchoman doen denken. Of misschien wel een Caol Ila.

Smaak: Oeh, lekker! Eerst dikke turf, prikkelt in de mond, waarschijnlijk een stevig alcoholpercentage. Er zit ook wat citrus in en in de nasmaak proef ik wat bier.
Ik denk nu toch wel dat dit een Islay is en wel een heel flink geturfde.

Nasmaak: Niet bijzonder lang. De rook en turf blijven wel lang hangen, maar dat is wel normaal. De rest is vrij snel weg.

Gokje van de week.

Een Kilchoman op vatsterkte (rond de 56%)
Zou zomaar eens de STR finish kunnen zijn (Voor Bresser en Timmer)

Cijfer 87 punten

>> == <<

Van: edwinedje

Met de voorkennis tot mijn beschikking was dit een van de twee samples waar ik naar uit keek.

De neus is Peaty … helemaal mijn ding. De smaak is nog wat rauw die kan wel wat verfijning gebruiken. Ik ga zeker meer van dit profiel onderzoeken…

>> == <<

Van: Rien68

Niet geheel in mijn smaak…
Lijkt wat jong en hoog in ABV

N; Peat en bbq (chips), later wat zoet honing

T; Volle bak peat met peper, vanille,honing en wat sherry

F; Nog steeds peat en peper, zoetje blijft wat hangen. Middellang

84

>> == <<

Van: fjharms

Sample 4
N: peat met een rubber randje; vleugje citrus op de achtergrond. Het rubber komt na wat rondwalsen zelfs nog wat meer naar voren. Nog meer tijd maakt ‘m assiger .
S: Prikkelende alcohol, pepertje, peat, daarna wat citrus-achtigs (of toch zure appels?)
F: Nabrandertje met nog meer peper. Meer tijd maakt ook de finish assiger, en licht drogend.
ABV gok: 48%
Algemene gok: Ik dacht eerst aan een Islay, maar de VBT-organisatoren kennende is dit vast weer een instinker.
Themagok: Dan is het misschien de eerste peated whisky van distillery XYZ, om toch bij het thema te blijven. Maar wat XYZ dan is? Geen idee…

>> == <<

Van: vbreemen

Neus: eerste indruk, een bak rook. Rauw.
Smaak: beetje chemisch, vuil. Wel interessant. Geen peat.
Met wat water: zwemt goed, kan best wel wat water hebben en wordt dan minder vuil. De neus opent ook met bloemige tonen. Parfum.
Afdronk: warm, aangenaam maar lastig te benoemen.
Leeftijd: jong, 4-5 jaar.
Alcohol: 56%
83 punten (met water)

>> == <<

Van: hoogheid2015

mijn notes van sample 4.

Kijk. Now your talking. dit begint er op te lijken

Neus: Peat it is , kruiden , sulfiet, bacon. bbq Bourbonvat?, dikke vanille, banaan ( wat heb ik toch met banaan)
Taste: bacon, weer de kruiden geen idee welke, vleugje menthol, denk wel jong .
finish: redelijk lang , lekkere dram hoor.

Eerste indruk was een ledaig deze bv Ledaig 2009 vW 700362, of een deanston.
ik gok op een jonge 6 of 7 jarige . als dit 60% abv zou zijn schaam ik me wel, want dat haal ik er niet uit .
echt een lekkere dram 87 punten , ik hoop op een goedkope makkelijk te verkrijgen fles. dan ga ik er zeker 1 aanschaffen.

>> ==<<

Van: Casketje

N: (medicinale) rook - peat, alcohol
S: zelfde als de neus - heel spicy ook
F: (veel te) lang met - inderdaad - peat en rook die blijft hangen. Zelfs 2 glazen water later is het nog steeds alsof ik op een verbandskist heb zitten kauwen.

Bah, ab-so-luut mijn ding niet. Maar in de spirit van de blind tasting toch maar m'n (nietszeggende) notes ingestuurd.

>> == <<

Van: MBC

Wow de eerste "peaty" van de tasting, leuk.

Uiterlijk: honinggeel
Geur: turf, rokerig, kampvuur, jodium, zilt, stro, overrijpe pruimen, gras
Smaak/Afdronk: as, bbq, geroosterd vlees, leer, harsachtig, zoethout, citrus, gember

Alcohol percentage: 50%

Score: 83/100

Gokje: Caol Ila, independent bottler?

>> == <<

Van: Amputeck

N: dit is duidelijk een sapje waarbij rook aan te pas is gekomen. Mooie balans tussen de rook en het kruidige. Gerookte ham, kampvuur, cederhout, leer, kardemom en een vleugje peper.

T: de aanzet is een voltreffer. Vol, krachtig en ongenuanceerd. De alcohol is van het hogere percentage en mooi verweven in het geheel. Verder wat bitter van smaak, hout, leer, pepertje. De rook komt hier niet zo zeer naar boven.

F: de alcohol en het bittere blijven nazinderen. Er mist wat balans in mijn ogen.

Conclusie: de neus was veelbelovend voor mij, maar de smaak en finish waren wat vlak en ongebalanceerd vond ik. Ik denk een relatief jonge whisky, ca. 5 - 6 jaar oud, gelegen op sherry en bourbon vaten met ca. 50% alcohol. Misschien is het wel een Wolfburn? Ardmore zou anders nog best kunnen. Benieuwd naar de onthulling!

>> == <<

Van: gerritbakker57

Zo, dit past dan weer prima binnen mijn smaak profiel.
Kleur: stro geel, in ieder geval geen sherry vat.
Neus: Beetje turf, ziltig en menthol, graan, rood fruit en wat vanille-bourbon tonen, zelfs een beetje gerookte paling, heerlijk!
Smaak: hoog in alcohol, een beetje scherp maar niet storend. Turf en eikenhout, wat zepig, laurier en koffie, helemaal lekker.
Finish: pepertje, koffie en laurierdrop
Voor mij 87 punten, Islay, misschien Laphroaig?
Nogmaals, dit was lekker.

>> == <<

Van: SirNagalot

Kleur: bleek
Geur: peated - vlezig (bacon)
Mondgevoel: vol, romig
Smaak: heel aangenaam, initieel vooral zoet en geturfd, met voornamelijk tonen van vanille, marsepein, cake, gebak en karamellensnoepjes. Daarachter ook iets specialers, met wat aardse toetsen en een organisch, grassig element.
Afdronk: eerder kort, wel aangenaam zoet, met nog altijd de aardse ondertonen

Verdict: Dit is een jonge, bourbongerijpte whisky. Ik twijfel een beetje of hij gebotteld is op vatsterkte en denk eerder dat hij een beetje aangelengd is, tot pakweg 50%, en meen het profiel te herkennen van Ballechin. Mijn tweede gok zou Bunnahabhain Moine zijn. Ik vind het in elk geval een heel aangename dram en ben benieuwd naar het demasqué.

>> == <<

Van: Freezeroz

VBT-11 Sample 4
Geproefd met voorkennis.

N- Eerst scherp van de alcohol daarna komt de zoete sherry. De kampvuur, olie, rubber, zout, minerale klei en ook nog een vleugje jodium brengen me gelijk weer op Islay.
Met wat water erbij wordt de neus zachter en simpeler.
Alleen een rokerige citrus blijft over.

T- De zoete sherry is weg nu, maar de sterkte alcohol blijft aanwezig. Een heerlijk stroperig mondgevoel met peper, tabak en kampvuur maken dit een prikkelend feestje.
Met water erbij word ie gek genoeg nog stroperiger maar komt er ook wat jongs vrij.

F- De alcohol blijft ook hier prominent en prikkelend aanwezig. Na lange tijd proef ik nog steeds kampvuur, peper en citrus.
Met water zwakt de finish erg af.

Conlusie: Sterk en robuust met veel peat, kampvuur en mineralen.
Een erg lekkere jonge peatbom maar deze heeft wel echt water nodig wat mij betreft.

86ptn

>> == <<

Van: RolfvanderSteen

Kleur: Oud goud.
Neus: Van een afstand al, onmiskenbaar turf! En stevig ook. Na een tijdje in het glas ook 'groene' plantaardig tonen, komt op mij over als een jonge whisky, 6-8 jaar oud, eerder rokerig dan medicinaal, as.
Smaak: scherp, maar wel fijn, ‘gewoon’ bourbon casks, zoet tropisch fruit, wederom as, zoethout.
Afdronk: Lang, prettige prikkeling, stevige nasmaak.
Oordeel: Lekker, het is even geleden dat ik een jonge peated whisky dronk. Turf was m’n eerste whisky liefde, beetje uit het oog verloren, fijne herintroductie.
Gok: Doet me denken aan Lagavulin 8y of Kilchoman 2007.

>> == <<

Van: mardo

vbt 11 sample 4
kleur:licht gelig
alcohol: 46% - 54%
neus: lichte rook, altijd lastig voor mij. rook verbloemt alle andere geuren. beetje citrus/vanille. stallucht, boerderij. De boerderijlucht blijft nu hangen.......
smaak: alcoholprikkeling, citrusvruchten, peat.
afdronk: peat blijft in mijn mond hangen. ik hou er niet van
Dit is niet mijn type whisky. Ik gok een springbank 10-12 jaar. Deze scoor ik niet, omdat het gewoon niet mijn ding is, peat. Toch leuk om geprobeerd te hebben. Op naar sample 5.

>> == <<

Van: EdV

Glas: wederom glencairn glas

Nose : alsof ik in de wachtkamer van de huisarts terecht ben gekomen.
medicinaal , turf, leer, citrus, en iets van makreel.

Taste : lekker peated, beetjes scherp, klein pepertje, ook wel iets chocola en beetje sherry.
weinig hout.

Abv : vermoedelijk ergens tussen de 48 en 50 %

Oordeel : Zelf verwacht ik een wat jongere Islay,misschien een NAS.
Deze whisky is wel mijn ding, ik zou hm zelf best in de kast willen hebben.

>> == <<

Van: FGG

Bij deze de notes van sample #4

Datum - 06-03-2020 en 08-03-2020
ABV (schatting) - 50-55%
Neus - Flink wat peat op de neus maar als je 'm even tijd geeft wordt het wat minder. Dan zit er wat citrus onder, iets bloemigs, leer, jodium. - 86
Smaak - Flink wat peat en ook flink wat alcohol. Erg kruidig en een flink gepeperd randje. Het scherpe is net even teveel - 84
Finish - Hij wordt wat romig in de mond en behalve de peat blijven ook de citrus-tonen op de tong plakken. - 86
Bevindingen - Ik drink niet zo heel veel peated whisky meer maar deze is niet verkeerd. Hij zou wat zachter mogen.
Hij heeft niet dat medicinale van Ardbeg of Laphroaig, meer een Lagavulin of een Kilchoman. 85

Themagok - Als ik het thema “First(s)” erbij haal zou het een single cask botteling van Kilchoman kunnen zijn, misschien de STR Cask Matured van Kilchoman. De eerste 10yo van Kilchoman sluit ik uit vanwege zijn verkrijgbaarheid.

>> == <<

Van: HammerHead

Sample #4

Nose: forest fires, burnt twigs, earthy peat, pine needles, sundried grasses, farmy, fermenting hay, a little salty, vanilla, pancakes, sour apple, citrus. Also clear pepper and some mint.

Taste: initially it's really burning the tip of my tongue, high abv (probably 55 - 60%), so quite stingy and peppery. It easily takes some water. Then: oily, scorched wood, an ashy bitterness, some vanilla and citrus, liquorice and still plenty of black pepper, also some clove.

Finish: long with a clear note of black liquorice, vanilla and the continuing ashy bitterness from the taste, allthough it shifts more towards toasted wood.

Conclusion: a nice dram, not overly complex, but a profile which fits me pretty well. Clearly peated spirit, Scotch, aged in a bourbon barrel, with something like 10 to 12 years under it's belt. Could be from Islay, maybe lacking some of the typical medicinality. Still I'm guessing it's a Caol Ila

>> == <<

Van: Tijnsel

HWF VBT 2020 sample 4

Geur: veel alcohol en...smoky. Bbq bacon to the max! Citroen & limoen, BBQ kruiden, cognac, salie, vers gras. Iets zoetigs ook.

Smaak: yup, bbq bacon en rook knallen er in. Zuurtje, citroen. Beetje meloen.

Afdronk: kort, rook blijft beetje hangen. Niet meest sterke onderdeel van deze dram.

Alcohol: > 50%

Tja, misschien iets jongs van Kilchoman? Of, wat beter aansluit op het thema, de nieuwe 5-jarige Ardbeg??? Maar het zal uiteindelijk vast een non-Islay smoker zijn...

Niet slecht, maar voor mij ook geen hemelbestormende dram.

>> == <<

Van: DrinkingWhisky

Sample #4 alweer! Hieronder weer de bevindingen van Steven en mijzelf - we zaten aardig op één lijn qua distilleerderij, dus nu maar afwachten of dat vermoeden klopt .
------------------

HWF Virtuele Blind Tasting-11: Sample 4

Deelnemer: DrinkingWhisky

Uiterlijk: 2 - goud-geel (0.4 - jonquiripe corn)
Geur: Bacon, vlezig en vegetale, kuilgrassige rook. Boterbabbelaar en een beetje geel fruit (perzik, abrikoos) komen later naar voren.
Smaak: In eerste instantie nogal droge rokerigheid (alsof je een asbak uitlikt), maar opent zich daarna. Oh, hardgekookt ei (!) wanneer je 'm dooslikt. Dat is een nogal vreemde switch zullen we maar zeggen . Wat perige zoetigheid.
Afdronk: De rook blijf lang doorgaan. Wat witte pepr, en het ei komt af en toe weer naar voren. Had ik al gezegd dat de rokerigheid lang blijft hangen?

Samenvattend: Typische whisky; er zit een rare overgang in de smaak van rook naar hardgekookt ei. Dat maakt het wel een hele interessante whisky. Omdat ie zo "quirky" is dacht ik in eerste instantie aan iets van Bruicladdich: een Octomore of een Port Charlotte. Jaarje of 7 a 10 oud, rond de 58% ABV.

Score: 73
-------------------------

Deelnemer: Steven

Uiterlijk: 1 - stro-geel
Geur: Bacon / meaty tonen, kuilgras, rook, boterbabbelaars, daarna meer geel fruit als abrikoos en perzik.
Smaak: Initieel best een aardig asbak, waarna de zoetere tonen naar voren komen, wederom wat kuilgras, maar ook een zoutig toontje en rook, vanille en rijpe peer.
Afdronk: Rokerig, witte peper, en wat zoete tonen.

Samenvattend: Het meer volle bak rook profiel is niet echt mijn smaak maar is zeker niet onaardig. Zou hierbij denken aan een Octomore of een Port Charlotte. Rond de 58% en tegen de 10yo aan.

Score: 79

>> == <<

Van: Daveen
Hierbij de notes voor sample 4:

Bij het openen van het potje komt de peat lucht je onmiskenbaar tegemoet. Ben heel benieuwd of er toch nog mensen dit hebben kunnen missen Verder krijg ik vanille, custard, de geur pleisters (jodium) en een grassige geur.
Bij het proeven volgt er flinke aanval van de peat in combinatie van de alcohol. Dit is duidelijk een vrij jonge whisky, maar dat is bij gepeate whisky voor mij zeker geen probleem. Hij is een beetje medicinaal en assig met een hele zoete finish.
Zoals gezegd, deze is nog erg jong en zal waarschijnlijk op bourbon hebben gelegen. Doet mij denken aan Laphroaig, maar hij lijkt net iets te weinig medicinaal. Mogelijk meer een Lediag.
Ik vond hem prima te drinken tot aan de finish, die is voor mij toch net iets te zoet.

>> == <<

Van: maartenvanooijen

De 4 sample is een type whisky, waarvan ik er nog maar weinig heb geproefd.
Alsnog word de 2 van het flesje wel aangenamer als de eerste helft.

Neus. vooral veel turf rook houtskool.

Smaak wat ik eruit kreeg houtskool tabak

Vond vooral de turf erg overheersend, daardoor lastig om er meer uit te halen.

Op naar de 5

>> == <<

Van: MaltMuppet

Op de valreep nog even mijn notes van sample 4. Was weer een mooie ronde, ben erg benieuwd!

Sample 4:
Color: licht goud
Nose: peated, menthol, citrus
Taste: licht peated, lekker zoetje, zoethout, peer
Finish: lang, lekker!

Lekker! Peated met een zoetje. Doet me erg denken aan Caol Ila. Denk iets van 18 jaar oud. Bourbon vat. Relatie met het thema, de eerste van de eerste gesticht (01.01.1846)
46%
Score: 87

>> == <<

Van: andre8x8

Nose
Heerlijke zoete peat, olie, rijpe banaan, rubber

Taste
Scherp bij binnenkomst, zoet, peat, mango, ziltig, peper en zout, rubber, bourbonvat

Finish
Vrij kort, drogend, tannine, wat zout

ABV
50%

Leeftijd
12 jaar

Score
87

Thema firsts
Arbeg is nog nooit in een VBT voorgekomen maar het lijkt mij sterk dat dit sample afkomstig is van Arbeg.
Waarschijnlijk komt deze peated whisky van buiten Islay.

>> == Na de deadline == <<

Van: polley82

Neus:
Drop, chemisch, lijm, zout, peat
Smaak:
Zout, peat, citroen

Nasmaak:
Droog naar het einde toe

Caol ila met port finish
Mijn buurman dacht deze:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/126531/as-we-get-it-nas-im

>> == <<

Van: HupsendeHippie
(Sorry dat ik te laat ben, had geen tijd om m eerder te proeven)

Neus: Lichte turf, vanille, appel, flink wat citrus, maar ook een beetje vies

Smaak: Eerst: Peperig, kruidig. Peer en vanille geven dan wat zoetheid voor op de tong. Maar daarna vooral turf, gras, mineralig (alsof je een steen of een schelp likt) en grapefruit (want beetje zoet en beetje bitter). Ik denk vrij hoog in de alcohol. Dun, zowel qua mondgevoel als smaak.

Finish: Droog, kort, neh. Geturfde grapefruit (dat is idd niet best)

Conclusie: 78pt. Hier kan ik niet zo veel mee, hoewel ik wel degelijk fan ben van peat. Ik vind m zeer ongebalanceerd, te jong en te scherp. En te veel steen/schelp en grapefruit.

Gokjes: Een (te) jonge, geturfde ex-bourbon. Vast weer zo'n IB die zich niet kon inhouden een on-af vat overpriced op de markt te zetten.

>> == <<

Van: Len

Te laat maar bewust nog geen notes gelezen. Snel de sample nog in het glas: turf turf turf! De gok: port charlotte.

Zwakste notitie ooit, maar ik drink echt nog bitter weinig geturfde whisky. Wel benieuwd!!

>> == <<

Van JvR
Nu in het glas, nog niets gelezen.

Net na het inschenken was mijn eerste gedachte 'dit doet me denken aan een (matige) blend. De rookgeur was ook meteen duidelijk. Later vind ik de rookgeur minder worden, maar verder ook weinig. Smaak: Turfbom, beetje citrus, spirity. Beste tongburn. Wat zal dit zijn? Ik denk toch dat dit uit Islay komt. Dit doet me niet denken aan peated highlanders die ik bijv. heb gehad. Lijkt wel op wat IB Caol Ila die ik heb gehad. Oud zal het niet zijn. Alcoholpercentage flink. Misschien een jonge nieuwe distileerderij op Islay ofzo?

Soms vind ik een 'eendimensionale' turfbom dikke prima. In dit geval vond ik er weinig aan. Te spirity denk ik.

>> == <<
EINDE PROEFNOTITIES
>> == <<

Word Cloud:

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:

< Word Cloud >
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Jan 2020, 21:14

Beste Proevers,

De eerste keuze was al snel gemaakt en mogen jullie als vierde gaan proeven.

Gr,
De Organisatie
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 06 Mar 2020, 20:39

Topic geopend (beetje laat, maar toch) :nat
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 07 Mar 2020, 17:59

en al even aan geroken. Meer mijn richting :)
1 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 08 Mar 2020, 10:43

Aan de hoeveelheid ingezonden notes te zien ben ik niet de enige die deze ronde lastig vond... :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Mar 2020, 11:14

Rien68 schreef:Aan de hoeveelheid ingezonden notes te zien ben ik niet de enige die deze ronde lastig vond... :bigsmile

Er zitten nog enkele in mijn inbox vanwege het feit dat ik een weekje mocht buiten spelen van de baas... :bigsmile

Heb net koffie ingeschonken en ga zo de administratie bijwerken :goedgedaan
Update ... idd toch pas maar elf notes :?
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1928
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 08 Mar 2020, 14:18

Hier is het gammele bende, dus ik proef niets en skip em deze week.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Mar 2020, 16:07

Mijn notities zijn zojuist verzonden.
Ik ben heel benieuwd naar de mening van de andere proevers (en eigenlijk zelfs nog meer naar een specifieke :zwijg )
5 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 08 Mar 2020, 18:34

Ik ook mijn notities verzonden , had vanochtend om 10 uur al zin om hem te proeven. heb me kunnen inhouden :o .
Ben reuze benieuwd.
1 x

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 08 Mar 2020, 20:26

en ook verstuurd. Ben benieuwd.
1 x

EdV
Actief lid
Actief lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 Feb 2019, 11:03

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor EdV » 08 Mar 2020, 21:42

zojuist mijn notities weer verstuurd.
Ik kijk uit naar de bevindingen van de mede "tasters" en ben erg benieuwd naar het demasqué.
1 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Mar 2020, 22:12

edwinedje schreef:Update ... idd toch pas maar elf notes :?

En toen stond de teller op eens op 26 :goedgedaan
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 08 Mar 2020, 22:36

Interessante ronde dit. Deed me nogal denken aan iets dat ik onlangs heb geproefd, benieuwd of ik in de goede richting zit.
2 x

Gebruikersavatar
Tijnsel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 Feb 2014, 19:35

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor Tijnsel » 08 Mar 2020, 23:27

Ja, interessante dram weer! Notes verstuurd.
2 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor JvR » 09 Mar 2020, 08:05

Helaas niet kunnen proeven. Zal vanavond ook niet lukken. Ben wel van plan dit topic verder te mijden tot ik 'm geproefd heb.
1 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast