HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 12-11 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
4%
80 - 84
4
16%
85 - 89
19
76%
90 - 94
1
4%
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 12 Nov 2018, 20:30

Dre schreef:
Wouter1981 schreef:Ik zie er een paar tussen zitten die totaal geen peat benoemen. Was het te obvious om het te benoemen, of hebben jullie het echt niet waargenomen?

Twee 'niet-peat' noemers hadden al aangegeven behoorlijk verkouden te zijn geweest of geworden tijdens het tasten. Dus mogelijk dat peat wat wegvalt bij een verkoudheid? (ik weet het niet uit eigen ervaring, zoals eerder al door iemand genoemd waag ik me zelf ook niet snel aan Single Malts als ik verkouden ben, juist vanwege het verloren gaan van veel geuren en smaken).

Nou...
Ik kan je vertellen dat bij mij de peat wel heel duidelijk dwars door de verkoudhheid heen knalde. Het opende mijn neus even stevig (helaas wel maar tijdelijk)...
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Nov 2018, 20:32

fjharms schreef:
Dre schreef:
Wouter1981 schreef:Ik zie er een paar tussen zitten die totaal geen peat benoemen. Was het te obvious om het te benoemen, of hebben jullie het echt niet waargenomen?

Twee 'niet-peat' noemers hadden al aangegeven behoorlijk verkouden te zijn geweest of geworden tijdens het tasten. Dus mogelijk dat peat wat wegvalt bij een verkoudheid? (ik weet het niet uit eigen ervaring, zoals eerder al door iemand genoemd waag ik me zelf ook niet snel aan Single Malts als ik verkouden ben, juist vanwege het verloren gaan van veel geuren en smaken).

Nou...
Ik kan je vertellen dat bij mij de peat wel heel duidelijk dwars door de verkoudhheid heen knalde. Het opende mijn neus even stevig (helaas wel maar tijdelijk)...

Ah oké, dan begrijp ik het ook niet :lol:
Maar goed, dát is blind tasten he, soms haal je dingen er gewoon niet uit die verder iedereen wél waarneemt, het is me zelf ook wel eens overkomen.
0 x

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Willum » 12 Nov 2018, 20:33

fjharms schreef:Ik kan je vertellen dat bij mij de peat wel heel duidelijk dwars door de verkoudhheid heen knalde. Het opende mijn neus even stevig

Medicinale peat dus :bigsmile
6 x

Gebruikersavatar
Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 654
Lid geworden op: 21 Jan 2016, 22:45

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 12 Nov 2018, 20:44

Willum schreef:
fjharms schreef:Ik kan je vertellen dat bij mij de peat wel heel duidelijk dwars door de verkoudhheid heen knalde. Het opende mijn neus even stevig

Medicinale peat dus :bigsmile


Het lijkt erop dat er een causaal verband zit tussen sample 5 (Cooley) en het aantal verkoudheid gevallen volgens mij :P
2 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 587
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 12 Nov 2018, 20:48

Ik heb de peat dus totaal gemist en ik ben niet verkouden.....
Het eerste wat ik mij afvroeg tijdens het lezen van de notes, heb ik wel hetzelfde sample in mijn glas gehad ?
Nu heb ik het sample weer in het glas, en als liefhebber van Laphroaig en Ardbeg is de peat in dit sample misschien te subtiel voor mij.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1876
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Nov 2018, 20:56

Ik vond de peat invloed toch best behoorlijk.
Maar inderdaad, het verschilt natuurlijk per persoon
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1105
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 12 Nov 2018, 21:05

Wouter1981 schreef:Ik zie er een paar tussen zitten die totaal geen peat benoemen. Was het te obvious om het te benoemen, of hebben jullie het echt niet waargenomen?


Niet verkouden en echt geen moment peat geproefd. :Scratch Dit kan echt geen islay zijn
1 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2737
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Nov 2018, 21:13

Net even gesnuffeld en nu ruik ik ook Peat... of is dat omdat mensen het hier nu zeggen?

Zou het misschien een Peat run van een Non Peat Distillery zijn?
The Balvenie en Spey Disitillery hebben beide "eindejaarruns" gedaan met Peated Malt voordat de grote schoonmaak begint.

Of misschien een Ballechin, een Peated variant van Edradour. Of een Ledaig van Tobermory (of was dat andersom).

:Scratch

Zoals ik al schreef, een lekkere dram. :goedgedaan
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Nov 2018, 21:13

Wat mij betreft kon je er niet omheen. Heb nog even gesnuffeld aan het restantje maar ik ruik het duidelijk.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Nov 2018, 21:23

hoogheid2015 schreef:Niet verkouden en echt geen moment peat geproefd. :Scratch Dit kan echt geen islay zijn

Wie heeft t over Islay?

:Scratch
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1105
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 12 Nov 2018, 21:33

Dit is dus een hint?
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1876
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Nov 2018, 21:53

Misschien wel een hint. Ik vond het niet perse een typische Islay peat.

Maar misschien meer in het algemeen bedoeld door Florian.
'Peat' heeft natuurlijk een bandbreedte.

Je hebt het medicinale wat vaak direct met Islay gelinkt wordt. Maar andere notities kunnen bijvoorbeeld kampvuur, as, teer, koeienstal, grassig, hooi zijn.
En ze maken door heel de wereld peated whisky. Geloof zelfs dat een heel groot gedeelte van de peat die gebruikt wordt niet eens van Islay vandaan komt, maar bijvoorbeeld nabij Tomintoul. (voor Balvenie en Springbank bijvoorbeeld, volgens onze tour guides als ik het me goed herinner)

Net als 'Fruitig' bijvoorbeeld.
Fris fruit, rood fruit, rijp fruit, overrijp. Appel, peer, banaan, citrus, etc, etc.

GEWELDIG TOCH!

En echt niet dat iedereen ze zo maar allemaal herkent.
Of dat wat ik waarneem perse hetzelfde is wat een ander waarneemt.
Laatst gewijzigd door Wouter1981 op 12 Nov 2018, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 12 Nov 2018, 21:59

Ik merk het laatste jaar ook dat ik af en toe moeite heb om rook en turf waar te nemen. Zelfsij de CI10 viel het de eerste paar seconden niet op bij mij. Mijn neus triggert momenteel blijkbaar veel eerder op zoetigheid en graantonen. Hier vond ik de peat met name in de afdronk duidelijk aanwezig, in de neus enigszins, maar in de smaak bijvoorbeeld zo goed als niet.

Voor de mensen die de peat helemaal gemist hebben: na een paar minuten even aan je lege glas ruiken, grote kans dat je het dan wel opmerkt.
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Nov 2018, 22:04

Wouter1981 schreef:Geloof zelfs dat een heel groot gedeelte van de pest die gebruikt wordt niet eens van Islay vandaan komt, maar bijvoorbeeld nabij Tomintoul.

Dit gaat te ver! Dat we beticht worden van het verspreiden van het verkoudheidsvirus via de Cooley van sample 5: soit. Maar dat sample 6 nu zelfs aan de PEST gelinkt wordt kunnen we natuurlijk niet over onze kant laten gaan... :lol:
9 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Nov 2018, 22:32

hoogheid2015 schreef:Dit is dus een hint?

Nope, geen hint. De post deed suggereren dat peated whisky per definitie van Islay komt.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten