HWF-VBT 10: Café

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF-VBT 10: Café

Ongelezen berichtdoor FGG » 15 Okt 2018, 08:36

Dre schreef:
FGG schreef:
MacErik schreef:
Toch niet helemaal mee eens....Kleur smaakt natuurlijk niet, maar geeft (onbewust) vaak wel een richting of stemming aan (bij mij dan) Als ik zonder proeven proeven of ruiken moet kiezen uit een donkere of een hele licht kleur whisky.....kies ik de donkere.

Ik weet ook wel dat het niets met de smaak te maken heeft...maar toch. Ik vind het nu eenmaal “ fijn” als een whisky wat donkerder gekleurd is. Ik heb overigens zat (hele) lichte whisky’s gehad die heerlijk waren.......

Dit klopt ook wel. Als er een donkere whisky geschonken wordt hoor je mensen ook altijd iets zeggen over de kleur: "Mooie kleur", "Mooi donker", etc, echter het voegt niets toe aan de smaak, alleen tussen de oren.

Hmmm, letterlijk gezien heb je gelijk natuurlijk, maar toch vind ik bij whisky dat er wel degelijk een link gelegd kan worden tussen kleur en smaak... Laat ik het anders stellen: Heb jij wel eens een echte sherrybom gedronken die maar heel licht geel of tegen het witte wijn-achtige aanzit?
Ik niet in ieder geval, een dikke donker oranje kleur op zijn minst.
Het is dus zeker een associatie die tussen de oren wordt gemaakt, maar die ook wel écht ergens op gebaseerd is, namelijk eerdere ervaringen. Wat tegelijkertijd uiteraard níet wil zeggen dat elke donkere whisky ook gelijk een sherrybom is en/of superlekker.

Je zegt 't al: tussen de oren. Maar het voegt niets toe aan de notities. Het is geen bevinding maar een constatering. Iedereen heeft dezelfde dram in het glas en ik hoef de andere 41 deelnemers niet te vertellen welke kleur ie heeft. De kleur is inherent aan het proces, maar het proces maakt de smaak, niet de kleur.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 15 Okt 2018, 10:59

Dre schreef:Nog even een reminder!
Precies één dag tot de deadline, en nog net niet de helft van alle deelnemers heeft zijn notes voor Sample #2 ingeleverd... Hopelijk wordt er toch nog wel wat meer geproefd, genoteerd en ingestuurd :nat

Hopelijk al wat meer deelnames ondertussen? Niet eenvoudig, maar ik heb toch iets op papier gezet vrijdagavond. Ben benieuwd :)
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Okt 2018, 15:10

SirNagalot schreef:Hopelijk al wat meer deelnames ondertussen?

Zeker, we zitten nu op ruim driekwart :goedgedaan .
En nog een paar uurtjes te gaan...
2 x

Whiskars
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskars » 26 Okt 2018, 11:39

Ik doe helaas niet mee, maar ik vind het wel leuk om de VBT posts door te lezen.
Wat een leuk concept en de uitwerking is nog beter!

Florian (FGG) zei nog dat ik mee moest doen, had ik zijn advies maar opgevolgd.
Maarja achteraf is mooi wonen zeggen we dan, volgende keer ben ik van de partij :D
5 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 26 Okt 2018, 22:22

Whiskars schreef:Florian (FGG) zei nog dat ik mee moest doen, had ik zijn advies maar opgevolgd.
Maarja achteraf is mooi wonen zeggen we dan, volgende keer ben ik van de partij :D

Told you so.

Nou ja, volgend jaar dan maar in de gaten houden. :nat
3 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Alex
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Alex » 26 Nov 2018, 18:26

Zojuist de notes van sample 8 ingestuurd, alweer de laatste. Het was een leuke en vooral leerzame ervaring. Heren organisatie, bedankt voor deze blind tasting. :hoedaf
2 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 26 Nov 2018, 18:45

Ik heb mijn inzending veranderd, hopelijk niet de verkeerde kant op...
0 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 26 Nov 2018, 19:55

Nu de laatste notities zijn ingestuurd en we nog wachten op het overzicht en het allerlaatste demasqué wil ik mijn complimenten geven aan de 3 organisatoren:
Dre, Willum, FGG
Heren, jullie hebben er een geweldig VBT van gemaakt :goedgedaan

Door het toch wel erg plotseling wegvallen van Paul zijn jullie direct in het diepe gegooid. Maar volgens mij zijn jullie natuurtalenten. Ik denk niet dat iemand zal klagen dat het dit keer zelfs maar een klein beetje minder was dan voorgaande edities

Dus, aan iedereen die dit keer niet mee durfde te doen vanwege het "gebrek aan ervaring" van de nieuwe organisatoren: je hebt echt wat gemist :bigsmile
5 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 26 Nov 2018, 20:28

fjharms schreef:Dre, Willum, FGG

Door het toch wel erg plotseling wegvallen van Paul zijn jullie direct in het diepe gegooid. Maar volgens mij zijn jullie natuurtalenten. Ik denk niet dat iemand zal klagen dat het dit keer zelfs maar een klein beetje minder was dan voorgaande edities

Dus, aan iedereen die dit keer niet mee durfde te doen vanwege het "gebrek aan ervaring" van de nieuwe organisatoren: je hebt echt wat gemist :bigsmile

Dank je wel voor deze mooie woorden, Francoise. Voor ons was dit inderdaad een vuurdoop om niet snel te vergeten en we hebben ons meerdere malen wel eens achter de oren gekrabt of we dit allemaal rond konden krijgen. Uiteindelijk gewoon de schouders eronder en je nergens iets van aantrekken met in het achterhoofd dat we gewoon ons best doen om er iets moois van te maken.

Deze reactie is een spontane actie op jouw post maar ik denk dat André en Willem zich hier wel bij aansluiten.

:hoedaf
5 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Nov 2018, 20:32

FGG schreef:
fjharms schreef:Dre, Willum, FGG

Dank je wel voor deze mooie woorden, Francoise. Voor ons was dit inderdaad een vuurdoop om niet snel te vergeten en we hebben ons meerdere malen wel eens achter de oren gekrabt of we dit allemaal rond konden krijgen. Uiteindelijk gewoon de schouders eronder en je nergens iets van aantrekken met in het achterhoofd dat we gewoon ons best doen om er iets moois van te maken.

Deze reactie is een spontane actie op jouw post maar ik denk dat André en Willem zich hier wel bij aansluiten.

:hoedaf

Zeker! :goedgedaan
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 26 Nov 2018, 20:39

Heren, bedankt. Er zaten een aantal hele leuke samples tussen. :Slainte
3 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Nov 2018, 21:22

Of mijn bedankje aan de organisatie als introductie bij mijn laatste notities zijn per ongeluk weggevallen, of de heren waren te bescheiden om het te plaatsen.
Hoe dan ook, hierbij nog een keer:

Dre, FGG, Willum, ontzettend bedankt voor de organisatie. Het was wat mij betreft weer een geslaagde editie.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Nov 2018, 21:28

Wouter1981 schreef:Of mijn bedankje aan de organisatie als introductie bij mijn laatste notities zijn per ongeluk weggevallen, of de heren waren te bescheiden om het te plaatsen.
Hoe dan ook, hierbij nog een keer:

Dre, FGG, Willum, ontzettend bedankt voor de organisatie. Het was wat mij betreft weer een geslaagde editie.

Alle bedankjes die met de diverse laatste notes zijn meegekomen zijn dankbaar in ontvangst genomen, maar niet geplaatst om alle notities overzichtelijk te houden ;) .

Maar om ook maar de vrijheid te nemen namens FGG en Willum te spreken: Graag gedaan, en fijn om te horen dat het naar het zin is geweest! :goedgedaan
4 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 26 Nov 2018, 21:47

Ook ik wil hierbij de organisatie bedanken, was eerst heel afwachtend of ik wel mee zou doen maar nu zeker geen spijt van. Echt een leuke ervaring en weer veel geleerd. Vooral hoe moeilijk dit is. Bedankt!!!
2 x

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 26 Nov 2018, 22:02

Heren, heel erg bedankt voor het organiseren van deze mooie 10e VBT! Ik vond het weer een geweldige editie, en heb weer een hoop moois geproefd :duimop

Ik kijk al weer uit naar VBT11 :Slainte
2 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”