Dre schreef:FGG schreef:MacErik schreef:
Toch niet helemaal mee eens....Kleur smaakt natuurlijk niet, maar geeft (onbewust) vaak wel een richting of stemming aan (bij mij dan) Als ik zonder proeven proeven of ruiken moet kiezen uit een donkere of een hele licht kleur whisky.....kies ik de donkere.
Ik weet ook wel dat het niets met de smaak te maken heeft...maar toch. Ik vind het nu eenmaal “ fijn” als een whisky wat donkerder gekleurd is. Ik heb overigens zat (hele) lichte whisky’s gehad die heerlijk waren.......
Dit klopt ook wel. Als er een donkere whisky geschonken wordt hoor je mensen ook altijd iets zeggen over de kleur: "Mooie kleur", "Mooi donker", etc, echter het voegt niets toe aan de smaak, alleen tussen de oren.
Hmmm, letterlijk gezien heb je gelijk natuurlijk, maar toch vind ik bij whisky dat er wel degelijk een link gelegd kan worden tussen kleur en smaak... Laat ik het anders stellen: Heb jij wel eens een echte sherrybom gedronken die maar heel licht geel of tegen het witte wijn-achtige aanzit?
Ik niet in ieder geval, een dikke donker oranje kleur op zijn minst.
Het is dus zeker een associatie die tussen de oren wordt gemaakt, maar die ook wel écht ergens op gebaseerd is, namelijk eerdere ervaringen. Wat tegelijkertijd uiteraard níet wil zeggen dat elke donkere whisky ook gelijk een sherrybom is en/of superlekker.
Je zegt 't al: tussen de oren. Maar het voegt niets toe aan de notities. Het is geen bevinding maar een constatering. Iedereen heeft dezelfde dram in het glas en ik hoef de andere 41 deelnemers niet te vertellen welke kleur ie heeft. De kleur is inherent aan het proces, maar het proces maakt de smaak, niet de kleur.

.