HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: Willum, Dre, FGG

Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Peiling eindigde op 07 Jun 2018, 23:57

Geen enkel bezwaar tegen PET
6
12%
Prima, het gaat tenslotte om de whisky die erin zit
8
16%
Neutraal
7
14%
Geen PET liefhebber maar voor VBT prima
13
27%
Liever niet
4
8%
Hoe haal je het #@%$&! in je hoofd?!
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 03 Jun 2018, 11:15

Glazen flesje met plastic dop of kunststof flesje met dop, voor de milieubelasting maakt het niet uit.

Het enige waar ik bij PET flessen in het algemeen moeite mee heb is dat er aan de
polyethyleentereftalaat weekmakers worden toegevoegd om de fles te kunnen fabriceren.
Deze verlaten het PET weer heel langzaam, en waar blijven de weekmakers dan...

Maar deze discussie staat los van het kunnen bewaren van whisky in kunststof flesjes.
Zelfs Glenmorangie heeft 5cl flesjes met bijvoorbeeld Port Wood Finish op de markt gebracht.
Waarschijnlijk gebotteld in 2001 (Code: L1 129) en genuttigd in 2016, geen bijzondere bijsmaak geproefd.


Dus voor mij groen licht.
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Jun 2018, 11:22

Dyson81 schreef:PET of glas, in feite maakt het geen bal uit.
Doe mij maar glas, soms moet er ook aan de ijsbeertjes op deze planeet gedacht worden!
Volgens mij is uiteindelijk glas beter voor mens, dier en milieu.
Die 210 flesje zijn een druppel op de gloeiende plaat, maar een beter milieu begint bij jezelf heb ik altijd geleerd.
We moeten toch een keer van het plastic gedoe af, gaan wij er nu mee beginnen!

Dat klopt helemaal. Alleen... Als we de glazen flesjes gaan gebruiken, neemt het transportrisico toe. Want breekbaar. In dat geval zullen we dus ruime hoeveelheden 'bubbeltjesplastic' moeten gebruiken om de potjes te wrappen. En dat is bij de onbreekbare PET's dan weer niet nodig...
5 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Jun 2018, 11:24

Breedút_Genietsje schreef:Het enige waar ik bij PET flessen in het algemeen moeite mee heb is dat er aan de
polyethyleentereftalaat weekmakers worden toegevoegd om de fles te kunnen fabriceren.
Deze verlaten het PET weer heel langzaam, en waar blijven de weekmakers dan...


Die zullen uiteindelijk in je whisky terecht komen verwacht ik, alleen gaat dat zeer langzaam. Dus voor die paar weken dat whisky voor de VBT in zo'n flesje zit geen probleem lijkt me.
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Jun 2018, 11:27

Breedút_Genietsje schreef:Deze verlaten het PET weer heel langzaam, en waar blijven de weekmakers dan...

Maar deze discussie staat los van het kunnen bewaren van whisky in kunststof flesjes.

Helemaal eens. Als je iets voor lange termijn (lees: vele jaren) in een dergelijk flesje moet opslaan zou ik me ook nog wel verder gaan verdiepen in de afgifte van weekmakers aan de inhoud.
Echter, voor deze VBT blijft de inhoud hooguit twee maanden in het flesje, dus speelt díe discussie voor nu hier geen enkele rol.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jun 2018, 11:56

Dre schreef:
Dyson81 schreef:PET of glas, in feite maakt het geen bal uit.
Doe mij maar glas, soms moet er ook aan de ijsbeertjes op deze planeet gedacht worden!
Volgens mij is uiteindelijk glas beter voor mens, dier en milieu.
Die 210 flesje zijn een druppel op de gloeiende plaat, maar een beter milieu begint bij jezelf heb ik altijd geleerd.
We moeten toch een keer van het plastic gedoe af, gaan wij er nu mee beginnen!

Dat klopt helemaal. Alleen... Als we de glazen flesjes gaan gebruiken, neemt het transportrisico toe. Want breekbaar. In dat geval zullen we dus ruime hoeveelheden 'bubbeltjesplastic' moeten gebruiken om de potjes te wrappen. En dat is bij de onbreekbare PET's dan weer niet nodig...


Vrees niet Dre, stemmen ga ik niet doen.
Wat het verpakken betreft heb je een punt.
Maar ook daarvoor zijn er alternatieven.
Ik ontvang tegenwoordig ook regelmatig flessen die in kartonsnippers/papier verpakt zitten.
Het kan dus ook anders en het zijn niet alleen particulieren die dit doen.
Dus als je een glazen flesje neemt met een kartonverpakking zit je enkel met het kunststof dopje.
Maximum plastic reductie, want vergeet niet: ze gaan pas minder plastic produceren als er minder vraag naar is.
0 x

Gebruikersavatar
Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 624
Lid geworden op: 21 Jan 2016, 22:45

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 03 Jun 2018, 11:58

Dre schreef:
Dyson81 schreef:PET of glas, in feite maakt het geen bal uit.
Doe mij maar glas, soms moet er ook aan de ijsbeertjes op deze planeet gedacht worden!
Volgens mij is uiteindelijk glas beter voor mens, dier en milieu.
Die 210 flesje zijn een druppel op de gloeiende plaat, maar een beter milieu begint bij jezelf heb ik altijd geleerd.
We moeten toch een keer van het plastic gedoe af, gaan wij er nu mee beginnen!

Dat klopt helemaal. Alleen... Als we de glazen flesjes gaan gebruiken, neemt het transportrisico toe. Want breekbaar. In dat geval zullen we dus ruime hoeveelheden 'bubbeltjesplastic' moeten gebruiken om de potjes te wrappen. En dat is bij de onbreekbare PET's dan weer niet nodig...


Wordt er geen biologisch afbreekbare verpakking gebruikt! Just Kidding, je hebt helemaal gelijk, de PET flesjes kunnen anders (lees minder) verpakt worden.
Dan maar helemaal ff "omdenken", zullen we er meteen HWF-VBT 10 fietsroute door Nederland van maken, geen uitstoot van transport en geen verpakkingsmateriaal :bigsmile
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Jun 2018, 12:29

Mij lijkt het prima om PET te gebruiken. Voor de hooguit paar weken dat het erin zit, kom maar door!
Het milieu gaat mij ook aan het hart, alleen probeer ik wel wat praktischer in het leven te staan.

Je eigen niet voortplanten, geen auto, weinig vlees eten. Dan maken die paar PET flesjes niet meer uit hoor!
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Jun 2018, 12:51

defeatless schreef:
Je eigen niet voortplanten,


Daar doe je de hele wereld een plezier mee Alex :P
6 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 03 Jun 2018, 13:17

Ja, links of rechts om; wij, mensen zijn de grootste belasting van deze aardkloot.
Door er bewust mee om te gaan kunnen wij deze druk reduceren.

Of een glazen of kunststof flesje daar uiteindelijk aan bijdraagt is nog maar de vraag.
Bedenk dan ook even hoeveel brandstof er nodig is voor de productie van 'onze' grondstoffen.
En als je dan kijkt hoe veel graan/gerst er nodig is voor één fles whisky, daar kun je ook heel mooi voedsel van maken...

En als het kostbare graan whisky is geworden, en het zit in een mooie fles,
dan willen we er ook een nette kurk op in plaats van een metalen of kunststof schroefdop...
Enz, enz.


Het eind is zoek.

Conclusie:
Milieutechnisch is bij productie kunststof in het voordeel
Glas is in het voordeel bij recycling, mits goed gescheiden...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 03 Jun 2018, 13:29

Glas vs kunststof:
20180603_132340.jpg
20180603_132340.jpg (171.25 KiB) 1241 keer bekeken

Glas: 55 gram - PET: 11 gram


Kinderen spelen nog wel eens met leeg spul... ;)
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor MBC » 03 Jun 2018, 14:00

Voor mij prima om dit een VBT te proberen, ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je er iets van zou proeven en omdat alles er max 2 maanden in zit geloof ik ook wel dat er geen schadelijke stoffen loskomen op zo'n korte termijn.

Voor het bewaren van samples voor langere termijn (ja ik heb er hier ook nog een kleine 40 die in de wacht staan :Tongue ) lijkt het me een mindere keuze.

Dus wat mij betreft prima experiment met als bijkomend voordeel dat deze 100 euro in de whisky i.p.v. de verpakking gestoken wordt :goedgedaan (alhoewel... we kunnen nu natuurlijk ook beslissen met z'n allen om deze sample flesjes nu in een mooi gefiguurzaagd kistje te verpakken :P :P :P ).
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Jun 2018, 15:18

Tis wel een heel goed teken dat de VBT organisatie al op het punt is aangekomen dat er ruimte is voor deze discussie!

Dat doet in ieder geval vermoeden dat de VBT drams allemaal al geregeld zijn! :goedgedaan
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 03 Jun 2018, 15:26

Oogadal schreef:Tis wel een heel goed teken dat de VBT organisatie al op het punt is aangekomen dat er ruimte is voor deze discussie!

Dat doet in ieder geval vermoeden dat de VBT drams allemaal al geregeld zijn! :goedgedaan


Bijna dan toch... als we "met de PET rond gaan", dan is er nog ong. 100 Euro te besteden...
:Slainte
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Jun 2018, 15:48

edwinedje schreef:
Oogadal schreef:Tis wel een heel goed teken dat de VBT organisatie al op het punt is aangekomen dat er ruimte is voor deze discussie!

Dat doet in ieder geval vermoeden dat de VBT drams allemaal al geregeld zijn! :goedgedaan


Bijna dan toch... als we "met de PET rond gaan", dan is er nog ong. 100 Euro te besteden...
:Slainte


Geen sarcastische opmerkingen graag en niet op de man spelen.
Henri z'n PET heeft hier niets mee te maken.
Bedankt.
7 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 03 Jun 2018, 15:50

Peter87 schreef:
edwinedje schreef:
Oogadal schreef:Tis wel een heel goed teken dat de VBT organisatie al op het punt is aangekomen dat er ruimte is voor deze discussie!

Dat doet in ieder geval vermoeden dat de VBT drams allemaal al geregeld zijn! :goedgedaan


Bijna dan toch... als we "met de PET-Fles rond gaan", dan is er nog ong. 100 Euro te besteden...
:Slainte


Geen sarcastische opmerkingen graag en niet op de man spelen.
Henri z'n PET heeft hier niets mee te maken.
Bedankt.


MEA CULPA... text aangepast...
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten