HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: Willum, Dre, FGG

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 12-11 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
4%
80 - 84
4
16%
85 - 89
19
76%
90 - 94
1
4%
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2018, 12:55

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 6 kwijt (waarvoor uiteraard hetzelfde geldt als vermeld bij sample 1 ;) ).

Het demasqué vindt plaats op dinsdag 13 november om ca. 20:00 uur.

Het Demasqué:

Sample 6 alweer, we vorderen gestaag… maar of het er nu makkelijker op is geworden?
Over het algemeen lijkt er deze keer wel aardige eensgezindheid wat betreft de waardering: Veelal hoge scores, en voor een aantal deelnemers die peated whisky’s niet waarderen bleek deze toch alleszins mee te vallen.
Zei ik nu peated? Ha, waar het merendeel duidelijk peat meende waar te nemen, waren er toch ook enkelen die deze volledig gemist hebben, zelfs zonder ‘verkoudheid’ excuus…
En velen die wel meenden peat te herkennen, betwijfelden dan wel weer ten zeerste of het dan ook een Islay whisky betrof. Ledaig werd diverse keren genoemd, Ardmore, of misschien nog een van de Speysiders die met geturfde mout heeft zitten spelen?
Nou, over de peat kunnen we zeggen: Die zat er wel degelijk in. En dat mensen twijfelden over Islay was ook terecht, want daar komt de whisky van sample 6 inderdaad niet vandaan.
Echter, van de overige opties was er niemand ‘warm’ genoeg om voor een speciale vermelding in aanmerking te komen, dus die schuiven we nóg maar een weekje door... (ofschoon er na de 'hint at lunch' uiteindelijk iemand nog wel héél dicht in de buurt kwam)

Maar wat was het dan wel??
Nou, deze:
Croftengea 2008 Limited Edition Single Cask
Sample 6 Croftengea 2008.jpg
Sample 6 Croftengea 2008.jpg (49.4 KiB) 1933 keer bekeken

Nou is Croftengea misschien niet bij iederéén bekend, maar de naam 'Loch Lomond Distillery' zal bij menigeen waarschijnlijk toch wel bekend in de oren klinken!
En dat is precies waar deze whisky dus vandaan komt. Loch Lomond Distillery ligt op de grens van de Highlands en de Lowlands (vlakbij het gelijknamige meer, in het plaatsje Alexandria), maar wordt als Highlands whisky aangeduid.
Er staan zes stills, en door de distillaten hiervan te blenden kunnen er verschillende whisky’s worden gemaakt. Veel daarvan wordt gebruikt voor blends, maar er wordt ook het een en ander als Single Malt uitgebracht, bijvoorbeeld onder de naam Loch Lomond zelf (daarbij óók een Single Grain), daarnaast is Inchmurrin ondertussen bij velen wel bekend, en misschien ook nog wel Inchmoan.
En dus ook Croftengea, gedistilleerd met dezelfde pot stills als Inchmurrin, maar dan op basis van mout met een fenol gehalte van 40ppm, wat hem de zwaarst geturfde variant van de Loch Lomond distillery maakt.
De Croftengea die jullie geproefd hebben is gedistilleerd in mei 2008, en heeft tot maart 2018 gerijpt op een refill hogshead. Het betreft een single cask botteling, exclusief gebotteld voor The Whisky Exchange, op een sterkte van 54,8%. Er zijn in totaal 289 flessen mee gevuld.

Relatie tot het thema:
Deze whisky is TIEN jaar geleden gedistilleerd en op vat gegaan (heeft alleen nèt geen tien jaar op vat gelegen).

De proefnotities van de deelnemers:

Breedút_Genietsje
Rook, turf! Maar niet zwaar of overheersend.
De voorgaande samples hadden wat meer tijd nodig in het glas,
ook nu wordt mijn geduld op de proef gesteld…

Bij de eerste keer proeven was het Arran wat als destillery bij mij opkwam,
tweede keer denk ik toch aan Bunnahabhain.
Op de tong tintelt deze whisky en er zit iets zoets in de afdronk.

ABV houdt ik op een veilige 46%
De herkomst van deze Single Malt is Islay,
en als ik een gokje moest wagen; Bunnahabhain Cruach-Mhòna - Batch 10

Deze whisky is zeker de moeite waard om op mijn wensenlijstje te zetten...

Harrie
Neus: peat, vleugje banaan. Met water wat fruitiger en een heel klein mintje (Bunna?). Het lege glas heeft na een half uurtje ook wat aroma’s van pure chocola

Smaak: vrij agressief. Flink peaty en hoog abv. Ik hou er wel van, maar deze is niet voor iedereen
Met water wordt hij iets olie-achtig.

Afdronk: warm, klein beetje donkere chocola, beetje citrusfruit. Maar de peat overheerst.

Conclusie: lekker sapje, wel mijn stijl maar ik hou dan ook van rokerige whiskies Iets van Islay ligt uiteraard voor de hand, hoog abv, maar dan hou je nog een heleboel over Volgens mij is het geen enorm oude whisky, max 10yo.
Het is niet de nieuwe Port Charlotte, volgens mij geen Laphroaig (geen jodium), niet asbakkig genoeg voor een Laga.
Hij lijkt nog het meest op de Corryvreckan van Ardbeg maar dat heeft niets met het thema te maken. En het laat me ook beetje richting een Big Peat te denken.

Defeatless
Neus:
In eerste instantie iets gesloten. De alcohol prikkelt wel in de neus. Oppervlakkig ruik je wat karamel en wat toffee, samen met een fruitje. Er zit ook een licht muf/stal luchtje aan. Niet verkeerd, maar wel merkbaar. Maar geef t even 5 minuten en het wordt een fruitbommetje. Goed distillaat en vermoedelijk op CS.

Smaak:
Zoet-zuur, dan een bittertje. Een Speyside handtekening. Voornamelijk, misschien wel uitsluitend bourbon gerijpt. Lekker fruitig, niet te oud niet te jong. Spirit driven. Ik merk dat ik de laatste tijd deze stijl wel kan waarderen.
Qua smaken vooral wat fruitsap zoals in een blikje. Perziken/nectarines en wat peertjes.

Finish:
Medium-lang qua lengte. Weer erg veel fruitsap uit blik. Wat vanille-room. En (voor mij ook voor t eerst) cakebeslag! In de verte nog wat konfijt.

Commentaar:
Prima sappie, erg herkenbaar en een lekkere doordrinkger. Glenallachie 10cs. 87 punten.

FGG
Nou, de notes van #6, we komen al aardig richting het eind.

Neus: Licht peated. Minder dan islay, meer dan bv Springbank op CS. Klein beetje jodium op de achtergrond. Even laten staan. Na een tijdje komt er citrus naar voren, citroen, sinaasappel. Fruitig. Appel, perzik. Uiteraard het aardse van een peated whisky.
Smaak: Verrassend. De peat valt weg en een fruitmand gaat open gevolgd door een bittertje. Zoete citrus, appel, peer. Vergezeld van de aardse tonen van wat tabak, turf en hout.
Body: Mooi in balans, niet scherp, romig.
Finish: Kort maar krachtig. Klein bittertje achter op de tong.

Ondanks dat ik peated al een tijdje links laat liggen kan deze me wel redelijk bekoren. Wat krachtiger dan de Springbank, maar niet zo in your face als de producten van Islay.

De punten:

88 - 88 - 88 - 86 = 87,5 = 88

Dyson81
Neus: Rook, jodium, duidelijk butterscotch, vanille, alcohol is licht prikkelend in de neus.
Smaak: Citroenella, fruitigheid, jodium, tabak, nootachtig en voelt olie/vettig aan.
Afdronk: Vrij lange nasmaak, de alcohol blijft merkbaar.
Alcohol: 50-55%

Is het een Islay? De voorgaande hebben me op verkeerde been gezet, tegenwoordig gebruikt bijna elke distilleerderij turf, het kan van alles zijn.
Na een turfavondje, waarin ik deze als laatste geproefd heb, kwam deze aardig uit te verf, 88 punten!
Geturfde whisky drink ik niet zo vaak, maar sample 4 heeft me aangezet tot aankoop van een frisse jonge Caol Ila. Ondanks dat dit een mooie dram is zal ik hiervan geen flesje komen. De turf is voor mij teveel aanwezig.
Ik gok dat het in de hoek van Laphroaig/Lagavulin zit.

Rien68
Wederom zo een waarbij ik flink diep in mijn geheugen moet graven.
En dat is een lastige opgave, want peat is best lang geleden.

N; peat, vanille, jodium, bourbon
T; na de peat direct een pepertje, fruit, vanille en wat medicinaals
F; peat en pepertje loopt vrij snel af, daarna wat laurier en honing dat blijft hangen

Geen flauw idee... Door het pepertje aan het begin zeg ik Laphroaig op een bourbon vat 48%
Thema 10; leeftijd?

Joris
Geur: Net uit het flesje dominante turflucht. Later wat perzik / kers, subtiel eikenhout, leren schoenen, en heel licht wat turf op de achtergrond.

Smaak: Olie-actiege structuur, redelijk sterk in de alcohol. Weer veel turf in het begin. Daarna wat houterig, tabak, sigarendoosje. Dan wordt het zoeter, nog wel redelijk rokerig, maar veel frisser.

Conclusie: Dit vind ik wel echt een topper. Met de geur is het alsof je op een rustige avond bij de open haard zit, en de smaak blijft lekker lang hangen. Voor mij krijgt deze 89 punten.

Dre
Nose:
Gelijk een heerlijke combinatie van vers fruit met wat turfrook ernaast, een vriendelijke geur. Ook wat zoetigs, winegums. Gaandeweg komt de turf iets meer naar de voorgrond, wat ziltigs nu ook. Maar er blijft veel ruimte voor fruit, tropische vruchten, banaan zelfs, en wat hinten sinaasappel.

Taste:
Heerlijk zoete turfrook nu, en ziltig. Een pepertje, prikkelend, maar zeker niet overheersend. Geeft de whisky net even dat beetje extra karakter, zonder weer zoetige en fruitige tonen teniet te doen. Honing, tropische vruchten. Een hele volle smaak. ‘Vriendelijke turf’ is de term die nu weer door mijn hoofd gaat. Lekker dikkige substantie ook, olieachtig mondgevoel.

Finish:
Licht pepertje nog, verwarmend. Zoetige turfrook nog, ook nog steeds de tropische vruchten en honing die nazingen. Vrij lange afdronk.

Conclusie:
Best nadrukkelijke turf, maar tegelijkertijd ook heel vriendelijk: Veel zoetige en fruitige aroma’s en smaken. Lekker stevig, pepertje in precies de goede dosering om het geheel vriendelijk doch lekker stevig en karaktervol te houden.
Echt een hele mooie whisky dit, voor mij een goeie 90 punten.

Willum
Neus: Ronde peat, geel fruit, appels, iets ziltigs en iets harsigs
Smaak: Ook hier lichte assige rook en geel fruit, peer, zuurtjes en ziltigs
Finish: Medium, zachte assige citroen en zoutigs
Lekkere, uitgesproken combinatie van krachtige maar ‘ronde’ smaken. Fruit en peat mooie zijn mooi in balans; geen van twee overheerst.
88/89 punten

fjharms
N: Initieel: Peat met rubber, zwavel. De ergste zwavel verdwijnt gelukkig snel. Dan komt er subtielere peat met een vleugje citrus voor terug. Maar ook wat tabak, as. Ook dat assige verdwijnt weer, wordt wat grassiger.
S: Initieel: Peat met citroen en een beetje rubber. Best veel citrus, maar die strijdt met de peat om de eerste plaats.
Na wat meer tijd: de citrus wordt minder prominent, verdwijnt wat naar de achtergrond. Het vleugje (verbrand) rubber blijft wel aanwezig, achter de toch ook wat grassige peat.
F: lang, prikkelend, met een voortzetting van de peat met het vleugje rubber.
ABV gok: 52%
Gok over het thema: deze zou 10 jaar oud kunnen zijn, of gedestilleerd in 2010
Algemene gok: Vanwege het vleugje rubber en initieel die zwavel denk ik aan een Ledaig, Bourbon vat.

vbreemen
Neus: hmmm. Gedroogd fruit, tutti-frutti. Beetje peaty.
Smaak: nog meer fruit. Klein zuurtje.
Finish: lang. Abrikoos, mango.

Rond de 50%
Prima spul. 89 punten.
Ledaigh?

edwinedje
<vervolg van teaser>... geen idee dus!

Ik heb sowieso niet veel sjoege van smaken benoemen...
...en de afgelopen keren zat ik er ver, heel ver naast.

Dit zou wel eens een 10 y/o op 46% kunnen zijn...
...maar het zou het ook wel eens helemaal niet kunnen.

Wel een aangename dram. Lekker indrinkurtjuh.

Politrix
Geur: peat, boterkoekbeslag, boter, lekker smerig (positief smerig)
Smaak: citroen/cirus, vanille, sinaasappel, klein beetje rook
Finish: niet al te lang, beetje zurig, citroen

Erg lekker deze, typisch karakter het heeft iets ranzigs (positief) aards, boerderijerigs doet mij sterk denken aan een Lediag op bourbon niet al te oud. Gezien het thema hoop ik dat het deze is Ledaig 2008 3006 whisky

jonker8011
Neus: licht rokerig, zoetigheid van citrusvruchten, bloemig.

Smaak: Kruidig, met gember en groene kruiden, sinaasappel met nog wat meer fruit, caramel-zoetheid en zelfs een beetje koffie op de achtergrond.

Ik denk niet dat het een Islay whisky is, omdat het eenvoudigweg te mild is. Ik krijg ondanks de koffie en kruiden niet het idee dat dit echt sterke sherry invloeden zijn, maar denk meeer aan een geturfde speysider. Vrijblijvend gokje: Benriach Curiositas 10 yo

roylubbers
Nose: dirty peat, aards, later wat zoete rode fruit. Taste: peat, maar gevolgd door wat zoets, rozijntjes. Alcohol komt behoorlijk binnen . Finish: rozijntjes, peat, karamel. Verdict: zoetsappig peatsapje, erg lekker, geen idee wat het is.

Skiddilly
Neus:
Rook, citroen, citrusvruchten, moutig, ziltig, en cacao

Smaak:
Peper, citroen, cacao.

Afdronk:
Droog, jodium, moutig, chocolade, peat.

Conclusie:
Helaas maar één keer kunnen proeven i.v.m. een verkoudheid. Vermoed dat een tweede sesie niet onwijs veel meer opgeleverd zou hebben. Nog steeds vind ik het erg lastig om naast peat of rook andere facetten te vinden. Ik ga hem niet scoren, en ga voor een gok op Lagavulin. Abv is +-55%. En ik denk een bourbon icm nieuw eiken.

mardo
kleur: stro
alcohol: >50%
neus: peat, rook, citrus.....ja, dat was t wel ff.(inhoud glaasje teruggegooid in t flesje. Niet t juiste moment hiervoor)
poging 2: peat, en ja, dat was t wel weer.
smaak: redelijk scherp, moutig, peat
finish: zoetig en of ik aan een asbak heb gelikt
Ik ben gewoonweg geen liefhebber van Peated. Hoewel deze best is binnen te houden, maar
de peat overheerst voor mij alle andere smaken en geuren. Helaas geen mening van mijn kant.
gokje: een Bowmore(vanwege de asbak ervaring)

andre8x8
Nose:
Fris zuurtje van groene appels, roomboterbabbelaar, wat lager in de alcohol

Taste:
Hout, bitter, liquorice, zout

Finish:
Kort, metalig,

Leeftijd:
10 jaar

ABV:
48 %

Score:
80 punten

Schot voor de boeg:
Iets uit Japan ?

MacErik
....en weer een peatje!

Neus: lichte peat, bandenplaksel, licht fruit

Smaak: rokerig, wel subtiel, sherry/bourbon vat gelegen?, hits van appel, witte druiven. Niet al te hoge ABV: denk 46%

Body, mooi vil, olie achtig

Finish: middellang met wat droog aan het einde

Algemeen: Mooi in balans, Even laten staan wordt beloond! Kan mij niet voor stellen dat deze 10 jaar oud is (thema). Een peat die ik zeker kan waarderen. Moest denken aan een Bruichladdich die op sherry/bourbon heeft gelegen met ABV van 46%. Zal wel nergens op slaan.....toch een keer een gokje!

Jones12
Neus : kruidig, kauwgum, , redelijk licht , snoep
Smaak: appel, fruit,
Afdronk: stevige maar toch kruidige afdronk
Abv 46%
Gok op een 12 year denk een speysider

Maar door de verkoudheid is het toch moeilijk om hem deftig te ruiken en proeven

MBC
Uiterlijk: goudgeel
Geur: bbq, leer, nat gras, aarde, rokerig (jeneverbes), vanille, hout, toffee, vanille
Smaak/Afdronk: bbq, houtskool, gerookt vlees, hooi, kruidig, tijm, kruidnagel, jeneverbes, zoethout, anijs, karamel, creme brulee, vanille, cake beslag, pepertje
Alcohol percentage: 43%

Mooi!! Bijzondere smaken, iets rokerigs, maar absoluut niet de standaard Islay (of zelfs Schotland?) rokerigheid. De enige whisky die ik ooit geproeft heb die hier in de buurt komt is een Zweedse die op jeneverbes gedroogd is. Zal hem wel niet zijn, maar als ik dan toch een rare gok mag doen: Mackmyra Svensk Rök?

Score: 87/100

dannyp44
Neus: Bij de eerste keer duidelijk een peated geur maar ook duidelijk zoete tonen. Na langere tijd open staan is de rokerige geur steeds minder aanwezig maar vooral zoet. Bij 2e keer proeven weer duidelijk het rokerige aanwezig met de zoetigheid van sinaasappel, zoet fruit, zelfs wat geur van bloemen, karamel en vanille.

Smaak: zoetig, rokerig, fruitig en fris. Licht rokerig met steeds de smaak van zoet van fruit en karamel. Erg fijne smaak. Steeds de wisseling tussen de het frisse en her rokerige.

Afdronk: lekker lange afdronk. Mooie warme afdronk waarin de her rokerige minder aanwezig is maar wel heerlijk fruitig en fris.

1e keer viel het wat tegen maar bij de 2e keer proeven beviel deze steeds meer. Na de geur van rook dacht ik teveel aan de zwaar peated whisky’s en daarom viel de eerste keer wat tegen maar nu ik wist dat de zoete smaak zou komen was dit een erg fijne whisky.

ABV: 46%

Punten: 86

Erg lastig te plaatsen maar door de combinatie van smaken ga ik voor een vatted malt van een islay en een speyside. Gokje zou zijn een Double Barrel van Douglas Laing. Nog nooit gehad maar staat het wensen lijstje.

HammerHead
Vanaf nu in het Engels zodat ik 'm naderhand gelijk op WB kan zetten.

Nose: Lots of vanilla, grain sweetness, a mildly sour earthy note (actually I suspect this to be lightly peated), a pretty strong shortbread cookie note, honey, fudge, toffee, sultana raisins, peaches and dried apricots. Water and time brings out a grassy/herbal note and some very faint soapiness in the background.

Tatste: quite full bodied, oily, salted butter, vanilla, fudge and caramel, fruitcake, sweet fresh and dried fruits (peaches, mango). Except from the saltyness, I'm not so much getting the peat here.

Finish: medium length, vanilla, some liquorice and a pretty spicy wood note (yes it's the peaty feel again).

Very good, I really like this. For me personally the best dram in the VBT-10 line up so far. Most likely bourbon cask matured, not spicy enough for virgin oak. The prominent grain/cookie note could point to a local barley variety. Mildly peated, not too strong on the tongue so I'm guessing just below 50% ABV. This is almost certainly a Scotch, could be Islay (Bunna or a Laddie), but I actually think it's Campbeltown or an islander. As to the VBT-10 theme, I would be surprised if this is a 10 year old, tastes quite a lot older, so the 10 could point to anything.

Still, a wild guess: Springbank 10yo local barley or Bruichladdich 2010 Bere barley.

Score: 88/89

PunxsutawneyPhil
N: Fatty, oily butter biscuits, over ripe red fruit, some motor oil, some mint, some mandarins, some wet, fresh oak wood, some peach, some raisins
T: Slow to develop, but so good. First dark honey covered hay, then the oily, very ripe red fruits come bashing in, then some oak wood sap, but not too bitter, dark sugar, the motor oil comes in halfway and stays as an undertone
F: Medium long, only slightly drying, only slightly bitter. The motor oil undertone fades quickly. The honey comes back, some dark sugars arrive, the very ripe red fruits die slowly in the background.

ABV: 48%
Distillery:
Age: 20

Score: 90 (N), 90 (T), 87 (F) = 88/89.
Mooie dram; interessante neus en een geweldige smaakontwikkeling.

MaltMuppet
Nose: Rook, ham/bacon, vleugje honing, later ook nog wat boter
Taste: Gerookte ham met een fruitige ondertoon, gedroogd fruit
Finish: Lang en lekker zoet. Licht drogend effect.

Doet me heel erg denken aan Lagavulin of JW Classic of islay (wat in feite ook Lagavulin is en dacht gefinisht op sherry vaten?). Vrij scherp wat alcohol betreft maar na een paar druppeltjes water wordt hij al een heel stuk zachter.
57.10 %

Score: 88

hoogheid2015
Man man wat een zoetigheid. Ik dacht eerst bourbon nu toch maar weer whisky. Dailuaine. 46 % is de gok. 85 punten

Neus: bloemetjes,boter, nootmuskaat
Taste: peper, honing, gember, kruidnoot, speculaas
Finish: kruidig, peper, beetje muf.

Ruud
hmm, deze is wel interessant.
Ik doe het niet vaak, maar deze heb ik in 2x gedaan.

Eerst een beetje rook op de achtergrond (maar niet veel en zeker niet hinderlijk), deze verdwijnt en er komt een soort zoetheid voor terug. Moeilijk te plaatsen. Ik denk aan pas gezaagd hout (vers zaagsel), heel floraal ook. Best fijn.
Daarnaast vanille en fruit (perzik), en iets van kaneel (?)

Opvallend ook is de waxyness in het glas.
Mooi vol en rond, duidelijke afzet langs de randen.

Percentage lijkt mee te vallen, althans eerste indruk is rond de 48-50%. Toch in de afdronk wel een prettig klein pepertje.

Erg benieuwd naar deze!

Wouter1981
Helaas maar 1x vluchtig kunnen proeven ivm een griepje de afgelopen week. Daarnaast heb ik altijd wat meer moeite om notities te maken bij peated, dus deze keer heel erg beknopt:

Aangename turf. Lijkt een mix van medicinale (Islay) en koeienstal (bijvoorbeeld zoals Ballechin)
Daarachter vind ik vrij gemakkelijk wat vanille, suiker en biscuitjes.
Vanwege de combinatie van turf gok op een tussen weg van Islay en Highland, ik kom dan uit op Ardmore.
Had hem nog graag een keer willen vergelijken met deze, maar daar kwam ik vanwege de griep dus niet meer aan toe...

DrinkingWhisky
Pepijn:
Uiterlijk: 3 - amber (barnsteen) (0.7 - amber)
Geur: Wat nat hout, kuilgras, hooi, gevolgd door cornflakes met melk. Overall een beetje boerderij-achtig, vegetaal. Ter vergelijking aan een Kilchoman geroken, en daarna rook dit sample naar vanillevla. Oh, en elastiekjes.
Smaak: Droog, kruidig, witte peper, anijs, kardamom, een licht rokerigheid, zuurkool, jodium.
Afdronk: Warme, droge en lange finish. Rokerig ("assige rook"), jodium, grassig, iets boterachtigs. Maar de assige rook blijft het langst hangen.

Samenvattend: Een peated whisky die mij niet onmiddelijk bekoort, but "it grows on you". Een distilleerderij waarbij ik dat zeker heb is Kilchoman. Meestal haal ik daar iets van zweetsokken uit, maar bij deze niet - en dat is een goed teken . Toch vermoed ik dat het een Kilchoman is omdat hij vrij vegetaal is en iets boerderij-achtigs heeft, en dat laatste ontbreekt meestal bij Laphroaigh. Het ABV zit rond de 52% en er zijn een aantal 10-jarige Kilchomans gebotteld op dat percentage.

Score: 81

Laurens
Geur:
Peat, boter en vanille.

Smaak:
Peat, licht, citrus, zeepsop en peper.

Afdronk:
Thee

Deze doet me denken aan ee Talisker 10 jaar

WhiskyclubSpakenburg
Erik
Kleur: oud goud
Neus: peper, zilt, de lucht van een kolenvuurtje op de bbq, vanille, homeopatische zalf en gerookte ham/worst
Smaak: bacon, peper, rubber, zilt - schelpen en gerookte haring (kippers)
Afdronk: peper, rubber en zeewier
Oordeel: Heel mooie whisky waarbij de turf duidelijk aanwezig is maar door de tonen van rubber ga ik voor een Ledaig.
Score: 87/100
Gok: Ledaig 12 jaar op refill sherry

Willem
Kleur: Amber, geel goud
ABV: 57%?
Neus: Ja hoor. Daar is de rook. Gerookte ham, azijn, droog visvoer, potgrond en houtvuur.
Smaak: Opvallend zoet. Reine Claude siroop en gerookte vis.
Oordeel: Lekker! Maar niet mega bijzonder. Lekker zoet turfje. 86 punten
Gok: Lediag. Bourbon vat, single cask. Vrij jong, ik denk 8 jaar.

Alex
Glas: Copita
Kleur: Burnished
Neus: Peat, Tesa Lijm, Een weeïge lucht zoals zure melk of lelies, in de verte iets zoetigs wat niet echt naar voren komt, hout, alcohol overheerst enigszins.
Smaak: Na even in de mond te hebben wordt deze lekker pittig. Romig mondgevoel.
Finish: Middellange finish.
Conclusie: De moeilijkheidsgraad lijkt omhoog te gaan. Toch is de eerste indruk dat deze bekend is. Bunnahabhain is het eerste dat in me opkomt, of Ledaig. In eerste instantie een prima neus totdat hij wat weeïg wordt. Het lijkt me in ieder geval een jonge whisky met een vrij hoog abv. Wordt iets vriendelijker na het toevoegen van wat water. Gokje: Ledaig CS 58%.

Score: 87

SirNagalot
Kleur: amber

Geur: initieel turf en kruidig, maar de turf verdwijnt snel om plaats te maken voor zoetigheid (gummibeertjes)

Smaak: het snoepgoed dat pas na een tijdje tevoorschijn komt in de geur, is er wel al onmiddellijk in de smaak: veel zoetigheid, vanille, toffee en fudge. Ik smaak ook turf, maar vrij subtiel, en verder nog wat fruitigheid. Het is een zachte whisky, zeker niet te alcoholisch. Een heel aangenaam begin, maar na een tijdje verliest deze whisky wel veel smaak. De turf gaat er volledig uit en na een kwartier proef ik zelfs wat zeep.

Afdronk: initieel kruidig,maar na een tijdje scherp en onaangenaam.

Gokje: een whisky die gerijpt heeft op een peated vat of met een finish in een raar wijnvat (marsala)? Hij begint leuk, maar het is zo'n whisky die snel gaat tegenstaan, waarbij je je glas zo snel mogelijk moet leegdrinken.

Petrovitski
Geur: Wat rook, niet te veel. Beetje bloemig

Smaak: Meer rook, redelijk fris. Lijkt wel weer redelijk hoog in de alcohol te zitten

Afdronk: Ook weer turf.

Best wel lekker deze. Doet me aan een Port Charlotte denken.
Zou ook zo Springbank of iets dergelijks kunnen zijn.

Ik ga toch voor Port Charlotte
Jaar of 10 oud. Alcohol 55% Bourbon of virgin oak

Len
Aiii, turf is toch echt niet meer mijn ding!
Nu, na even wachten begon de whisky me toch te bevallen.
Niet gewoon peat peat peat...redelijk zoet ook!

Benieuwd wat dit is, ik kan er niet veel uit opmaken.
Het gokje: Longrow, +50%

Daveen
Nose: Peat, zoet, appel, peer, custard, banaan en kaneel.
Taste: Warm, prikkelend, zoethoet, sinaasappel en grassig.
Finish: Spicy, limoen en gwederom grassig.

Ik vond het een leuke dram, vooral het fruit en het grassige kon ik wel waarderen. 87 puntjes voor mij.
+++++++++++++++++++
EINDE PROEFNOTITIES
+++++++++++++++++++

En als wolk zien jullie notes er zo uit:
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Nov 2018, 19:58

Hij zit in 't glas...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Nov 2018, 22:24

Gisteren al geproefd.
Wil me nu alvast indekken voor mijn notities..... :HitHead :SadHead. Denk dat mijn doorbrekende verkoudheid gisteren zeker invloed heeft gehad op mijn notities.
2 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 08 Nov 2018, 23:02

Ik ben ook blij dat ik aan het voorproeven ben geweest, niet vanwege de drukke weekenden die komen.
Maar ook een behoorlijke verkoudheid waar ik nu last van heb...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor MacErik » 09 Nov 2018, 08:16

Nou dan ga ik vanmiddag ook maar " aan de bak", voordat ik ook verkouden wordt :bigsmile
0 x
Afbeelding

Jones12
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 Jun 2017, 18:36

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Jones12 » 09 Nov 2018, 09:06

Ik ga deze morgen of zondag drinken doordat ik ook mey een zeer goede verkoudheid zit
0 x

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 756
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 09 Nov 2018, 09:13

En ik maar denken dat whisky goed is voor je weerstand...dus of het is een fabeltje of jullie drinken te weinig..
3 x


Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 09 Nov 2018, 10:42

Ja, ik heb woensdag nog een Grant's Signature ingeschonken, en donderdag voelde ik mij een stuk beter.

Maar om nu een goede single malt in te schenken wanneer reuk & smaak niet 100% zijn vind ik drankmisbruik...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 10 Nov 2018, 12:12

Ingezonden :Scratch
3 x

Joris
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 18:58
Locatie: Amsterdam

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Joris » 10 Nov 2018, 12:43

En ook deze ingezonden. Het was wel weer een ervaring hoor :sst
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 10 Nov 2018, 16:32

Verkoudheid is nog niet helemaal over, maar deze geuren kwamen toch wel door!
Notes ingestuurd.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor MacErik » 10 Nov 2018, 16:38

..zit er midden in. regenachtige middag. Mooi moment om er voor te gaan zitten. Ben op de “ helft”. :nat
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Nov 2018, 19:42

Nu, dat is duidelijk... <wordt vervolgd in proefnotitie> :goedgedaan
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 11 Nov 2018, 18:33

Duidelijk ??? , voor mij nog echt niet , nu 2e keer in het glaasje, ik hou normaal niet zo van die zoete meuk. maar dit vind ik nu lekker :Scratch

edit.. aan de notities wordt gewerkt :zwijg
0 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast