HWF-VBT 10: Sample 2 (t/m 15 oktober '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 15-10 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
1
3%
75 - 79
2
6%
80 - 84
9
28%
85 - 89
20
63%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of hoger
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 32

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF-VBT 10: Sample 2 (t/m 15 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2018, 12:48

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 2 kwijt (waarvoor uiteraard hetzelfde geldt als vermeld bij sample 1 ;) ).

Het demasqué vindt plaats op dinsdag 16 oktober om ca. 20:00 uur.

Het demasqué:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen… sample #2 bracht toch iets minder verwarring teweeg dan de eerste. Zo waren de meesten het wel eens over hetzij sherryvat hetzij rode wijnvat invloeden, werd ook het Abv over het algemeen vrij hoog ingeschat en de leeftijd juist weer wat lager.

Minder eens waren jullie het in de waardering voor deze whisky. Door velen wel (erg) gewaardeerd, maar door sommigen ook weer behoorlijk áfgeserveerd of tot ‘experiment’ gebombardeerd, waarbij het restant van het sample zelfs ergens in een gootsteen verdween…

Niemand heeft exact de juiste whisky kunnen duiden, maar toch twee deelnemers, politrix en PunxsutawneyPhil, die een link legden naar de juiste distillery!

Dus wat hebben jullie gedronken?
Deze Edradour 2008 vW cask #118
Edradour 2008 CS vW #118.jpg

Gedistilleerd en op vat gegaan op 2/5/2008, daarna 8 jaar gerijpt in een Sherry Butt, en op 3/5/2016 gebotteld op een respectabel Abv van 60,4%...
De betreffende cask leverde destijds 696 flessen van dit goedje op.

Relatie tot het thema:
Maar een 8 jaar oude Edradour, welke link is dan te maken met het thema ‘10’?
Wel, The Ultimate / van Wees heeft door de jaren heen al heel wat mogen bottelen, waaronder ook diverse vaten van Edradour. En laat deze cask #118 nou exact de TIENDE Edradour-botteling in de Ultimate-reeks zijn!

Sponsor
Tevens betreft deze ronde een gesponsorde dram, want deze Edradour is jullie aangeboden door VinABC, oftewel Cor de Boer! Onder HWF-VBT 10: Sponsor 1: VinABC kunnen jullie lezen waar Cor met zijn slijterij voor staat.
En tot aan dinsdag 23 oktober 2018 20:00 (oftewel tot aan de volgende demasqué) krijgt iedereen bij een bestelling bij VinABC of Dramshop 10% korting als bij het afrekenen de code vbt2018 wordt gebruikt!

De proefnotities van de deelnemers:

Harrie
Geur: geur? Hallo? Erg gesloten. Een tikkie muffig. Beetje lijmig, haast.

Smaak: Sherrybom met hoog abv. Door het hoge abv komt er weinig echt naar voren. Met water komt er veel meer los, duidelijke sherry-tonen. Rood fruit, beetje cappuchino, veel pure chocola. En vrij zoet.

Abv is vrij hoog, tussen de 50% en 60%, schat ik.

Conclusie: prima whisky, na een paar druppels water. Goed in balans: mooie sherrybom maar niet too much. Zou hier best een flesje van in de kast willen hebben. Doet me een beetje denken aan de Glenrothes CS sherrybommen van Adelphi bijvoorbeeld. Maar net een tikkeltje minder heftig. Of iets van Glendronach. Maar die hebben meestal een donkerdere kleur. Misschien een vrij actief refill sherry-vat dat qua smaak meer afgaf dan qua kleur?

Score: 88 punten.

Wouter1981
N: Lekker hoor. Zacht, rijp fruit. Banaan. Komt heel vriendelijk over. Lichte aardse tonen doen me denken aan ex-sherry en
T: Zachte zoete binnenkomst, maar met later wat hout wat hem droog en wat peperig maakt.
Daarna vol en olieachtig. Mooie ontwikkeling weer erg smakelijk. Dat van zacht naar pittig doet me wel twijfelen aan het abv. Is denk ik hoger dan je in eerste instantie zou vermoeden.
F: zachte vriendelijke finish, maar blijft ongemerkt lang hangen. Na een aantal minuten had ik de zoete smaak nog steeds in mijn mond.
Score: 85/100 Allemans vriend
Gokje: iets dat gefinished is op ex-sherry. Durf er geen distillery op te plakken, wellicht zelfs een blended malt? Zat te denken aan die nieuwe spanjaard van Compass Box, maar het is denk ik toch een hoger abv.

jonker8011
Bij het inschenken ruik je de sherry al, en even uitgebreid neuzen geeft tonen van laurierdrop en maggie onder het fruit van de sherry.

Bij proeven blijkt het inderdaad gesherried te zijn, waarbij de bosbessen de overhand nemen, en het kruidige mij doet denken aan een PX cask. Vanwege het beperkte hout-karakter denk ik een jonge cask strength PX cask. Onder het fruit nog het kenmerkende chocolade met mokka in de afdronk.

Ik kan op dit moment niet een op een vergelijken, maar denk dat dit Glendronach cask strength is. En ik waardeer het erg, op 90/100

defeatless
Neus:
Oei dat is duidelijk een wijnfinish. Moeilijke neus. Dit is volgens mij geen sherry finish geweest, maar een andere dikke versterkte wijn. Marsala of iets dergelijks. Het is wat hartig, maar er zit een vuil luchtje aan. Verder zit er wat rozijnen in en een zoetje wat ik niet thuis kan brengen.

Smaak:
Oeioeioei dat zit zwaar op de wijn. Qua smaak zou je toch wel weer denken aan A-klasse Oloroso vaten. Je proeft bijna geen karakter meer door de dikke smaak van de wijn. Aan het eind wordt het wat bitter. Voor de rest de usual suspects: krenten, schoenpoets en leer.

Finish:
Medium-lang qua lengte. Verder is het een behoorlijke sherry bom. De finish is wat droog en ietsje wrang. Maar verder is het niet onaangenaam.

Commentaar:
Vroeger was ik helemaal wild van deze stijl. Langzaam maar zeker wordt dit toch minder. Het sherry gebeuren overheerst nogal.
Ik heb eens in de drankkast zitten snuffelen. Er kan van alles uitkomen. Maar ik gok op een Millstone.

Alex
Glas: Copita
Kleur: Amber, een tint donkerder dan sample 1. Kom ook wat bezinksel tegen.
Neus: Heeft een zoete en frisse geur. De alcohol is aanwezig maar nooit storend. Ik vind deze een erg aangename neus hebben. Ik neem vanille, karamel, iets van rood fruit en rode wijn waar.
Smaak: Ik proef de waargenomen geuren niet, hij is meteen erg spicy en warm van smaak, wat ook nog verder toeneemt. Een medium body en creamy mondgevoel.
Finish: middellang
Conclusie: Dit vind ik een erg goede whisky. Het toevoegen van enkele drupjes water doet hem zelfs erg goed, hij wordt dan iets rokeriger en krijgt daardoor nog meer karakter. Hij doet mij denken aan een sample dat ik pasgeleden uit een vat ergens op Mull mocht proeven. Dit is een whisky die ik best standaard in mijn kast zou willen aantreffen.
Ik denk aan regio Islands, red wine cask, 10yo, 46%.

Score: 88

Willum
Neus: abrikoos, gember, peper, tabak, en wat kruiden.
Bij het ruiken ook meteen een stevige prikkel van alcohol.

Smaak: pittig zoet, sinaasappel, peper, pepermunt, melkchocolade, hout
Vanaf de eerste nip een intense smaak die nergens scherp wordt.
Met wat water wat meer fuitig.

Finish: medium tot lang met een combinatie van zoet en peper.

Bij de eerste slok, had ik verwacht dat het voor mij iets te wrang en droog zou worden worden;
bij deze dram blijft dat, ondanks de intense smaak, echter uit en da's prettig.
Niet mijn favoriete dram maar toch fijn om deze te proeven: 85 punten.

Amputeck
N: gedroogd fruit zoals rozijnen en vijgen zijn duidelijk aanwezig. Ook een kruidigheid is ook aanwezig, beetje komijn, nootmuskaat, kruidnagel, beetje peper. Verder spoor ik fijne tonen van hout.
S: vol en rond, drogend, taninnes, beetje peper.
A: middellang, bittere toets en taninnes blijven hangen.

Dit smaakt me wel. Deze heeft duidelijk op sherry vaten gelegen en lijkt me ook wat langer op die vaten gelegen te hebben. Misschien rond de 18 - 20 jaar? Alcoholpercentage rond de 46%?

Breedút_Genietsje
Sample twee in het glas, eerst even draaien en ruiken.
Kleine alcohol tranen aan de rand van het glas.
De kleur valt het beste te omschrijven als bruinig-geel, of tawny.

Omdat ik in ‘tijdnood’ kom proef ik dit keer in de middag, voor het avondeten.
Reuk is nooit mijn sterkste punt, maar ik ruik sherry, sherry-cask. Ook iets muffigs. Graan?
geen sterke geur voor mij… Maar mijn ‘reserve neus’ wil ook wel even ruiken.
Voor haar, met veel water, komt er een plastic-rook geur naar boven.
Genoeg voor haar om niet te proeven.

Proeven: Sherry, veel alcohol. Scherp.
Wel lekker maar ik kan er niet veel meer uit halen.

Finish: Lang en aangenaam, toch iets zoetigs.

Welke whisky, of misschien wel whiskey dit is, ik heb geen idee.
Heeft wel veel weg van een Glenfiddich 15 + veel alcohol (Nee, niet de Distillery Edition).
Nu kan ik wel een ‘out of te box’ gokje doen, maar dat slaat nergens op.
Dus bij deze: Overeem Single Cask, Single Malt Whisky – Sherry Matured 60%

Deze whisky is lekker, deze is goed.
Sample I zou ik niet snel aanschaffen, deze heeft een betere kans.

Dre
Nose: Fruitig, rozijnen, pruimen, wat leer, kruidig, wat kaneel. Hele volle geur, intens ook. Alcohol ook erg prominent aanwezig.
Later wordt de geur wat zoeter nog, meer richting vruchtencake, en komen ook wat aardse tonen naar voren.

Taste: Tintelend en verwarmend, ook in de body komt de alcohol zeer prominent naar voren. Rood fruit, pruimen weer, veel pure, bittere chocola nu ook, wat koffie. Intense en volle smaak. Ook weer wat kruidigheid in de vorm van kaneel.
Gaandeweg wordt de whisky wat rustiger, maar behoudt zijn volle smaak.

Finish: Nog steeds prikkelend en verwarmend, veel (bittere) chocola ook weer, pruimen, nog wat kaneel en ook koffie. Lange afdronk, tintelt nog heel lang na op de tong.
Ook in de finish wordt ie gaandeweg wat rustiger en nog mooier.
Bij de tweede sessie komt er nog iets meer fruit door, ook weer wat licht roodfruit, kersen.

Conclusie:
Tja, dit soort whisky’s vallen wel helemaal in mijn straatje hoor, heerlijk intens en vol van smaak, stevig.
Dikke 88 punten voor mij.

fjharms
N: initieel: zoet, caramel en honing. Ook een beetje laurierdrop.
Na wat meer tijd/warmte: er komt meer hout vrij, met een ziltig randje – maggi-achtig. Na nog meer tijd komen er ook wat noten bij.
S: caramel met laurierdrop, hout, vanille. De maggi uit de neus komt hier nu ook (subtiel) naar voren; in 2e instantie komen de noten nu ook naar voren, met een chocoladerandje.
F: niet al te lang, licht drogend.
ABV gok: 43-46%
Gok over het thema: 10 jaar oud?
Ik denk refill sherryvat, Highlands.

Petrovitski
Kleur: donker goudbruin, er drijven wat flintertjes in de whisky.

Geur: Niet te sterk, beetje scherp, zoet gedroogd fruit, sherry, vanille op de achtergrond, honing, lijm?

Smaak: Dit zit meer in mijn hoekje dan de vorige! Behoorlijk dikke sherry. Wel wat scherp. Rozijnen Hoeft geen water bij. Lekker mondvullend en vol.

Nasmaak: Blijft wel lekker lang hangen

Alcohol: Rond de 43%
Leeftijd 15 jaar?

Volgens mij in elk geval een sherry (finish?)
Doet me denken aan Glendronach 18 Allardice, maar naast elkaar geproefd en is het toch net niet.
Haalt het daar ook niet bij. Ik denk wel een Speyside.

Toch een lekkere whisky die ik 85 punten zou geven.

MacErik
Nose: wat zurig,leer, spiritus en vleugje vanille

Smaak: bitter, rozijn, note en hout: niet echt lekker.......

Body: branderig, niet prettig

Finish: droog en kort

Algemeen: WTF is dit? Het enige wat goed is aan dit spul is de mooie donkere kleur. Verder is het niet te hachelen . Doet mij erg denken aan een Glen Els die ik heb geproefd. De resterende helft maar weg gemikt......Verder geen letters aan verspillen....op naar de volgende.

SirNagalot
Kleur: donker amber

Geur: initieel typische sherrygeuren (chocolade, sherry zelf, nootjes, bos), later komt ook een geur van marsepein en iets vlezigs door (bacon)

Mondgevoel: mooi rond en romig. Heel vol.

Smaak: een mooie, zoetige sherrywhisky waarbij de alcohol prominent aanwezig is. Sherrybom. Ook heel wat drop in de smaak, en wat munt. Deze whisky wordt wel snel branderig.

Afdronk: middellang, met vooral de munt en de drop die blijven hangen. Ook hier toch ook branderig. Hoe langer, hoe frisser.

Conclusie: een lekkere whisky, maar wel wat eentonig. De sherry maskeert alle andere smaken. Niet ideaal om meer dan één dram van te drinken.

Gokje: een 10 jaar oude sherrygerijpte Schotse whisky. Glendronach of Glenallachie misschien?

Jones12
Kleur: donker
Geur : porto vat, fruitig, rokerig, notig
Smaak: peper, rokerig, stevige alcoholsmaak, zoetig
Afdronk: stevig, maar blijft niet plakkerig in de mond

54% alc

Schotland whisky
Bowmore of ballechin

Ik gok 12 year old

HammerHead
Neus: stevige (oloroso) sherry invloeden, leer met een klein puntje schoensmeer, hartig, kruidig, laurier, peterselie, vleesbouillon. Met wat water notig (zoute pinda's) en fruitiger: rozijnen, pruimen en chocolade, ook vettig en romig.

Smaak: zeer volle body, een whisky om op te kauwen, een hoog alcohol percentage (55+%), sherry zoetheid, vijgen, rozijnen, zeer donkere chocolade, cacaobitter, espresso, sterk getrokken zwarte thee, nootmuskaat, zwarte peper.

Finish: met zo'n body niet eens zo heel erg lang, leer, een zoete sherry toon, zwarte drop met een vrij stevig koffiebitter.

Prettige sherried whisky, niet teveel leer, vooral kruidig met smaakvolle bitters (cacao, koffie en thee), de fruitigheid blijft wat meer op de achtergrond. Vatsterkte botteling, 10 jaar (als ik dat bij elke ronde blijf zeggen heb ik het vast een keer goed ), speysider, wellicht Glengoyne?

Punten: rond de 86

edwinedje
Sample nummer 2 in het glas.

Daar ik even afgeleid was nam ik eerst een slokje ipv te ruiken.
Mijn lichaam reageerde met wat een "griebeltje over mijn grabbeltje lopen" wordt genoemd bij ons in de familie.
Ik heb dit wel vaker als ik Heavy Sherry in het glas heb zitten en er door verrast wordt.

Bij het verder proeven kreeg ik het steeds warmer en dat heb ik eerder gehad bij een Glendronach.

Laar er nu toevallig een 10 jarige Glendronach zijn....
https://www.glendronachdistillery.com/our-whisky/travel-retail-exclusive-forgue-aged-10-years/

Omdat het allemaal zo mooi uitkomt zal ik er wel volledig naast zitten

Geen score omdat het waarschijnlijk een hele mooie whisky is, maar niet mijn profiel...

Rien68
Deze sample komt op mij over als eer vreemd experiment.

N; wijn, rook, marshmallow, muf, peer hoog abv
T; eerst waterig, wrang, tannine, kruidig/kruidnagel, bitter
F; bitter overgaand in zoet

Lijkt een redelijk jonge whisky met hoog abv.
Twijfel of het wel Schots is...

Ik hoef iig geen fles hiervan 81/100

FGG
Neus: Alcohol. Sherry-neus. Iets muffig. Bosvruchten, chocola, nootmuskaat, rozijnen.
Smaak: Chocola, wat karamel. Aan het eind een pepertje, maar niet te sterk.
Body: mooi rond en romig, iets scherp langs de randjes
Finish: Medium. Bitter-zoet.

Dit is een whisky die bij mij past: mooie neus, volle romige smaak. Hier hou ik van.

Mijn punten: 90 - 88 - 88 - 85 = 87,75 = 88

politrix
Neus: druiven, sherry, muf, licht zwavel
Smaak: banaan, peper, walnoten, dik en vettig, rozijnen, bruine kandijsuiker
Finish: lang, heet heter heetst, peper, zout, medicijnen

Traant heel mooi in het glas. Hoog abv? Geen idee hoe dit in het 10 thema past.
Ook geen idee wat het is zou best eens iets op een vaag wijnvat kunnen zijn. Edradour van 10 jaar op een wijnvat?

vbreemen
Mooie sherry. Eendimensionaal, maar foutloos. Geen spoortje zwavel in de neus.
88 punten geef ik 'm.

MBC
Uiterlijk: donkergeel
Geur: lychee, weeig, zoethout, honing, tijm, hooi, karamel, leer?
Smaak/Afdronk: peper, lychee, ananas, bittere nasmaak, chocolade, basterdsuiker
Alcohol percentage: 50%

Score: 79/100

Met name de geur, die ik wel vaker tegenkom, nekt deze sample voor mij, terwijl er met de smaak neits mis is. Ik heb helaas nog steeds geen idee welke (soort) whisky deze weeige geur oproept bij mij. Geen flauw idee welke '10' ik hier uit zou moeten halen... littlemill, clynelish, jura ?

JvR
Helaas weinig tijd gehad deze week om uitgebreid te zitten.

Een behoorlijke sherry whisky, hoewel het ook een andere 'wijn' rijping kan zijn. Het deed me denken aan een Aberlour a'bunadh die ik heb gehad (een van de >55 batches), maar dan voller van smaak en minder spirity. Denk ook dat het alcoholpercentage lager is.

Veel meer kon ik er niet van maken. Erg veel vatinvloed, wat niet helemaal mijn stijl is. Desondanks niet verkeerd.

MaltMuppet
Door mn keelpijn heb ik het idee dat ik lang niet alles er uit heb kunnen halen en dingen anders heb geproefd. Desondanks toch een poging gedaan. Nog wel wat over gehouden om later nog eens te proeven.

Sample 2:
Nose: Fris, fruitig, witfruit, citrus later thee
Taste: Eerst caramel, fris appeltje. Daarna sultana. Houtinvloeden merkbaar
Finish: kort, beetje droog

Alcohol percentage: 55,10%
Vat type: 2nd fill sherry hogshead
Leeftijd: 20 jaar
Score: 87

Duidelijk wat ouder naar mijn idee. Erg lekker!

Joris
Geur: Gezaagd hout, lijm, iets licht zuurs op de achtergrond.
Smaak: Appel, zoet, kruidig, noten.
Conclusie: Niet heel spannend, gewoon een lekkere whisky. Heeft wel even in het glas nodig. Finish deed mij denken aan een cognac, wellicht finish op cognac vaten? 82 punten.

mardo
Dit was voor mij een hele moeilijke. Ik heb 3x moeten proeven om tot het volgende resultaat te komen.
Een soort achtbaan van geur en smaak mag ik wel zeggen, elke sessie was heel anders in beleving. Echt heel moeilijk, maar wel leuk en interessant.

kleur: lichtbruin creme
abv: gezien de afdronk denk ik 50%
reuk: alcohol zweem, vloerwax, lekker, zoet, bloemen, gras, hooi.. toffee.
Waanzinnig fijne geur. Ik verheug me al op de eerste slok.(tweede keer nosen overheerst het zoete.)
de derde keer met water heel duidelijk de geur van meloen. Een honingmeloen.
smaak: lekker, lichte alcohol prikkel, zurig, druif en zoet en toch ook wat bittere chocolade.
Met een beetje water is de bitterheid naar de achtergrond en is hij voornamelijk lekker zoet.
afdronk: beetje verdovend, redelijk kort, met water is hij voor mij zeer zoet, maar daar hou ik van.

Een intrigrerende whisky die mij de afgelopen week behoorlijk bezig heeft gehouden, Ik vind hem lekker en veelzijdig.
Ik begon met het idee vn een sherrycask finish, een neuwe glenallachie? Maar de tweede keer waren alle sherry iddeen verdwenen.
Bij de derde keer proeven had ik het idee van een sauternes cask finish. Een highland? Maar welke?
Daar hou ik het bij. Een schot uit de highlands met een sauternes finish.
Deze zou ik wel in de kast willen hebben als hij rond de €45,00 - €50,00 ligt.
86 punten

andre8x8
Nose:
Direct na het inschenken scherp in de neus, hoog in de alcohol.
Sherry, donker rood fruit, rozijnen, zuurtje

Taste:
Volle sherry, vettig, rozijnen, hoog in de alcohol, zout.
Verder wat vlak.

Finish:
Lang en warm met sherry tonen

ABV:
58 %

Score:
85

hoogheid2015
snip verkouden wel 2 maal geproefd vandaag , is het nu wel of geen bourbon, ik vind hem top 89 punten

flinke abv dacht eerst een privat cask op amaron vat, nu toch maar naar een bourbon singel barrel, normaal krijg ik daar een voor mij vervelend bitter randje aan maar nu totaal niet vandaar de 89 punten, heb nog 1,5 cl bewaard , later nog een keer lekker proeven.

nose: zoet zoet en nog eens zoet. bloemetjes, marshmello , perzik ,vleugje spiritus niet vervelend .echt super
taste: begin beetje bitter, gember
finish: lang mooi van bitter naar zoet , sinaasappel bonbonnetje

ik weet het niet meer ik denk geen whisky dan maar bourbon, maar dit klopt echt hoor geniaal

Ruud
zo, dat is een bek vol sherry zeg.
Rozijntjes, christmas pudding, maar ook kersen.
Toch ook wel iets notigs/kruidigs, met name in de smaak. In de verte ook iets van as te proeven.
Misschien door de kruiden?
Afdronk wordt een beetje plakkerig.

Experimentje? Bijna over de top en te weinig diepgang, voor mij althans.
Vrij vlak, best dun en (te) scherp, dus ik denk beperkte leeftijd.
Wel hoog in de alcohol.

Ik twijfel of het wel een schotse is.
Mijn eerste gedachte ging naar een kavalan of amrut.
Maximaal 8 jaar, ongeveer 56,5%

dannyp44
Geur: Alcohol, zuur, port, wijnazijn, aceton?
Na een tijdje staan meer fruit, rozijnen, pruimen. Noten. Chocolade. Vol en heel lekker.
Mijn dochter noemde het appelsapgeur.
Smaak: Kruidig en zoet. Caramel. Weer pruimen, rood fruit.
Afdronk: Lang zoet warm en vol. Blijft lang hangen iets rokerig?
Ik heb een keer een sample gehad van Bunnahabhain 2003 PX en ergens doet dit me er aan denken.
Sherry cask.
ABV: 50+

Punten: 88

Skidilly
Geur:
Duidelijk sherry, rozijnen, sinaasappel en kaneel. Aardachtige tonen. Verder achterin wat perzik en van die banaansnoepjes.

Smaak:
In het begin vooral erg pittig, walnoot, peper, chocolade. eiken, droog.

Afdronk:
Kort, nootmuskaat, droog.

Conclusie:
Weinig complexiteit. Ik verwacht een combinatie met Oloroso en PX vaten. Misschien zelf in de vorm van een finish waarbij de whisky eest op ex-bourbon heeft gestaan. Hoog in alcohol, zeg 55%+. Vermoed een erg jonge whisky. De neus van deze whisky deed mij ergens aan GlenDronach denken. Zou dit de nieuwe Batch 7 CS zijn? De nieuwe GlenAllanchie 10yo CS is ook ergens verdachte, zou beter in het 'tien' thema passen. Mijn gok voor deze week GlenDronach CS Batch 7.
Als de smaak en afdronk in de buurt waren gekomen van de neus had hij een stuk hoger gescoord.
85 punten.

DrinkingWhisky
Pepijn:
Uiterlijk: 3 - amber (barnsteen) (1.2 - chestnutoloroso cherry)
Geur: Nagellak-remover, beetje spiritus-achtig, houtsnippers, en ook iets zurigs en stoffigs - geur is een beetje "off".
Smaak: Ka-pluff! Hij komt wel binnen. Gekruide sherry, weer wat houtigs, daarna gedroogde tutti frutti, en wat eucaluptus. Zit ook iets vlezigs in - je kunt wel kauwen op deze whisky.
Afdronk: Het rode fruit blijft wat hangen, een hintje menthol, witte peper. Heel erg droog wegtrekkend aan het verre einde.

In één zin: Nogal "feisty", met een geur die me tegenstaat, maar wel een mooie kruidige smaak heeft en met een hoog alcoholpercentage van ongeveer 58% wel flink wat body heeft. Wellicht dat een druppel water de whisky verder openbreekt, maar dat doe ik bij een volgende dram . Al met al gok ik op een redelijk jonge Speysider, jaartje of 10 misschien (beetje bij het thema blijven ) uit een mix van bourbon- en sherryvaten.

Score: In eerste instantie slechts 72 punten, maar een keer terugproeven leverde een véél betere smaak en finish op; hij staat nu (voorlopig?) op 80 punten - de geur blijft me heel erg tegenstaan, waardoor de balans ook achterblijft.

Steven:
Kleur: 1.2

ABV: ~58 - 62%, erg hoog in de alcohol

Leeftijd: ~6 jaar

N: nagellak, iets spiritachtigs, donker rood fruit, pure chocolade, hint houtzaagsel, een zurig vetje / olie, houttonen

T: wel grappig, hier lijkt het meer een sherry bommetje, vol rood fruit, gedroogd fruit en houttonen, wel redelijk monotoon

F: enigzins scherp, veel witte peper, houttonen, sherry invloeden, kruidig, iets muffigs naar het einde en daarna flink droog in de mond

N 20 T 20 F19 B 18, totaal score 77

Is het wellicht iets van een Spey?

Len
Eerst eens aan het flesje geroken en dat deed me denken aan appelsien en pompelmoes. na het inschenken: oempf heel wat alcohol in de neus, te diep in het glas geroken!
meer dan 55% zou ik zeggen.
refill sherry?
Genoeg gegokt voor deze week... De verkoudheid stak een stokje voor sample 2

WhiskyclubSpakenburg
Erik:
Neus: veel bosfruit - bramen en bosbessen, sinaasappel, citrus en olieachtig - olijfolie
Smaak: door het hoge ABV (i.c.m. de leeftijd?) net iets te scherp met sinaasappel - sinaasappelschil, gekonfijte gember en aardbeien
Afdronk: bitter fruit, misschien wat donkere chocolade, citrus, veel kruiden in de afdronk, weer de aardbeien, iets drogend en vanille
Oordeel: Hoog alcohol en waarschijnlijk aan de jonge kant. Daardoor hele mooie neus (goed vat!) en valt de smaak iets tegen. Ik ben nl. gek op 'forest fruits' in mijn whisky's. Met andere woorden; de smaak kan niet brengen wat de neus (donkerder fruit) beloofd. Niet helemaal in balans maar een mooie straffe bak sherry. Glenlivet was mijn eerste ingeving. Geef deze whisky 85 punten.
Gok: Glenlivet Nàdurra Oloroso Matured of Tamdhu CS +/- 60% ABV

Willem:
Kleur Amber
ABV 59%
Neus: verse motorolie, mosterd, azijn, gember, sinaasappel, walnoot en sigarenkistje.
Mond: goed zoete binnenkomst, stroperig mondgevoel. Fruitiger dan de neus. Veel citrus, met schil (bitter). Afdronk heeft veel hout, is vrij bitter. Daar komt ook de motorolie in terug. Beetje oude garage, stoffig en vies.
Oordeel: heel bijzonder, zeker goed. Maar ook iets te afwijkend en karakteristiek om een fles van op te maken. 86 punten.
Gok: Schotse malt. Single cask of kleine vatting op varsterkte. Oloroso sherry vat(en). NAS. Speyside. Glenlivet Nadurra Oloroso?

Laurens
Geur:
Abrikoos, tabak.

Smaak:
Zoet, zout, lichte peat?, leer, kaneel, pruim.

Afdronk:
Lang, munt, drop, laurier, honing, krenten.

Toen ik deze net inschonk moest ik denken aan een bourbon vat, na 20 minuten begon de sherry meer te overheersen dus ik denk dat het op een bourbon vat heeft gelegen en daarna op een sherry vat. Het lijkt mij rond de 55%.

Daveen
N: Rijpe appels, vanille, perzik. Later meer zoetigheid met caramel, kersen en een beetje eiken (rozemarijn). Met water meer sinaasappel
M: olieachtig, sherry, donkere chocolade, droog, leer. Met water vooral warmer, maar minder diepgang
F: spicy, droog
Een sherry bom met net iets te weinig diepgang en iets te veel sherry, maar een prima whisky. 86-87 pnt

Robbezzz
Neus : Zoetige geur wat me doet denken aan caramel, rozijnen, bananen en lijm.

Smaak/mondbeleving: hoog alc % lijkt hij te hebben, licht stropige gevoel in de mond, sherry is aanwezig maar komt niet echt mooi naar voren.
Water toegevoegd - Daarmee komt de sherry meer tot zijn recht maar nog niet genoeg voo mij. De scherpte neemt gelukkig genoeg af om hem wat aanlokkelijker te maken , omte drinken

Afdonk :Droge afdronk maar blijft wel lekker lang hangen.

Vind het een ok whisky maar zeker geen toppertje voor mij.

PunxsutawneyPhil
N: Ripe red fruit, caramel, dark chocolate, some coffee powder, some mint, earth, oak
T: Ripe re fruit, dark sugar, mint oily chocolate, some coffee notes
F: Medium long, slightly bitter, slightly drying. The dark sugar coated dark chocolate fades slowly, some mint notes come in waves

ABV: 57,5%

DIST: Ik hou het tussen Glendronach met wat Edradour. Geen idee dus

+++++++++++++++++++
EINDE PROEFNOTITIES
+++++++++++++++++++

En als word cloud zien jullie notes er zo uit:
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
3 x

WhiskyclubSpakenburg
Senior
Senior

Re: HWF-VBT 10: Sample 2 (t/m 15 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor WhiskyclubSpakenburg » 11 Okt 2018, 09:57

Al kunnen proeven allemaal?

Wij (Willem vd K en myself) hebben 2 weken geleden een gezellig avondje, met de dames erbij, gedaan.
Sample 1 t/m 4 onderworpen aan ons 'deskundig' oordeel ;)
Alleen maar omdat het kan en omdat samen proeven natuurlijk veel gezelliger is.

Vroeg me af er nog meer 'koppels' onder ons zijn die samen proeven?
3 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 11 Okt 2018, 10:51

Ik heb nog niet kunnen proeven, het lijkt erop dat het pas zaterdag gaat worden.

Mijn vrouw proeft wel alle whisky's die bij mij in het glas gaan maar zal zelden een glas whisky voor haarzelf in schenken. Heel af en toe zal ze er één pakken, of misschien een cognacje, maar over het algemeen houdt ze zich bij wijn, port en af en toe een speciaal biertje.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Okt 2018, 11:03

Ja ik heb ook al ingezonden.
Hier in huis ben ik de enige die proeft. De vrouw is meer van het (speciaal) bier en vind whisky stinken.
0 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

Per €25,- een sample, niet whisky, cadeau!

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 11 Okt 2018, 11:19

defeatless schreef:De vrouw is meer van het (speciaal) bier en vind whisky stinken.

Als ie ruikt als Satan's anus dan kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen... :vies

:bigsmile
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Rien68
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 11 Okt 2018, 13:27

Mijn vrouw drink en proeft gezellig mee :goedgedaan
0 x

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 11 Okt 2018, 14:21

Genieten van whisky, ik heb haar inmiddels zo ver dat ze niet alleen even aan het glas ruikt,
maar als de geur aanstaat, en alleen dan, een glaasje meedrinkt.
Met water, veeel water. Dat dan weer wel...

Voordeel is wel dat 'een nauwelijks zichtbare' hoeveelheid in het Glencairnglas al voldoende is.
0 x
Score - 50 × 0,2 = Raportcijfer

Alex
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Alex » 11 Okt 2018, 16:32

Ja het tweede sample afgelopen weekend al geprobeerd. We gaan al weer bijna aan #3 beginnen :lekker
Als ik een glas heb ingeschonken dan is het al weg voordat ik de fles weer heb neergezet :o . Het eerste wat mijn vrouw doet is het glas pakken om eraan te snuffelen. Drinken doet ze niet, ze vindt het niet lekker :vies . Maar nu met de blind tasting is dat wel extra leuk, kunt er al een beetje over discussiëren.
0 x
Afbeelding

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 11 Okt 2018, 19:45

Ja, geproefd en mijn aantekeningen opgestuurd. Ga zo dadelijk maar een sampletje 3 proberen :)
0 x
Afbeelding

SirNagalot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 12 Okt 2018, 07:19

Ik proef dit weekend pas, dan moet ik niet zo lang wachten tot het démasqué ;)
0 x
Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 12 Okt 2018, 08:37

#ikkeook :bigsmile
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Okt 2018, 08:43

SirNagalot schreef:Ik proef dit weekend pas, dan moet ik niet zo lang wachten tot het démasqué ;)

MacErik schreef:#ikkeook :bigsmile

Ik hoop maar dat het merendeel van de deelnemers er zo over denkt, want pas 11 notes binnen van Sample #2, met alleen nog dit weekend te gaan...
0 x

Jones12
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jones12 » 12 Okt 2018, 09:05

Vanavond ga ik sample nummer 2 proeven en daarna ook mijn notities doorsturen
0 x

Rien68
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 12 Okt 2018, 09:07

Dre schreef:Ik hoop maar dat het merendeel van de deelnemers er zo over denkt, want pas 11 notes binnen van Sample #2, met alleen nog dit weekend te gaan...

Goed dat je het zegt... Ik heb m meteen klaargezet :bigsmile
0 x

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 12 Okt 2018, 11:48

Gisteren geproefd, maar door een beginnende keelpijn heb ik het idee dat ik niet heel erg goed kan proeven. Nu maar aan de trachitol en thee met honing zodat ik hopelijk zondag nog even goed kan proeven :SadHead
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”