HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 11 Mar 2020, 20:30

Ik doe niet aan scoren
6
19%
Lager dan 70
0
Geen stemmen
70-74
0
Geen stemmen
75-79
3
9%
80-84
8
25%
85-89
15
47%
90-95
0
Geen stemmen
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Mar 2020, 19:57

Top, Dudes! Hele mooie dram al dit, bevalt me ook stukken beter dan de Glen Rothes van de vorige VBT. Ook ik haal hier overigens met geen mogelijkheid first fill sherry uit. Nog even laten liggen dan maar? :hoedaf
4 x

MartinB
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 Feb 2019, 09:16
Locatie: Delden

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor MartinB » 10 Mar 2020, 20:03

Da's een veelbelovend vat.
Net als de anderen haalde ik de sherry er niet uit. Het zoete dat ik vond (honing?) zag ik voor een bourbon vat aan. Straks het laatste restje nog eens proeven.
Zelf zou ik hem denk ik nog een paar jaar laten liggen, maar hij is nu al erg prettig :duimop
5 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4839
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2020, 20:14

Graag gedaan heren en dame! Ik snap dat het 1st fill er niet uitgehaald is, ik pik ‘m er zelf ook niet uit en om eerlijk te zijn spijt me dat niks; vaak geeft een 1st fill zo’n twist aan de peated spirit dat het karakter van de whisky na een paar jaar compleet weg is.
Ik heb Whiskybroker al (nadat ik de samples had ontvangen en geproefd) gevraagd of ze kunnen checken of het echt een 1st fill is... :?
Wat betreft bottelen; we laten ‘m sowieso nog een jaartje liggen en zetten begin 2021 een vers sample hth met deze en beslissen dan of ie t vat ingaat of dat we wachten. We hebben zelf het idee dat ie nog veel beter zal worden.
En sorry Alex, een eventuele volgende VBT sponsordram zal echt geen peated zijn... :P
(Wat een voorpret heb je ons bezorgd, we zagen je gezicht al vertrekken van ellende met het openen van sample alleen al, hahaha, kun je je forum nickname niet wijzigen in Depeatless?
17 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 10 Mar 2020, 20:16

Ik zat er dit keer flink naast:
Nose
Heerlijke zoete peat, olie, rijpe banaan, rubber
Taste
Scherp bij binnenkomst, zoet, peat, mango, ziltig, peper en zout, rubber, bourbonvat
Finish
Vrij kort, drogend, tannine, wat zout
ABV 50%
Leeftijd 12 jaar
Score 87
Thema firsts
Arbeg is nog nooit in een VBT voorgekomen maar het lijkt mij sterk dat dit sample afkomstig is van Arbeg.
Waarschijnlijk komt deze peated whisky van buiten Islay.

Ik ben het eens met de rest, nog een paar jaartjes wachten met bottelen kan geen kwaad.

Dudes wederom bedankt voor de sponsering !
:goedgedaan
2 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor JvR » 10 Mar 2020, 20:23

JvR schreef:Hoe er 'zoet, sherry uitgehaald kan worden is mij een raadsel. Maar wat weet ik er van.

:gnif

JvR schreef:Soms vind ik een 'eendimensionale' turfbom dikke prima. In dit geval vond ik er weinig aan. Te spirity denk ik.

Mijn geraffineerde smaakpalet had uiteraard direct door dat dit nog eventjes nodig had in het vat. :P Erg leuk om weer een vatsample te proeven, die kans krijg je niet vaak.B Wederom bedankt voor de sponsoring whiskydudes!

Ik weet wel dat ik vorig jaar eenzelfde gedachte had: veelbelovende spirit, maar nu nog niet. En, ook leuk dat een first-fill sherry niet na 5jaar donkerrood op de markt hoeft worden gebracht. Erg benieuwd hoe het eindproduct zal zijn.

@whiskydudes: Al enig idee hoelang jullie deze whisky nog willen laten rijpen?
3 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor JvR » 10 Mar 2020, 20:27

Oogadal schreef:Graag gedaan heren en dame! Ik snap dat het 1st fill er niet uitgehaald is, ik pik ‘m er zelf ook niet uit en om eerlijk te zijn spijt me dat niks; vaak geeft een 1st fill zo’n twist aan de peated spirit dat het karakter van de whisky na een paar jaar compleet weg is.
Ik heb Whiskybroker al (nadat ik de samples had ontvangen en geproefd) gevraagd of ze kunnen checken of het echt een 1st fill is... :?
Wat betreft bottelen; we laten ‘m sowieso nog een jaartje liggen en zetten begin 2021 een vers sample hth met deze en beslissen dan of ie t vat ingaat of dat we wachten. We hebben zelf het idee dat ie nog veel beter zal worden.
En sorry Alex, een eventuele volgende VBT sponsordram zal echt geen peated zijn... :P
(Wat een voorpret heb je ons bezorgd, we zagen je gezicht al vertrekken van ellende met het openen van sample alleen al, hahaha, kun je je forum nickname niet wijzigen in Depeatless?

:goedgedaan

Staat er verder nog iets op de planning te komende tijd?
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4839
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2020, 20:28

Da’s simpel; tot we van mening zijn dat er geen groei meer inzit... :nat

Zoals t nu lijkt niet, maar dat kan na een sample ronde zo veranderen.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
RolfvanderSteen
Senior
Senior
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 Jan 2017, 18:28

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 10 Mar 2020, 21:03

Te gek leuk, een sample die nog niet eens gebotteld is. Dat is een first voor mij :D

En die whisky... Een jaar of twee geleden leegde ik m'n fles Bunnahabhain 2006 BA Moine. Die zit er toch erg dicht in de buurt, ook omdat de sherry niet zo uitgesproken is. Blijft toch lastig, whisky blind herkennen.

Dank aan Whisky Dudes voor de sponsoring! :respect
1 x
Afbeelding Afbeelding

HupsendeHippie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 Mei 2017, 10:58
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor HupsendeHippie » 10 Mar 2020, 21:14

Bijzonder onverwacht. De 2 Staoishas die ik tot nu toe proefde (1 Carn Mor met rumfinish en een van The Ultimate) vond ik veel liever, veel minder spirity, minder mineralig, en waren ook pas 6 jaar oud. Die zaten echter wel in een kleiner vat denk ik. Voor mijn gevoel kan deze whisky echt nog wel wat jaartjes hebben om iets meer houtinvloed te krijgen, en de scherpe randen eraf te halen. Maargoed: dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak... net wat je zegt: het karakter van de spirit is ook belangrijk. Thanks voor deze sponsoring in ieder geval! Was interessant om te proeven :)
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3188
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Mar 2020, 00:02

Oogadal schreef:En sorry Alex, een eventuele volgende VBT sponsordram zal echt geen peated zijn... :P
(Wat een voorpret heb je ons bezorgd, we zagen je gezicht al vertrekken van ellende met het openen van sample alleen al, hahaha, kun je je forum nickname niet wijzigen in Depeatless?


Daar hou ik je aan! :goedgedaan.
Maar tis enorm schokkend dat de hele organisatie plus de dudes aan mij moet denken als er een sample uit gaat..... Alsof jullie het erom doen :rits.
Enorm verwarrend of dit nu positief of negatief is hoor! :P :gnif
4 x

Gebruikersavatar
Tijnsel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 Feb 2014, 19:35

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor Tijnsel » 11 Mar 2020, 09:07

Dudes bedankt voor de sponsoring! Heb een keer een Bunna Staoisha van Van Wees gehad op een festival, dat vond ik toen best ok.
Vond jullie versie smakelijker, zeker met een klein beetje water. Nog een jaartje op vat zal ‘m alleen nog maar beter maken :bigsmile
1 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 11 Mar 2020, 09:14

HupsendeHippie schreef:Bijzonder onverwacht. De 2 Staoishas die ik tot nu toe proefde (1 Carn Mor met rumfinish en een van The Ultimate) vond ik veel liever, veel minder spirity, minder mineralig, en waren ook pas 6 jaar oud. Die zaten echter wel in een kleiner vat denk ik. Voor mijn gevoel kan deze whisky echt nog wel wat jaartjes hebben om iets meer houtinvloed te krijgen, en de scherpe randen eraf te halen. Maargoed: dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak... net wat je zegt: het karakter van de spirit is ook belangrijk. Thanks voor deze sponsoring in ieder geval! Was interessant om te proeven :)


Deels eens! Heb precies dezelfde rum cask van Carn Mor kunnen proeven maar vond die kwalitatief dan weer minder, maar vooral een stuk minder spannend, dan deze WhiskyDudes botteling. Dit caskcample komt natuurlijk uit een Butt dus veel minder hout contact, daar heb je zeker een punt! Ik vond hem 'zwaar' en tegen zwavel aan en dat zal, denk ik achteraf, door de Butt komen. Het blijft altijd afwachten wat een paar jaartjes extra doen want het is natuurlijk geen exacte wetenschap. Blijf van mening dat nu botteling ook een prima idee is maar dit profiel spreekt misschien minder mensen aan en dan heb je toch aardig wat flessen uit een Butt.

Ik wens de Dudes veel wijsheid :goedgedaan
4 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 11: Sample 4 - Inleverdatum 9 Maart

Ongelezen berichtdoor JvR » 11 Mar 2020, 17:13

Waar ik wel benieuwd naar ben: als ik het zo lees zal binnen een jaar of twee op fles gaan. Met de visie van de dudes in het achterhoofd, waarom niet nog een paar jaar extra? Heeft dat te maken met de angst voor een te sterke invloed van het vat, of dat de 'power' bij dit profiel verloren gaat?
Kan me bij dat laatste wel wat voorstellen, aangezien de rokerigheid milder wordt met de jaren. Toch zie je best vaak erg jonge geturfde (,6j) whiskies op de markt komen waarbij ik me toch weleens afvraag of dit nu op de fles is gegaan uit kwalitatieve overwegingen.
1 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast