Week 3: Lashings of Loveliness #4 [9-11Feb]

Moderator: Bram84

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Week 3: Lashings of Loveliness #4 [9-11Feb]

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 04 Dec 2017, 17:29

Voor de tweede keer in deze tasting een topper van SMWS.
Strathclyde 1977 SMWS

Wordt aan de reviews te zien zelfs gewaardeerd door sommigen die niet into grains zijn...
Zeer benieuwd naar dit pareltje!

Wil je wat kwijt, dit kan in het weekend 9-11 februari.

:Slainte
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Week 3: Lashings of Loveliness #4

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 10 Feb 2018, 14:43

Ik heb deze whisky vlak na de vorige SMWS grain (de North British dus) geproefd om te goed te kunnen vergelijken.
Dit is duidelijk een straffere grain, maar ondanks de 58% is hij puur goed te nippen. Zowel de geur als smaak is een stuk kruidiger dan de NB. Lichte invloed van dennenhars. Ook al is de houtinvloed hier wat sterker, het is niet te overduidelijk.

De finish is hier wel wat droger. De houtinvloed die bij de North British subtiel was, komt hier wat sterker terug. Een licht bittertje, maar ook lekker zoet.

Score: 88pt. Minder snoeperig en olieachtig, maar complexer van smaak dan de NB. Andere pluspunten, zelfde score. Ook dit vind ik erg smakelijk.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 11 Feb 2018, 16:18

Dit keer valt me vooral op dat ik helemaal geen lijm ruik.
De neus is fris en zoet met vanille, gember, marmelade en peper.
De smaak is pittiger en scherper dan de neus. Flink wat peper en flink wat hout, licht bitter maar zeker niet onprettig.
De nasmaak is drogend en ook weer licht bitter.

Vergeleken met de North Britisch is deze veel lichter.
Prettige lichtzoete dram met flink wat pit. Lekker!
87 punten.
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 11 Feb 2018, 16:21

N direct: lijm, hout, amandelen, caramel (licht aangebrand)
N na 30 min: marsepein, fudge, boterbabbelaars -een romige zoetheid die wel uitnodigend is. Lijm lijkt al grotendeels weg
N na uur: iets minder zoet, de marsepein is meer richting gebrande hazelnoten gegaan. Ook iets van kaneel en kruidnagel. Op de achtergrond nogsteeds wel fudge/caramel, het zoete is niet weg, alleen wat naar achteren gedrongen door de noten/specerijen.

S na 30 min: Basterdsuiker en caramel. Prikkelend. Ook wat zoet fruit - kersenjam
S na 1 uur: Prikkelend, notenmelange met basterdsuiker, banoffee met nootmuskaat. Drupje water helpt deze om iets minder prikkelend te worden, en iets meer prijs te geven van de noten en de specerijen.

Finish: medium-lang, met vooral de notigheid.

De neus is (na een half uur) al echt geweldig; de smaak heeft meer tijd nodig. Neem rustig minimaal 1 uur voor je echt gaat proeven. Dan komt deze pas goed tot zijn recht. Heerlijke dram!
0 x
Afbeelding

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 11 Feb 2018, 16:55

Ik ga in de loop van de week pas proeven. Ben nu nog aan het genieten van de buikgriep :(
0 x
Afbeelding

MacErik
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MacErik » 11 Feb 2018, 17:59

Helaas heb ik ook bijzonderheden: fikse keelontsteking :Cry
Til deze door naar volgend weekend. 2 grains in een weekend is ook geen straf :yes
0 x
Afbeelding

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Feb 2018, 07:48

Ik ga deze vanavond inschenken, dit weekend niet de gelegenheid gehad om er even rustig voor te zitten.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 12 Feb 2018, 11:06

Geur:
na 1 1/2 uur
nootmuskaat

na 3 uur
kokos, vanille, koekjesdeeg

Smaak
Na 1 1/2 uur en na 3 uur
Aards, paddenstoelen, zout

Afdronk
Na 1 1/2 uur
Zout, paddenstoelen

Na 2 uur
Langer, zoeter, stroop, melkchocolade

Na 3 uur
Zuurder, mandarijn
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Feb 2018, 19:03

Vorige week woensdag zat ie in het glas, maar ben de afgelopen dagen te druk geweest met Carnaval.
Dus bij deze mijn verlate notities:

G10.8

Ik laat deze gewoon eens een uur staan. Kijken wat er dan allemaal inzit. Dat uur werd dus anderhalf….

Neus:
Wat lijm, wat hout en karamel. Niet een heel interessante neus. Met water wordt de neus wat zwaarder, maar er verandert niet heel veel.

Smaak:
Zoet, wat pittig, dan die bananensnoepjes weer, karamel en wat houtschaafsel. Met water is de smaak een stuk opgeknapt. Het is wat bitterzoet en veel houtinvloeden.

Body:
Vol

Finish:
Medium lengte. Best lekker, vol en romig. Maar trekt bitter weg. Met water is de finish ook wat minder bitter, maar het blijft er wel een beetje inzitten.

Comments:
84 punten. Ik vond deze eerlijk gezegd niet heel best. Mijns inziens heeft deze echt te lang op het vat gelegen is daardoor ‘verhout’.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Feb 2018, 21:42

FGG schreef:Ik ga deze vanavond inschenken, dit weekend niet de gelegenheid gehad om er even rustig voor te zitten.

Toch nog iets later dan gedacht.

Zojuist de helft van de sample ingeschonken.

Initiële neus: lijm, hout, vanille, karamel en noten. Zoet. Heerlijk!

De handigheid is gewoon diep door te halen en proberen te ruiken wat er áchter de lijm zit. Wel proberen om niet de alcohol het feestje te laten verknallen door het glas iets onder je neus te bewegen zodat je de goede zweempjes opvangt.

Bijna een uur later:

Neus: De lijm is wat gaan liggen. Nog steeds vanille, karamel en zoetigheid. Wat minder hout en noten. Nog steeds een erg fijne neus.

Smaak: In eerste instantie wat vlak, zeker minder dan de neus belooft. Scherp, waarschijnlijk door een hoog ABV (niet op gelet waar ie op zit, hoog in de 50?). Als je even de slok in je mond houdt komen het hout en de noten terug die we kwijt waren geraakt in de neus. Iets bitter. Een pittig pepertje. Nu blijkt deze dram toch een behoorlijk karakter te hebben. Notig, hout, mooie bittere, aardse tonen.

Body: In de mond wordt ie mooi rond en romig.

Finish: mooie, iets bittere, medium tot lange finish

92 - 89 - 88 - 87 = 89

De neus is fantastisch, wat iets in het vooruitzicht stelt, maar de smaak heeft even z'n tijd nodig. Maar als ie die tijd krijgt wordt je beloond door een mooie dram met een pittig karakter.

:hoedaf
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 16 Feb 2018, 22:36

Eindelijk kunnen proeven :Slainte

Neus: Direct na inschenken valt het op dat deze grain niet de typische lijmgeur heeft. Vanille, zoet, vleugje hout, rum rozijntjes, fris appeltje. Echt heel lekker!

Smaak: In eerste instantie vrij vlak, peperig. Lekker vettig, zoet. Vanille. Weer dat hout.

Finish: Romig overgaand in droog en bitter.

De neus was veelbelovend, helaas blijft de smaak en zeker de finish hierbij een beetje achter. Ik vond dit een hele lekkere dram, maar de finish was me net te bitter. Desondanks 88 punten.
0 x
Afbeelding

MacErik
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MacErik » 17 Feb 2018, 17:43

Na het ongemak van vorige week eindelijk kunnen proeven :hoera

wat opvalt bij het inschenken: typische Grain, hoog in de ABV,: wordt een krachtig " sapje"......Goede ervaringen met Strathclyde, ben heel benieuwd!

N: Tuurlijk, we starten met lijm, zoete tonen, gebrande suikers en rozijnen.prikkeling van de alcohol in de neus.
N (na ruim een uur): vleugje lijm, niet storend en hoort bij de grain, karamel en kruiden: heerlijk!

T: na een uur: BAM! wat een power, die komt binnen, kruidig, zoet, trekt wat droog op het gehemelte, pure chocolade (fudge) met ergens wat "bitter", zeker niet storend
T: na 1,5 uur: geen lijm meer.......nog steeds heerlijk krachtig, boterbabbelaars, pepertje, bittertje....er gebeurt echt van alles; wat is dit mooi zeg!

F: lang....smaakpallet blijft maar wisselen, van zoet naar pietsje bitter om uiteindelijk wat droog te eindigen......

Deze Strathclyde uit 1977 stelt niet teleur! Wat een machtig mooie dram is dit. Prachtige balans, er gebeurt continu wat in je mond...blijft interessant. In het begin een echte (uitstekende grain) maar kan zich na zo'n anderhalf uur meten met hele mooie Malts. Een wel verdiende 90 punten. Zou deze graag in de collectie opnemen! :Slainte
0 x
Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Feb 2018, 19:03

ZIt ik even te kijken welke ik aankomend weekend mag proberen, blijk ik deze toch al op te hebben.

Het drupje wat nog in het flesje zit ruikt naar Tia Maria ???
Voor de rest kan ik er helaas niet (meer) zo veel over vertellen.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

BasBuijs
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Week 3: Lashings of Loveliness #4 [9-11Feb]

Ongelezen berichtdoor BasBuijs » 24 Feb 2018, 14:16

Oh, lekker. Ik ga hem ook snel proeven
0 x

Terug naar “Grain Tasting 2018”