HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 22-10 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
1
3%
75 - 79
3
10%
80 - 84
11
35%
85 - 89
14
45%
90 - 94
2
6%
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 23 Okt 2018, 10:46

SirNagalot schreef:Ik ben verbaasd over de tasting notes en dan vooral over de vele mensen die menen dat het een wat eenvoudige dram is met weinig meer smaken dan de typische peat. Het lijkt er wel op dat de meesten de sample niet voldoende tijd gegeven hebben of te veel overgehouden hebben om te proeven na de bekendmaking?

Ik heb 'm wel degelijk de tijd gegeven. Vandaar ook mijn constatering
"Initieel vind ik deze niet zo geweldig (te eenzijdig), maar als ie langer in het glas zit komt ie meer in balans."
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Okt 2018, 10:49

SirNagalot schreef:Ik ben verbaasd over de tasting notes en dan vooral over de vele mensen die menen dat het een wat eenvoudige dram is met weinig meer smaken dan de typische peat. Het lijkt er wel op dat de meesten de sample niet voldoende tijd gegeven hebben of te veel overgehouden hebben om te proeven na de bekendmaking?

Mogelijk heb je gelijk, al zal het zeker met dit soort drams voor een niet-geoefende (peat)drinker ook wel erg overdonderend kunnen overkomen. Het is niet iedereen gegeven om 'om de peat heen' te kunnen proeven.
Los daarvan is het sowieso raadzaam om voor je whisky ruim de tijd te nemen natuurlijk.
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1876
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 23 Okt 2018, 11:11

SirNagalot schreef:Ik ben verbaasd over de tasting notes en dan vooral over de vele mensen die menen dat het een wat eenvoudige dram is met weinig meer smaken dan de typische peat. Het lijkt er wel op dat de meesten de sample niet voldoende tijd gegeven hebben of te veel overgehouden hebben om te proeven na de bekendmaking?


Ik snap je punt helemaal.
Ging na het inschenken volledig voor Laphroaig, kreeg halverwege het meer assige van Ardbeg en aan het einde van het glas (3u later en lang na het bekend maken van de notities) ging ik zelfs richting Talisker door de pepers en wat zilt.

Het blijft lastig er een etiket op te plakken. Bovengenoemde distilleerderijen hebben voor mij allemaal iets typisch. Maar als niet peat liefhebber moet ik inderdaad heel veel moeite doen om daar onderscheid in te maken.

Heb deze keer helaas maar 1x kunnen proeven en snel mijn notes moeten maken, dus duidelijk niet genoeg tijd genomen.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Okt 2018, 11:38

SirNagalot schreef:Ik ben verbaasd over de tasting notes en dan vooral over de vele mensen die menen dat het een wat eenvoudige dram is met weinig meer smaken dan de typische peat. Het lijkt er wel op dat de meesten de sample niet voldoende tijd gegeven hebben of te veel overgehouden hebben om te proeven na de bekendmaking?

Ik ben het hier wel mee eens. Met name deze dram had inderdaad wat tijd nodig en dan komt ie helemaal tot zijn (verdiende) recht.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

SirNagalot
Senior
Senior
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 Jun 2017, 09:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 23 Okt 2018, 12:27

Wouter1981 schreef:
SirNagalot schreef:Ik ben verbaasd over de tasting notes en dan vooral over de vele mensen die menen dat het een wat eenvoudige dram is met weinig meer smaken dan de typische peat. Het lijkt er wel op dat de meesten de sample niet voldoende tijd gegeven hebben of te veel overgehouden hebben om te proeven na de bekendmaking?


Ik snap je punt helemaal.
Ging na het inschenken volledig voor Laphroaig, kreeg halverwege het meer assige van Ardbeg en aan het einde van het glas (3u later en lang na het bekend maken van de notities) ging ik zelfs richting Talisker door de pepers en wat zilt.

Het blijft lastig er een etiket op te plakken. Bovengenoemde distilleerderijen hebben voor mij allemaal iets typisch. Maar als niet peat liefhebber moet ik inderdaad heel veel moeite doen om daar onderscheid in te maken.

Heb deze keer helaas maar 1x kunnen proeven en snel mijn notes moeten maken, dus duidelijk niet genoeg tijd genomen.


Ik vond hem zelf ook zeker niet typisch voor één bepaalde stokerij, of toch niet consistent typisch ;) Er zit absoluut wat van het Ardbeg-profiel in, maar ook Ledaig en ook wel wat Laphroaig inderdaad, en zelfs het aardse van een Speyside-turf, maar door de andere smaken dacht ik - zeker in het begin van het sample - bijvoorbeeld ook aan pakweg een Miltonduff met rijping of finish in een ex-Islaycask. Het zou mij in elk geval sterk verbazen als het 'gewoon' een Ardbeg Uigeadail, Laphroaig cask strength, Big Peat of iets dergelijks zou zijn.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Willum » 23 Okt 2018, 13:30

Ook wel goed om je te realiseren dat dit direct uit een afgesloten fles over de sample-flesjes is verdeeld.
De whisky heeft dus niet de kans gehad om te ademen. Daarom verstandig om deze toch even goed de tijd te geven voordat je een oordeel vormt.

De stelregel van o.a. Ralfy 'one-minute in the glass for every year in the cask' is wat mij betreft een mooie start.
Leeftijd is bij een VBT niet helemaal helder dus neem het ruim. :Slainte
3 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 587
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 23 Okt 2018, 15:52

Dre schreef:Misschien dat er straks nog wel een extra hintje komt (zat deze keer overigens NIET in de wordcloud verstopt)...


Inmiddels heeft mijn F5 toets het begeven.....
5 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Willum » 23 Okt 2018, 16:10

andre8x8 schreef:Inmiddels heeft mijn F5 toets het begeven.....


Uit medelijden met je toetsenbord, twee tipjes van de sluier....,het is geen blend en het is op Islay gedestilleerd.
5 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 587
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 23 Okt 2018, 16:24

Willum schreef:het is geen blend en het is op Islay gedestilleerd.


Ik blijf voorlopig bij Laphroaig en hoop dat deze, als ik hem al niet in de kast heb staan, betaalbaar is.
0 x
Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1004
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor JvR » 23 Okt 2018, 16:33

andre8x8 schreef:
Willum schreef:het is geen blend en het is op Islay gedestilleerd.


Ik blijf voorlopig bij Laphroaig en hoop dat deze, als ik hem al niet in de kast heb staan, betaalbaar is.


Zelf niets ingezonden deze week. Ik vond het een geslaagde geturfde whisky met een 'goede' spirit (en ik denk bourbon gerijpt en niet te oud). Het zou mij verbazen als het een Laph is, zat zelf eerder richting Coal Ila of PC te denken.

Maar dus ook erg benieuwd of het iets voor in de kast is.
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Okt 2018, 19:54

Nog heel even geduld mensen, ging ff technisch iets mis, ga het nu fixen, 20:00 uur ga ik waarschijnlijk net niet halen, maar doe mijn best...
1 x

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 825
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 23 Okt 2018, 20:03

Ik kan de spanning niet meer aan....
2 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3110
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Okt 2018, 20:08

Ik blijf F5-en...
2 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Okt 2018, 20:22

Nogmaals excuses, maarrrrr.... hij is bekend!! :bigsmile
4 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: HWF-VBT 10: Sample 3 (t/m 22 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Harrie » 23 Okt 2018, 20:25

Nice! Daar heb ik nog een vol flesje van in de kast staan :)
4 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten