HWF-VBT 10: Sample 5 (t/m 5 november '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 5-11 18:00 uur)

lager dan 70
1
3%
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
0
Geen stemmen
80 - 84
10
32%
85 - 89
19
61%
90 - 94
1
3%
95 of hoger
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 31

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF-VBT 10: Sample 5 (t/m 5 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2018, 12:53

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 5 kwijt (waarvoor uiteraard hetzelfde geldt als vermeld bij sample 1 ;) ).

Het demasqué vindt plaats op dinsdag 6 november om ca. 20:00 uur.

Het demasqué:

We zijn inmiddels over de helft, sample #5 is alweer aan de beurt. En dat bleek verrassend genoeg een hele lastige! Uiteenlopende meningen, wel of geen hoog Abv, is het wel een Schot? Bourbon werd een aantal keren genoemd...
En bovendien vonden een aantal hem fantastisch, waar een aantal anderen er weinig mee konden.
Kortom, echt zo’n whisky die helemaal in een VBT thuis hoort: Je leest eenieders notes, en je vraagt je af of iedereen wel hetzelfde heeft gedronken :bigsmile .

Het enige waar de meesten het dan wél over eens waren, was dat er sherryvat invloeden te bespeuren waren. Verder leek een enkeling héél even de goede kant op te denken, maar uiteindelijk zat iedereen er té ver vanaf voor een eervolle vermelding, dus die schuiven we maar een weekje door.

Goed, de hint gaf al wel weg waar we het deze keer zoeken moeten.
Jullie hebben namelijk gedronken deze:
A Distillery in Ireland 2003 CWC
A Distillery in Ireland 2003 CWC.jpg
A Distillery in Ireland 2003 CWC.jpg (62.41 KiB) 4000 keer bekeken

En ‘A Distillery in Ireland’ betreft in dit geval eigenlijk gewoon: Cooley. Gedistilleerd op 15 december 2003 heeft deze whisky vervolgens 13 jaar gerijpt op een Sherry Hogshead, en uiteindelijk zijn er welgeteld 180 flessen gebotteld, op een Abv van 52,7%

Relatie tot thema:
En wat is dan de connectie met ‘10’? Nou, deze Cooley is gebotteld en door CWC (Creative Whisky Company) uitgebracht ter ere van de TIENDE verjaardag van ‘The Whisky Barrel’, een Schotse online whiskyshop…

De proefnotities van de deelnemers:

jonker8011
De eerste associatie bij het nosen is die van rum. Ik had er geen geld op durven zetten dat dit whisky is. De neus wordt gedomineerd door anijs en pepermunt, en blijft me aan rum herinneren.

Smaak: Hij is zeer zoet, suikerspin-achtig, met veel vanille. Zou dit een bourbon-vat kunnen zijn? Ik ken ze niet zo uitgesproken. Het is in ieder geval wel whisky, want voldoende alcohol-percentage. Bij even laten staan krijg je een heleboel tropisch fruit, ananas en dergelijke.

Ik blijf mijn geld er op zetten dat dit op een rum-vat heeft gelegen. Ik ken er niet al te veel van, dus mijn gok is Balvenie Caribbean Cask. Score 80/100

Willum
Neus: chocolade,hout, gember, iets muffigs (aardappel?), noten
Neus wordt met tijd en wat water een zoeter en aantrekkelijker.
Smaak: dik, boterig mondgevoel, Caramel/Bruine Suiker, Macadamia, Munt
Finish: lang, zoet en vettig en een beetje trekdrop.

Lekkere combinatie van zoet en kruidig maar niet echt iets om meteen aan te gaan schaffen.
Met name op de neus zit er iets vreemds door dat me blijft storen/afleiden (maar hoe benoem ik dat nou )
86 punten

Breedút_Genietsje
Aangekomen bij sample nr. 5 zijn we alweer over de helft.
Uit het flesje met mooie donkere kleur schenk ik een rijke bodem in het glas.
De geur van Sherry’d Whisky komt gelijk omhoog, het eerste wat mij te binnen schiet is Speyside.
Maar ja, Sherry casks zijn niet alleen voorbehouden voor de Speyside regio…

De eerste nip bevestigd de Sherry, overduidelijk een ‘volle’ Whisky
Maar al snel verandert de smaak, scherp en een beetje - uhh - bitter.

Nog een keer ruiken, nu ruikt ik iets van drop
En de sherry wordt, nee blijft aanwezig.

Afdronk is niet heel aanwezig maar blijft wel.

Bovenstaande stukje is weer totaal onsamenhangend.
Nu meerdere keren geproefd en het glas gaat makkelijk leeg.
Ik verwacht een iets oudere single malt, 18 jaar (?)
gerijpt op Oloroso vaten, misschien gecombineerd met PX vaten.
Geen single cask, ook geen cask strength. Wel hoger in ABV, 43% of 46%.
Ik heb eerder ‘iets vergelijkbaars’ geproefd, maar wat was het ook alweer…
Gokje wagen: Speyburn 15
en de relatie tot de 10: 10 maand op de markt?

PunxsutawneyPhil
N: Banana, yellow fruit, mint, grass, fresh oak, vanilla, light brown sugar, some fudge
T: Sweet honey, oak-y vanilla, sugar coated fresh grass, buttery fudge
F: Medium long, not bitter, slightly drying. The vanilla oak fades away into honey-dipped fudge

ABV: 48%
14-yo
Clynelish

Harrie
Neus: Prikkelende neus, hoog abv? Sherrytonen, sinaasappels. Na een poosje minder sherry en meer een beetje cognac/lijmig. Doet me denken aan eerder geproefde Millstones.

Smaak: scherp, hoog abv, boven de 50%. Koffie, mokka.
Met water: meer fruit, sinaasappel, minder koffie/mokka. Zeker een verbetering.

Afdronk: weer de koffie, en sinaasappels. Vol en romig mondgevoel. Hele pure, donkere chocola.

Oordeel: zoals gezegd doet het me denken aan Millstone. Ben niet geheel overtuigd, zeker ook omdat ik geen liefhebber van koffie/mokka ben. Zonder water 80 punten, met water 85.

Petrovitski
Geur: Wow! Deze heeft een heerlijke neus! Ik ruik vanilletonen, maar ook sherrytonen. Wat tropisch fruit, banaan. Lekker zoet. Volgens mij zit hij aardig in de alcohol (gezien het schuim na het schudden), maar de neus is niet scherp
Nu wat water erbij. Het fruit komt meer naar de voorgrond. Zou ook nog port kunnen zijn. Sommige whiskies hoef je niet te drinken, dan ga je gewoon lekker met je neus boven het glas hangen en daar word je dan al blij van. Dit is er zo een.

Smaak: Flink in de alcohol. Eerst zoet, eerder sherry of oloroso dan het caramel van px. Toch nog heel in de verte iets verbrands? Maar wel het zoete dat normaal bij een px hoort. Dit vind ik een GEWELDIGE whisky!
Met water vind ik hem ook lekker, maar ik denk dat mijn voorkeur uit gaat om hem puur te drinken. Ook nu denk ik dat een px of port best zou kunnen.

Nasmaak: Oeh! Lekker! Eerst vanille en tropisch fruit dat redelijk snel weg zakt. Daarna hout.
Blijft ook lang hangen, eindigt met een wat zurige, metalige smaak die ik met sherry of px associeer. Fijn hoor!

Alcohol: 55+

Gok van de week: Glendronach Single Cask van ongeveer 10 jaar oud. Een PX? Of toch port?

95 punten!!!
Nu hoop ik dat deze een beetje betaalbaar is, want hier wil ik er wel meer van!

Voor mij met afstand de beste tot nu toe.

FGG
Neus: een lichte sherry-neus. Kruidig. Speculaas. Ook wat muffig karton. Iets langer de neus er in en er komt wat zoetigheid boven, bosvruchten. Een rozijntje. Er zit wel wat alcohol in de neus de ABV zal wel wat hoger zijn. Als je 'm even ronddraait komt er een lijmlucht vrij. Bijna een single grain.
Smaak: Pittig kruidig en scherp. Tabak. De smaak brengt me meteen terug naar één van mijn eerste whisky's die in mijn kast stond…
Body: Krachtig en scherp, en de scherpe randjes gaan er niet af maar zetten zich om naar een bitter randje, de tabak uit de neus.
Finish: kort en bitter-zoet

Een prima dram die me doet denken aan mijn eerste instappers. Ik zou dit nu niet meer kopen maar kon er destijds van genieten.

De punten:

86 - 84 - 84 - 82 = 84

defeatless
Neus:
Een bloemig zoet-zuurtje als dat niet te gek klinkt. Eerste indruk een Speysider. Aan de geur is het misschien een blend van bourbon en sherry vaten. Want er zit ook wel een beetje rood fruit in de neus. In de verte hangt ook iets fris in de neus, misschien dat wat water straks helpt. Maar dit vind ik interessant om zo te ruiken. Met water: Hier komt het frisse inderdaad wat meer naar boven. Het is een soort parfum wat je ook wel eens in douchegel vind ofzo, beetje mint/menthol/kampher of iets in die trant.

Smaak:
Oef! die komt binnen. Das CS. Dit is erg fruitig. Ligt zuurtje, afgewisseld met een bittertje. Het hoge alcohol% bijt me een beetje. Zonder water kan ik hier niet heel veel over zeggen. Met water komt het fruitige erg naar boven. Het is fris fruit, niet zozeer tropisch of citrus. Maar ik weet het verder niet beter onder woorden te brengen.

Finish:
Medium-lang qua lengte. Hier komt weer het fruitje naar voren, maar ook wat taninnes. Verder veel bourbon invloeden zoals wat vanille en veel karamel en fudge. Met water wordt de finish korter en de smaak wat wranger. Hierdoor valt er toch zeker een puntje af.

Commentaar:
Is dit wel Schots? Ik kan me een Mackmyra herinneren met ook een vergelijkbaar profiel. T zou zomaar eens virgin oak kunnen zijn. Ik zeg 86 punten.

Dre
Nose:
Heel fris, licht en zoet. Wel een ‘complete’ geur, vol. Fruitig, appels, tropisch fruit ook. Veel zoet, vanille, ook wel wat grassig, en karamel. Aan het begin ietwat lijm-achtige geur. En snoep ook, zoals die schuimblokken van vroeger. Hele typerende geur…

Taste:
Zacht en toch een volle smaak, gaandeweg wordt ie wat prikkelender. Zoet en fruitig, verse appels, vanille, tropisch fruit ook weer. En wat melkchocolade nu ook.

Finish:
Nog licht prikkelend, heel veel ananas en perzik nu vooral. Lange finish, vrij intens, tintelt goed op de tong na. Wat houttonen ook.

Conclusie:
Vriendelijke, zoete en fruitige whisky. Volle smaak, veel tropisch fruit, heel erg prettig. Zacht in de neus wordt ie in de body en finish steeds wat steviger.
Minder opvallend dan een dikke turf- of sherrybom, maar desondanks vind ik dit ook heel mooi, een goeie 88 punten voor mij.

MacErik
Neus: Muf en natte bladeren....rood fruit, framboos, zoetigheid....

Smaak: Scherper dan je zou verwachten qua ABV. Zoet, rozijnenvanille,framboos, jam, nat karton.....

Body; kort en bitter

Algemeen: echte herfst dram? Muffig en natte bladeren. Doet mij niet Schots aan..... Ik vind 'em wat te zoet.

MaltMuppet
Nose: in eerste instantie mooie sherry neus, caramel, maar al vrij snel ruik je nog maar heel weinig. Maar gelukkig even later komt de heerlijke geur weer terug, en hoe! Mooie sherry bom dit!
Taste: lekker vettig, oud, gedroogd fruit, bosbessen, rozijnen, kersen
Finish: vol, smaak blijft lekker hangen

50,10%, Speyside, Glendronach? Dit is geen finish op sherry vaten, maar volledige rijping op sherry vaten.

Hele mooie whisky, de mooiste tot nu toe. Ik denk dat deze whisky redelijk op leeftijd is, gokje 20 jaar.

De 2e keer proeven was hij nog beter als de eerste keer. Als hij betaalbaar is zou ik hier best een flesje van willen hebben.

Score: 90

vbreemen
Neus: Plastic, leer

Smaak: Over de top sherry

Finish: Plastic, blijft lang hangen

Vuig ding, maar niet vuig genoeg om interessant te zijn.
Knapt goed op van een beetje water.

IB Bunna?
80 punten

fjharms
N: Initieel: Hout en specerijen. Caramel. Puntenslijpsel.
Na wat meer tijd: de specerijen en het puntenslijpsel verdwijnen, de neus wordt vlakker.
Na nog wat tijd: nu juist wat vegetaler, met een hint van maggi. Nogsteeds hout. Ook de maggi verdwijnt weer. Hout blijft wel over.
S: Initieel: Prikkelend, redelijk hoog ABV. Daarna vooral hout met caramel. Minder specerijen dan in de neus.
Na wat meer tijd: minder prikkelend, nogsteeds vooral hout en caramel. Nog later komt er iets van een zuurtje bij, maar ik kan dat even niet plaatsen.
F: medium-lang, maar niet spannend.
ABV gok: 53%
Gok over het thema: 10yo
Oordeel: Komt misschien omdat ik verkouden aan het worden ben, maar…
deze begon interessant in de neus, maar hield dat niet vast. Komt op mij redelijk vlak over. Niet slecht, maar geen topper. Ik zal ‘m nog eens een kans geven als de verkoudheid over is…

Jones12
Neus : kruidig, licht, fruitig, waaronder de geur van appel, tonen van sherry vat
Smaak: zacht, peperig, chocolade, appel

Afdronk: mooie stevige kruidige afdronk, licht peperig

Abv van 43%
Gok op een jaar of 10-12
Glengoyne, glenlivet

Robbezzz
Neus: chocola, rozijne en een klein zuurtje,

Smaak: matte matige milde smaak, zo komt hij binnen. Pas bij het doorslikken krijg ik wat smaken binnen.
Het is een redelijk vlakke smaak waar niet echt duidelijk iets uitspringt voor mij.
Jammer de neus hoopte op meer smaak in de mond.

Afdronk is er wel, maar ook niet heel spannend

Tegenvallende whisky

Dyson81
Neus/geur: Sinaasappel, boerenjongens, cacao en ergens wat korenwijn.
Smaak: Rozijnen, caramel, koffie, chocolade, leer. De alcohol is goed merkbaar maar niet vervelend.
Afdronk, creme brulee, pudding. De afdronk is een beetje wrang en niet al te lang, dat is jammer.

Tot nu toe is dit voor mij de beste dram, ik gok dat het jonge een single malt op een goed sherry vat is.
De alcohol is goed aanwezig, 55%+
Dit komt aardig in de buurt van Glendronach, maar het mist iets. Zou het een Glenallachie 2008 (10jaar!) van Best Dram zijn?
Een Aberlour of de Speyburn 2004 voor Boomsma zou ook nog kunnen, echter kan ik daar de hint naar 10 niet vinden.
Mijn score 87, bij een betere afdronk had die een punt meer gehad.

Rien68
Weer een sample helemaal leeg, fijne dram!

N; direct na het inschenken even nosen, dat doet me een beetje denken aan een 1996 Longmorn vW en toch ook wel richting Glengoyne... Dikke sherry neus met flink wat rood fruit ,vanille en zeker cask strength. Na een half uurtje ademen is de alcohol wat minder maar blijft goed overeind.

T; inderdaad cask strength tegen de 60% aan, flink wat kersen en vanille dip over een kerstcake. Na een paar druppels water komt er wat assigs vrij, doet me aan een Tamdhu denken.

F; pepertje,vanille en gaat nog lekker even door met kers.

Gok en 10 thema; Glengoyne 10 maanden op oloroso

Skiddilly
Geur:
Allereerst prikkelend. Vlezig, perzik en ananas, fruitsiroop. Korenwijn. Vals zoet (,zoals die goedkope kauwgomballen met verschillende kleuren, maar identieke smaken), port, geblikte aardbeien. Ook gedroogde pruimen en chocolade.

Smaak:
Rozijnen, eiken, cacao, tabak, peper.

Afdronk:
Vol en lang, chocolade, (snoep)spekjes en fudge.

Conclusie:
Erg fijne whisky. Deze zit hoog in de alcohol, >60%. Door het hoge alcoholpercentage schat ik deze whisky rond de 10yo. Ik denk aan een 2nd fill Oloroso. Werkelijk geen flauw benul van welke distillery dit zou moeten komen. Mijn VBT-10 favoriet tot nu toe. 87punten.

politrix
Geur: vlezig, nootmuskaat, wild schoteld, (gestoofde) pruimen, alcohol en rode wijn
Smaak: begint met iets zoetigs, koekjesbeslag, daarna vleesbouillon, peper, kruiden en alcohol
Finish: Kort, peperig, alcohol

Dit zou weleens een port wijn-finish kunnen zijn en heeft daar dan 10 maanden op gelegen om het thema vraagstuk te beantwoorden. Niet superhoog in de alcohol.

Een hele wilde gok: Glenmorangie Quanta Ruban

roylubbers
Nose: citrus, zoete snoepjes, mandarijntjes, caramel fudge. Taste: zoete perzikjes met wat zuur/citrus, groene appel. Finish: citrus, licht bitter. Verdict: oude 10yo speyside, op 46%.
P.S. klein beetje geproefd ivm voorhoofdholte ontsteking.

andre8x8
Nose:
Zo, alweer een sherry bommetje.
Rozijnen, gedroogd rood fruit, zoet.

Taste:
Sherry wat vettig en warm, rozijnen, gedroogd rood fruit, een Glendronach Allardice maar dan hoger in de alcohol.

Finish:
Zeer lang, rozijnen en donker rood fruit.

Leeftijd:
> 15 jaar

ABV:
58 %

Score:
89 punten

Schot voor de boeg:
Glendronach batch 10

mardo
kleur: lichtbruin/messing
Alcohol: 59% ofzo.
tranen zichtbaar olieachtig in t glas
neus: zoet, honing, citrus vruchten, zeer aangenaam, marsepein,
smaak: alcohol, zoet in het begin, smooth, kaneel, hout, jawel, serieus eikenhout en dan uitlopend naar wat bitters.
met water komt er toffee mee.
afdronk: redelijk kort en bitter
aangename whisky, neus is fantastisch, smaak is fijn, afdronk vrij bitter mede door t hout.
Wat zou dit zijn? ik denk een bourbon barrel rijping. veel alcohol, redelijk jong.
Ik heb natuurlijk geen enkel idee, maar een gokje is leuk. Ik ga voor arran caskstrenght 10 jaar oud van the ultimate.
86 punten

Amputeck
N: oei, bij de eerste paar keer ruiken aan het glas overheerst er een geur die doet denken aan aceton en lijm. Gelukkig veranderd dit snel naar aangenamere geuren zoals abrikoos, honing, haver, mout, custard, vanille, kaneel, kerstthee, appeltaartIn het begin vond ik dat de verschillende geuren elkaar snel afwisselden, maar na een tijdje in het glas stabiliseert het wat.
S: komt eerst zacht aan, maar wordt in het begin scherp van smaak. Deze dram lijkt wat minder body te hebben dan de drams die we tot nu toe geproefd hebben. De tonen van haver, mout, vanille en kaneel komen terug. Verder nog wat kruidigs en een beetje peper.
A: wat korter van nasmaak. Er blijft initieel wat scherps hangen, maar ebt vrij snel weg. Er blijft niet echt iets nazinderen.

Tja, is het een single grain? Bourbon? Misschien wel een Ier? Ik waag de gok toch op een bourbon. Ik ken nog minder van dit soort drankjes dan dat ik van whisky ken, dus een specifiekere gok wagen is erg moeilijk. Four Roses misschien?

DrinkingWhisky
Pepijn:
Uiterlijk: 3 - amber (barnsteen) (1.1 - burnished)
Geur: Ohhh, toverballen! Erg zoet. Zei ik zoet? ZOET! Daarnaast hout gedoopt in kersensap, en wat nail polish remover, zuurkool, en deeg (yup, rare combi).
Smaak: Oh, dit is niet fijn.... Droog, echt heel droog; alsof je op een balk hout aan het kauwen bent. Wat kers, citroen - oh, en hout. Eerste slok is echt niet fijn, daarna trekt het wel wat bij - maar of ik hier aan wil wennen? Nee.
Afdronk: D'r gebeurt hier iets vreemds: zoet-zuur-droog komt samen op een onaangename manier.

Samenvattend: Dit doet denken aan het beroemde en beruchte sample #9 van de eerste ProefOlympics - een déjà vu met toverballen (voor degenen die het willen weten: dat was een Frysk Hynder 7yo uit een cognac-vat, WB ID 62838). Ik vermoed dat deze in ieder geval een finish heeft op een of ander rood-wijnvat, met een ABV van ongeveer 53%. Ik ga maar voor een jonge Frysk Hynder, hoewel die bijna niet boven de 50% ABV bottelen, en ook de relatie met de 10 komt niet boven borrelen... misschien 10 toverballen in het vat gegooid? Enfin, niet mijn ding.

Score: 64

MBC
Uiterlijk: honinggeel
Geur: sherry, banaan, vanille, houttonen, citrus, leer, zurig
Smaak/Afdronk: waterig, sherry, hout, banaan, creme brulee, peper, sherry, honing, bierschuim, wrange nasmaak
Alcohol percentage: 40%

De enige kwalificatie die ik aan deze whisk(e)y kan geven is "vreemd" en dat hoeft niet direct negatief te zijn al is het voor mij zeker niet de topper van deze VBT. Meestal zijn whiskies die bij mij de boventoon "vanille, hout, banaan" hebben de wat jongere whiskies die (nog) niet helemaal in balans zijn. Ben erg benieuwd of deze ook in die categorie valt... heb nog een bodempje bewaard om deze na de bekendmaking te "herproeven".

Score: 81/100

SirNagalot
Kleur: donker amber

Geur: zware sherry: veel rozijnen, chocolade en rode vruchten. Ook het hout komt erdoor in de geur. Later veel zoute drop in de geur.

Mondgevoel: heel aangenaam, romig en vol (mondvullend)

Smaak: erg fruitig en zoet, maar wel gebalanceerd, met ook heel wat frisse tonen van pepermunt. Dit is absoluut een zware sherrywhisky, ik denk aan een first fill sherryvat. Deze whisky evolueert mooi. In het begin zou je hem wat saai kunnen noemen, maar na een kwartier komt er een bittertje bij in de smaak, en wat karamel en koffie, echt een uitgesproken mokkasmaak, en zelfs een klein beetje iets zepigs (lavendel?), dus dat maakt hem toch interessant.

Afdronk: middellang met een bittertje.

Conclusie: Dit is een mooie whisky, eentje die ik zeker in mijn collectie zou willen hebben als de prijs meevalt. Geen super, maar wel complexloos en erg smakelijk. Ik scoor hem 88 punten en heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

Toch een gokje: een first fill sherry Clynelish? Naar mijn idee kan deze wel eens ouder zijn dan 10 jaar, dus ik ga voor een onafhankelijke botteling die uitgebracht werd om het tienjarig bestaan van de bottelaar te vieren.

dannyp44
Geur: Zoete geur, perzik, chocolade, warm, port. Denk dat het bourbonvat is. Maar een finish op port of sherry kan ook want die geuren zijn tijdens 2e keer proeven sterker aanwezig. Geur is ook snel aan het afnemen en wordt de geur vlak.

Smaak: ook de smaak is zoetig met rood fruit en chocolade maar ook de alcohol duidelijk aanwezig. Lastig smaken te ontdekken een beetje vlak.

Afdronk: kort, droog en vooral alcohol.

ABV:43%

Punten: 80

Deze verrast niet en bij 2e keer proeven is de smaak nog vlakker en gaat zelfs tegenstaan. Geen bijzonder uitgesproken smaak en niet heel bijzonder. Ook naar langer wachten en toevoegen van water geeft weinig verschil. Daagt niet uit zoals eerdere samples.

WhiskyclubSpakenburg
Erik
Kleur: kastanje sherry
Neus: heel veel hout invloed met hars, framboos en kersen. De initiële neus heeft veel tijd nodig om doorheen te komen.
Smaak: bosfruit, pepertje, rozenbottel, rode zoete appels en appelstroop
Afdronk: blijft lekker aan de wangen hangen, iets kruidig, fudge, fris zoet en zelfs nog een beetje spirity
Oordeel: Jong, met water gebeurd er niet veel meer. Rond de 10 jaar of misschien zelfs een NAS. Daarnaast erg actief (wijn?)vat.
Score: 86/100
Gok: Deanston 2008 Bordeaux Red Wine Cask 58,7%

Willem
Kleur: Amber
ABV: 59%?
Neus: Vooral een dikke laag eiken. Virgin oak? Moeilijk om doorheen te komen. Butterscotch, toffee, vanille, frambozenjam en basterdsuiker.
Smaak: Hier proef je meer sherry invloeden, maar behoorlijk oppervlakkig. Wel lekker mondgevoel, vrij stroperig. Richting finish wordt hij wat fruitiger, rood fruit. En marsepein.
Oordeel: lekker, maar geen hoogvlieger. Neus heeft teveel nieuw eiken en de smaak is wat vlak. Goede daily dram, want hij drinkt lekker (welliswaar met wat water) weg en is niet te complex. 82 punten
Gok: Jong, hooguit tien jaar. Wel een zeer actief vat, waarschijnlijk nieuw Europees eiken. Bunnahabhain?

Wouter1981
N: Eerste glas: zoet, vleugje vanille, maar gelukkig lang zo veel niet als sample 4. Dit is een stuk prettiger.
Een zuurtje komt langs en iets in de verte wat heel licht lijkt op rook of sulfur.
Wat suiker en biscuitjes wat me in combinatie met wat Sherry tonen doet denken aan verschillende Arran die ik hem mogen proeven.
Tweede glas een paar dagen later was alles wat vlakker helaas. Of dit nu aan mij lag of het kleine beetje zuurstof wat in het samples flesje zat weet ik niet. Puntje er af hierdoor.
T: Komt zacht maar vol binnen. Daarna komen de kruiden pas. Trekt iets droog, maar het olieachtige mondgevoel compenseert dat mooi. Sherry invloed is aanwezig met zijn kruiden, donker fruit en een licht zuurtje. Erg lekker hoor, maar ook hier de tweede keer net een stukje minder
F: lange finish die verder op sherry, kruiden en een zuurtje gaat. Alcohol percentage is niet super hoog denk ik. Ergens rond de 46, op basis van mondgevoel.
Score: 86/100 op basis van het tweede glas. Wat een verschil met vorige week zeg. Alles wat daar mis aan was, is hier duidelijk beter uitgevoerd. Geuren en smaken veel meer in balans. Maar waar het verschil tussen het eerste en tweede glas vandaan komt kan ik niet zo goed uitleggen. Scheelt een puntje.
Gokje: Geen flauw idee, maar wel heel benieuwd

edwinedje
Hrm..
Zowel de neus als de smaak heeft dat zoetige/weeïge van een Bourbon.
Meestal wel aangenaam voor het eerste nipje, maar daarna gaat het [mij] toch tegen staan.
Dus het zou met niet verbazen als dit een Bourbon of Bourbon variant is.

Dus eerst vond ik deze die aan het Thema voldoet;
Ten High Kentucky Straight Sour Mash Bourbon Whiskey
Maar...
1 - Ik heb het idee dat er meer dan 40% alcohol aan te pas komt.
2 - Een "whiskey" voor onder de 10 Dollar. Zou de organisatie zo ver gaan met al 3 sponsors in de pocket?
3 - De recensies zijn ook niet al te lovend

Dus na nog iets verder zoeken vond ik deze Bulleit 10-year-old.
Tien jaren oud met een alcohol percentage van 45,6% komt het al meer in de buurt.

Met nog iets meer alcohol, 50,5%, is de laatste gok een Wild Turkey 10-year-old

Meer raad dan smaak notities, maar ik dacht eens 'outside the box"

Alex
Glas: Copita
Kleur: Tawny
Neus: Geen overheersende alcohol, sinaasappel, vanille, hout, sherry.
Smaak: Meteen heel pittig en houterige smaak. Creamy en middelmatig mondgevoel.
Finish: Korte finish.
Conclusie: Moeilijk deze. Deze sample verdeeld over twee sessies, maar toch haal ik hier weinig geuren uit. Heeft volgens mij een redelijk hoog alcohol percentage, al ligt dit niet op de voorgrond. Redelijk stevig karakter, ook na het toevoegen van een aardige plons water. Deze zit wat mij betreft in de middenmoot, geen slechte whisky, maar ook geen topper. Highlands, 57%, CS.

Score: 86

hoogheid2015
Niet echt mijn ding .

abv schatting 40-43 %5 , geen idee misschien een tomatin of benromach. op bourbonvat, en misschien wel smaakstoffen toegevoegd.

nose: hout, zoet ,klein zuurtje, bourbon
taste:fris,hout, griesmeelpudding, speculaas
finish: kort , amandel

Dit is het eerste sample wat ik helemaal heb opgedronken , want ik weet echt niet zo goed wat ik hier nu mee aanmoet(dan maar opdrinken ) .
82-84 punten

HammerHead
Neus: nieuw leer, meubelspray, kruidig, brood-/moutpap (een graantoon maar niet zoet), nootmuskaat, walnoten, sherry, vanille, toffee, rozijnen, dadels, perzik, zoete sinaasappels en een vleugje mint.

Smaak: redelijk volle body, romig, sappig, zoet, perzik, pruimen, caramel, zoete citrus, honingdrop, niet al te hoog in alcohol (rond de 46%).

Afdronk: vrij lang, siroop, honingdrop, een mild citrusbitter, houtmot en een milde theetoon.

Lekker; zowel bourbon/nieuw hout als sherry invloeden. Gokje: een bourbonvat met sherryfinish of sherryvat met virgin oak finish. Zo rond de 12 a 15 jaar, speysider. Thema... 10 maanden finish.

Punten: 86/87

Laurens
Geur:
Zoet, kruidig, flink wat alcohol

Smaak:
In het begin kruidig, dennenaalden
Later caramel, koffie, haakse hopjes

Afdronk:
Kruidig, caramel, stroop

Ik denk dat het een grain Is van rond de 54%

Daveen
Maar 1x kunnen proeven, omdat de dagen ervoor ik nog aan het herstellen was van een verkeerd hapje vis... Maar gelukkig beviel dit sapje mij een stukje beter en heb ik alles binnen gehouden erna, in tegenstelling tot bij de vis.

Neus: Donkere sherry, druiven, houttonen, karamel, krentjes, nootmuskaat?
Mond: Boter, Licht prikkelend, kersenhout, zoetig,
Finish: lang, licht bittertje die een mooie balans met zoete van het begin brengt. Er blijft een soort laagje caramel op de tong achter
Een mooie whisky en levert bij mij 87-88 pnt op, maar ga deze zeker nog een keer inschenken.

Joris
Geur: Bij het inschenken gelijk de geur van witte wijn. Daarna gedroogd gras, een hooischuur, witte druiven, appelcider.
Smaak: friszoet, appels, winegums.
Conclusie: Lekkere whisky, doet denken aan Penderyn (madeira cask misschien?). De neus geeft wat meer prijs dan de smaak, al blijft de zoetheid wel redelijk lang hangen. 84 punten voor deze.

+++++++++++++++++++
EINDE PROEFNOTITIES
+++++++++++++++++++
Afbeelding
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF-VBT 10: Sample 5 (t/m 5 november '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Okt 2018, 16:33

In afwachting van het demasque van sample 4 heb ik sample 5 maar vast ingeschonken en de eerste notities gemaakt.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 01 Nov 2018, 20:30

Voel me weer beter heb de notities maar snel opgestuurd.
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Nov 2018, 22:14

Heb um nu in t glas!
Ga er maar eens wat over opschrijven inderdaad!
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Nov 2018, 07:33

Ook ik heb 'm gisteravond gehad en de notes zijn verzonden.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Nov 2018, 11:12

Wellicht hebben velen het sample voor vanavond op het programma staan, of is men op dit moment nog driftig de notes aan het uitwerken... :lol:
Maar voor de zekerheid toch maar even een reminder: Er zijn tot nu pas 9 notes binnen van Sample #5... hopelijk komen daar nog heel veel bij! :bigsmile
1 x

Jones12
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jones12 » 03 Nov 2018, 11:30

Deze gaan vanavond verstuurd worden
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 03 Nov 2018, 11:43

Vanavond gaan we er weer voor zitten. Even wat lekkers erbij halen, nu al zin in.
0 x

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 03 Nov 2018, 14:48

Proefnotities zijn ingestuurd
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 03 Nov 2018, 14:52

huiswerk af en ingestuurd :bigsmile
1 x
Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 03 Nov 2018, 16:16

Ik heb 'm nu in het glas zitten. Ben nog echt :Scratch
1 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Nov 2018, 16:34

fjharms schreef:Ik heb 'm nu in het glas zitten. Ben nog echt :Scratch

:bigsmile
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Nov 2018, 16:38

Staat hier ook klaar voor vanavond :bigsmile
0 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 03 Nov 2018, 17:09

Notes ingestuurd, maar het bleef toch :Scratch voor mij.
Komt wellicht door de verkoudheid die al een paar dagen wat dwars zit :(
0 x
Afbeelding

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 04 Nov 2018, 21:47

Wederom veel verschil voor mij met de eerste en tweede tasting van sample 5. Ik denk zo een 180 graden gedraaid in idee.
Vooral vattype. Maar daar ga ik nog niet over uitwijden nu. ;)
Enfin.....ze zijn verstuurd en wederom ben ik benieuwd.
1 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”