HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: Willum, Dre, FGG

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 19-11 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
3%
80 - 84
7
23%
85 - 89
23
74%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2018, 12:56

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 7 kwijt (waarvoor uiteraard hetzelfde geldt als vermeld bij sample 1 ;) ).

Het demasqué vindt plaats op dinsdag 20 november om ca. 20:00 uur.

Het Demasqué:

De VBT nadert zijn climax, het op één na laatste sample gaat onthuld worden...
Over de smaak waren jullie het aardig eens, er werd veel bourbon-vat invloed genoemd. Over de hoogte van het Abv waren jullie het níet altijd eens, dat varieerde weer van 40 tot 60%, nogal een waarneembaar verschil zou je zeggen ;) .
De meesten konden sample 7 in ieder geval wel goed waarderen, veel hogere scores.

En er werd ook lekker op los gespeculeerd, een Lowlander, Auchentoshan kwam een aantal keer voorbij, en natuurlijk de Glenallachie 10, die wordt zowat elke ronde wel eens genoemd :lol: .

De hint van deze week gaf misschien wel erg veel weg, want onmiddellijk gingen de speurneuzen de juiste richting op.
Echter, de Speciale Vermelding van deze week gaat naar een deelnemer die al zónder de hint verrassend dicht in de buurt zat. En hij moet even wat plek op de schouw maken, want er stond er al eentje, de pluim gaat namelijk alweer naar politrix! :hoedaf

Oftewel, jullie hebben gedronken deze:
Miltonduff 2008 3W
Miltonduff 2008 3W.jpg
Miltonduff 2008 3W.jpg (44.16 KiB) 2053 keer bekeken

Een echte speysider, 10 jaar op bourbonvat gerijpt, op cask strength gebotteld op een mooie 58,2%, en er zijn 163 flessen van gebotteld.
En om het 'dicht bij huis' te houden, de bottelaar is 3006 Whisky, oftewel Jop Boer, hier op het forum ook wel bekend als NederlandParaat!

Sponsor én relatie tot het thema:
En jawel, het betreft hier dan óók nog eens een sponsordram, Jop heeft hiermee een belangeloze bijdrage aan het VBT geleverd, en licht hier verder toe waar hij met 3006 Whisky voor staat én waarom deze whisky beschikbaar is gesteld: HWF-VBT 10: Sponsor 4: 3006 Whisky

De notes van de deelnemers:

Breedút_Genietsje
Ik heb sample 7 nu voor de tweede keer in het glas, en het lijkt wel of de spelregels compleet veranderd zijn…
De geur is zacht, vanille, een bourbon vat,
mét ‘iets moeilijk definieerbaars’, een re-re-refill sherry vat?

De geur nodigt uit om direct te nippen; in de mond is hij scherp, ik denk iets van graan te proeven.

Afdronk heeft iets bitters in zich, maar duurt (gelukkig) niet lang.

Ik tast weer volledig in het duister, echt geen idee in welke richting ik het moet zoeken.
Het alcoholpercentage is wel weer hoog, ik denk rond de 50%
Ik heb deze whisky niet met plezier gedronken, de kans dat ik van deze whisky ooit ga aanschaffen is vrijwel uitgesloten…

Harrie
Geur: vanille, zoet, anijs, lijm. Ex-bourbon vat. Of is het een Bourbon of Grain ipv single malt? Rye-whisky? Ruikt jong.
Met water: opener, fruitiger.

Smaak: redelijk scherp, ik schat rond de 48-50%. Anijs-achtig weer, zoetig, beetje banaan. Maar de smaak ebt ook wel snel weer weg, beetje breekbaar o.i.d. Met water wat scherper, mint.

Afdronk: niet erg lang. Met een beetje water blijft de nasmaak wel veel langer hangen. Een niet-aangename bittere afdronk.

Conclusie: Niet bepaald mijn ding. Het zou me niet verbazen als dit een grain is. Ik heb hem zeker drie kwartier laten ademen, werd het iets beter van. Van een paar druppels water ook trouwens.
Rond de 80 punten, max... Komt geen flesje van in de kast

Willum
Neus: Boter, poedersuiker, cakebeslag en frisse citrus, lichte prikkel van alcohol.
Ik kan deze ‘cleane’ stijl steeds meer te waarderen. Uitnodigende geuren, die nieuwsgierig maken naar een eerste nip.
Smaak: Sinaasappel, gember, brinta, peper. Daarna wat weer mint en licht bitter sinaasappelschil.
Finish: licht bitter, drogend finish met citrus.
Voor mij een mooi voorbeeld van een ‘niks-aan-de-hand-whisky’ (quote E.S.).
Ruikt super maar dat bittere/drogende haalt de score wat omlaag.
85 punten

Defeatless
neus:
Zoet en licht prikkelend. Beetje perzik, vanille en wat andere fruittonen. In de verte wat marshmellows en honing. Bloeiende heide. Klein beetje marsepein. Prima neusje hoor! Met water: Dan komt er toch een stuk meer karamel, room en fudge los. Een redelijke transformatie. De eerdere geuren zitten er nog wel in, maar het gebeuren is harmonieuzer geworden.

smaak:
Zoet, maar er zit meteen een rauw randje aan. Beetje jong nog qua smaak. Vrij heftig in de alcohol. Er zit wat kalk-achtigs aan. Met water: Nog steeds een raar smaakje. Rabarber schiet in m'n hoofd...... Verder is het na toevoegen van water nog steeds vrij ruig. En komt er niet heel veel naar boven.

finish:
Kort-medium qua lengte. Herkenbare bourbon invloeden, maar het bijterige van de alcohol domineert. Eerst maar eens water erbij doen. Met water: Lengte veranderd niet veel, smaak ook niet al wordt het zoetje van een bourbonvat invloed meer. Verder blijft het wat bijterig.

Commentaar:
Zonder water een prima neus, mindere smaak en matige finish. Met water blijft het beeld een beetje hetzelfde. Te vroeg gebotteld? 78 punten. Was alles in de lijn van de neus, dan zeker 84-86. Maar de smaak en de finish trekken deze whisky echt naar beneden.

FGG
Herstellende van een griep probeer ik deze toch even wat notes te geven. Misschien nog een 2e run aanstaande zondag, dus deze even onder voorbehoud.

Neus:Eerst wat je tegemoet komt is alcohol, dus ik gok op een hoge ABV. Daaronder zit een bourbon-neus: vanille, wat zoet tropisch fruit, perzik, abrikoos. Er zit een bittertje achter, wat hout-achtigs
Smaak: Straf, bitter. Er komt wel wat fruit naar voren, maar dat bittere blijft er omheen zitten. Kruidig. Peper.
Body: Mooi romig en rond, mede door de hoge ABV.
Finish: Kort tot medium.

Een prima dram, met karakter en complexiteit, maar voor mijn gevoel te vroeg op de fles gegaan, waardoor hij nog wat scherpe en bittere randjes heeft.

De puntjes:

87 - 84 - 88 - 86 = 86,25 = 86

Rien68
N; na een half uurtje ademen gaf deze dram nog niet veel vrij.
scherp, jong, vanille en de kerstcake

T; inderdaad wat hoger abv, vanille, drop, kruidnagel en grapefruit, bitter

F; bitter gaat redelijk snel weg, daarna kruidig zoet, met een honingdropje als afsluiter.

Een vreemde dram, met combinaties die niet op elkaar aansluiten.
Direct bij de eerste nip en snif kreeg ik associaties met Glendullan, dat kreeg ik niet meer uit mijn hoofd.
Wat 10 betreft... wederom geen idee.

SirNagalot
Kleur: bleek, stro

Geur: initieel vrij gesloten, een beetje kruidig, met iets chemisch (schoonmaakmiddel?). Verder ook vrij zoet: ik herken witte chocolade, cake en poepegatjes (officieel blijkbaar 'gewassen krieken' genaamd). Nadien ook nog cola en nog later komt er iets ziltigs door en ook heel wat mout / bier.

Smaak: moutig en grassig, en tegelijk ook aards en zoet. Groene appel, patisserie en nog wel wat smaken die ik moeilijk concreet kan benoemen. Erg zacht, helemaal niet scherp of alcoholisch, maar toch voldoende smaak, de verdunning is zeker niet storend.

Afdronk: middellang, een beetje metalig. Later ook almaar ziltiger.

Conclusie: een mooie, klassieke whisky. Niet enorm complex, maar als de prijs redelijk is en de whisky nog beschikbaar is, wil ik hier erg graag een flesje van kopen. 86 punten.

Gokje: deze 10 jaar oude Old Pulteney van Càrn Mòr: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ey-2007-cm

fjharms
N: Initieel: Vanille en specerijen, hout. Wordt wat notiger, maar ook iets romiger – iets van boterbabbelaars? Na nog meer tijd wordt de geur iets frisser: fruitig. Het romige blijft wel. Na nog meer tijd wordt het hout weer wat dominanter.
S: Flinke hoeveelheid alcohol. Daarachter iets fruitigs – citrus – en wat specerijen – gember.
Met een paar druppels water: nogsteeds fruitig, appel en citrus. De specerijen zijn nu vrij subtiel, nogsteeds vooral een vleugje gember, maar ook een hint van kaneel.
F: Lang prikkelend. Subtiel zuurtje van de citrus. Neigt naar heel licht drogend.
ABV gok: 60%
Gok over het thema: 10 jaar oud
Algemene gok: Er lijken elementen in te zitten van Virgin/New wood. Maar ook weer andere elementen, iets meer richting sherry vat. Is dit misschien de nieuwe Glenallachie 10?

mardo
kleur: caramel, licht
alcohol:46-48%
neus: gras, heel licht , citrus, limoen, mint, ruikt lekker fris, zomers.
smaak: alcohol prikkeling. zoet, perzik, wijn.
afdronk: alcohol warmend, zoet, fruitig, annanas en perzik naar bitter toe. Blijft niet lang hangen.
Ik vind dit een lekkere whisky. Zomers, fris en fruitig.
Gokje: auchentoshan met een wijnfinish
Ik vind hem lekker zomers 87pnts

roylubbers
Nose:, worst, caramel, lijm. Taste: rood fruit, rozijnen, koffie, iets wat ik nog niet helemaal kan plaatsen, zoetig . Finish: rozijnen, licht zuur, beetje een raar nasmaakje, weet niet helemaal wat ik er van vind. Verdict: Begint goed, maar gaat me later in de finish wat tegenstaan :O10yo, 50%ABV first fill bourbon, met daarna nog een tijdje op sherry. Bruichladdich?

MacErik
...op het verkeerde been?

Nose: in 1e instantie lijm (grain?). En vlezig (Mortlach?), apeel, vanille. Naarmate de dram langer staat wordt de geur beter en gaat de lijm (of toch vlezig?) weg....

Smaak; toch granig...., vanille licht fruit/appels en pepertje

Finish: mooi vol, rond, tikje roming

Finish: in het begin wat bitter,als ie wat langer staat verdwijnt dat. Froog mondgevoel aan het einde

Algemeen. Mooie dram (wat het ook moge zijn......) Ik heb sterk het vermoeden dat we hier toch gewoon een single grain zitten te drinken, waarbij ik tijfel nussen een North Brittisch en een Cambus. Zal er wel (weer) volledig naast zitten, maar ik heb er iig van genoten!

vbreemen
Neus: boter, peat, gember
Smaak: beetje rood fruit, zoet, peat is weg
Finish: lang maar niet heel spannend
Bourbon cask, 50+ %
84 punten

politrix
Geur: vanille, koekjesbeslag, zoet, deeg, vers wit brood
Smaak: zoet, vanilla, peer, peperig, houtig, tikje scherp
Finish: wat hard en drogend, scherp en peperig

Met water verdwijnen de scherpe randjes maar hij lijkt snel te verzuipen.

Niet iets wat ik normaal drink, speysider? Niet super spannend maar gewoon een goede whisky wat mij betreft, als de prijs een beetje in lijn ligt (max 60) natuurlijk. Gokje: is dit een Miltonduff 10 jaar op bourbon van een wat hoger abv?

MBC
Uiterlijk: strogeel
Geur: bourbon, zoetje, groene appel, grassig, zoethout, fudge, vanillesuiker, witte chocolade, kaneel, banaan, karamel, lychee, hars
Smaak/Afdronk: olieachtig, honing, creme brulee, rode wijn (tannine), vanille, perzik, citrus
Alcohol percentage: 60%

Score: 84/100

Helaas deze keer geen flauw idee welke kant ik het op zou moeten zoeken, zelfs qua land niet. Maar wel weer zeer de moeite waard om te proeven.

Dre
Nose:
Fruitig en ook zoet, wat snoep, duidelijke Spekkies haal ik eruit. Vanille. Ook kruidig, wat kaneel. In het begin zit er ook nog wel wat perzik in de geur, later wordt ie steeds snoepachtiger.
Taste:
Lekker prikkelend gelijk, alle papillen worden geactiveerd. Zoet weer vooral, vanille. Ook perzik, honing. Mooie volle smaak, wat karamel komt nu ook door.
Finish:
Nog steeds veel peper, lekker stevig en verwarmend. Zoet, vanille, winegums. Redelijk lange finish. Sigaar tabak komt door op het eind, en ook wat katjesdrop nu. Nog wat perzik, en een ietwat bitter ondertoontje, grapefruit.
Conclusie:
De geur is het allermooist, heerlijk zoet en snoepachtig. De body en finish blijven daar iets bij achter, maar bij elkaar wel een lekker stevig en smaakvol geheel. Met 88, 86 en 86 komt ie afgerond op 87 punten voor mij.

dannyp44
Geur: Mooie geur van zoet, honing, vanille, citrusfruit, bloemen,
Smaak: Vanille, karamel, een licht pepertje, mouttonen.
Afdronk: lekker lang, volle smaak, body, vettig, plakt wat in de mond heel fijn.
ABV:50
Punten:88
Wat een fijne whisky. Voor mij echt een whisky voor de zomeravonden. Vooral mooi hoe de druppels in het glas blijven plakken. Mooie volle body, fris en rijk aan geuren en smaken. Bij elke slok een nieuwe ontdekking. Ik hoop echt dat deze wel gewoon makkelijk te verkrijgen is en voor een redelijke prijs…

Petrovitski
Kleur: Licht stro

Geur: Als het goedje net in het glas zit, is de geur scherp en sterk alcoholisch.
Na een paar minuten komt een vanillegeur door. Daarna ook wat fruit en kokos.
Hoe langer hij staat, hoe minder overheersend de alcohol wordt en hoe meer de vanille en het fruitige naar de voorgrond komen.

Smaak: Eerst wat scherp. Prikkelt op de tong. Hout, veel fruit (tropisch), honing?., Wat bittere nasmaak. Doet me wel wat aan de eerste denken. De nasmaak geeft meer hout, wat metaligs en bitter. Turf is afwezig.

Wat zou dit nou zijn?
Het is redelijk licht van smaak, ondanks de scherpe start. Zou best weer eens redelijk hoog in de alcohol kunnen zitten. 59%
Als het een schot is denk ik toch eerst aan een Speyside.
Het vat lijkt me een bourbon of een virgin oak, vanwege de vanilletonen en de lichte kleur.
Hij doe me wel aan een Glenallachie denken, Glenmorangie zou ook best kunnen.

Nou...
Glenallachie Spirit of Speyside editie. 58.9%
12 jaar oud.
En dan heeft het met het thema te maken omdat er 1028 flessen zijn en daar zit een 10 in

En vrij zeker dat ik weer niet eens in de buurt zit

MaltMuppet
Nose: Hele lichte geur. Boter, graan, appel
Taste: Vettig, graan, hout
Finish: kort, droog

Hoog in de alcohol, deze brand behoorlijk. Kwa smaak is deze vrij vlak. Met wat water blijft alleen het granige over.
Lowland? Old perth of Benrinnes of auchentosan. bourbon vat
50%
Score: 78

HammerHead
Nose:
Vanilla, custard, fresh peaches, canned peaches, mango, a little grassy, a faint cookie note, some almonds, a dusty wood note in the background and a whiff of nutmeg.

Taste:
A light body but quite a full on alcohol attack, so initially a fair amount of (white) pepper. Easily takes some water, which brings out the vanilla and obvious peach, also some bitter citrus (a bit like pomelo).

Finish:
Short to medium in length, the peaches again, pomelo/grapefruit, warming alcohol with a subtle amount of wood bitters.

Not an overly complex whisky, heavy on lighter fruit notes (mainly peach), very palatable. I'm guessing 10 years old, bourbon cask aged, (almost) 60% ABV. Could be a Scot (probably Lowlands), but it also might be Irish.

Circa 86 Points.

Dyson81
Neus: Zoet, vanille, kokos en eikenhout.
Smaak: Caramel, vanille, honing, bijenwas, boter, créme brulee, kruiden.
Afdronk: Noten, kruidig, lichte zoetigheid, de afdronk is wat langer aanwezig.

Comments: Deze single malt is ergens heel herkenbaar, toch blijft het lastig er een distilleerderij aan te hangen.
Volgens mij is het een malt gerijpt op Europees eiken, deze drinkt lekker weg, niet bijster bijzonder of complex, maar een mooie daily dram. 88ptn.
Wilde gok, Wardhead (teaspooned Glenfiddich) of iets van Glen Keith.

hoogheid2015
Bourbon single barrel 60%+abv gokje elijah craig

nose : sweet, toffee, mineral , staal , karton... bloemen ; 89-90
taste: bitter, scherp , kruidig , (paar druppels water erbij) nu meer vanille; 88
finish: stroop , kruiden; 86 helaas de bitterheid komt snel terug

Amputeck
N: citrus, vanille, honing, een beetje peper en wat kruidigs. Tonen van eik, kaneel en nootmuskaat wissel mooi af met fruitige toetsen van appel en peer. Mooi in balans!
S: zet zacht aan, maar ontwikkelt zich verder in wat zuurdere tonen. Citrus en exotisch fruit. Beetje rechtlijnig van smaak, maar wel lekker.
A: middellang, het zuurtje blijft wat hangen. Verder niet veel ontwikkeling in de afdronk.

Bourbon vat, rond de 48% ABV. Deed me wat denken aan een Balvenie 12 single barrel.

WhiskyclubSpakenburg
Erik
Kleur: Helder goud
Neus: Appel, peer en vanille dus wat mij betreft full bourbon cask. Later nog heide en honing in de neus.
Smaak: Start nogal wrang met citrus, groene Haribo beertjes, kruiden - paprika en kruidnagel, olie (off note), floraal - bloemen en varens. Later de harde korst van kaas.
Afdronk: Citrus, floraal (boter) bloemen,
Oordeel: Neus en smaak niet in balans. Eerste deel van de smaak is nogal wrang.
Alcohol percentage schat ik aardig hoog. Het zweet breekt me uit.
Score: 83/100
Gok: Auchentoshan the Ultimate? 17 jaar en 60,2%

Willem
Kleur: Stro
ABV: 55%?
Neus: Appelmoes! En Olvarit. Huh? Ja echt, zo'n baby maaltijd. Poedersuiker, fondant en eau de cologne.
Smaak: Appels en peren, maar ook behoorlijk scherp. Zoet, maar niet heel zacht in het mondgevoel. Een beetje muffig richting de finish, die erg lang en prettig is overigens. Chocolade, speculaas en nootmuskaat - houtkruiden.
Oordeel: Interessant glaasje! Ik houd er wel van. Maar vooral omdat het geen dertien-in-een-dozijn is. Lekkere bourbon vat invloeden en nette, schone spirit. Hier lust ik wel een flesje van! Balans is wel matig, vandaar lagere score dan op complexiteit alleen. 87 punten
Gok: In alles schreeuwt dit Lowland voor me. En dan zeg je al snel Auchentoshan. Ongeveer 15 jaar oud op vatsterkte.

edwinedje
Nu dan, nummer 7...

Ik heb ervan genoten en ben van mening dat het een oh-ja Whisky is.
Een whisky met een hoge aaibaarheidsfactor. [alles om de woord cloud te vermijden]
Het zou mij niet verbazen als het een mooie Bourbon/Sherry mix is...
De neus heeft niet dat weeige van Bourbon, en de smaak heeft niet dat zoete van Sherry.

In het Sample 7 topic wordt er gesproken over concrete gokken.
En het zou mij niet ook niet verbazen als daar een "spot on" tussen zit.

Zeer waarchijnlijk een 10 jarige op 40 of 46%.
Ik kan hem niet plaatsen als een Peated 10 y/o [Ardbeg, Laphroaig]
Maar het is meer een Spey/Low/Highlander... Highland Park 10, Glengoyne 10?

Ik hoop iig dat dit nog eentje is die te verkrijgen is voor een aangename prijs.
Zou een mooie aanvulling zijn in mijn kast.

Wouter1981
N: Heerlijk fris. Dit is het type waar ik op dit moment het meest van houd. Een mooie ex-bourbon cask whisky, met een respectabele leeftijd. Zo komt hij op mij over.
Fris fruit, wat zachte zoete vanille suiker. Opvallend is dat ik wat talkpoeder ruik, nog niet eerder meegemaakt, maar erg aangenaam. Verder wat granen of biscuitjes. Banaan. Later ook wat frisse bloemen.
T: Zoete binnenkomst. Ook meer houtinvloeden dan ik had verwacht. Trekt iets droog en is vrij peperig. Het alcoholpercentage zal best hoog zijn. +50% in ieder geval.
Verder veel fris fruit weer.
Een druppel water doet wonderen. Maakt hem iets zoeter en het bittere verdwijnt. Erg lekker.
F: Afdronk is pittig, peperig. Eerst weer zoet, maar het einde is wat bitter. Water is hier ook een uitkomst.
Score: 87/100. De neus was geweldig, maar in smaak en afdronk zijn de houtinvloeden te groot. Gelukkig is dit gemakkelijk op te lossen met een druppel water. Krijgt op die manier misschien zelfs nog een puntje extra.
Gok: Een schot, tegen de 20 jaar, first fill ex-bourbon, boven de 50% abv. Een aantal distilleerderijen schieten door mijn hoofd. Linkwood, Glen Keith, Benrinnes, etc. Maar er echt eentje uitpikken is erg lastig.

Daveen
N: Beetje lijm aan t begin, bij 2e keer helemaal niet gehad. Snel zoeter met rijpe appels, kersen, banaan, bloemig. Naar verloop van tijd wat peper. Ook een beetje perzik
T: Romig, vettig, peer, sinasappel, kruidnagel, thee, citrus
F: Pittig, peper
Zou het de peer van de casqueteers zijn. Ik heb hem geproefd bij de Gathering, maar dat was toch een andere setting. Dus op basis daarvan kan ik het niet helemaal zeggen, maar de peer is heel duidelijk aanwezig.
Uiteindelijk een prima sappie, de neus is alleen wel iets beter dan de smaak. Toch wel 87 puntjes van mij.

andre8x8
Nose:
Lijm, grain, vanille, erg zoet

Taste:
Redelijk hoog in de alcohol, erg zoet, vanille, banaan, hout

Finish:
Redelijk lang, erg zoet, vanille

ABV:
54%

Leeftijd:
10 jaar

Score:
87

Ruud
oei, een moeilijke dit keer.
Twee keer geproefd en de twijfel overheerst.

Enerzijds zacht, maar anderzijds ook pittig en scherp.
Alcohol om en nabij (iets boven) 50%?

Licht van kleur, in de smaak met name geel fruit (mango/ananas), klein botertje, suikerwater.
De neus niet heel bijzonder, geeft ook weinig prijs. Paar keer goed snuiven voordat er wat los komt. Ook hier vooral het fruit en het zoetje dat bovenkomen.

Wel OK, maar denk niet dat ik hier een fles van zal neerzetten

JvR
Deze sample verschillende keren geproefd, en ook verschillende keren iets anders geproefd. Waarbij ik één keer duidelijk sherry meende te proeven, had ik dat een andere keer totaal niet.

Ik vond het in ieder geval een zeer geslaagde whisky, iets dat zeker in mijn straatje ligt. Qua geur vond ik 'm moeilijk te duiden en niet heel open. Erg goede smaak en ook lange finish, waardoor ik vermoed dat deze nog wel wat ouder kan zijn.

Tja, en dan de vraag wat het is. Door wat ik eerst een erg aparte geur vond, in vergelijking tot de smaak, zat ik te twijfelen of deze wel schots is. Een ier hebben we al gehad, en millstone is het denk ik niet. Verder weinig ervaring met andere landen. Het is malt-whisky (hoop ik ), dus ik blijf bij Schotland, bourbon vat/danwel geen single-cask, >10j en <50% alcohol.

Qua smaak deed dit me denken aan ongeturfde Bunna of Pultney, het heeft net dat beetje extra.

Erg benieuwd, dit is er één waar ik best een flesje van zou willen hebben.

DrinkingWhisky
Pepijn:
Uiterlijk: 2 - goud-geel (0.4 - jonquiripe corn)
Geur: Romige vanillevla (Campina Zacht & Luchtig), brinta, beetje bloemig (rozenwater), in de pan gesmolten roomboter.
Smaak: Wow! Prachtig spul! Kersen en aalbessen (ondanks het feit dat het een bourbonvat is), witte peper, Elstar appels, abrikozen, sinaasappelschil. "Clean & crisp" whisky.
Afdronk: Witte peper, aalbessen, en de sinaasappelschil komt wat meer naar voren. Aan het eind ietwat drogend.

Samenvattend: De smaak is prachtig, de geur is wat te zoet voor mij, maar al met al is dit een hele mooie whisky! Ben erg benieuwd wat het is; ABV zit zo rond de 56%, leeftijd tussen de 15 en 20 jaar, en ik vermoed een Speyside whisky gerijpt op een bourbonvat. In het kader van kansenspreiding zeg ik dan maar Tomatin .

Score: 87

Alex
Glas: Copita
Kleur: Oud Goud
Neus: Zoet en Kruidig. Aardbei, Karamel, Suikerspin, Speculaaskruiden, Kaneel, Citrus, Hout. Lichte Alcoholprikkel.
Smaak: Begint zacht en wordt daarna lekker pittig. Romig mondgevoel.
Finish: Middellange finish.
Conclusie: Goede whisky. Deze begint in eerste instantie zoetig en wordt daarna wat kruidiger. Smaak is goed in balans. Het lijkt mij een wat oudere whisky met een laag abv. Erg moeilijk om hier een gok te wagen.
Regio Lowlands, 18yo, CS, 47%

Score: 89

Skiddilly
Neus:
Gras, hooi. Mango, ananas, perzik. Een klein beetje peper. Verderop hopjesvla, toffee.

Smaak:
Peper, eiken, mango

Afdronk:
Iets droog, caramel en cacao

Conclusie:
Single Malt gelegen op een bourbonbarrel, 50% alcohol.
88 punten.

Laurens
Geur
Fruit, banaan, vanille

Smaak
Zuur, zoet, vol mondgevoel

Afdronk
Perzik, melkchocolade

Deze doet me denken aan Imperial. Een bourbon matured whisky op 50%. Ik geef hem 87 punten

Joris
Geur: Laat bar weinig los. Heel in de verte wel het idee dat het een single grain is. Koffie / mokka, floraal.
Smaak: Net als de geur lastig te beoordelen. In de finish vooral wat bloemigs.
Conclusie: Een beetje een vlakke whisky, of mijn geur- en smaakpappillen zaten verstopt. Drinkt lekker weg, maar mist wat diepgang. Voor mij 82 punten.

+++++++++++++++++++
EINDE PROEFNOTITIES
+++++++++++++++++++

En als wolk zien jullie notes er zo uit:
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 16 Nov 2018, 22:01

Hij zit in het glas :Slainte
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

SirNagalot
Senior
Senior
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 Jun 2017, 09:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 17 Nov 2018, 12:38

Tasting notes ingestuurd, en nog eens een heel concrete gok gedaan ;)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2953
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 17 Nov 2018, 13:27

Ook mijn notes zijn onderweg.
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 17 Nov 2018, 14:26

Voor het eerst in het glas vanmiddag.
Morgen hopelijk nog een tweede keer.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1735
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 17 Nov 2018, 16:33

Notes verstuurd, en ook maar eens een concrete (maar wilde) gok gedaan.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Nov 2018, 11:18

Met een snif van de nasleep van een griep de notes ingeleverd.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor MacErik » 18 Nov 2018, 11:37

Notes ook ingezonden. Ook een "gokje" gedaan...met het risico er (weer) volledig naast te zitten :lekker
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 18 Nov 2018, 13:32

Zit nu in het glas...

Mooi om te lezen dat er mensen zijn die een blinde gok op los laten...
...moet zeggen dat ik dat wel begrijp bij deze...
...het ligt werkelijk op het puntje van mijn tong... denk ik.

To be continued :Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 18 Nov 2018, 20:06

Toch nog maar even een reminder eruit: minder dan een dag nog tot de deadline, en we zitten pas ongeveer op 1/3. Nog éven doornippen en noteren :nat
3 x

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 754
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Nov 2018, 20:31

Bedankt was het bijna vergeten.
0 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 18 Nov 2018, 21:01

Vandaag 2e keer geproefd en notes verstuurd
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 18 Nov 2018, 22:46

En ook verstuurd :violin
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Nov 2018, 07:54

Kom op heren (en dame), nog 2 samples te gaan. Schouders er onder, glas voor je neus, pen in je hand (of toetsenbord) en nog even die laatste 2 er doorheen werken. Zo erg kan 't toch niet zijn.

:hoedaf
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 19 Nov 2018, 08:26

FGG schreef:Zo erg kan 't toch niet zijn.

:hoedaf


Tja, vorige week dinsdag een nieuwe knie en nu aan de pijnstillers.
De whisky smaakt me nog niet echt....
Maar wees gerust, mijn notes stuur ik nog voor de deadline in. :goedgedaan
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast