Definitieve samenstelling van HWF Tasting Panel

Alleen voor leden van HWF Tasting Panel

Moderator: defeatless

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Definitieve samenstelling van HWF Tasting Panel

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 10:38

Dag dames en heren van het tasting panel,

Op dit moment hoop ik nog steeds wat extra reacties te krijgen op deelname aan het tasting panel, zodat we 11 pers. van 6 cl en 7 pers. van 10 cl kunnen hanteren. Mocht dit niet het geval zijn, dan zullen we een manier moeten vinden om de selectie van proevers te beperken tot 6 cl.

Daarbij zie ik drie mogelijkheden:

1) Delen van één deel van 6 cl (dus opknippen in 2 x 3 cl). "Nadeel" lijkt me zelf dat je met 3 cl niet voldoende hebt om een goed oordeel te vellen.
2) Onderlinge roulatie per kwartaal. Daarbij zou ik graag vanwege financieel risico zien dat alle 11 plekken ieder kwartaal bezet zijn.
3) (Tijdelijke) opt-out: vrijwillige acceptatie om op de reservebank te zitten.
4) Indeling op volgorde van aanmelding: de eerste 11 aanmelders hebben geluk, de overigen zitten helaas op de reservebank.
5) Loten

Jullie input is van harte welkom. Hebben jullie hier een mening over, en/of zien jullie nog andere mogelijkheden, dan hoor ik dit graag.

EDIT: edwinedje heeft toegang tot dit forum, omdat hij mod is. Hij is voorlopig sowieso reserve (zo gaf hij aan)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Definitieve samenstelling van HWF Tasting Panel

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Mei 2018, 10:50

Als ik snel rekenen dan zitten we nu op het volgende:

6 cl * 15 personen = 90cl
Caskstrength
FGG
Fjharms
Wouter1981
MacErik
Rien68
Harrie
Nickolaas
andre8x8
Hammerhead
Gerritbakker
Defeatless
Willum
Politrix
Wouterk

Reservebank: 6cl * 2 personen = 12cl
Squaadgras
Edwinedje

10 cl * 3 personen = 30cl
MacErik
Hammerhead
Defeatless

90+12+30= 132 cl
Idealiter zouden er van de huidige groep inclusief reservebank dus 2 personen uit de 6cl groep overstappen naar de 10cl groep.
Dan ben je compleet.

Maar misschien het openbare onderwerp nog eens naar boven brengen. Misschien heeft iemand hem nog niet gezien, of twijfelt hij/zij nog.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 10:53

Wouter1981 schreef:Als ik snel rekenen dan zitten we nu op het volgende:

Caskstrength
FGG
Fjharms
Wouter1981
MacErik
Rien68
Harrie
Nickolaas
andre8x8
Hammerhead
Gerritbakker
Defeatless
Willum
Politrix
Wouterk

Squaadgras
Edwinedje

MacErik
Hammerhead
Defeatless

90+12+30= 132 cl
Idealiter zouden er van de huidige groep inclusief reservebank dus 2 personen uit de 6cl groep overstappen naar de 10cl groep.
Dan ben je compleet.

Maar misschien het openbare onderwerp nog eens naar boven brengen. Misschien heeft iemand hem nog niet gezien, of twijfelt hij/zij nog.

De personen van de 10 cl opteren ook voor 6 cl, dus die zijn dubbel. Dat verkleint dus het volume met 30 cl.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Mei 2018, 10:57

caskstrength schreef:
Wouter1981 schreef:Als ik snel rekenen dan zitten we nu op het volgende:

Caskstrength
FGG
Fjharms
Wouter1981
MacErik
Rien68
Harrie
Nickolaas
andre8x8
Hammerhead
Gerritbakker
Defeatless
Willum
Politrix
Wouterk

Squaadgras
Edwinedje

MacErik
Hammerhead
Defeatless

90+12+30= 132 cl
Dan ben je compleet.

De personen van de 10 cl opteren ook voor 6 cl, dus die zijn dubbel. Dat verkleint dus het volume met 30 cl.

Aha, zie je wel. Te snel rekenen is nooit goed.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 09 Mei 2018, 11:02

caskstrength schreef:1) Delen van één deel van 6 cl (dus opknippen in 2 x 3 cl). "Nadeel" lijkt me zelf dat je met 3 cl niet voldoende hebt om een goed oordeel te vellen.
2) Onderlinge roulatie per kwartaal. Daarbij zou ik graag vanwege financieel risico zien dat alle 11 plekken ieder kwartaal bezet zijn.
3) (Tijdelijke) opt-out: vrijwillige acceptatie om op de reservebank te zitten.
4) Indeling op volgorde van aanmelding: de eerste 11 aanmelders hebben geluk, de overigen zitten helaas op de reservebank.
5) Loten

Puur uit eigenbelang zou ik voor optie 4 gaan, maar optie 5 (wellicht in combinatie met optie 2) is eerlijker. Tenzij er nu al mensen zijn die (na het zien van de OPs) kiezen voor reservebank?
0 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 09 Mei 2018, 11:07

Gezien het geringe aantal mensen die voor 10cl kiezen, en die personen ook voor 6cl kiezen, zou ik 10cl niet door laten gaan.

Ik sta ook voor beide, gewoon omdat het me niet zoveel uitmaakt.

Dan puur praktisch zou je bijvoorbeeld thema's kunnen houden en dan op inschrijving. Dus een thema bourbon, als daar dan meer mensen voor inschrijven dan er whisky is wordt het loten.
Schrijven er te weinig mensen in, dan kijken of er mensen misschien toch 10cl willen afnemen en anders een nieuw thema verzinnen.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Mei 2018, 11:25

defeatless schreef:Gezien het geringe aantal mensen die voor 10cl kiezen, en die personen ook voor 6cl kiezen, zou ik 10cl niet door laten gaan.

Als dit voor alle mensen geldt die voor 10cl hadden ingeschreven dan houdt je een panel over van 15 personen voor 6cl. ideaal zou 11 zijn dus zou ik voor optie 4 gaan in combinatie met:

defeatless schreef:Dan puur praktisch zou je bijvoorbeeld thema's kunnen houden en dan op inschrijving. Dus een thema bourbon, als daar dan meer mensen voor inschrijven dan er whisky is wordt het loten.

Elke line-up ter inzage voorleggen zoals je nu ook met de OP hebt gedaan.

Mogelijkheid 1:
Zijn er minimaal 4 mensen die er van af zien dan krijgen resterende mensen de set toegestuurd aangevuld tot 11 op basis van volgorde van aanmelding. Het nadeel hiervan is dat er de kans bestaat dat je bij de eerste 11 zit én je afziet van de line-up maar tóch de set toegestuurd krijgt. Da's de downside van bij de eerste 11 behoren.

Mogelijkheid 2:
Zijn er minder dan 4 mensen die er van af zien dan krijgen de eerste 11 op basis van volgorde van aanmelding de set toegestuurd. Da's de upside van bij de eerste 11 behoren.

Is dat wat?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 09 Mei 2018, 11:36

defeatless schreef:Gezien het geringe aantal mensen die voor 10cl kiezen, en die personen ook voor 6cl kiezen, zou ik 10cl niet door laten gaan.

Dan puur praktisch zou je bijvoorbeeld thema's kunnen houden en dan op inschrijving. Dus een thema bourbon, als daar dan meer mensen voor inschrijven dan er whisky is wordt het loten.
Schrijven er te weinig mensen in, dan kijken of er mensen misschien toch 10cl willen afnemen en anders een nieuw thema verzinnen.

Ik kan mij hier ook wel in vinden. Dat geeft mij persoonlijk ook de kans om een ronde over te slaan als er bijvoorbeeld peat aan de beurt komt.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 11:51

Dank alvast voor alle reacties. Keep 'em coming :)

Qua voorleggen aan het panel: daar ben ik zeker een voorstander van. Lastiger wordt het als er iets te krijgen is via een veiling (vaak in geval van oudere flessen) dat toevallig in het straatje van deze proeverij zou kunnen vallen. Ik zou natuurlijk kunnen aangeven op wat ik mijn pijlen richt, maar dan is het nog geen zekerheid dat ik de fles kan bemachtigen (zeker ook omdat de prijs niet te hoog kan zijn). Wel kan het zijn dat een keuze voor zo'n onderwerp het al dan niet slagen van het onderwerp zou kunnen beïnvloeden.

Bijvoorbeeld: een ander idee dat ik heb is bourbon/US whiskey. Het lijkt me leuk om drie flessen van Michter's de revue te laten passeren: de sour mash, de bourbon en de rye. Dan heb je globaal de 3 verschillende soorten insteek. Daartegenover zou ik dan graag zien:

- een exclusievere Michter's (de 10 yo): hooguit via een veiling te krijgen voor een prijs die acceptabel is
- een oudere bourbon om het verschil ten opzichte van de moderne bourbons te peilen: eveneens veelal via veilingen tegen een acceptabele prijs te verkrijgen.

Als op basis van het voorleggen van iedere flight kan betekenen dat er mensen eventueel niet meedoen, dan zou ik eventueel met een financieel gat komen te zitten. Aan de andere kant wil ik ook mensen niet dwingen iets af te nemen dat ze eigenlijk liever niet proeven.

Daarmee ben ik het mogelijk wel eens met Alex/Rien en Florian. Zou wel fijn zijn als we kunnen besluiten dat iedere flight van te voren wordt voorgelegd, en we op basis van 2/3 meerderheid ofzo (dus 8 van 11) het eens zijn over aanschaf. Mocht iemand structureel het niet eens zijn over de line-up van iedere flight, dan is er wellicht een mismatch.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Mei 2018, 12:07

Ik denk ook dat je je eigen risico moet spreiden over het panel. De deelnemers hebben met het volle bewustzijn ingeschreven voor dit panel dus als jij een fles weet te bemachtigen zónder deze voorgelegd te hebben dan kun je deze in ieder geval versampelen aan de eerste 11. Daardoor wordt jouw risico ineens met een factor 10 verkleind, bij een fles van €200 ben je dan maximaal €18 lichter aangezien jij ook bij de eerste 11 zit.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 09 Mei 2018, 12:09

Ik ben van mening dat we, zeker in het begin, niet te kieskeurig/terughoudend moeten doen over welke (soort/merk) whiskies je graag wel of liever niet in de line up ziet.

Als eerste omdat je toch niet iedereen tevreden kan stellen, zoveel deelnemers zo veel verschillende smaken. De ene ronde zal mij wat beter liggen dan de andere, en voor iemand anders geldt dat vermoedelijk precies andersom. So be it.

Daarnaast: het is juist wel interessant wanneer er eens een keer wat bij zit dat normaal gesproken niet in je straatje ligt. Ik ben bijvoorbeeld niet zo'n fan van bourbon dus vraag me af of de Michters-ronde mij zal bevallen. Maar wellicht is het juist een leuke verrassing.

Ik laat me graag door Paul's keuze verrassen en knal er in elk geval met open vizier in :cool:
2 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Mei 2018, 12:21

Harrie schreef:Daarnaast: het is juist wel interessant wanneer er eens een keer wat bij zit dat normaal gesproken niet in je straatje ligt. Ik ben bijvoorbeeld niet zo'n fan van bourbon dus vraag me af of de Michters-ronde mij zal bevallen. Maar wellicht is het juist een leuke verrassing.

Hier ben ik 't volledig mee eens, je schrijft je niet in voor een panel als deze omdat je geen whisky's buiten je profiel wilt drinken, toch?
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 09 Mei 2018, 12:46

Je kunt er ook voor kiezen om 13 personen te nemen, deze extra 2 personen (reserve) kunnen dan instappen als iemand een ronde niet mee wil doen omdat dat minder in zijn smaakprofiel past.

Als de reserve ook geen interesse hebben kun je (op alfabetische volgorde) de 2 personen aanwijzen welke dit kwartaal reserve zijn.
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 09 Mei 2018, 14:39

Harrie schreef:Daarnaast: het is juist wel interessant wanneer er eens een keer wat bij zit dat normaal gesproken niet in je straatje ligt. Ik ben bijvoorbeeld niet zo'n fan van bourbon dus vraag me af of de Michters-ronde mij zal bevallen. Maar wellicht is het juist een leuke verrassing.

Ik laat me graag door Paul's keuze verrassen en knal er in elk geval met open vizier in :cool:

Een hele dikke plus één hiervoor. Ik doe persoonlijk mee om een aantal redenen:
- Omdat ik graag wat nieuwe dingen wil proeven;
- Omdat ik hierbij het sociale aspect van dit panel (d.w.z. slap en wat minder slap over de geproefde godendrank op dit forum ouwehoeren) een plus vind;
- Omdat ik me wat verder wil bekwamen in nosen&tasten;
- Omdat dit een manier is om mijn sample-keuzestress te beteugelen :cool: .

Heel fijn initiatief dit. Sowieso veel fijne initiatieven op dit forum momenteel. Da's mooi man.
0 x
Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 09 Mei 2018, 19:38

Ik had beide opties (6-10 CL) opgegeven en het maakt mij echt niey uit. Als het beter uitkomt (meer deelnemers) dan is 6cl prima voor mij hoor!

Ik ben geen voorstander van “keuze menu” . Je doet mee onder de voorwaarde zoals in eerste post gesteld. Betekend dat je ook samples voor je kiezen krijgt waar je minder of zelfs niets mee hebt. dat is het risico, maar voor een vast panel wel goed. Zo krijg je nl wel opjectieve beoordelingen en niet alleen maar positieve beoordelingen omdat alleen de liefhebbers voor deze tasting mee doen. Hou het simpel wat mij betreft......11 x 6 CL ( of 23 x 6 CL met 2 flessen).
Volgens mij was dat de strekking van de startpost om een panel te verzamelen :Slainte
2 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Tasting Panel: interne paneldiscussie”