Ronde 1: MoS 6yo

Een aparte ruimte waarin het (toekomstige) HWF tasting panel zich voorstelt, waarin proefnotities van flessen staan, en waar deze flessen van commentaar en discussie worden voorzien.

Moderator: defeatless

Forumregels
HWF Tasting Panel is in principe een vaste groep mensen die proeven en discussiëren. De discussie is open voor iedereen, graag zelfs. Het enige dat we aan "gasten" vragen is om niet te hard in te breken (zoals bijv. eigen notities te plaatsen). Vragen stellen en/of een opinie of bespiegeling plaatsen is natuurlijk toegestaan en wordt zelfs aangemoedigd!
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Jun 2018, 13:53

Hier kan gediscussieerd worden over de Old Pulteney 2006-2013 van Malts of Scotland (MoS)


https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/44129/old-pulteney-2006-mos

0 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor MacErik » 15 Jun 2018, 22:06

Zal ik maar aftrappen dan....

Wow, slechts 6 jaar en toch een mooie dram met eigen karakter!

Nose:
Zoete tonen van basterd suiker, sherry en een vlezige lucht dringen om voorang te krijgen

SMaak:
rozijnen, noten, pure chocolade en neigt naar beetje bitter aan het einde. Klein beetje droog aan het einde.

Body:
sterk, krachtig maar ondank hoge ABV zeker niet verkeerd

Finish:
Zou wel wat langer mogen. Kort naar middelmatig.

Conclusie na de eerste dram (over een tijdje de 2e ronde): echte BFYB! Slechts zes jaar jaar maar wat een lekkere dram. Mooi van kleur. Na een druppie water komen de geuren nog iets beter vrij en wordt ie iets zachter. Vind hem eigenlijk zonder water al prima! Ik geef er nog geen punten aan, maar pas na de 2e proefronde...... :nat
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor FGG » 15 Jun 2018, 22:17

Ik had mijn notes volgens mij in het verkeerde topic gezet. Dus ook maar ff hier dan:

MoS 6yo

De geur: Mooie rijke sherry-neus. Zeker voor een zes jarige (dat klinkt fout). Zoet, bosvruchten. Op de achtergrond zijn wat kruiden waar te nemen: peper, kruidnagel. Lastig te zeggen wat je nou ruikt. Hout, gebrande suiker, karamel. Af en toe moet je even de alcohol ontwijken.
De eerste slok: Door zijn leeftijd én het hoge ABV moet deze even zijn tijd hebben op de tong. Dan komt het bittere van het pepertje naar boven, maar ook het zoete karakter van de sherry. Chocola.
Body: Best wel een volle smaak, rijk nog steeds, maar ook nog steeds moeilijk thuis te brengen.

Ik geef 'm toch een drupje water, 2 druppels, eigenlijk iets wat ik weinig doe, maar misschien geeft ie zich dan wat meer prijs. Je kan wat noten ruiken, ook wat tabak, sigaren. Het water versterkt het bittere karakter van de smaak ten koste van de zoetigheid. Ook hier de smaak van tabak, voor zover je weet hoe tabak smaakt.

Deze whisky heeft een niet al te lange, maar wel heftige finish.

Al met al wel een dram naar mijn hart door de mooie sherry-tonen.

De punten: 89-85-88-88 = 87,75
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor FGG » 15 Jun 2018, 22:49

Ik zie flink wat overeenkomsten in onze bevindingen. Ik vond 't idd wel een BFYB. Deze gaat zeker op mijn wenslijst. :goedgedaan
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Jun 2018, 23:54

Nose:
Dat is een flink actief sherryvat geweest! Veel leer, schoensmeer en rood fruit. Op de achtergrond is het granige zeker nog aanwezig. Dit heeft niet een standaard OP luchtje, daar is het sherryvat te overheersend voor.

Taste:
Vol in het rood fruit. Dit is een sherrybommetje! Beetje hoog in de alcohol, waarschijnlijk doet een drupje water um goed. Er zit achter dat zoete en sherry ook een beetje een ziltje. Erg prettig. Met wat water wordt deze whisky inderdaad een stuk vriendelijker. Lekker veel rood fruit en een zuurtje.

Body:
Vol, rond en krachtig

Finish:
Medium lengte. Het ziltje komt hier heel mooi naar voren. Ook erg prettig is dat de sherrynotes niet al te overheersend zijn.

Al met al een stevige dram, erg lekker en voor de 6jaartjes al redelijk volwassen. 88 punten.
0 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 16 Jun 2018, 12:09

Old Pulteney 2006 MoS

Duidelijk sherry en flink in de alcohol. Rood fruit, vanille, maggi en meubelspray in de neus.
Na wat water komt er wat zeep-achtigs vrij en is het wat bloemiger

De smaak heeft potentie, maar deze is voor mij te jong en het alcoholpercentage is daarbij te hoog.
De sherry overheerst, maar niet zo erg als de sherrybom van glenrothes, daarnaast veel rood fruit en donkere chocolade.
Met wat water komen de chocolade, honing en een pepertje naar voren, ook het eiken bitter van het vat worden duidelijker.

De finish is kort, krachtig en droog met een vleug zoetigheid.
Water veranderd hier weinig aan, alleen is het zoet en de bite minder.

84-85
0 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor MacErik » 16 Jun 2018, 13:18

FGG schreef:Ik zie flink wat overeenkomsten in onze bevindingen. Ik vond 't idd wel een BFYB. Deze gaat zeker op mijn wenslijst. :goedgedaan


Ja leuk te lezen. Mooi spul voor een ( nog) mooie prijs
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor FGG » 16 Jun 2018, 13:26

MacErik schreef:
FGG schreef:Ik zie flink wat overeenkomsten in onze bevindingen. Ik vond 't idd wel een BFYB. Deze gaat zeker op mijn wenslijst. :goedgedaan


Ja leuk te lezen. Mooi spul voor een ( nog) mooie prijs

Hij staat al op m'n wishlist. En hij is ook bij MoS online te koop.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 29 Jun 2018, 21:55

vanavond ook maar eens de 6Y ingeschonken, eindelijk eens tijd voor. Door de mooie kleur stond dit sample me al een poos aan te staren :-P

Kleur; mooi, een diepe sherry kleur, dat schept verwachtingen.
Neus; zoet, stro, vanille, veel sherry en nog eens sherry, groene appels, een indringende en aanwezige geur. Hier word ik wel vrolijk van.
Smaak; peperig en scherp maar direct ook zoet. Duidelijk sherry maar ook wat ziltig als chocola met zeezout. Wel lekker maar iets te scherp.
Finish; Kort maar krachtig met een flinke bite. Het droogt je tong en gehemelte flink uit.
Overall vind ik het ondanks de jeugdigheid een geslaagde dram. Toch wel 84 punten, had ik zelf gezien de leeftijd niet verwacht
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor fjharms » 07 Jul 2018, 21:31

Een kleine hoeveelheid ingeschonken, en H2H met de 10yo MoS.

Geur:
Fikse dosis leer, iets van beits, en donkerrood fruit. \initieel iets waxy. Na wat meer tijd in het glas komt er chocola los.

Smaak:
Zeer alcoholisch, dat drukt de smaken toch wel erg hard weg. Achter de zware alcohol-prikkel zit een bittertje, en een zuurtje.
Met een drupje water een stuk toegankelijker: pure chocola met rood fruit, en een iets bitter hout-randje.

Finish:
niet al te lang, maar wel stevig. Licht drogend, en licht bitter. Pure chocola met tannines.

In eerste instantie leek deze net iets spannender dan de 10yo. Maar die won op het laatst toch dankzij z'n finish
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 22 Aug 2018, 19:38

Vrij volle maar toch cleane neus: nieuw leer, vlezig, beetje kuiden, rode zuurtjes (kersensmaakje), gummiberen en rode bessen.
Met water iets bloemiger en een milde toon van honing.

Smaak: eerst een klein nipje zonder water, maar da's toch wat teveel alcohol voor mijn smaakpapillen vooral veel bite met fruit erdoorheen, moeilijk specifieke smaken te onderscheiden door de werking vd alcohol. Met water dus, flink wat anders blijft de alcohol overheersen (mijn sweetspot zit bij ca. 4 ml/20%): erg fruitig, jam van donkere vruchten (kers, braam, bosbes), vleugje leer, pure chocola, wat peper en een houtbittertje.

Finish: stevig, blijft vrij lang hangen qua alcohol (ook met de 20% water erbij), de echte nasmaak is relatief snel verdwenen en bestaat vooral uit de leertonen en bittere chocola.

Toch wel een mooi drammetje, zeker voor z'n leeftijd, ook al is het niet helemaal mijn profiel.

N: 86, T: 86, F: 84 net ietsje minder dan de 10 yo.
0 x

Gebruikersavatar
politrix
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 Feb 2017, 08:31

Re: Ronde 1: MoS 6yo

Ongelezen berichtdoor politrix » 02 Okt 2018, 21:38

Neus: rood fruit, vlezig, rozijnen en alcohol
Smaak: tikje agressieve alcohol, noten, rozijnen en sherry
Finish: kort, droog, prikkelend door de alcohol, bitter, wrang

Minder dan de 10 MoS, ik ben geen liefhebber van sherry whiskies en deze heeft naar mijn smaak meer negatieve sherry invloeden dan de 10. Gezien de leeftijd zeker niet slecht maar niet mijn ding. 82 punten voor mij.
0 x


Terug naar “HWF Tasting Panel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast