Pagina 1 van 1

Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 05 Dec 2018, 15:23
door defeatless
Hier kan gediscussieerd worden over:

Duncan Tailor 1998 15yo

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 14 Dec 2018, 23:43
door defeatless
Blind dit sample gepakt, dus deze gaat als eerste eraan bij mij!

Neus:
Zoet, met een soort wijn achtige geur, beetje most geur. Verder wat geuren als heide, honing en stro. Na een tijdje komt er een geur bij die je ruikt bij die gesuikerde, zure perziken van Haribo, om even in detail te blijven.

Smaak:
Lekker fris zuur met een zoete twist. Er zit iets mineraligs in. De body is medium. Er zit redelijk wat karamel in, maar dat wordt snel overstemd door de zure perziken.

Finish:
korte-medium lengte. Veel zoetjes, karamel en wat hout. Het vlakt vrij bruuks af met een kleine invloed van tannines. In de finish is de bourbon rijping goed terug te vinden.

Commentaar:
Zo al met al is dit een prima whisky. Weinig fouten, goed van smaak, prijs kwaliteit en leeftijd ook prima in balans. Neus/Smaak/Finish: 87/86/85

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 18 Dec 2018, 22:56
door Nickolaas
Goed, we maken er een Tasting Panel weekje van. Vanaaf deze DT.

G. Kokos, wat mint, honing, vanillecustard, van die rode kermisappel, wijnig, wat zoute caramel, iets weeïg zuur. 86/100

S. Meer van dat weeïg zure. Doet me denken aan een rum die ik deze zomer gekocht heb en die het net niet deed voor me (*start sluikreclame* Jamaica 2012 WP. Goed beoordeeld, twee kleine glaasjes uit, te ruilen voor wat leuke samples. *einde sluikreclame*), citrusfruit, pepertje. 81/100

F. Lang, wat bitterder. Ik vraag me af of dit beestje bourbonmatured is, lijkt me niet toch? 83/100

Overal 83/100

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 23 Dec 2018, 16:34
door gerritbakker57
vanavond deze maar eens openen. Ben benieuwd na de vorige 2.

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 23 Dec 2018, 21:43
door FGG
En nummer drie! I'm on fire!

Neus: Een soort van bloesem. Lavendel? Bloemig en fruitig. Zoet. Ook hier weer de appels en peren en als we dan toch aan het vergelijken zijn, bij deze Dailuaine ruik ik wat zoete vruchten als frambozen, aardbeien.
Smaak: Het hoge ABV komt wel om de hoek kijken. Scherp, kruidig. Pepertje. Bitter.
Body en finish: Medium lange finish. Bitter. Blijft lang aan de tong plakken.

Ik vond de neus een mooie complexiteit hebben, de smaak is echter niet mijn ding. Het bittere vind ik niet prettig. De smaak is echter wel rijk aan smaak en makt het wel een volwassen whisky.

De punten: 87 - 84 - 84 = 85 punten

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 30 Dec 2018, 13:01
door Rien68
Ook deze is in de basis weer hetzelfde.

N; zachte fruit vanille en cake tonen met een klein zoutje.

S; iets zuur, zoet fruit en vanille. Later lijkt het op nat hout...

F; vanille, bitter zoet met een pepertje en een snufje gember.

85/86

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 30 Dec 2018, 20:42
door politrix
Sample nummer 3.

Geur: muffig, appels, peren, ver weg wat vanille
Smaak: zoetigheid, appels, weer die meloen, snoepjes van jamin
Finish: wat kort, licht peperig, tikje scherp, appel typische bourbon bitter

Wat mij betreft de lekkerste tot nu toe. Prettig mondgevoel, mooi fruiti. Ik kan me voorstellen dat het wel wat te zoet is voor sommig mensen. 86 punten, zou het prima doen als aperitief voor mij.

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 31 Dec 2018, 10:08
door fjharms
Gisteravond deze H2H met de DR.
De DR won met afstand.
Zoals Florian al schreef, deze heeft me teveel bitters...

N: Bloemig, maar ook fruit - peer. Beetje honing op de achtergrond
S: Prikkelend, fikse alcohol. Daarachter meer zuren dan ik had verwacht, frisse zure appels met ook een grapefruit bittertje
F: Iets houtiger, tannine bitters.

Deze is ook bitterder dan de andere 2 die ik eerder heb geproefd. Voor mij is deze de minste van de 4.
82 punten

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 01 Jan 2019, 16:45
door MacErik
Zo dan, vandaag eindelijk kunnen beginnen met deze serie:

Neus: heel veel fruit, zacht en aangenaam, beetje honing

Scmaak: Oei...net iets te veel ABV, drupje water toegevoegd: stukken beter. Bourbon, vanille, honing en gewelde rozijntjes..lekker!

Finissh: medium lang. De zoeoter tonen blijven best lang bewaard. Lekkere afdronk zo....prima dram 86 punten :Pipersmile

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 02 Jan 2019, 22:41
door gerritbakker57
De laatste van de Dailuaine, de hele serie is mij overall goed bevallen.

Neus; zoet, vanilla, oma's cake is er niks bij.
Smaak; beetje scherp begin, banaan en vanille, beetje muf. Wat hout tonen.
Finish; beetje bittertje en wat scherp, ik herken ook wel wat gember, blijft redelijk hangen

Ik vond de DR het fijnste maar deze is toch ook wel goed bevallen. Voor mij toch wel 86 punten.
Leuke kennismaking.

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 05 Jan 2019, 13:53
door Willum
De twee 15 jaar oude Dailuaines naast elkaar geproefd.
Meteen mijn eerste Dailuaines ooit....benieuwd!

Neus: aangenaam zoet fruitig (vooral appels en kokos), caramel, honing en boter.
Smaak: wat minder zoet,maar ook hier appels, meloen, grapefruit-bitterje en een pepertje.
Finish: middellang, zoet..met een bitter randje

Mooie dram. Fijn mondgevoel maar iets te zoet voor een echt hoge score.
86 punten

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 09 Feb 2019, 18:17
door andre8x8
Neus:
Groene appel, boter, vanille.

Smaak:
Scherp, bitter, metalig, later zoet overrijp fruit.
Met water stuk zachter, boter, perzik.

Neus:
Kort, droog, tannines, hout.
Met water minder droog en wat zoet fruit, hout, er blijft een vreemde zurige grassige nasmaak hangen

Score:
83

Re: Ronde 3: DT 1998 15yo

Geplaatst: 13 Mar 2019, 20:28
door HammerHead
Erg volle whisky, veel fruit, redelijk complex. Head to head met de Wemyss en voor mij de duidelijke winnaar.

Nose (88):
Quite astonishing, lots of sweet fruitiness, butter, grainy, a little nutty vanilla, bitter oranges, peaches, mango's, stewed apple and a bit of nutmeg and cinnamon.

Taste (87):
Oily, peach and mango, a subtle grain note, quite spicy with pepper, nutmeg and a small amount of wood bitters.

Finish (87):
Short to medium in length: lingering peach and mango notes, a fair amount of pepper and a mild wood bitterness.