Ronde 4: OB 15yo

Een aparte ruimte waarin het (toekomstige) HWF tasting panel zich voorstelt, waarin proefnotities van flessen staan, en waar deze flessen van commentaar en discussie worden voorzien.

Moderator: defeatless

Forumregels
HWF Tasting Panel is in principe een vaste groep mensen die proeven en discussiëren. De discussie is open voor iedereen, graag zelfs. Het enige dat we aan "gasten" vragen is om niet te hard in te breken (zoals bijv. eigen notities te plaatsen). Vragen stellen en/of een opinie of bespiegeling plaatsen is natuurlijk toegestaan en wordt zelfs aangemoedigd!
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Feb 2019, 17:41

Hier kan gediscussieerd worden over Glenburgie OB 15yo:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/100564
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 27 Feb 2019, 22:41

Deze als eerst ingeschonken. Was wat sceptisch, was niet mijn 1e keus. Juist daarom positief verrast.

Grassig en lichtfruitig op de neus. Ruik wat vanillestokjes, malt en vers hooi. Vind het mondgevoel voor 15yo op 40% best prima, redelijk olieachtig en minder dun dan verwacht. Appeltjes en peertjes zitten erin, helaas vind ik geen ananas Vd BBQ terug. Een smaaknotietie die ik bij oudere Glenburgie vaker terugvroef (wellicht in de sms van Willum ;) ). Proef wat kruiden en zachte fudge. De afdronk is kort en er blijft niet zoveel hangen. Kleine ‘grapefruitbitter’ en wellicht wat vanille.

Ik vind dit al met al geen slechte dram. Drinkt heel makkelijk weg. Prima starter voor welke tasting dan ook.

83-84 punten.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor FGG » 28 Feb 2019, 22:49

Laat ik deze dan ook maar als eerste in het glas gooien.

Neus: Als je meteen de neus er in steekt lijkt het de eerste de beste blend, geef 'm even tijd en hij wordt fruitig. Wat appel en peer, ook een tropisch sfeertje op de achtergrond. Vanille.
Smaak: Ook de smaak loopt over van vitamine C: de appel en de peer komen duidelijk terug. Verder gebeurt er niet veel en is ie wat vlak, zal ook door het ABV van 40% komen.
Finish: Kort en vlak.

De neus belooft meer dan de smaak kan waar maken. Mooie instapper, geen hoogvlieger.

85 - 82 - 80 = 82
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 02 Mar 2019, 15:25

Wat een verrassend leuke dram, gevaarlijk ook want hij drinkt zeer makkelijk weg.

N; heerlijk fruitig appel en peer met wat vanille en caramel op de achtergrond.

T; in eerste instantie wat waterig maar na een tijdje steeds voller. Peer, appel en vanille blijven aangevuld met een bittertje.

F; middel lang met een licht pepertje als toetje.

84
2 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 02 Mar 2019, 16:19

Rien68 schreef:Wat een verrassend leuke dram, gevaarlijk ook want hij drinkt zeer makkelijk weg.


Hier ben ik het volkomen mee eens :duimop
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1929
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 02 Mar 2019, 23:22

Ben het wel eens met de notes van Florian; de neus belooft meer dan taste en finish waarmaken IMHO. Maar zeker vlot drinkbaar goedje. Goed vlak ook.

Neus: Applejuice, pearcandy, a bit minty, winegum, vanilla, a bit minerally, citrus (84/100)

Smaak: Vanilla, some orchard fruits, a bit bittery (80/100)

Finish: Medium, bourbonbitter, oaky (80/100)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor fjharms » 03 Mar 2019, 16:36

Ik heb deze nu in het glas zitten.
Eens met Florian en Nicholaas: de neus is interessant, maar smaak en finish maken de belofte niet echt waar.
Geen vieze whisky, maar ik had op basis van de neus toch net iets meer verwacht.
Ik ben het ook eens met Rien:deze drinkt wel makkelijk weg.

N: Zoet, vanille, hout, ook iets van puntenslijpsel (??) Na wat rondwalsen wordt ie appelig, maar ook iets graniger, met vers gemaaid hooi. Na nog wat meer tijd ook amandelspijs
S: Appels en citrus, initieel best zuur! Maar ook vanille en caramel. Wordt steeds zoeter en houtiger
F: Licht bittertje in de finish - grapefruit-achtig. Al met al wel vrij snel weg.

Dankzij de neus toch nog 82 punten
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor Willum » 03 Mar 2019, 18:52

Ja, dit wordt weinig verrassend ben ik bang ;) .
De neus is best interessant (zeker als ie even heeft gestaan) maar daarna wordt het minder.

Ook zeker geen vieze dram; ik drink mijn sample graag op, maar dat is ook gelijk genoeg.
Het is wat vlak maar het is wel een mooie ronde dram.

Neus: zacht, zoet, appel, peer, beetje citrus, caramel/fudge
Smaak: in het verlengde van de neus...vooral fruitig met appels en peer. Daarna iets licht bitters.
Finish: kort en licht bitter.

82 punten
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Mar 2019, 22:27

Laat ik ook maar eens met de OB beginnen!

Neus:
Zoetig, ligt fruitig, wat peren op sap, wat vanille. Dit is een allemansvriend. Prima neus, maar niet een topper. 85 punten

Smaak:
Oei, das dunnetjes. Wat zoet, maar ook een bittertje. Het fruitige uit de neus komt daardoor erg in het gedrang. Eigenlijk proef je weinig meer behalve wat zoetigheid en een bittertje. 79 punten.

Afdronk:
Medium lengte. In het begin vrij aardig, het peren op sap komt weer terug. Maar de bittere tonen nemen daarna de overhand, dat duurt niet lang overigens. 80 punten.

Commentaar:
Een beetje middle of the road, maar te bitter imho. Ook hevig chill-filtered en stevig bijgekleurd. Hier hadden ze beter neer kunnen zetten.
0 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor MacErik » 10 Mar 2019, 16:50

Zo...dit weekend wat tijd om de “ burgie’s” te proeven. Zoals de meeste starten we met de OB.

Neus: veelbelovend, vanille, cirtrus..niets mis mee!

Smaak: peer, ijsthee (perzik) en wat hout....iets bitters

Finish: (te) kort, eindigd toch wat “ droog”

Algemeen: Als ie net zo zou smaken als ie ruikt(!)....prima instapper, beetje slobbertje gevoel, jammer van de korte finish. Denk dat ie op 46 of 48 % echt opknapt. Geeft em toch 84 punten :Pipersmile
0 x
Afbeelding

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: Ronde 4: OB 15yo

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 15 Mar 2019, 18:05

De eerste Glenburgie in het glas:

Reuk
Zeer zoet, vanille, fruit peer en appel.

Smaak
Bitter, vlak, wat hout.
Bij een 2e tasting toch ook wat kruidigheid en gember, het kan ook dat grapefruit-achtige zijn wat ik bij anderen lees.

Afdronk
Kort en bitter

Punten
81

Kortom, weer zo'n zomerse whisky voor op het terras, of op de steiger.
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Tasting Panel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast