HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: Willum, Dre, FGG

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 19-11 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
3%
80 - 84
7
23%
85 - 89
23
74%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 523
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 21 Nov 2018, 17:22

Dre schreef:
Persoonlijk vind ik overigens scores van 80 en lager voor deze whisky behoorlijk onterecht. Die komt bij sommigen in hun rating onder standaard whisky's als Glen Grant 10 e.d. uit, maar je kan toch moeilijk beweren dat zo'n eenvoudig afgewaterd goedje béter is dan die Miltonduff van 3006?
Maar goed, smaken en beoordelingen zijn uiteindelijk allemaal persoonlijk he...


Exact waarom ik bij sample #6 op WB (nog) geen score heb ingevoerd.
Er moeten andere factoren van invloed zijn geweest tijdens de tasting.... Zo miste ik de peat volledig, ik rook alleen spiritus. En als de score op WB 87 of hoger is ga ik geen 80 invoeren.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 21 Nov 2018, 18:00

andre8x8 schreef:En als de score op WB 87 of hoger is ga ik geen 80 invoeren.

Waarom niet? Het is jou mening!

Als iedereen de score van zijn voorganger overneemt, heeft het hele scoren geen zin!
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 523
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 21 Nov 2018, 18:13

Ja, het is mijn mening. Maar ik had ook aangegeven dat er andere factoren gespeeld moeten hebben tijdens de tasting. Oftewel, ik heb zelf geen vertrouwen meer in de juistheid van mijn tasting.
Gelukkig heb ik nog een restant van de samples en sample 6 gaat absoluut nog een keer extra beoordeeld worden.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1620
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Nov 2018, 18:40

De ratings op WB zijn bij minder dan pakweg 10 stemmen ook compleet onbetrouwbaar natuurlijk. Een erg klein steekproefje heb je dan. Los daarvan zullen in het begin vooral bovengemiddeld geïnteresseerden (noem het fanboys/girls) stemmen. Eigenlijk zakt vrijwel alle whisky (OB's en IB's) in score naarmate er meer mensen stemmen, soms is dat een puntje, soms wat meer.
0 x

Gebruikersavatar
politrix
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 Feb 2017, 08:31

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor politrix » 21 Nov 2018, 18:47

Super blij met deze 2de virtuele pluim! Nog even en ik zet blind proeven van whisky gewoon als kwaliteit op mijn cv.

Zoals al gezegd best wel ver weg van mijn ‘normale’ smaakprofiel maar een prima whisky voor een eerlijke prijs wat mij betreft :duimop
8 x

Gebruikersavatar
Nederland-paraat
Senior
Senior
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 Sep 2013, 18:47

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 21 Nov 2018, 21:56

Wel grappig dat iedereen (om welke reden dan ook) een hoge waarde hecht aan de WB ratings. Je ziet, door blind te proeven krijg je altijd mensen die iets lekker vinden en andere die het niets vinden. Maar dat hoort er bij en is denk ik ook de geest van het VBT.

Daarom gewoon lekker proeven voor je koopt, ik zorg dat slijters die een bepaalde afname doen ook een sample krijgen van alles. En koop wat je lekker vind dan je blind te staren op een getal van iemand anders. Dan kun je in sommige segmenten nog leuke dingen vinden.
6 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Nov 2018, 22:16

Nederland-paraat schreef:Wel grappig dat iedereen (om welke reden dan ook) een hoge waarde hecht aan de WB ratings. Je ziet, door blind te proeven krijg je altijd mensen die iets lekker vinden en andere die het niets vinden. Maar dat hoort er bij en is denk ik ook de geest van het VBT.

Daar heb je wel helemaal gelijk in ja. Misschien hecht(en) ik/we inderdaad te veel waarde aan (WB-)ratings/scores :lol: . Sowieso kan je met alleen scores doorgaans ook niet zoveel, pas als er ook een aantal notes en beschreven meningen bij staan wordt het (zeker in combinatie met een rating) wél een stuk waardevoller. Dat is eigenlijk ook weer het mooie van de VBT, mensen onderbouwen waarom ze tot een score zijn gekomen.
4 x

Gebruikersavatar
DrinkingWhisky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 Feb 2016, 14:58

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor DrinkingWhisky » 22 Nov 2018, 10:39

Dre schreef:
Nederland-paraat schreef:Wel grappig dat iedereen (om welke reden dan ook) een hoge waarde hecht aan de WB ratings. Je ziet, door blind te proeven krijg je altijd mensen die iets lekker vinden en andere die het niets vinden. Maar dat hoort er bij en is denk ik ook de geest van het VBT.

Daar heb je wel helemaal gelijk in ja. Misschien hecht(en) ik/we inderdaad te veel waarde aan (WB-)ratings/scores :lol: . Sowieso kan je met alleen scores doorgaans ook niet zoveel, pas als er ook een aantal notes en beschreven meningen bij staan wordt het (zeker in combinatie met een rating) wél een stuk waardevoller. Dat is eigenlijk ook weer het mooie van de VBT, mensen onderbouwen waarom ze tot een score zijn gekomen.


Precies dit; WB-scores zijn ook maar een indicatie - als een fles door 50 man gemiddeld 90+ scoort op WB dan geloof ik best dat het een goede whisky is, maar als je die iemand blind voorzet kan ie zomaar 85 punten of minder geven; dat is het mooie van blind proeven: je beoordeelt een whisky puur op geur en smaak. Aan de andere kant: ik heb er ook een bloedhekel aan juist omdát ik graag weet wat ik aan het drinken ben. Enfin, een typische catch-22 :gnif. Maar toch, meedoen met de VBT, ProefOlympics (dit jaar en volgend jaar even niet) en ooit een keer de Usquebaugh BTC blijft té leuk :D.
1 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 7 (t/m 19 november '18)

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 27 Mei 2019, 23:38

Het Demasqué:
Oftewel, jullie hebben gedronken deze:
Miltonduff 2008 3W
Miltonduff 2008 3W.jpg

Een echte speysider, 10 jaar op bourbonvat gerijpt, op cask strength gebotteld op een mooie 58,2%, en er zijn 163 flessen van gebotteld.
En om het 'dicht bij huis' te houden, de bottelaar is 3006 Whisky, oftewel Jop Boer, hier op het forum ook wel bekend als NederlandParaat!

Breedút_Genietsje
Ik heb sample 7 nu voor de tweede keer in het glas, en het lijkt wel of de spelregels compleet veranderd zijn…
De geur is zacht, vanille, een bourbon vat,
mét ‘iets moeilijk definieerbaars’, een re-re-refill sherry vat?

De geur nodigt uit om direct te nippen; in de mond is hij scherp, ik denk iets van graan te proeven.

Afdronk heeft iets bitters in zich, maar duurt (gelukkig) niet lang.

Ik tast weer volledig in het duister, echt geen idee in welke richting ik het moet zoeken.
Het alcoholpercentage is wel weer hoog, ik denk rond de 50%
Ik heb deze whisky niet met plezier gedronken, de kans dat ik van deze whisky ooit ga aanschaffen is vrijwel uitgesloten…


Die laatste zin én de eerste zijn van mijn tastingnotes...
Ik vond nog een aangebroken sample en na een Glenfiddich 21 en Glenfarclas 25
leek het mij wel aardig sample 7 leeg te maken:

Met de kennis van nu een flinke drup water toegevoegd, en dan komt deze speysider verrassend goed tot z'n recht.
Misschien dat 'neat' proeven van 'hoger ABV' toch de smaakpapillen misleid...
Zo blijkt maar weer, blijven proeven én niet te bang zijn voor water!

Ik ben om; toch een prima whisky.
4 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast