Ronde 1: MoS 10yo

Een aparte ruimte waarin het (toekomstige) HWF tasting panel zich voorstelt, waarin proefnotities van flessen staan, en waar deze flessen van commentaar en discussie worden voorzien.

Moderator: defeatless

Forumregels
HWF Tasting Panel is in principe een vaste groep mensen die proeven en discussiëren. De discussie is open voor iedereen, graag zelfs. Het enige dat we aan "gasten" vragen is om niet te hard in te breken (zoals bijv. eigen notities te plaatsen). Vragen stellen en/of een opinie of bespiegeling plaatsen is natuurlijk toegestaan en wordt zelfs aangemoedigd!
defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ronde 1: MoS 10yo

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Jun 2018, 13:54

Hier kan gediscussieerd worden over de Old Pulteney 2006-2017 van Malts of Scotland (MoS).

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/103986/old-pulteney-2006-mos
0 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

10% korting op je whisky tot de volgende update! niet op de verzendkosten natuurlijk

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ronde 1: MoS 10yo

Ongelezen berichtdoor MacErik » 17 Jun 2018, 13:58

Ha leuk, hier ook de eerste........

De 2e MoS in het glas......

Nose: beetje hetzelfde als de 6 jarige, vlees(iets sterker), basterdsuiker, rozijnen

Smaak: Smash in the Face! In eerste instantie wordt je (toch) overdonderd door de flinke ABV....even later komen de smaken caramel-sherry een beetje door, maar onvoldoende.....Naar mijn idee heeft deze rakker water nodig!

Smaak 2: Yep!, geeft nu veel meer prijs. Vleeslucht is helemaal verdwenen(nose), lekker zoet: vanille, chocolade , sherry....absoluut geen bittertje zoals bij zijn 6 jarig broertje (...of is het een zusje?)

Body: toch nog stevig maar veel beter toegankelijk met wat water. lekker volle sherry bomb

Finish: blijft lekker lang hangen.

Ook deze 2e Pulteney is wederom uitstekend gevallen. Volle sherry bek (voor als je ervan houd natuurlijk). Hier kan ik echt wel een avondje van genieten. Van mij uit kennelijk altijd wat onderschat( ...en kwam er niet aan toe), maar goed spul van Pulteney (in combinatie van MoS). Ik begrijp nu wel waarom iedereen sip wordt dat de 17 en 21 explosief duur is geworden...als die ook zo lekker zijn (...of lekkerder) dan is dat zeker wel een dingetje!
Ook hier durf ik rustig te zeggen dat het absoluut een BFYB is :Slainte
0 x
Afbeelding

Rien68
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 18 Jun 2018, 12:50

Ik kan Erik bijna quoten, want de beleving is ongeveer hetzelfde.

Neus: vooral zoet wat ik als eerste ruik, opgevolgd door bacon en rozijnen.

Smaak: ook hier weer zoet en een flinke bite, daarna krijg je sherry, rozijnen en wat noten.

Na wat water (4 druppels) is er in de neus hazelnoot bijgekomen. Het zoete lijkt wat sterker van smaak en de bite is veel minder heftig, hierdoor komen de sherry en (hazel)noten mooi naar voren, wat een prettige afdronk geeft.

Finish: de smaak van de sherry en noten blijft een flink tijdje hangen.

87-88
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Jun 2018, 22:42

Neus:
Goed vol in de sherry, dit is een (zoals ik het altijd noem) hartige sherried whisky. Dus hier zitten wat hints in van stevig gemarineerd rood vlees.
Verder is er wat leer en schoenpoets te vinden, wat op zich best netjes is voor een 10yo.

Smaak:
Vol in de sherry, lekkere zoete sherrybek haal je hieruit. Daarnaast is er een niet onplezierig bittertje te bekennen. Maar voornamelijk zijn het rode zuurtjes.

Body:
Vol en romig

Finish:
Wat kort qua lengte. Hier komt weer het hartige naar voren. Samen met een beetje hout. Daarnaast weer de rode napoleon zuurtjes.

Commentaar: Prima sapje, de andere van MoS maakte meer indruk eigenlijk. Maar dit is nog steeds 87 punten. Ik blijf deze stijl lekker vinden, zo met de hartige sherry invloeden.
0 x
Afbeelding

10% korting op je whisky tot de volgende update! niet op de verzendkosten natuurlijk

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Jun 2018, 23:15

Zo, als ik de bovenste twee lees, zitten we weer lekker op één lijn met z'n allen!
:duimop :bigsmile
0 x
Afbeelding

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 21 Jun 2018, 20:20

Ik wil ook proeven!

Francoise, kom je snel terug? :bigsmile
1 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Jun 2018, 21:20

En de tweede van vanavond:

Neus: een sherry-neus. Ik las hierboven de term 'vlees' in de notes. Dat vond ik wat vreemd maar ik begrijp 'm nu wel. Daarnaast geuren van basterdsuiker, karamel en wat rood fruit. Een zweempje tabak.
Smaak: Een bittere houtsmaak voert de boventoon. Het bekende sherrykarakter komt naar voren met bittere fruittonen en rozijnen.
Body: Bitterzoet en licht-romig karakter.
Finish: Medium.

Wederom een fijne botteling van MoS. Iets minder sterk karakter dan de vorige uit deze reeks, maar al met al een fijn glaasje whisky.

Punten: 88 - 86 - 86 - 85 = 86
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 29 Jun 2018, 21:58

de notities maken mij nieuwsgierig maar ik zit nu nog even van de 6Y te genieten. :smullen
1 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 07 Jul 2018, 21:32

Een kleine hoeveelheid ingeschonken, en H2H met de 6yo MoS.

Geur:
Boter waarin net een sappige biefstuk is gebakken. Rozijnen, en wat rood fruit.
Met water verdwijnt die bakboter, en komt er caramel bij, maar nogsteeds de rozijnen. Ook wat leer/tabak

Smaak:
erg alcoholisch. Achter de alcohol vooral rozijnen en een licht fruitig zuurtje
met een drupje water rozijnen met caramel en vanille, ook wat rood fruit. Best zoet.

Finish:
Hier komt de tabak uit de geur wat meer naar voren. De finish is minder zoet dan ik verwachtte, op het eind toch ook een subtiel hout-bittertje

deze leek het eerst af te leggen tegen de 6yo, maar dankzij de finish heeft deze een nipte zege in de H2H.
0 x
Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 07 Jul 2018, 21:47

2e ronde vanavond.

Blijft een lekkere sherry-bek.....tov vorige keer niets meer aan toe te voegen. 87 punten :Slainte
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Jul 2018, 21:56

vanavond ook maar eens ingeschonken.

Neus is interessant, een mooi bommetje, ik herken de geur van de gebakken biefstuk, gecombineerd met tropisch fruit, stro en eikenhout met een botertje.
Smaak vooral eerst scherp, sherry maar met een bijzondere bijsmaak. Niet onaangenaam maar ook niet helemaal mijn ding. Toch wat vettig en leer en boenwas komt door.
Finish is vooral scherp met het vettige van de boenwas.

Zoals gezegd, niet helemaal mijn ding. 83 punten
0 x

HammerHead
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Aug 2018, 22:23

Old Pulteney 2006 MoS 10 yo

Neus: niet zoet (grappig dat sommigen dit blijkbaar wel als zoet omschrijven), gebakken steak en dan vooral de kruidigheid daarbij; wijnachtig zuurtje, zoutig, boter, koriander, peterselie en een vleug zwarte peper. Een typische kruidige sherry neus waar het mij in eerste instantie niet echt lukt om enig fruit te ontdekken.
Na circa 20 minuten met water (+/- 2 ml op een 20 ml dram): rozijnen, wat meer zoetigheid, de vettige botertoon schuift wat richting fudge/boterbabbelaars met een vleugje honing, earl grey thee, leer

Smaak: hartig met dezelfde kruidigheid als de neus, sherry, vettig, boter, notig, caramel achtige zoetigheid, krenten en rozijnen, wat gedroogd fruit

Finish: vrij lang, kruidig, een typerende korte champignon toon die ik vaak krijg bij dit soort whiskies, verwarmend met de bitterheid van sterk getrokken earl grey thee.

Een type sherry whisky dat ik prima kan hebben. Prettig kruidig, lekker vet en een zoetheid die op de tweede plaats komt. Natuurlijk weer kudo's voor MoS, die me met eigenlijk nog nooit hebben teleurgesteld.

N: 87 T: 87 F: 86
0 x

politrix
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor politrix » 30 Sep 2018, 21:08

Onder het motto beter laat dan nooit.

Neus: rood vless in veel boter, licht zwavel in de verte
Smaak: sherry, noten, rozijnen wat dun waterig mondgevoel
Finish: vrij lang, vlezig, verbazend genoeg niet zo’n wrange droge smaak die ik normaal heb met sherry whiskies

Ik hoe absoluut niet van sherry rijpingen, maar moet zeggen dit viel voor een sherry sapje niet tegen. 84 punten voor deze van mij.
1 x

Terug naar “HWF Tasting Panel”